Recenzija: The Mary Jane – "RELIVE"

© Publicitātes foto

Vai kāds vēl atceras enerģisko un daudzsološo pašmāju alternatīvās rokmūzikas grupu “Mary Jane”? Vai vismaz tās mantinieci “Backflow”? Gan jau atceras, tik spilgtas parādības grūti aizmirst. Nu ir radies papildu iemesls atcerēties par šīm formācijām.

Jāatgādina, ka grupas “The Mary Jane” stūrakmeņi bija vokālists/ģitārists Ernests Lībietis un basģitārists/vokālists Jānis Grants. Abi no mūzikas nekur nav pazuduši, taču muzikālās gaitas viņiem virzījušās paralēli: Ernests vēl kādus gadus mēģināja stutēt “Mary Jane”, bet šobrīd ir ļoti sekmīgās Ernesta Lībieša Rokmūzikas skolas vadonis, savukārt Jānis izveidoja “Backflow”, bet pēdējos gados kopā ar kādreizējo grupas “Fact” dalībnieku Jāni Kalniņu jeb Gonzu izveidojis grupu “Next To Zero”. Jau šķita, ka “Mary Jane” ir vēsture, tomēr, iespējams, par to vēl būs iespējams runāt arī nākotnes formā - vismaz tagadnes jau nu noteikti.

Šoruden aprit 20 gadi kopš “Mary Jane” debijas albuma “Lost Innocence Vast Ego” izdošanas - toreiz tas nāca klajā “mikrofoniešu” izveidotā zīmola “Raibais Taurenis” paspārnē un vēlāk tika nominēts kategorijā “Labākais roka albums” Latvijas mūzikas ierakstu Gada balvas 2005. gada ceremonijā.

“Mēs negribējām ierobežoties ar šī fakta banālo paziņošanu un piedāvājumu noklausīties 20 gadu vecu ražojumu, bet piedāvāt grupas atbalstītājiem, kā arī jauniem klausītājiem un roka cienītājiem, svaigu albuma remiksu jaunās skaņās - pārmiksētu no oriģinālajiem trekiem, lai dziesmas beidzot skanētu tā, kā mēs toreiz vēlējāmies, bet nevarējām atļauties,” skaidro grupas dalībnieki.

Un te nu tā ir - papildinātā un pārmiksētā “Lost Innocence Vast Ego” versija, kurā satilpinātas 14 kompozīcijas. Albuma nosaukumā ir atsauces uz oriģinālā darba nosaukumu - tā abreviatūra būtu “L.I.V.E.”, tāpēc atkārtotais izdevums ir “RE-L.I.V.E.”, kas ir “vārdu spēle/atsauce uz oriģinālā albuma nosaukuma akronīma un arī aicinājums ne tikai klausīties albumu, bet arī piedzīvot to no jauna,” skaidro mūziķi. Albuma restaurācijas darbus paveicis grupas ilggadējs cīņu biedrs un oriģinālā albuma skaņu režisors un producents Gonza, kas ļāvis dziesmām atgriezties pie iecerētās vīzijas.

Paši “The Mary Jane” mūziķi uzskata, ka “albuma skanējums kopumā diezgan krasi atšķiras no oriģinālizdevuma”, taču tik traki nav - dziesmas ir uzlabotas un “piekrāsotas”, tomēr to oriģinālskanējums nekur nav zudis, un tas ir labi, jo saglabājies grupas nepieradinātais rokraksts ar “sietlinieciskajām” melodijām un specifiski drebinošajām ģitārskaņām. Klausoties atjaunoto izdevumu, tiek atsauktas atmiņā divus gadu desmitus senās izjūtas, kad koncertos varēja kārtīgi izpriecāties pie tādiem gabaliem kā “Let Me Out”, “Old” un “Girl”, arī “Throught The Doors”, “Gasoline” un “Salvation” (tā, šķiet, tolaik tika virzīta kā singls roku atskaņojošos radio raidījumos, piemēram, “Priekšnamā”) u.c. Prieks, ka albuma noslēgumā iekļautas arī divas dziesmas “Smash It” versijas, jo “MJ” pirmajā albumā šis superīgais gabals bija akustiski, bet elektriskajā skanējumā lielākoties izskanējis tikai “Backflow” koncertos.

“The Mary Jane” lielākais spēks bija tieši koncertos, tāpēc saausīties lika par “RELIVE” izdošanas faktu vēstošajā ziņā iekļautais “vairāk informācijas par albumu un koncertu datumiem grupas Facebook lapā”, kas lika domāt, ka nav atmesta doma šai grupai atkal parādīties arī koncertos. Jānis Grants apstiprināja, ka tā tiešām ir - piekrituši arī Ernests ar bundzinieku Paulu Ozolu jeb Čirkaino un vienīgās neskaidrības ir ar otru ģitāristu, jo ar Raivi Rubeni no oriģinālā sastāva neskaidrības bijušas vienmēr un par visu, savukārt Agris Siksna, kurš “MJ” rindās pavīdēja vēlāk, šobrīd dzīvo Īrijā.

Ja šāda iecere ir, turklāt jau stiprināta ar konkrētiem vārdiem un uzvārdiem, tad varbūt tiešām tiks arī realizēta, un “The Mary Jane” reanimēsies - kaut vai uz dažiem koncertiem. Nav gan izslēgts, ka tik atšķirīgas un radošas personības kā Jānis ar Ernestu varētu saplēsties jau līdz kāpšanai uz skatuves pirmajā koncertā (plus vēl kadra sastāva problēmas varētu radīt dažādos projektos aizņemtais Čirkainais), bet varbūt viņiem tas tomēr izdosies - visi taču paliekam vecāki un prātīgāki…

Izklaide

Ar dziesmu “Par cilvēku būt” klajā nākusi pazīstamā neoklasikas klaviermūzikas komponiste Aija Alsiņa. “Šis ir pirmais mans kopdarbs manā solo mūzikas karjerā - kopā ar dziedātāju un mūziķi Aneti Kozlovsku esam radījušas dziesmu ar vārdiem, atšķirībā no manas līdz šim izdotās instrumentālās mūzikas,” vēsta pati mūziķe.

Svarīgākais