Novembrī "Splendid Palace" notiks laikmetīgo operu un baletu skates

© F64 Photo Agency

No 4. līdz 25. novembrim kinoteātrī Splendid Palace svētdienu vakaros pulksten 17 notiks laikmetīgo operu un baletu cikla rudens sezona.

4. novembrī tiks demonstrēta komponista Marka Entonija Tērnidža opera Anna Nikola (2011), 11. novembrī kulta filma Koyaanisqatsi ar Filipa Glāsa mūziku (1982), savukārt cikla noslēgumā 25. novembrī būs iespēja noskatīties vienu no visu laiku dārgākajiem Ņujorkas Metropoles operas iestudējumiem - ķīniešu komponista Taņa Duņa operu Pirmais imperators. Pirms katra seansa savās zināšanās par iestudējumu dalīsies muzikologi. Laikmetīgo operu ciklu atklās britu komponista Marka Entonija Tērnidža opera Anna Nikola (2011). Annas Nikolas Smitas nāve 2007. gada februārī ASV medijos aizņēma vairāk vietas nekā visu pārējo valstu ziņas, kopā ņemtas, piekāpjoties vienīgi karam Irākā. No vientuļas māmiņas Teksasā Anna Nikola sākumā kļuva par Playboy žurnāla gada modeli, bet vēl plašāku uzmanību piesaistīja, apprecot astoņdesmit deviņus gadus veco naftas magnātu Dž. Hovardu Māršalu. Viņu var uzskatīt par mūsdienu slavas ikonu, un par to arī ir šī opera, kuru pats komponists sauc par komēdiju, bet libreta autors Ričards Tomass - par jautru traģēdiju. Kādā intervijā viņi atzīst, ka pirmizrādes vakarā tos pie Londonas Karaliskās operas durvīm jau gaidījis izsaukts taksis - ja pirmajās piecās minūtēs zālē netiktu dzirdēti smiekli, viņi atzītu savu sakāvi un opernamu steigšus pamestu. Tomēr autoru mērķis ir bijis ne jau klaji izsmiet šo pievilcīgo meiteni, bet gan mēģināt viņu saprast, ko ar godīgu iejūtību dara arī holandiešu soliste Eva Marija Vestbruka. Pirms seansa - mūzikas žurnālista Oresta Silabrieža ievadlekcija.

Cikla turpinājumā 11. novembrī varēs noskatīties jau drīz pēc tās iznākšanas kulta statusu izpelnījušos filmu Koyaanisqatsi ar Filipa Glāsa mūziku (1982). Koyaanisqatsi hopi jūtu-acteku valodā nozīmē «dzīve bez līdzsvara»; tā ir pirmā no režisora Godfrija Redžo, operatora Rona Frika un komponista Filipa Glāsa kopīgi veidotās Quatsi triloģijas filmām, kurā autori bez vārdiem, tikai ar mūzikas un attēlu palīdzību, vēsta par cilvēka, dabas un tehnoloģiju konfliktu mūsdienu industriālajā pasaulē. To vērot uz lielā ekrāna ir iespaidīga pieredze, kas aizved meditatīvā ceļojumā, atļaujot katram domāt pašam par filmas vēstījumu un pieņemt pret to savu attieksmi. Par filmas un īpaši jau mūzikas tapšanu vairāk pastāstīs muzikoloģe Baiba Kurpniece.

Rudens sezonas noslēgumā 25. novembrī darbs no Ņujorkas Metropoles operas, kuras vēsturē tas ir viens no visu laiku dārgākajiem iestudējumiem, - ķīniešu komponista Taņa Duņa opera Pirmais imperators (2011). Tas ir stāsts par Ķīnas pirmo imperatoru Cjiņu Ši Huanu, kurš 3. g. p.m.ē. ar varu apvieno septiņas provinces vienotā valstī un sāk būvēt Lielo Ķīnas mūri, bet sapņo par mūziku - himnu, bez kuras nav iedomājama neviena impērija. Kopš astoņdesmito gadu beigām Ņujorkā dzīvojošais komponists paveicis ko līdzīgu leģendārajam valdniekam - šajā episkajā priekšnesumā viņš apvienoja Rietumu un Austrumu mūzikas tradīcijas, paziņojot, ka «opera vairs nepiederēs Rietumiem, tāpat kā tā vairs nepieder Itālijai». Līdzās orķestrim operu izpilda arī uz skatuves izvietots vērienīgs ansamblis ar ķīniešu tradicionālajiem instrumentiem, gigantiskiem zvaniem, keramikas podiem un pat akmeņiem. Pateicoties dinamiskam kameras darbam, tam visam var labi sekot līdzi šajā izrādē, kuras režisors - neviens cits kā filmas Lidojošo dunču nams autors Džans Imou. Galvenajā lomā - operas tenoru «imperators» Plasido Domingo. Pirms seansa - muzikologa Borisa Avrameca ievadlekcija.


http://news.lv/Neatkariga_Rita_Avize_Latvijai/2018/11/01/laikmetigo-operu-skates

Izklaide

Šveices Bāzeles kantonā šodien notiek referendums, kurā pilsoņiem jāizlemj, vai tērēt miljoniem eiro starptautiskā Eirovīzijas dziesmu konkursa organizēšanai, ko pretinieki nodēvējuši par valsts naudas izšķiešanu zaimojošam mūzikas pasākumam.

Svarīgākais