Recenzija: Dons - "Laiks"

© Publicitātes foto

Šis gads Donam nudien bijis notikumiem pārbagāts, bet tas viņam radošajā ziņā būtībā ir tikai pārsoļojis ekvatoram – nupat klajā nācis jaunais studijas albums, kura izdošanu nācās uz vairākiem mēnešiem atlikt, jo pieauga darba apjoms, gatavojoties starptautiskā Eirovīzijas dziesmu konkursa finālam Malmē. Taču arī tas vēl nav viss, jo priekšā lielkoncerts Daugavas stadionā – tas notiks 17. augustā.

Atgriežoties pie albuma, tas ir jau devītais Dona diskogrāfijā. “Pēdējos gados mani visvairāk uzrunājusi sadarbība ar dažādiem mūziķiem un producentiem - kopīga dziesmu rakstīšana, melodiju un rīmju meklēšana, kopējā lielā dziesmas puzura veidošana,” stāsta Dons. “Šis albums tapis pusotra gada laikā. Daudzas dziesmas sarakstītas ārpus Latvijas, daudzas palikušas aiz strīpas, jo šis laiks bijis produktīvs. Nu albums nodots klausītāju vērtējumam un priecājos, ka jau pavisam drīz pēc tā iznākšanas daļu no tā varēšu pirmatskaņot [lielkoncertā] tūkstošiem klausītāju priekšā.”

“Laiks” tiešām tapis daudzu sadarbību rezultātā un dažbrīd teju vai burtiskā nozīmē uz ceļojumu koferiem. Piemēram, fokusa singls “Bultiņa melnā” radies starp Berlīni un Rīgu (tā autori ir pats Dons jeb Artūrs Šingirejs, Kim W un Mikus Frišfelds), dažas albuma priekšvēstneša “Sāp” (autori - Dons, Kate Elpo, George Gleeson un Liam Geddes) partijas sarakstītas viesnīcas istabiņā iekārtotā studijā starp Eirovīzijas mēģinājumiem, arī slavenais eirosingls un “Muzikālās Bankas” triumfators “Lauzto šķēpu karaļvalsts” jeb “Hollow” dzimis nelielā Spānijas ciematiņā kopā ar līdzautoriem Liam Geddes un Kate Northrop utt.

Lai gan diez vai tā varētu būt, subjektīvi šķiet, ka albums pakārtots koncertam - sākuma daļā ir ievads ar nosaukumu “Ievads” minūtes garumā un tam seko tipisks “donisms” dziesmā “Divatā”, ko ļoti viegli iedomāties kā lielkoncerta ievadošo daļu. Savukārt kā trešais numurs jaunajā darbā iekļauta mazliet draiskā “Bultiņa melnā”, kas arī izklausās kā labs koncerta turpinājums, turklāt piedod albumam starptautisku skanējumu - ne velti šī dziesma esot iecerēta arī angliski.

Lai gan tas nekur nav afišēts, diezgan droši, ka “Laiks” tiks izdots arī angļu valodā, un, piemēram, diska ceturtā dziesma “Klusums kliedz” rietumniekiem varētu iet pie sirds gluži labi, tāpat kā to jau dara “Sāp” angliskā versija “Dark”. Nākamā albumā ir “karaļvalsts”, kurai mūzikas straumēšanas vietnē “Spotify” ir jau aptuveni 475 000 klausījumu, turklāt tās dvīņumāsai “Hollow” klausījumu skaits tuvojas sešiem miljoniem (!), kas apliecina, ka Donam ir potenciāls arī ārzemēs. Tiesa, diez vai koncertos, tiem klausītājus viņam nāksies pielasīt tepat, pašu mājās.

Plates (jā, kāpēc gan šo neizdot arī platē?!) otrā daļa iesākas ar interlūdiju “Laiks” un ļoti spēcīgo balādi “Atgriezies” - tā ir kārtējais gabals, kas varētu kārtīgi izraudināt Dona fanes un sasniegt augstas vietas radiotopos. Numur astoņi ir “Gribas sevi Tev vairāk dot”, kas gan šķiet ierindas fona gabals, par ko grūti paust konkrētu viedokli, jo tāda… nav vispār. Toties tai seko apskatnieka favorītdziesma, elegantā “Dzīves lomas”, kas varētu paveikt lielas lietas, turklāt ir viens no jestrākajiem albuma gabaliem. Par “Sāp” visiem viss jau ir skaidrs (aptuveni 30 000 klausījumu), bet tai seko pusakustiskā “Viss vēl būs” ar labi padevušos un radiostacijām draudzīgu tekstu - vēl viens potenciālais hits, kas dīvainā kārtā pat velk uz kantrī noskaņām. Savukārt beigās ir “Beigas”, instrumentāls skaņdarbs pusotras minūtes garumā un - viss. It kā Dons, tomēr ne gluži ierastais Dons - šis jaunais Dons ir mazliet rietumnieciskāks.

Izklaide

Ar koncertu Spīķeru koncertzālē 20. septembrī Latvijas Radio bigbends kopā ar jaunās paaudzes franču saksofonistu Batistu Erbēnu atklās jauno Amerikas džeza vakaru sēriju, godinot tādus meistarus kā Džons Koltreins, Kanonbals Aderlijs u.c., kā arī atskaņojot Batista Erbēna oriģinālkompozīcijas.

Svarīgākais