Mumiņš, princese Diāna un citas slavenības, kuras gāja bojā autoavārijās

© Publicitātes foto

Satiksmes negadījumi nešķiro – jauns vai vecs, bagāts vai nabags, slavens vai “cilvēks parastais”, izcils vai viduvējs – ātrums, neuzmanība vai liktenīga sakritība dažās sekundēs var izdzēst jebkuru dzīvību, atstājot tikai atmiņas un virkni neatbildētu jautājumu, vēsta kanāls “National Geographic”.

Pasaules Veselības organizācijas dati rāda, ka pasaulē ik gadu autoavārijās mirst aptuveni 1,19 miljoni cilvēku. Tas ir 8400 reizes vairāk nekā aviokatastrofās, 2600 reizes vairāk nekā negadījumos uz ūdens un 600 reizes vairāk nekā dzelzceļa avārijās.

Arī Latvijas statistika ir nepielūdzama - šogad ceļu satiksmes negadījumos gājuši bojā jau 103 cilvēki, liecina CSDD apkopotā informācija. Medijos teju katru dienu izskan ziņas par avārijās cietušajiem un bojāgājušajiem.

Šā gada janvārī sērojām par 14 gadus jaunās ventspilnieces un viņas mūzikas skolotājas nāvi, kuras kopā ar vēl septiņiem citiem skolēnu mikroautobusa pasažieriem piedzīvoja smagu sadursmi ar kravas auto. Oktobra beigās traģēdija Rēzeknes pusē atņēma dzīvību pusaudzim, bet 14. novembrī Bauskas novadā seniors pēc avārijas sadega dzīvs savā auto.

Skarbā statistika ir iemesls, kāpēc ik gadu 16. novembrī tiek atzīmēta Pasaules ceļu satiksmes negadījumu upuru piemiņas diena, lai atcerētos ikvienu, kura dzīve izbeidzās uz asfalta, un atgādinātu, ka katrs pie stūres pieņemtais lēmums var būt izšķirošs.

Godinot autoavārijās bojāgājušo piemiņu, kanāls “National Geographic” aicina iepazīt sabiedrībā labi zināmus cilvēkus, kuri nebija dzimuši “laimes krekliņā” un kuru dzīve negaidīti pārtrūka uz ceļa.

“Prāta Vētras” un “Līvu” mūziķu pēdējie braucieni

Gundars Mauševics (1974 - 2004), kura nāve satricināja visu Latviju, bija viens no pieciem skolasbiedriem, kuri dibināja mūzikas grupu “Prāta Vētra”. Sabiedrībai un draugiem viņš bija labāk pazīstams kā Mumiņš.

Talantīgais basģitārists bija tikai 29 gadus jauns, kad 2004. gada 23. maijā kāds autobusa pasažieris Jelgavas šosejas 11. kilometrā pamanīja pamestu “Audi” markas automašīnu un izsauca policiju. Pēcāk Mauševics tika atrasts miris aptuveni piecdesmit metrus no tās. Pierādījumus par apreibinošu vielu lietošanu policija neatrada, taču tika konstatēts, ka auto traucies ar ātrumu 126 km/h un vadītājs nav bijis piesprādzējies.

Nedēļām negadījuma vietā gūla ziedi un tika iedegtas svecītes, bēru dienā no mūziķa atvadīties ieradās simtiem viņa talanta cienītāju. Sabiedrība un grupas biedri Mumiņu piemin vēl aizvien

- ikdienā, koncertos un mūzikā. Viņa draugu un kolēģu atmiņas iemūžinātas dokumentālajā filmā “Prāta vētra: Starp krastiem” un grāmatā “Prāta vētra. Meklēt vienam otru”.

Autoavārijas Latvijas mūziķu aprindas satricinājušas ne reizi vien. Traģiski izdzisa arī “Līvu” solista Ērika Ķiģeļa (1955 - 1985) dzīvība - viņa vadītais auto 1985. gada 3. oktobrī sadūrās ar pretimbraucošu smago automašīnu. Mūziķim bija tikai 30 gadu. Viņa piemiņai kopš 1987. gada tiek rīkots rokfestivāls “Saldus saule”, un viens no tā organizatoriem ir mūziķa dēls Fēlikss Ķiģelis.

Taču 2003. gada 26. jūlijs ir viena no melnākajām dienām Latvijas mūzikas vēsturē - uz lielceļa Rīga-Daugavpils dzīvību zaudēja divi grupas “Līvi” dalībnieki: bundzinieks Dainis Virga (1966 - 2003) un skaņu režisors Juris Jakovļevs (1951 - 2003). Grupas vokālists Jānis Grodums (1958 - 2010) un ģitārists, Daiņa brālis Ainars Virga, kurš, starp citu, todien vadīja auto, guva dažāda smaguma traumas, bet izdzīvoja.

Daļa iespējams atminas, ka 1990. gada augustā uz autoceļa Sloka-Talsi izdzisa korejiešu izcelsmes padomju dziedātāja Viktora Coja dzīvība. Tiek uzskatīts, ka mūziķis aizmiga pie stūres, iebrauca pretējā joslā un saskrējās ar autobusu.

Nakts, kad pasaule apstājās

1997. gada 31. augusta nakti atceras visi, kas dzīvoja deviņdesmitajos. Rītam austot, pasaule modās ar ziņu, kas šķita neticama - 36 gadus vecā Velsas princese Diāna (1961 - 1997), viena no mīlētākajām sievietēm pasaulē, bija gājusi bojā autoavārijā Almas tunelī, Parīzē, netālu no Eifeļa torņa. Tajā brīdī beidzās ne tikai viņas dzīve, bet arī vesela ēra - pateicoties tieši princeses Diānas drosmei un cilvēcībai, Lielbritānijas karaļnams un tauta pirmo reizi patiesi bija satuvinājušies.

Tonakt princese Diāna kopā ar savu partneri, ēģiptiešu miljonāru Dodi al Fajedu (1955 - 1997) pameta viesnīcu “Ritz” miesassarga un personīgā šofera pavadībā. Pāris devās ceļā ar melnu “Mercedes-Benz”, cenšoties izvairīties no fotogrāfiem, kas viņus vajāja uz motocikliem.

Neilgi pēc pusnakts automašīna lielā ātrumā ietriecās Almas tuneļa balstā. Diāna tika smagi ievainota. Mediķiem izdevās viņu atdzīvināt, taču stāvoklis pasliktinājās, un, par spīti centieniem un operācijai, pēc dažām stundām, 31. augusta rītā, Salpetrjēra slimnīcā viņa nomira. Vienīgais avārijā izdzīvoja princeses miesassargs Trevors Rīss-Džounss.

Ziņa par Diānas nāvi izplatījās zibenīgi, un jau pēc dažām stundām pie Kensingtonas pils Londonā sāka krāties ziedu, sveču un vēstuļu paklājs. Lielbritānijā, kur karaliskā ģimene tradicionāli izvairās no emociju izrādīšanas, sabiedrība pieprasīja cilvēcību. Diānu dēvēja par “tautas princesi” - sievieti, kura atklāti un cilvēcīgi runāja par garīgām slimībām, HIV un vientulību laikā, kad citi par to klusēja.

Sākotnēji prese tika apsūdzēta slepkavībā, taču pierādījumu trūkuma dēļ lieta tika izbeigta. Fotogrāfiem tika piespriests simbolisks naudas sods par privātuma aizskaršanu - viens eiro katram.

Princese tika apglabāta 6. septembrī netālu no savām bērnības mājām - Altorpā, Nortemptonšīrā. Viņas atdusas vieta ir neliela sala Ovālajā ezerā, ko ieskauj koki. Tās krastā

ierīkota memoriālā aleja ar marmora urnām un vārtiem, kas simbolizē mieru un šķīstību. Tā kļuvusi gandrīz vai par svētvietu, kur cilvēki joprojām noliek ziedus un piemin princesi Diānu.

Ātrums, kas nogalina bez žēlastības

Uz ceļa dzīvi beidza arī leģendārās filmu franšīzes “Ātrs un bez žēlastības” zvaigzne Pols Volkers (1973 - 2013). Viņš kopā ar savu draugu un finanšu konsultantu Rodžeru Rodasu (1975 - 2013) devās uz kādu labdarības pasākumu Losandželosā, kad nezināmu iemeslu dēļ pie “Porsche” stūres sēdošais Rodass zaudēja kontroli un auto avarēja, vispirms uzbraucot uz ietves un ietriecoties kokā, tad laternā. Pēc triecieniem auto apmetās otrādi un turpināja slīdēt, līdz atkal ietriecās kokā un aizdegās.

Izmeklēšana apliecināja - ne pats Volkers, ne arī viņa draugs, kurš turklāt bija profesionāls sacīkšu braucējs, nebija lietojis narkotiskas vai apreibinošas vielas. Netika arī atrasti pierādījumi, kas liecinātu par slepkavības mēģinājumu vai cita veida ļaunprātīgām darbībām. Taču zināms, ka auto negadījuma brīdī brauca ar 160 km/h lielu ātrumu.

Volkeram bija tikai 40 gadu. Aktiera nāve satricināja viņa fanus visā pasaulē - ne tikai tāpēc, ka viņš bija kulta filmas zvaigzne, bet arī tāpēc, ka īstajā dzīvē Volkers bija ārkārtīgi līdzīgs savam varonim: mierīgs, sirsnīgs un vienmēr gatavs palīdzēt. Nākamajās dienās “Ātrs un bez žēlastības 7” (2015) filmēšana tika apturēta un Volkera kolēģi Vins Dīzels, Mišela Rodrigesa un citi veltīja viņam aizkustinošus vārdus.

Lai pabeigtu filmas septīto daļu, talkā nāca Volkera brāļi Kodijs un Keilebs, kuri filmējās kā viņa aizstājēji, un vietām filmas veidotāji ar specefektu un tehnoloģiju palīdzību pievienoja Pola seju. Turpmāk Volkera varonis filmā vairs neparādījās, taču viņa tēls turpina dzīvot fanu atmiņās.

Vins Dīzels, viņa tuvs draugs uz ekrāna un dzīvē, pat nosauca savu meitu par godu Polam, un 2015. gadā, saņemot balvu “Teen Choice Awards”, Dīzels publiski pateicās arī Pola vārdā, sakot: “Es nevaru šeit stāvēt un saņemt šādu atzinību, nerunājot par kādu mums ļoti, ļoti, ļoti svarīgu cilvēku. Viena no labākajām mācībām mūsu dzīvē ir tā, ka mums bija iespēja saukt “Pablo” par savu brāli. Pols Volkers ir šeit - mūsu sirdīs.”

No Holivudas filmām līdz Monako Karalistei

Viņas dzīve atgādināja pasaku - Holivudas zvaigzne, kura kļuva par īstu princesi. Greisa Kellija (1929 - 1982), “Oskara” balvas laureāte un viena no spožākajām 20. gadsimta ikonām, 1956. gadā apprecējās ar Monako princi Renjē III (1949 - 2005) un uz visiem laikiem atstāja kino pasauli. Taču 1982. gada 14. septembris viņas stāstā bija izšķirošs.

Dienu iepriekš Kellija devās uz ģimenes lauku rezidenci kopā ar savu 17 gadus jauno meitu Stefāniju. Ceļā atpakaļ uz mājām, atrodoties pie automašīnas “Rover 3500” stūres, 52 gadus vecā princese piedzīvoja insultu. Braucot pa līkumotajiem kalnu ceļiem, viņa zaudēja kontroli pār automašīnu, un tā noripoja vairāk nekā 30 metrus lejup pa nogāzi un aizdegās. Kellijas meita bija centusies noraut stāvbremzi, lai apturētu avāriju, taču neveiksmīgi.

Stefānija - lai arī guva vairākus kaulu lūzumus - izdzīvoja, taču Greisa Kellija nākamajā dienā pēc avārijas devās aizsaulē. Monako slimnīcā ārsti vairākas stundas centās uzturēt viņu pie dzīvības, taču glābt princesi vairs nebija iespējams.

Ziņa par princeses nāvi satricināja gan Monako, gan Holivudu. Cilvēki, kas viņu bija pazinuši, uzsvēra viņas neparasto sirsnību, pieticību un pašaizliedzību - viņa bija talantīga aktrise, kas atteicās no kino slavas, lai kalpotu Monako tautai un palīdzētu tiem, kam tas visvairāk bija nepieciešams.

Greisa Kellija tika apglabāta Monako Katedrālē, kur vēl joprojām atdusas blakus princim Renjē III. Katru gadu tūkstošiem cilvēku ierodas šajā baltajā, klusajā svētnīcā, lai pieminētu princesi.

Mūžīgais dumpinieks ādas jakā un ar cigareti zobos

Džeimss Dīns (1933 - 1955) bija Holivudas nemiera gars - jauns un bīstami harismātisks. Viņš ienāca kino, iemiesojot veselas paaudzes vientulību un pretestību filmās “Dumpinieks bez iemesla” (1955), “Uz austrumiem no Ēdenes” (1955) un “Gigants” (1956). Ar šīm lomām pietika, lai aktieris kļūtu par leģendu. Laikabiedri stāsta, ka dzīvē viņš bija tieši tāds pats kā uz ekrāna - impulsīvs, nemierīgs un aizrautīgs par ātrumu.

1955. gada 30. septembra pēcpusdienā, tikai 24 gadu vecumā, Dīns sēdās savā jaunajā, sudrabotajā “Porsche”, ko pats bija iesaucis par “Little Bastard” jeb “Mazo nelieti”. Viņš devās uz autosacīkstēm Kalifornijā - kamēr pie stūres bija aktieris pats, viņam blakus sēdēja vācu inženieris un sacīkšu braucējs Rolfs Vīterihs (1927 - 1981).

Ceļā viņi nonāca frontālā sadursmē ar “Ford” automašīnu, ko vadīja 23 gadus jauns students Donalds Tērnapsīds (1932 - 1995). Viņš negaidīti izbrauca priekšā aktiera vadītajai automašīnai, izraisot sadursmi. Dīnu kopā ar pasažieri nogādāja slimnīcā, kur aktieris tajā pašā vakarā mira. Vīterihs izdzīvoja, lai gan guva smagas traumas, bet Tērnapsīds tika cauri sveikā vien ar nelieliem ievainojumiem un pēc īsas nopratināšanas tika atbrīvots.

Džeimsa Dīna nāve satricināja visu Ameriku. Tas bija šoks - 50. gadu jauniešu elks un vīrišķības simbols, kas visiem šķita tik neievainojams, pēkšņi kļuva par pierādījumu tam, cik trausla var būt jaunība un brīvība. Jau drīz viņa tēls kļuva par kultūras manifestu - ādas jaka, džinsi, cigarete un nemierīgs skatiens.

Tikai viena no Dīna filmām paspēja iznākt, kamēr aktieris vēl bija dzīvs, - “Dumpinieks bez iemesla”. Pārējās pirmizrādi piedzīvoja pēc viņa nāves. Vēlāk viņš tika nominēts “Oskara” balvai kā labākais aktieris gan pa filmu “Uz austrumiem no Ēdenes”, gan “Gigantu”. Džeimss Dīns apglabāts dzimtajā Indiānas štatā, netālu no savām bērnības mājām.

Šīs ir traģēdijas, kas nonāca ziņu virsrakstos, taču katru gadu uz ceļiem dzīvību zaudē tūkstošiem cilvēku, kuru vārdi paliek tikai tuvinieku atmiņās. Kanāls “Nacional Geographic” aicina būt atbildīgiem, gan pašiem sēžoties pie stūres, gan uzmanot savus draugus un paziņas. Tā varam pasargāt ne tikai sevi, bet arī citus.

Par reāliem ceļu satiksmes negadījumiem un glābēju ikdienu vēsta “National Geographic” raidījums “Ledaino ceļu glābēji”, kura desmitajai sezonai ikviens var sekot līdzi piektdienās pulksten 20.00 kanālā “National Geographic”. Norvēģijas kalnos glābēji nepārtraukti riskē ar savām dzīvībām, lai palīdzētu uzturēt ceļus drošus kā dienā, tā naktī.