Ulmaņa atveidotāju notikumi valstī skar personīgi

© Elmārs Rudzītis, f64

"Daudzas lietas, kas agrāk bija vienaldzīgas, tagad mani skar personīgi. Esmu sapratis, ka pašreizējo situāciju var izprast, lūkojoties pagātnē," saka aktieris Egils Melbārdis, kurš Zigmara Liepiņa un Kaspara Dimitera muzikālajā drāmā Vadonis atveidos Kārli Ulmani. Pirmo izrādi Latvijas Nacionālajā teātra skatītājiem būs iespēja novērtēt jau šovakar.

Laiks padomāt

"Šo izrādi neuztveru kā politisku manifestu. Protams, tur būs arī politiskas ainas, kas sasaucas ar šodienu, tāpēc liek notrīcēt un padomāt. Taču Vadoņu pamatdoma, manuprāt, ir cilvēciskās vērtības, bez kurām šobrīd neiztikt," teic aktieris Egils Melbārdis. Gatavošanās Kārļa Ulmaņa lomai bijusi grūta, taču vērtīga. Esmu mainījies, saka aktieris. Tagad esot grūti sadzīvot ar atklāsmēm, kas iegūtas izrādes iestudēšanas laikā. "Esmu guvis ļoti daudz informācijas par mūsu valstij nozīmīgu vēsturisku posmu. Kad mācījos skolā, par šo laiku tikpat kā neko nemācīja. Tagad par to, kas mūsu valstī notiek šobrīd, domāju pilnīgi citādāk," teic aktieris.

Viņš emocionāli un cilvēciski centies izprast, kāpēc latvieši toreiz devušies cīņā, aizstāvot Rīgu un Latviju; kāpēc piecpadsmit gadu laikā izdevās uzbūvēt neatkarīgu valsti. "Laika posms, kas tiek attēlots izrādē, ir identisks ar atbrīvošanos no padomju okupācijas līdz šodienai. Problēmas ir ļoti līdzīgas. Politiķi nenodarbojas ar saviem pienākumiem, bet piedalās šovos līdzās aktieriem, liekot cilvēkiem par visu domāt pašiem. Neviens neizvirza mērķus, noteiktu virzību un programmu, kā to izdarīja Kārlis Ulmanis. Es ļoti ceru, ka pašreizējās vai nākamajās paaudzēs atradīsies viņam līdzīgs cilvēks, kurš būs gatavs uzņemties šīs valsts virzību," saka Egils Melbārdis. Viņš ir pārliecināts, ka izrādē Kārlis Ulmanis netiek idealizēts, bet gan parādīts kā cilvēks ar labajām un sliktajām īpašībām. "Protams, viņš nav Dievs, bet tikai cilvēks," saka aktieris.

Egils Melbārdis neslēpj, ka arī pats agrāk centies norobežoties no drūmās krīzes situācijas un centies par to ikdienā nedomāt, taču tagad ir citādi noskaņots: "Patlaban tiek pieņemti likumi un noteikumi, kas tieši attiecas uz mani, taču es neko sliktu neesmu izdarījis – esmu godīgi strādājis no rīta līdz vakaram, maksājis nodokļus. Mēs nedrīkstam domāt, ka tas uz mums neattiecas. Ja patlaban mani neskar slimnīcu reformas vai izmaiņas augstskolu sistēmā, tas nenozīmē, ka pēc kāda laika tas man nebūs aktuāli. Tāpēc ceru, ka Vadonis mums visiem liks padomāt par to, ko mēs katrs, veicot savu darbu, varam šajā situācijā darīt. Ir laiks paraudzīties vienam uz otru, saprast, kas mēs esam un ko varam darīt. Es nemusinu uz nemieriem, tikai aicinu domāt."

Trīs vērtības

Arī viņam pašam sākumā bijis grūti pieņemt patētisko patriotismu, kas saistās ar Kārļa Ulmaņa laiku un personību. "Piecdesmit padomju gadi veselai paaudzei ieaudzinājuši alerģiju pret to," skaidro aktieris. Padomju laikos aizmirstas vairākas būtiskas vērtības. "Iespējams, ja tās tiktu piekoptas, mēs šobrīd būtu citā situācijā," domā Egils Melbārdis.

Viņš ir pārliecināts, ka izrāde vēsta par trim galvenajām vērtībām: "Tās ir vienkāršas, bet vajadzīgas lietas. Pirmā ir mīlestība uz zemi; gruntīga mīlestība uz savu zemi, nevis jūsmīgi ceļojuma iespaidi. Otrā ir savas tautas mīlestība. Ir jāiemīl šis cilvēku kopums ar visām tā vājībām un negatīvajiem aspektiem. Vienlīdz stipri jāmīl gan puķu pārdevēja, gan zinātnieks. Trešā ir savas valsts neatkarības novērtēšana. Mēs ļoti ātri esam aizmirsuši, cik grūti un riskanti deviņdesmitajos nākusi Latvijas neatkarība. Tā nebija nejaušība, bet gan liels risks un pacēlums. Es ceru, ka izrāde ļaus atcerēties šīs lietas – emocionāli nobriest un, par pamatu ņemot vēsturiskus notikumus, uz šodienu paraudzīties citām acīm."

Aktieris atzīstas, ka viņu brīžiem pārņemot ļoti drūmas sajūtas: "Dažkārt šķiet, ka neviens īsti netic un nav ticējis ilglaicīgai Latvijas neatkarības pastāvēšanai, jo pie varas esošie naudu rauš tā, it kā tūlīt, tūlīt viss sabruks. Es ceru, ka naudas rausēji nomierināsies un nākamās paaudzes sāks domāt ilglaicīgāk un pelnīs sev, domājot arī par savu valsti. Protams, ja viņu ticība un uzticība nebūs izrauta ar visām saknēm un ja visi neaizbrauks prom."

Aktuālas izrādes

Mākslai patlaban ir ļoti liela nozīme aktuālo notikumu skaidrošanā, uzskata Egils Melbārdis. "Visiem vietējiem produktiem, arī seriāliem un televīzijas šoviem šobrīd ir milzīgs svars. Mēs varam tos vērtēt gan negatīvi, gan pozitīvi, taču tā ir mūsu māksla, kas stāsta par pašmāju cilvēkiem, un šovu kvalitāte ir atbilstoša pašreizējai nozares profesionāļu un vienkārši darboņu kvalitātei. Tie nav stāsti par bagāto Elizabeti no Karakasas, kura ir iemīlējusies dārzniekā. Vietējie seriāli un filmas parāda mūsu pašu labās un sliktās puses. Skatoties skaistu indiešu filmu, varam atslēgties no ikdienas, taču Vella kalpi raisīs citādākas sajūtas," teic aktieris.

Savukārt teātris esot īpaša mākslas forma, kas spēj radīt klātbūtnes efektu. "Teātra iedarbība – atšķirībā no kino un televīzijas – ir nepastarpināta. Arī vieglas komēdijas un koncerti liek skatītājiem elpot dzīvi un pieslēgties notikumiem uz skatuves. Ja skatītājs nepieslēdzas, tā ir liela problēma. Teātrim jāliek gan atpūsties, gan domāt. Tā ir nedalāma mijiedarbība," uzskata Egils Melbārdis.

Tieši tāpēc teātris esot laba vieta, kur skatītājus ietekmēt jaunai pieredzei, sajūtām un domām. Egilam pašam ļoti nozīmīga ir pieredze iepriekšējā Zigmara Liepiņa projektā Adata. "Narkotiku lietošana šajā izrādē tiek analizēta ne tikai kā sociāla, bet galvenokārt kā cilvēciska problēma. Iespējams, tāpēc daži skatītāji sūkstījās par to, ka tiek rādīti arī narkomāna kaifa brīži. Bet mēs taču vēlamies saprast, kāpēc tā notiek!" viņš saka. Arī šķietami viegli darbi spējot ietekmēt skatītāju pasaules redzējumu. "Piemēram, izrāde Apburtais aprīlis, kas iestudēta vieglas komēdijas žanrā, arī liek padomāt par to, kā mēs varam ietekmēt un mainīt savu dzīvi," aktieris ir pārliecināts.

Aktieris priecājas un lepojas, ka Nacionālajā teātrī tiek iestudētas izrādes, kas sasaucas ar aktuāliem notikumiem. "Šosezon Indra Roga iestudēs arī izrādi par Vili Lāci, kas liks padomāt par nedaudz vēlāku laiku un cilvēkiem Latvijas vēsturē. Pagājušajā sezonā ar lieliem panākumiem tika izrādīta arī Žurka Kornēlija. Tauta to vēlas. Daži to uztver kā izklaidi, citi ir šokēti un pārsteigti, bet vienaldzīgo nav," skaidro aktieris.

Neskatoties uz juceklīgo noskaņojumu valstī, aktieris, uzsākot jauno sezonu, ir priecīgs un apmierināts: "Mēs tiešām esam daudz un smagi strādājuši, ieliekot sirdi un dvēseli. Priecē, ka tas nesis pozitīvus rezultātus un mēs varam jauno sezonu uzsākt ar grandiozu projektu, nevis bezalgas atvaļinājumu. Protams, par to jāpateicas arī teātra vadībai.

***

EGILS MELBĀRDIS

Aktieris

Dzimis 1977. gadā

Kopš 2000. gada Latvijas Nacionālā teātra aktieris

Spēlējis arī Daugavpils teātrī, neatkarīgajos teātros Skatuve un Kabata

Nozīmīgākās lomas pēdējā laikā: Kaupiņš Draudzes bazārā un Artūrs Adatā

***

VIEDOKLIS

Zane Dombrovska, dziedātāja un aktrise, izrādē Vadonis atveido Kārļa Ulmaņa mīļoto sievieti Mariju:

"Ar Egilu paspējām sadraudzēties, jau spēlējot Adatā. Toreiz gan kontaktēties sanāca daudz mazāk. Šoreiz Vadonī mums jāspēlē mīlas pāris, tāpēc ļoti priecājos, ka, sākoties mēģinājumiem, nebijām svešinieki. Egils ļoti godprātīgi dara savu darbu, sevi nesaudzējot. Viņš nekad nehalturē, neatļaujas uz mēģinājumiem atnākt neformā un vienmēr piestrādā arī pie vismazākajiem sīkumiem. Ar Kārļa Ulmaņa tēlu viņš ticis galā lieliski. Es jūtu, ka viņš tiešām dedzīgi vēlas pastāstīt skatītājiem šo stāstu. Var redzēt, ka viņam ļoti rūp Latvijas liktenis. Godīgi sakot, kad viņš mēģināja Ulmaņa runas, man skudriņas skrēja pār kauliem, jo viņš to dara tik pārliecinoši, mirdzošām acīm.

Svarīgākais