Recenzija: Galeniex – "Vernisāža"

© Publicitātes foto

Pagājušā gada labākais debitants reperis Galeniex (īstajā vārdā Ernests Galenieks) savu debijas albumu izdeva jau 1. novembrī, par ko saņēma arī “Zelta mikrofonu”, taču šonedēļ viņa vārds atkal aktualizēsies – 11. aprīlī Tallinas ielas kvartāla “Angārā” notiks “Beyond Borders minifestivāls”, kurā uzstāsies viņš, bet otrajā daļā (vai pirmajā, atkarībā no tā, kā abi jaunie mākslinieki būs sadalījuši lomas) “Gada debitante ‘2023” Vultura. Briest ļoti spēcīgs un jaudīgs pasākums!

Par Galenieka “Vernisāžu”. Tas ir divpadsmit kompozīciju apkopojums, kas tiek pieteikts kā “eksperimentāls hiphopa albums, kas caurausts ar dziļu poēziju un introspektīvu sevis meklēšanu iekš subkultūras, apkārtesošā sociuma un pasaules kā tādas.” Albums tapis no 2022. līdz 2024. gadam, skaņdarbi pārsvarā rakstīti “Eternal World” studijā producenta un skaņu inženiera Pre’Set aizgādā, bet daži no skaņdarbiem tapuši arī mājas studijā.

“Albums sekcionēts vairākās skanējuma un vadmotīvu sadaļās un cauri nes naratīvu par atskatu uz noieto ceļu, dilemmu starp tā turpinājumu un atpakaļgriešanos, kā arī cīņu starp saprātu un ego. Liriskais “es” tiecas graut pastāvošās dogmas par žanru kā tā iekšienē, tā arī tīrumos, kas slejas aiz tā, uzsvērdams hiphopu kā komplicētu struktūrvienību kopumu, drīzāk kā kailu mūziku, un pilnvērtīgu mākslinieciskās izpausmes līdzekli, drīzāk kā laika kavēkli,” vēsta Galeniex.

Galenieka trumpis ir liriskā sadaļa - viņš no savas programmas varētu mierīgi izveidot arī kaut ko Dzejas dienās no skatuves lasāmu, noklausieties kaut vai šo albumu ievadošo priekšlasījumu “Duende”! Arī muzikāli puisis ir piestrādājis, katram skaņdarbam ir piešķirtas interesantas nianses, kurās prasās ieklausīties. Protams, ar neapbruņotu ausi ir dzirdams, ka Galeniex ir Wiesuļa līdzgaitnieks, un tā laikam arī ir “Vernisāžas” vienīgā bēda - šajā nišā kāds jau ir, un šis kāds ir ļoti spēcīgais Wiesulis. Taču, no tā distancējoties, tādi skaņdarbi kā “Zemais starts” (te piepalīdz Wiesulis), ar “drum’n’bass” elementiem bagātinātā “Āda par ciešu”, interesantā “Džezists un panks”, protams, arī absolūtā “wiesulība” “Plēs mani gabalos” ir noteikti pelnījuši pašas augstākās atzīmes. Galeniex savus tekstus skaita ar apskaužami skaidru dikciju un ļoti precīzi, bet hiphopā teksts ir karalis.

Instrumentālos pavadījumus sarūpējuši tādi producenti kā prmxvc (Jānis Arnītis), Merkuurijs (Miks Aksels Apermanis), Ptch_Blck (Emīls Jansons), grupas “Alejas” dalībnieks Reinis Žodžiks, Sangvn (Jurģis Gundars) un vēl daži jaunieši ar jokainiem skatuves vārdiem. Protams, īpaši izceļams ir Sangvn, kura dalība šajā pasākumā ir pašsaprotama, jo viņš darbojas tandēmā ar Wiesuli, kurš savukārt ir sens Galeniex ieroču biedrs un, protams, piedalījies arī viņa debijas albuma ierakstā.

Nedaudz no biogrāfijas. Galeniex jau vairākus gadus darbojas apvienībā “Klīnikas ieraksti”, atzīmējies ar singliem “Pastarā tiesa” un “Rokas nost”, kā arī dziesmu “Lupatu lēveros”, kas tapusi sadarbībā ar “Klīnikas ierakstu” kolēģiem Wiesuli un Sangvn. Viņš parādās arī šī tandēma 2024. gada albuma “En Prise” viesmākslinieku sarakstā, piedaloties dziesmā “213”. Galeniex bieži vien kāpj uz skatuves arī Wiesuļa koncertos un pat bija iesildītāja statusā šīs latviešu hiphopa jaunās zvaigznes lielkoncertā “Palladiumā” pērn aprīlī, tā garantējot sev milzīgu auditoriju. Tiesa, minētajā koncertā Galeniex izskatījās visai slābani, taču tas nekas - viņam vēl viss priekšā.

Izklaide

2025.gada februārī Latvijas tūristu mītnēs apkalpoti 145,4 tūkst. ārvalstu un vietējo viesu, veidojot 11,4% pieaugumu pret 2024.gada februāri, liecina Centrālās statistikas pārvaldes dati. Viesi tūristu mītnēs pavadīja 254,4 tūkst. nakšu, un tas ir par 12% vairāk nekā 2024.gada februārī.

Svarīgākais