Čellistes, dziedātājas Madaras Fogelmanes un koklētājas Martes Līces duets “Sinerģija” laidis klajā debijas albumu, kas “ir divu gadu laikā radošā kopdarbā tapis dziļi personisks un intuitīvs sajūtu ceļojums – no klusuma līdz kulminācijai, no iekšējiem meklējumiem līdz dziļam, vispārējam mieram.”
Lai arī dueta albumā iekļautas 11 kompozīcijas, “Sinerģijas” debijas piedāvājums ir stundas garumā, jo garākā no vienpadsmitnieka sasniedz pat desmit minūtes - abas dāmas savu emociju paušanai mūzikā piegājušas pamatīgi un ļoti nopietni.
Instrumentālo skaņdarbu mūzikas autores ir Madara Fogelmane un Marte Līce, savukārt dziesmu un vārdu autore ir Madara. Dažas no dziesmām dzirdamas arī Madaras kā solomākslinieces albumā “Vienā apziņā”, taču šeit tām tapušas jaunas aranžijas meditatīvās noskaņās. Abas mūziķes pašas albumu arī ieskaņojušas un producējušas, sadarbojoties ar studijas producentu Jāni Narbutu no “White Wide Production”.
Par abām mūziķēm. Madara Fogelmane ir skolojusies Amsterdamas Konservatorijā un Briseles Karaliskajā konservatorijā, tajās apgūstot čella spēli. 2018. gadā viņa ar savu dziesmu “Esamība” ieguva trešo vietu “Supernovā”, un “šis skaņdarbs turpina savu dzīvi gan kā “miera himna”, gan kā laulību valsis.” Pēcāk iznākuši vairāki Madaras singli un debijas soloalbums “Vienā apziņā” (2024), kas nominēts “Zelta mikrofonam” kā “Labākais starpžanru vai instrumentālās mūzikas albums”. Viņa strādā Saldus Mūzikas skolā par čella pasniedzēju, vada savu privātpraksi “Čella skola” pieaugušajiem un bērniem Rīgā, kā arī rada jaunus skaņdarbus un koncertē gan kā solomāksliniece, gan kā dueta “Sinerģija” un diezgan sen neredzētā rokkamerorķestra “Sonntags Legion” dalībniece. Savukārt Marte Līce ir gan koklētāja, gan mūzikas terapeite, kura kopš mazotnes mācījusies klavierspēli, taču vēlāk sākusi apgūt arī etnogrāfiskās kokles spēlēšanas prasmes. Viņa vada muzikālas meditācijas, kurās tiek spēlēti dažādi sajūtu instrumenti - kokle, dziedošie trauki, gongi, zvani u.tml. Marte ieguvusi maģistra grādu Rīgas Stradiņa universitātes “Mākslas terapijas” programmā un šobrīd strādā par mūzikas terapeiti rehabilitācijas centros.
Par albumu no pašu “Sinerģijas” dalībnieču mutēm. “Sākotnējā iecere bija radīt meditatīvu, plūstošu albumu, līdzīgi kā koncertmeditācijās, ko mēs sniedzam klātienes pasākumos,” stāsta Madara. “Šie koncerti klausītājiem bieži kļuvuši par emocionāliem atklāsmes brīžiem - pieredzēti iekšēji
pagrieziena punkti, rastas atbildes uz būtiskiem jautājumiem. Arī albums “Gaismā” piedāvā līdzīgu pieredzi, kur mūzika ved cauri noskaņu pārejām - no mierīgas ieelpas līdz emocionālai kulminācijai, un pēc tam - uz iekšēju atrisinājumu, sirdsmieru un gaismu.” Savukārt Marte piebalso: “Nevēlamies arī noformulēt pārāk precīzu katras albuma kompozīcijas vēstījumu, lai klausītājs tajās sadzird tieši to, kas viņam tobrīd vajadzīgs, un lai šī mūzika kļūst par atspulgu, par gaismas punktu, kas izgaismo nepieciešamo.”
Labi, kā teiksiet, klausāmies. Skaistas un izjustas melodijas, lai gan brīžiem Madara ar Marti “aizmeditējas” klausītājiem grūti tveramos plašumos - spilgtākais piemērs ir jau minētā desmit minūšu garā “Esmu”. Dīvainā kārtā tomēr visvairāk traucē iepriekš jau dzirdētās dziesmas no Madara soloalbuma, kad Madara ir tā pati Madara no projekta “Madara” un tomēr pavisam cita Madara no dueta “Sinerģija” - rodas pārklājums. Protams, tas nenoliedz tādu dziesmu kā “Būs miers” un “Vienā apziņā” augsto klasi. Kā albuma labākais un/vai vērtīgākais skaņdarbs laikam gan kronējama iespaidīgā “Gaismu tumsā”, tomēr apskatnieks nez kāpēc iekrita “Vaļa dziesmas” gūstā, kurā ir… Pat grūti pateikt, kas tajā ir, bet tā piesaista. Kopumā albums tiešām vērtējams kā noskaņu un meditāciju albums, ko droši vien var izmantot arī mūzikas terapijā.
Neskatoties uz Martes teikto, ka “nevēlamies noformulēt pārāk precīzu katras kompozīcijas vēstījumu”, dueta atbalsta komandas izplatītajā preses paziņojumā tas tomēr darīts, un šajā gadījumā labi, ka tā, jo ar “Sinerģijas” līdzi dotajiem ceļa vārdiem (jeb albuma lietošanas instrukciju) var daudz labāk orientēties dueta diezgan sarežģītajā muzikālajā iecerē. Tātad, ko par to saka pašas mūziķes?
“Ievads “Atmosties” rada rīta glāstu sajūtu un atmodas pieredzi, viļņu šalkoņu, kas nomazgā un rada mieru; vokāli instrumentālā tēma “Apskāviens” ir kā maigs glāsts, kas rada māju, drošības vai pat sev mīļa cilvēka apskāviena sajūtu; skaņdarbs “Esmu” radīts kā elpas un mantru plūsma, kas aizved meditatīvā ceļojumā; dziesma “Būs miers” aicina ļauties un uzticēties savām sajūtām, rodot mieru. Albumā tiek piedāvāta arī virzību uz intensīvākām pieredzēm un emocijām, kas vijas “Starp tumsu un gaismu” tēmā, kā arī dziesmā “Gaismu tumsā”. “Vaļa dziesma” ir kā sauciens no okeāna dzīlēm un ļauj iztēlei uzburt citādāku pasauli, kas acīm nav saredzama. Spēcīgā dziesma “Vienā apziņā” sasaucas ar senču spēku un atgriež mātes zemes enerģijās, savukārt albuma noslēgums ir mīlestības un gaismas godināšanas svētki, kas atved atpakaļ mājās.”
Lūk. Ieteikums - iesākumā albumu noklausīties un izdarīt secinājumus pašiem, bet pēc tam vēlreiz izlasīt Madaras & Martes ceļavārdus un salīdzināt personīgi radušās asociācijas un pārdomas.