Kultūras un izklaides centrā “Hanzas perons” sestdien ar grupas “Alejas” uzvaru noslēdzās ikgadējā un mūzikas industrijas aprindās augstu vērtētā “Austras balva”. Panākums, ko šīs balvas kontekstā diez vai var saukt par īpaši negaidītu.
„Austras balva” vienmēr bijusi interesanta ne tikai mūzikas cienītājiem, bet arī pašai žūrijai, jo pirmajā vērtēšanas kārtā izkristalizējušies favorīti ne vienmēr beigu galā izrādās uzvarētāji - tā, piemēram, pērn bija ar grupas “Kuba” albumu. Aizsteidzoties notikumiem priekšā, šoreiz šādu pārsteigumu tomēr nebija.
Šogad Top 10 nominētos albumus žūrija izvēlējās no vairāk nekā 160 dažādu žanru mūzikas lieldarbu klāsta (starp citu, vērtējamo sarakstā bija arī tādi grandi kā “Prāta Vētra”, Dons, “Instrumenti” u.c.), vismaz vienu balsi saņemot 68 no tiem. Pēc pirmās vērtēšanas kārtas, kurā žūrija izteica savu viedokli par visiem albumiem, labāko trijnieks bija krietni atrāvies no pārējiem - “Alejas” ar albumu “Ardievu, leduslaikmet!”, “Bēdu brāļi” ar “Lauskas” un “Domenique Dumont” ar “Deux Paradis”.
Taču tas vēl neko nenozīmēja, jo otrajā kārtā jau papildinātā sastāvā esošā žūrija iesniedza savu vērtējumu vēlreiz, tikai nu jau par desmit finālā tikušajiem. Bez minētā trijnieka to skaitā vēl bija arī Evija Vēbere un Ivars Arutjunjans ar “Anomālija”, Galeniex ar “Vernisāža”, Nielslens Lielsliens un Vija Moore ar “Negaidīti varoņi”, projekts “Pretplūsma” ar “Gauja”, Reinis Jaunais ar “Nest”, Ritunsiic ar “Liepu lapu laipa” un grupa “Tesa” ar “Interval”. Ņemot vērā “Austras balvas” iepriekšējos gados uzvarējušos, šķita, ka tieši “Alejas” stilistiski varētu tai “piestāvēt” vislabāk, un šī nojausma nepievīla.
Taču, kā žūrijas sapulcē precīzi atzīmēja viens no “Austras balvas” līderiem Lauris Anstrauts, patiesībā nevis pati balva, bet tieši iekļūšana desmitniekā uzskatāma par lielāko apbalvojumu, jo Top 10 garantē labu atpazīstamību un pastiprinātāku auditorijas interesi par konkrēto albumu. Tas tiesa, līdz ar to ikviens no pirmā desmitnieka var sist sev uz pleca par labi paveiktu darbu. Gribētos arī pieminēt tos, kas palika uzreiz aiz Top 10 - jauno indīfolka grupu “Tante gaida” ar albumu “Happenings isn’t Endings”, reperi Odu ar “Tavai zināšanai man viss ir labi” un pērn ar dažādām gada balvām dāsni apbērto Chris Noah ar albumu “Atvadas nav skumjas, ja zinām, ka drīz tiksimies”.
“Austras balvai” tika izskatīti albumi, kuri iznākuši periodā no pagājušā gada 1. jūlija līdz šī gada 30. jūnijam, kā arī to garums sasniedza vismaz astoņus skaņdarbus vai 30 minūtes. Līdzīgi kā iepriekšējos gados, arī šoreiz balvas ieguvējs saņēma naudas balvu 1000 eiro apmērā turpmākās darbības veicināšanai no Latvijas Izpildītāju un producentu apvienības (LaIPA).
Šogad „Austras balva” tika pasniegta jau astoto reizi. Tās iniciatori ir mūzikas portāla „Intro.lv” žurnālisti Lauris Anstrauts un Normunds Vucāns. „Austras balva” mērķis ir apbalvot vienu albumu, ko mūzikas kritiķu un mūzikas industrijas pārstāvju žūrija atzinusi par noteiktā laika periodā labāko starp Latvijā izdotajiem. Pirmoreiz šis apbalvojums tika pasniegts 2015. gadā, kad pie “Austras balvas” tika Alises Jostes albums “Hardships Are Ships”. Tāpat šo balvu ieguvusi grupa “Rīgas Modes” ar albumu “Fantastiski”, “Satellites LV” ieraksts “Varavīksnes galā”, grupas “Polifauna” debijas albums “You Look Like A Lost Soul”, grupas “Tribes Of The City” ieraksts “Rust And Gold” un anša darbs “Liela māksla”. Savukārt pagājušajā gadā “Austras balvu” ieguva grupa “Kuba” ar albumu “Laukumi”.
“Pērn, atsākot “Austras balvas” pasniegšanu pēc pandēmijas pārtraukuma, bija zināmas bažas, vai mūziķiem un plašākai publikai tā joprojām būs aktuāla un interesanta. Tieši tāpēc bija īpašs prieks, ka pasākums norisinājās sekmīgi, nepārprotami norādot, ka to ir vērts rīkot arī šogad,” skaidro organizatori. “Lieliskas mūzikas Latvijā joprojām paliek arvien vairāk, un esam pagodināti daļu no tās izcelt gan balvas pretendentu sarakstā, gan arī dzirdēt klātienē nominantu koncertā “Hanzas Peronā”.”