Koncerta apskats: Kosmosīgais "Muse" aizrauj, bet nepārsteidz

© F64 Photo Agency

Par „Muse” uzstāšanos „Arēnā Rīga” diskutēja jau ilgi pirms paša koncerta – vai iesi uz „Muse”, vai biļeti jau nopirki? Kā var neiet, tie taču „Muse”, viena no pasaulē labākajām koncertgrupām!

Organizatori stāstīja debesu brīnumus, kas tikai viss nebūs redzams uz skatuves, kas vēl vairāk sildīja interesi par šo koncertu. Aizsteidzoties notikumiem priekšā, te tik tiešām bija, ko redzēt – skatuves noformējums, gaismu un lāzeršovs bija varen iespaidīgi.

Līdz tam gan vēl bija jāpiedzīvo iesildītāju uzstāšanās – šī loma bija uzticēta grupai „Deap Vally”, ko kāds humoru mīlošais no organizatoru (koncertaģentūra „FBI”) puses bija pamanījies pieteikt kā “grandž roka meiteņu duetu no Vankūveras”. Šī grupa ir tik jauna (dibināta 2011. gada martā!), ka par to pat grūti atrast izsmeļošu informāciju, tomēr šķiet, ka Lindsija Troja un Džūlija Edvardsa drīzāk gan ir no Kalifornijas puses nekā no Vankūveras, taču tas vēl sīkums, bet ar „grunge” šīm meitenēm pilnīgi noteikti nav nekāda sakara. „Deap Vally” spēlē „vaitstraipīgo”, tas ir, tā saucamo minimālistisko roku, kuram pietiek ar ģitāru un bungām. Šī dueta galvenais spēks un atšķirības zīme ir vokāliste: ar garām kājām, kas aug teju no ausīm, ar Džimija Hendriksa enerģiju un Dženisas Džoplinas cienīgu balsi. Pusstunda, kas tika veltīta „Deap Vally” vērtēšanai, nebija zemē nomesta – atliek tikai gaidīt grupas debijas albumu, kas klajā nāks 2013. gada sākumā.

Daudzi koncerta apmeklētāji gan šo nepieslīpēto pērli neredzēja un nedzirdēja, jo nāca tikai uz „Muse”. Pēc „FBI” datiem, koncerts pulcējis 11 300 skatītāju, taču uz aci šķita mazāk – lai gan stāvvietu biļetes bija pilnībā izpārdotas jau pāris dienas pirms koncerta, zālē varēja relatīvi brīvi pārvietoties. Iesākuši ar iesildošo „The 2nd Law: Unsustainable” un turpinājuši ar episki monumentālo „Supremacy”, Metjū Belamija stūrētā brigāde drīz vien ķērās vērsim (publikai) pie ragiem – ar „Supermassive Black Hole” tauta jau sajūsmā leca gaisā.

Diemžēl koncerta vidusdaļā noturēt interesi par notiekošo uz skatuves (ja precīzāk – par dzirdamo no tās) kļuva pagrūti. Jaunajā albumā “The 2nd Law” iekļautais materiāls, protams, ir savdabīgs, taču pat muzikālo konservu veidā tajā visā iedziļināties kļūst garlaicīgi, bet koncertos prasās pēc vēl lielāka dzīvīguma. Izskatījās, ka līdzīgās vai šādās pat domās arī ir lielākā daļa sanākušo, jo klausītāju rindās bija vērojams kūtrums un pat apātija. Tiesa, pēc „Time Is Running Out” un it īpaši jau „Madness” (nez, kāpēc savulaik „Muse” dēvēti par „Radiohead” līdziniekiem, ja no viņiem drīzāk dveš „U2” krustojuma ar „Queen” elpa?!) viss atkal bija kārtībā – tauta atkal sajūsmā leca gaisā (it īpaši kāds simtkilogramīgs paviāns, kurš pamanījās vienas dziesmas laikā trīsreiz uzlekt apskatniekam uz kājas...). „Uz bis” vēl tika izpildīta arī „Starlight” un šīs vasaras olimpisko spēļu Londonā oficiālais skaņdarbs “Survival”.

Atsevišķs stāsts ir par šovu, taču to nudien labāk vienreiz redzēt nekā simtreiz par to izlasīt. Koncerta sākumdaļā pār skatuvi nolaidās piramīda, kas veidota no neskaitāmiem ekrāniem un, pēc „Muse” mūziķu stāstītā, simbolizēja “varas hierarhiju, kas sagāzusies ar kājām gaisā”. Šie mazie ekrāniņi bija domāti ne tikai skaistumam, bet palīdzēja arī labāk izprast dziesmu vēstījuma būtību, jo uz tiem redzamais pasvītroja izpildīto skaņu materiālu. Koncerta noslēdzošajā daļā piramīda (varas hierarhija) „apēda” mūziķus, lai pēc tam atkal „atvemtu” atpakaļ – lai kumoss bija par treknu vai gudru... Iespaidīgs bija arī lāzeršovs – staru kūļi cauršāva zāles tumsu un lika klausītājiem atgāztām galvām ziņkāri vērot gaismas spēles. Super!

Par to, kas nepatika. Starp dziesmām brīžiem bija diezgan pagaras pauzes: ir saprotams, ka mūziķiem ik pa brīdim ir jānomaina ģitāras un jāveic citas tehniska rakstura darbības, taču citas grupas parasti tomēr rod veidus, kā šādas pauzes aizpildīt. Otrs: „Muse” klausītājus Rīgas koncertā stipri apdalīja ar repertuāru – prasījās gan „New Born”, gan „Resistance”, bet īpaši smagi trāpījās šo rindu autoram, kura teju vienīgā interesējošā „Muse” dziesma „Map Of The Problematique” bija skanējusi, šķiet, visos Eiropas tūres koncertos, tikai ne šajā – fui, fui, fui! Un trešais: vai tiešām latvju koncertaģentūras nevar drusku pakustināt sēžamvietas, lai vismaz pacenstos uz Rīgu atdabūt arī kaut ko mazāk dzirdētu? Vanesa Meja – jau piektoreiz, „Muse” – trešoreiz utt. Kā precīzi norādījis mūzikas žurnālists Kaspars Zaviļeiskis, tad „Latvijā koncertē tikai viena un tās pašas piecas grupas” (TVNet). Neliels pārspīlējums, bet zināma devas taisnības viņam ir.

Koncertā izpildīto dziesmu saraksts:

„The 2nd Law: Unsustainable”

„Supremacy”

„Hysteria”

„Supermassive Black Hole”

„Panic Station”

„Bliss”

„Animals”

„Explorers”

„United States of Eurasia”

„Time Is Running Out”

„Save Me”

„Madness”

„Follow Me”

„Undisclosed Desires”

„Plug In Baby”

„Stockholm Syndrome”

„Isolated System”

„Uprising”

„Knights of Cydonia”

--------------------------

„Starlight”

„Survival”