Ventspils šaursliežu dzelzceļa ekspozīcijas apmeklētājus līdz pat tūrisma sezonas beigām oktobrī vizinās pēc restaurācijas no Latvijas dzelzceļa vēstures muzeja saņemtā gandrīz simtgadīgā lokomotīve Ml–611, tādēļ Ventspils muzejs varēs īstenot tik nepieciešamo Mazbānīša - tvaika lokomotīves Ml-631 kapitālo remontu.
Abas lokomotīves ražotas 1916.gadā Vācijā, bet tikai viena no tām, tautā mīļi saukta par Mazbānīti, gadiem ilgi kalpojusi kā atraktīvs Ventspils šaursliežu dzelzceļa ekspozīcijas elements un izvizinājusi desmitiem tūkstošu brauktgribētājus. Gandrīz simtgadīgā lokomotīve ir muzeja eksponāts ar augstu vēsturisku vērtību, tādēļ, rūpējoties par tās saglabāšanu, jau pagājušogad pašvaldība pieņēma lēmumu par kapitālā remonta veikšanu. Saskaņā ar konkursa rezultātiem Mazbānīša kapitālo remontu veiks Čehijā un to līdzfinansēs ilglaicīgs Ventspils pašvaldības sadarbības partneris SIA „LDZ ritošā sastāva serviss”.
Plānots, ka Mazbānītis no Čehijas Ventspilī atgriezīsies 2013. gada maija beigās. Tad Ventspils šaursliežu dzelzceļa aktīvajā ekspozīcijā vienlaikus darbosies divas autentiskas tvaika lokomotīves, kas apmeklētājiem dāvās dubultprieku.
Ventspils šaursliežu dzelzceļa ekspozīcijas izveides un attīstības galvenie fakti
• 1963. – Izbūvēta Riņķa līnija, kuras garums - apmēram 1 kilometrs. Tomēr līkņu mazo rādiusu dēļ, muzeja vilciena kustība bija iespējama apmēram 300 metrus garā posmā.
• 1996. - Riņķa līnija atjaunota, pagarināta, un Mazbānītis uzsāk regulāru kustību visā 1,3 km garumā.
• 2007.-2010. – Īstenots Ventspils pašvaldības un Eiropas reģionālās attīstības fonda projekts „Vienīgā Baltijas vēsturiski saglabātā 600 mm šaursliežu dzelzceļa kā kultūrvēsturiska objekta attīstība: iekļaušana Ventspils transporta struktūra un starptautiskā tūrisma apritē”. Tā ietvaros veikta šaursliežu dzelzceļa līnijas trases daļas rekonstrukcija un 2,6 km garas jaunas – Kalna līnijas izbūve, apsaimniekošanas ceļa, kas vienlaikus kalpos kā gājēju pastaigu un veloceliņš, izbūve. Vienlaikus projekta ietvaros veikta vēsturisko ēku repliku izbūve (Mazirbes un Pļavas stacijas, Aizputes Depo ēkas), palīgēku – vagonu nojumes, kases, ogļu iekraušanas vietas, divu pieturas punktu, estakādes un griezuļa izbūve.
• 2009. – uzsākas un turpinās Ventspils pašvaldība sadarbība ar SIA „LDZ ritošā sastāva serviss”, kuras ietvaros veic virkni kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanas pasākumu, tajā skaitā Riņķa līnijas sliežu ceļa nomaiņu, tvaika lokomotīves Ml 361 kārtējos remontdarbus, vagonu restaurāciju un repliku izgatavošanu, sabiedrības informēšanu par dzelzceļa vēsturi.
• 2010. – noslēgts dāvinājuma līgums starp VAS „Latvijas Dzelzceļš” par tvaika lokomotīves ML 611 restaurāciju un deponējumu Ventspils muzejam un iekļaušanu Ventspils šaursliežu dzelzceļa aktīvajā ekspozīcijā, kas notikusi 2012.gada augustā.