Vai reklāmā – tāpat kā karā un mīlestībā – atļauti visi paņēmieni? Pasaulē, cīņā par patērētāju prātiem, jau sen tiek praktizētas vistrakākās idejas, savukārt Latvija šajā jomā joprojām bijusi konservatīva un reklāmistu provokācijas mums ir kaut kas jauns.
Vakar notikusī Tele2 provokatīvā "meteorīta akcija" izraisījusi plašu rezonansi, liekot domāt, ka labi iecerētā „dēka ar akmeni”, iespējams, šoreiz var pagriezties pret pašiem tā metējiem.
Tikmēr pasaulē jau gadu desmitiem tiek praktizētas dažādas pārsteidzošas un šokējošas akcijas. Jau labu laiku reklāmdevēji var iegādāties vietu uz dzīvu cilvēku ādas, kas par attiecīgu samaksu tiek izrotāta ar uzņēmuma logotipa tetovējumu. Pie šāda staigājošā reklāmas stenda var tikt par pāris simtiem dolāru mēnesī. Tāpat jau sen pasaules metropolēs zināms reklāmas triks ar tematiskajām flešmoba akcijām, kad vienuviet pulcējas nejauši garāmgājēji, kuri visi vienlaicīgi sāk, piemēram, lēkāt uz vienas kājas. Reklāmisti ir sapratuši, ka, par attiecīgu samaksu, šādiem cilvēkiem var, piemēram, likt „pavisam nejauši, vienlaicīgi ēst hamburgerus.
Par žanra klasiku tiek saukta arī „zirnekļcilvēku” iesaistīšana reklāmas kampaņās, liekot viņiem rāpties lielpilsētu debesskrāpjos, rokās turot reklāmas karogus vai izkaisot pār pilsētnieku galvām simtiem reklāmas prospektus. Londonā, Parīzē, Maskavā un daudzviet citur nenobriedušus patērētāju prātus bombardē reklāmas diližabļi, lidmašīnas ar reklāmas karogiem, bet Tokijas centrā nesen desantējusies pat reklāmistu izpletņlēcēju vienība, kas garāmgājējus aģitējusi apdrošināt dzīvību. Tikmēr ASV, kas slavena ar savu miljonāru mīlestību pret kosmisko tūrismu, jau tiek domāts par to, ka viens milzīgs reklāmas plakāts nenāktu par ļaunu arī kosmosa plašumiem, kur šādai reklāmai nebūtu neviena cienīga konkurenta.