Pētījums: 60 % no internetā veiktajiem pirkumiem neizdodas

Kā liecina šodien publicētais Eiropas Komisijas jaunais ziņojums par pārrobežu patērētāju e-komerciju, pasūtījumu atteikums ir izplatīta problēma, ES patērētājiem mēģinot iegādāties preces tiešsaistē citā dalībvalstī.

Komisijas uzdevumā tika veikts plašs neatkarīgs anonīmas iepirkšanās uzdevums, kurā pircēji visā ES mēģināja iegādāties 100 populārus produktus – piemēram, fotoaparātus, kompaktdiskus, grāmatas, apģērbu - no pārrobežu tirdzniecības pakalpojumu sniedzēja. Kopumā veica vairāk nekā 11 000 pārbaudes pasūtījumu. Pētījumā atklājās, ka 60 % no pārrobežu transakcijām patērētājs nevarēja pabeigt, jo pārdevējs nesūtīja produktu un viņa valsti vai nepiedāvāja adekvātu pārrobežu maksājuma veidu.

Vismazākās iespējas patērētājiem veikt pārrobežu pirkumu ir Latvijā, Beļģijā, Rumānijā un Bulgārijā (pilns visu 27 ES valstu ierindojuma saraksts pieejams MEMO/09/475). Tomēr visās valstīs, izņemot divas, veiksmīga pārrobežu darījuma iespējas ir mazākas par 50 %, informē Eiropas Komisijas pārstāvniecības Latvijā preses sekretārs Ivars Bušmanis.

Vairāk nekā pusē no dalībvalstīm 50 % vai pat vairāk produktu tīmeklī citā valstī varēja atrast par 10 % lētāk (ierēķinot transporta izdevumus). Un 50 % meklēto produktu nebija iespējams atrast savas valsts tīmekļa vietnēs, un tos piedāvāja tikai citas dalībvalsts tirgotājs.

Pēc aplēsēm Eiropas e-komercijas tirgus vērtība 2006. gadā bija 106 miljardi eiro. Internets ir visstraujāk augošais mazumtirdzniecības kanāls. 2008. gadā 51 % ES tirgotāju preces pārdeva tiešsaistē.

Taču tiešsaistes tirdzniecības šķēršļu iespaidā plaisa starp iekšzemes un pārrobežu e-komerciju arvien paplašinās. Kamēr to ES patērētāju skaits, kuri iepērkas tiešsaistē, divu gadu laikā (2006. 2008.) pieauga no 27 % līdz 33 %, to patērētāju skaits, kuri kaut ko iegādājās tiešsaistē no citas ES valsts, palika nemainīgs (6 % līdz 7 %). Un tikai 21 % tirgotāju patlaban tirgojas arī pāri robežām.

Tomēr potenciālu var skaidri samanīt. Trešdaļa ES patērētāju apgalvo, ka viņi apsvērtu iepirkšanos tiešsaistē kādā citā ES valstī, ja produkts būtu lētāks vai labāks, un trešdaļa ir ar mieru iepirkties citā valodā. 59 % mazumtirgotāju ir gatavi tirgoties vairāk nekā vienā valodā.

Eiropas Komisijas uzdevumā veiktais tiešsaistes pārbaudījums tika sākts, izpētot iepirkšanās gaitu, lai pārbaudītu iespējas un šķēršļus patērētājiem, kuri veic pārrobežu tiešsaistes pirkumus ES. Kopumā tika veiktas gandrīz 11 000 testa transakcijas.

13 valstīs no 27 un vismaz pusei no meklētajiem produktiem patērētāji varēja atrast piedāvājumu citā ES valstī, kas bija vismaz par 10 % lētāks, nekā labākais vietējais piedāvājums (ieskaitot visas izmaksas, piemēram, piegādi uz patērētāja valsti).

Pircēji 13 ES valstīs nevarēja atrast vietējus piedāvājumus tiešsaistē vismaz 50 % meklēto produktu, taču atrada tos kādā citā ES valstī.

Vidēji 61 % tiešsaistē veikto pasūtījumu citā ES valstī neizdevās, pārsvarā tādēļ, ka tirgotājs atsacījās apkalpot patērētāja uzturēšanās valsti vai nepiedāvāja adekvātu pārrobežu maksājuma veidu.

Izklaide

Muzikālā apvienība “Ēriks Palkavnieks & Popkorni” izdevuši savu otro kopdarbu “Reiss uz Londonu”. Šis ir turpinājums TV personības Palkavnieka un viņa draugu iesāktajai sadarbībai vasarā, kad tika izdots debijas singls “Netveramā”.

Svarīgākais