Ceturtdiena, 2.maijs

redeem Sigmunds, Zigismunds, Zigmunds

arrow_right_alt Izklaide

Lady Gaga smaržas pārspēj Koko Šaneles "Chanel No. 5"

© Scanpix

Viss, kam pieliek savu roku dziedātāja Lady Gaga, pārvēršas zeltā. Arī viņas jaunās smaržas «Fame» pārspējušas visus rekordus: dažu dienu laikā pārdoti seši miljoni smaržu pudelīšu, un līdz ar to tās ir visātrāk pārdotās smaržas pēc leģendārajām Koko Šaneles smaržām «Chanel No. 5».

Dažādu gadsimtu aromātu sacensības

Leģendārās Koko Šaneles smaržas «Chanel No. 5» saglabājušas savu popularitāti jau vairāk nekā 90 gadus: to aromāts valdzinājis modernas mūsdienu sieviešu vecvecmāmiņas, vecmāmiņas un māmiņas. Tiek lēsts, ka joprojām ik 30 sekundes pasaulē tiek pārdota «Chanel No. 5» pudelīte. Šī neatkārtojamā aromāta pamatu veido roze un jasmīns, bet pārējās sastāvdaļas ir ilang-ilangs, sandalkoks un muskuss. Lady Gaga «Fame» reklāmas kampaņā tika pieteiktas kā jutekliskās smaržas, kuru pamatā ir belladonnas asaras, lauztās tīģerorhidejas sirds, pulverizētas aprikozes, safrāna esence un medus piliens. Tās radītas «Haus Laboratories» Parīzē. Lai vēl vairāk intriģētu produkta potenciālo klientūru, sākotnējā preses ziņojumā tika solīts, ka smaržu sastāvā būšot arī mākslinieces DNS piejaukums, kā arī atsevišķas asins un spermas molekulas. Tiesa, tās bija tikai baumas intrigas dēļ. «Fame» smaržu popularitāti varēs novērtēt tikai pēc daudziem gadiem, ja vien vēl kāds kaut ko zinās par Lady Gaga. Tomēr prognozes ir diezgan optimistiskas kaut vai tā apstākļa dēļ, ka dziedātāja spējusi noturēt savu popularitāti augstā līmenī jau samērā ilgu laiku.

Melnas kā «slavas dvēsele»

Lady Gaga jaunās smaržas «Fame» ir kā bumbas sprādziens kosmētikas tirgū. Dziedātāja var lepoties ar pirmajām smaržām kosmētikas vēsturē, kuru pudelīte ir melnā krāsā – kā «slavas dvēsele». Melnās krāsas dēļ satraukumiem nav iemesla: tā neatstās nekādas pēdas ne uz ādas, ne uz apģērba, jo, pateicoties ekskluzīvai fluīdu tehnoloģijai, nonākot saskarē ar gaisu, tā kļūst bezkrāsaina. Bet kāpēc melnas? «Viņa ir māksliniece, kas nekad nav apmierināta ar esošo, vienmēr vēlas izaicināt un pamēģināt izdarīt ko vairāk, ko citādāk,» skaidro franču kosmētikas uzņēmuma «Coty Beauty» prezidents Renato Semerari. Kāpēc «Fame»? Jo Lady Gaga ir pārliecināta, ka ikviens var sasniegt slavu, ja vien to vēlas: «Slava ir ilūzija – ja to patiesi vēlies, tu to sasniegsi.»

«Fame» savdabība slēpjas arī faktorā, ka šajā gadījumā ir pilnībā izjaukta tradicionālā aromātu piramīda, kas sastāv no sākuma nots, vidējās jeb sirds nots un bāzes nots. Lady Gaga smaržām ir pilnīgi jauna struktūra, tā saucamā «Push-Pull» tehnoloģija. Tas nozīmē, ka nepastāv vairs nekādas noteiktas hierarhijas un visas vielas atrodas savstarpējā kustībā. «Fame» pamatā ir trīs akordi: tumšais, jutekliskais un gaišais. Tumšais akords nāk no beladonnas jeb melnās velnogas, kas satur nāvējošu indi. Kopš 18. gadsimta to izmanto skaistumkopšanā acu zīlīšu paplašināšanai. No tumšajām dzīlēm uzpeld juteklisks un bagātīgs akords – medus, safrāna un aprikožu nektāra mikslis. Noslēgumā ir gaišais akords ar orhidejas un jasmīnu noti, kas atspoguļo aromāta bagātību.

Pompozā reklāmas kampaņa

Pirms smaržu parādīšanās veikalu plauktos māksliniece bija parūpējusies par iespaidīgu reklāmas kampaņu. Kaila kā Venera viņa guļ uz kreisā sāna, aizlikusi vienu roku aiz galvas, bet otrā tur smaržu pudelīti. Pa viņas augumu rāpjas miniatūri vīrieši – pārvērsti kukaiņu lielumā, tie mēģina iekarot šo ķermeni. Taču pietiek vien ar plecu pašūpošanu, lai tie visi nobirtu lejā. Un te jau vēdī īsti ideoloģisks aromāts: lai pakļautu vīriešus, nav nepieciešami reitingi vai politiskas regulas. Attiecībā uz stipro dzimumu, jautāta, vai būs pieejamas arī vīriešiem domātas smaržas, Lady Gaga atteic: «Manas smaržas veidotas sievietēm, taču daudzi geju draugi arī tās lieto.»

Jau vasarā šis savdabīgais plakāts bija apskatāms Lady Gaga «Twitter» mikroblogā, kur to bija ievietojusi pati dziedātāja. Lai izveidotu šo neparasto mākslas fotogrāfiju, tika sabildēts arī ducis puskailu vīriešu visdažādākajās pozās. Pēc tam datorprogrammā viņi tika attiecīgi samazināti un izvietoti uz Lady Gaga auguma, radot iespaidu, ka tie kāpelē pa dziedātājas kailo augumu, vienlaikus piesedzot arī mākslinieces intīmākās ķermeņa vietas. Atbilstoši reklāmas plakātam Lady Gaga prezentēja savas jaunās smaržas, pārvēršot šos notikumus par spilgtiem šoviem. Uz smaržu prezentācijas pasākumu Ņujorkas «Herald Square» viņa ieradusies karietē un īpašā tērpā, kas līdzinājies smaržu pudelītes dizainam. Savukārt Gugenheima muzejā bija radīta īsti sirreāla vide: Edītes Piafas mūzikas pavadījumā ekscentriskā dziedātāja ieradās, tērpusies caurspīdīgā dizainera Prabala Gurunga darinātā mežģīņu kleitā bez apakšveļas. «Es vēlējos izskatīties seksīgi. Un arī nedaudz maucīgi... Es gribēju radīt skaistas striptīza dejotājas bīstamo auru. Tās ir smaržas sievietēm, kuras vēlas doties uz gultu,» izdevumam «Access Hollywood» sacīja Lady Gaga.

Pasākuma laikā māksliniece gulēja milzīgā smaržu pudelē un divas stundas izlikās, ka ir aizmigusi. Pēc pamošanās viņai uz pakauša tika izveidots jauns tetovējums. Starp sāpīgajiem dūrieniem dziedātāja iedzēra malku no šampanieša pudeles, ievilka elektroniskās cigaretes dūmu vai arī ar lūpu krāsu lika krāsot krūtis. Tetovējuma motīvs esot renesanses eņģelis – norāde uz dziedātājas itāļu saknēm. Līdz ar to Lady Gaga apstiprināja savus jau agrāk teiktos vārdus: «Mans vizuālais tēls ir kā mākslas darbs. Staigājošs mākslas darbs.