Tradicionālais Kurzemes - Zemgales hercogu Ketleru laika mūzikas un mākslas festivāls “Vivat Curlandia!” jau 13.-14.jūlijā Bauskā - Bauskas pilī, Bauskas Kultūras centrā un Sv.Gara baznīcā!
Ar šādu nosaukumu festivāls ir pazīstams kopš 2016. gada, kad pēc paveiktajiem vērienīgajiem restaurācijas darbiem Bauskas pilī atgriezās senās mūzikas festivālu gars, kas pirmo reizi šeit iemājoja pirms 30 gadiem. Toreiz, 1993.gadā, ritēja 550. gads, kopš rakstītos avotos pirmo reizi bija minēta Livonijas ordeņa pils Bauskā. Šo jubileju muzeja darbinieki vēlējās svinēt ar senās mūzikas koncertiem Bauskas pilī un ar šo ideju vērsās pie Senās Mūzikas centra Rīgā, ko tolaik vadīja Dr. art. Boriss Avramecs un Solvita Sējāne. Tas bija sākums pirmajam senās mūzikas festivālam ne vien Bauskā, bet arī Latvijā. Kopš tā laika festivāls ir kļuvis par tradīciju.
Senie mūzikas instrumenti, vēsturiski tērpi, operas izrāde sveču apgaismojumā, izcilas ārzemju viduslaiku mūzikas grupas un pašmāju senās mūzikas atskaņotājmākslinieki jau devīto gadu Bausku pārvērtīs par vietu, kur iespēja redzēt, dzirdēt un izjust viduslaiku, renesanses un agrīnā baroka laika cilvēku ikdienu, izbaudot krāšņus senās mūzikas svētkus - IX Kurzemes-Zemgales hercogu Ketleru laika mūzikas un mākslas festivālu “Vivat Curlandia!”.
Pulcējot simtiem klausītāju, divu dienu laikā Bauskas pilī, Bauskas kultūras centrā un Bauskas Sv. Gara baznīcā izskanēs senās mūzikas koncerti, īpaši mazajiem klausītājiem veltīts bērnu rīts “Senie mūzikas instrumenti” un festivāla “Vivat Curlandia!” gaidītākais notikums - operas uzvedums vēsturiskajā sveču apgaismojumā. 2024. gada festivāls klausītājiem piedāvās izbaudīt pasaulē pirmo mākslīgā intelekta rekonstruēto baroka operu Andromeda pēc 17.gadsimta itāļu libreta.
Biļetes uz koncertiem pieejamas Biļešu paradīzes kasēs. Pērkot biļetes Bauskas Kultūras centra kasē, automātiski tiks piemērota 10% atlaide. Skolēniem, studentiem un pensionāriem biļetes ar 20% atlaidi, uzrādot apliecību. Šogad pirmo reizi pieejama ar festivāla KOPBIĻETE, kas paredz iespēju ar vienu biļeti doties uz visiem koncertiem (divu dienu laikā ir plānoti 5 maksas koncerti un 4 koncerti ar bezmaksas ieeju). Kopbiļete ir izcila iespēja ietaupīt, ja ir plānots apmeklēt vairākus koncertus!
Festivālu organizē SIA Rīgas Senās mūzikas centrs sadarbībā ar Bauskas novada pašvaldību, atbalsta: Valsts Kultūrkapitālfonds
bērnu koncerts SENIE MŪZIKAS INSTRUMENTI
13. jūlijā plkst. 13:00 Bauskas Kultūras centrā mazie senās mūzikas klausītāji ir aicināti pavisam tuvu iepazīties ar vēsturiskajiem mūzikas instrumentiem un ļauties elpu aizraujošiem stāstiem par dzīvi 300 gadus senā pagātnē. Ieeja koncertā ir bez maksas.
Mūziķi, tērpušies mākslinieces Jeļenas Forstes šūtajos rokoko laika kostīmus, iepriecinās mazo klausītāju sirdis ar harmoniskajām baroka instrumentu skaņām un iepazīstinās, cik dažādi skan baroka vijole un alts, traversflauta un blokflautas, baroka fagots un baroka čells. Lai uzburtu atmosfēru, Bauskas Kultūras centra zāli izgaismos tikai un vienīgi sveču gaisma, par ko parūpēsies scenogrāfs Artūrs Arnis. Pēc bērnu koncerta būs iespēja nofotografēties ar senlaiku tērpos ģērbtajiem mūziķiem, apskatīt viņu mūzikas instrumentus un uzdot kādu sev interesējošu jautājumu.
Koncerta mākslinieciskā vadītāja: Maija Kania
Baroka vijole: Maija Kania
Baroka alts: Guna Jegorova
Blokflautas un baroka fagots: Elīna Vidriķe
Traversflautas: Aija Dimza
Baroka čells: Elīza Čaša
IEEJA BEZ MAKSAS
festivāla atklāšanas koncerts J. S. BACH - TRIOS FOR TWO No Kētenes līdz Lepcipgai
LORENCO KAVASANTI, ITĀLIJA (Lorenzo Cavasanti: blokflautas)
ALESANDRO PADOAN, ITĀLIJA (Alessandro padoan: klavesīns)
Lorenco Kavasanti um Alesandro Padoan - izteiksmīgs senās mūzikas duets, kurš turpina meklēt un atklāt. Dueta jaunākā koncertprogramma arī ieskaņota kompaktdiskā ar tādu pašu nosaukumu
“J.S.BACH - TRIOS FOR TWO”, kas atklāj burvīgas kamermūzikas lapaspuses no Johana Sebastiana
Baha muzikālās daiļrades.
JOHANN SEBASTIAN BACH (1685-1750)
Sonata in A minor BWV 528
Adagio-Vivace, Andante, Un poco allegro
Sonata in C minor BWV 1017
Largo, Allegro, Adagio, Allegro
Sonata in C major BWV 530
Vivace, Lento, Allegro
Sonata in B minor BWV 1030
Andante, Largo e dolce, Presto
Biļetes: www.bilesuparadize.lv
Elīna Šimkus (soprāns)
Mauro Pinčiaroli (lauta, Itālija)
Kristīne Stumbure (traversflautas)
Mīlestība - kvēli liesmojoša, satraukuma trīsu pilna un mātišķas rūpes, kas ietērptas šupuļdziesmā. Itāļu renesanses un baroka komponistu skaņās šīs dažādās mīlestības nokrāsas atklās trīs lieliski mūziķi - soprāns Elīna Šimkus, traversflautiste Kristīne Stumbure un itāļu lautists Mauro Pinčiaroli.
Programmā: Andrea Falkonjēri, Džovanni Batista Fontana, Džirolamo Freskobaldi, Džovanni Džirolamo Kapsbergers, Klaudio Monteverdi, Alesandro Skarlati, Barbara Stroci, Luidži Rosi, Džuzepe Torelli.
Biļetes: www.bilesuparadize.lv
pasaulē pirmā mākslīgā intelekta rekonstruētā baroka opera ANDROMEDA, uzvedums sveču gaismā
ANDROMEDA - tā ir viena no trim operām, kura 17. gadsimtā Lietuvas lielkņazas un Polijas karalis Vladislovs Vaza (1632-1648) izrādījis Viļņas Valdnieku pilī (vēl tika rādītas operas “Helēnas nolaupīšana”un “Apkrāptā Kirke”. Visām šīm operām libretu autors ir Virgilio Pučitelli (Virgilio Puccitelli, 1599-1654), ar kuru valdnieks iepazinās, ceļojot pa Itāliju. Operas librets ir saglabājies līdz mūsdienām, taču diemžēl muzikālais materiāls gan nav sasniedzis mūsdienas. Tiek pieņemts, ka mūziku sarakstījis Vladislova vazas kapelas vadītājs, itāļu komponists, kapelmeistars un teorētiķis Marco Scacchi (ap 1602-1662), kuram arī tiek piedēvēta pirmā opera, kas atskaņota Lietuvas teritorijā.
Lai atgūtu zaudēto vēsturi radošā komanda, izmantojot mākslīgā intelekta rīku un balstoties gan uz saglabājušos Marco Scacchi un viņa laikabiedru daiļradi, centās atjaunot operu, kas 1644. gada 6. martā izskanēja Viļņas Valdnieku pilī.
Baroka operteātris COLLEGIUM MUSICUM RIGA
Diriģents MĀRIS KUPČS
Režisore DĀRTA NORA PAUĻUKA-SADLOVSKA
Vēsturisko tērpu rekonstrukcijas JEĻENA FORSTE
Scenogrāfs ARTŪRS ARNIS
Mākslīgais intelekts MANTAUTAS KRUKAUSKAS
SOLISTI:
Monta Martinsone (soprāns)
Nadia Kazantseva (soprāns)
Viktorija Majore (soprāns)
Anete Viļuma (soprāns)
Rūdis Cebulis (soprāns)
Diāna Bistere (mecosoprāns)
Jonas Sakalauskas (bass)
Arūnas Maliukas (baritons)
Krišs Pozemkovskis (bass)
Artis Muižnieks (baritons)
KORIS: Viktorija Majore, Anete Viļuma, Aija Dimza, Kamila Siliņa, Georgs Zujevs, Dairis Ulmanis, Jānis Sustrups, Krišs Pozemkovskis
Biļetes: www.bilesuparadize.lv
nakts koncerts O MARIA MARIS STELLA
13.JŪLIJS, BAUSKAS PILS PAGALMS, 23:00
Vēsturisko pūšaminstrumentu ansamblis ALTA BELLEZZA no Šveices
Hanna Geisel - šalmejs, dūdas
Silke Gwendolyn Schulze - šalmejs
Nathaniel Wood - vēsturiskās trompetes
Nakts koncertā O MARIA MARIS STELLA izskanēs skaņdarbi no Venēcijas kuģotāja, trompetista Zorzi Trombetta pierakstiem.
Fascinējošais tīro kvintu skanējums perfektā rezonansē apvienoja starptautisko senās mūzikas ansambli ALTA BELLEZZA. Trīs mūziķi, kuri iepazinās, studējot prestižajā Scola Cantorum Basiliensis (Šveice), augstskolā iegūtās zināšanas vēsturisko pūšaminstrumentu spēlē ansamblim ļauj izpētīt jaunes viduslaiku un agrīnās renesanses mūzikas izpildījuma apvāršņus. Cik vien iespējams - mūziķi savas koncertprogrammas atskaņo no galvas vai vēsturiskajiem manuskriptiem.
Ansamblis var lepoties ar regulāru un starptautisku koncertdarbību - ir uzstājušies Vācijā, Austrijā, Šveicē, Anglijā, Rumānijā, Itālijā, Francijā un Latvijā. Debijas albums “L'alta bellezza: Wind music from 15th-century Italian courts” , ko 2021. gadā izdeva kompānija Arcana.
Programmā: Guillaume Dufay (1397-1474), Antoine Busnois (ap 1435-1492), John Dunstable (ap 1390-1453), Gilles Binchois (1400-1460), Pierre Fontaine (ap 1390- ap 1450) un anonīmu autoru skaņdarbi.
Biļetes: www.bilesuparadize.lv
koncerts SCHIAVA D'AMORE
NADIA KAZANTSEVA (soprāns), Itālija
FRANCESCO MELANI (klavesīns), Itālija
Skanīgs duets no Itālijas, kurš klausītājus iepazīstinās ar itāļu renesanses komponistu mūziku, atklājot daudzšķautnainu sievietes tēlu - tai skaitā vienas no retajām renesanses laika komponistēm - Barbaras Stroci - mūzikā.
Koncertprogramma sastāv no darbiem, ko sacerējušas Venēcijas sieviešu komponistes, piemēram, Barbara Strozzi, kā arī komponisti Andrea Gabrieli, Claudio Monteverdi un Antonio Sartorio. Tā ir veltīta mīlestībai un ciešanām mīlestībā no sievietes skatupunkta, kas ir diezgan neparasts gadījums tajā laikmetā. Augstās poēzijas, Venēcijas muzikālā stila un emociju izteikšanas brīvības apvienojums gan no vīriešu, gan sieviešu skatupunkta rada šī laikmeta āriju un dziesmu neparasto, apburošo skaistumu.
IEEJA BEZ MAKSAS
AIJA DIMZA (traversflautas)
ELFRĪDA ŠVALBE (baroka čells)
MIHAILS PRANOVIČS (klavesīns)
Koncerta programma būs aizraujošs ceļojums laikā - tajā satiksies divi 18. gadsimta lielmeistari mūzikā - Johans Joahims Kvancs (Johann Joachim Quantz, 1697-1773), kurš pasaules mūzikas vēsturē zināms ne vien kā izcils instrumentālās mūzikas komponists, bet arī flautas spēles metodikas autors, instrumentu būvnieks un inovators, kā arī - Prūsijas karalis Frederiks II (Friedrich II, 1712 - 1786), kurš ārkārtīgi mīlēja mūziku un ne vien bija talantīgs J.Kvanca audzēknis flautas spēlē, bet arī mantojumā atstājis virkni skaņdarbu gan flautai solo, gan dažādiem kamermūzikas sastāviem un flautas koncertus ar orķestri.
IEEJA BEZ MAKSAS
14.JŪLIJS, BAUSKAS PILS, 16:00
Klavesīna mūzikas koncerts VARIATIONS FOR MOTHER AND CHILD, kas būs kā veltījums Bauskas pils izcilajam dubultvirdžinālām - vienīgajam šāda instrumenta prototipam visā Baltijā. Bauskas pils dubultvirdžināla oriģinālautors ir Johaness Rukers no Rukeru dzimtas, un instrumenta oriģināls (1623. gads) glabājas Vācijā, Štutgartē "Landesmuseum Württemberg".
Vārds "virdžināls" ir atvasināts no angļu valdas vārda "virgin", kas nozīmē "jaunava", jo visbiežāk šo instrumentu mēdza spēlēt jaunas meitenes. Vēl viens nosaukums, kuru mēdz lietot Tim instrumental ir "mother and child" jeb "māte un bērns", un tieši šim apzīmējumam par godu arī Nicolas Aubin ir radījis aizraujošu koncertprogrammu dubultvirdžinālam.
Franču klavesīnists NIKOLĀ AUBINS (Nicolas Aubin) klavesīnu spēlē no agras bērnības. Mūziķis dzimis Parīzes reģionā, taču savas muzikālās gaitas sācis Strasbūrā, kur studējis pie Martina Gestera, Aline Zilberjaha un Benjamin Stīna. No 2019. gada studējis Ķelnes konservatorijā pie profesora Maikla Borgsteda, taču kopa 2021. studē prestižajā Scola Cantorum Basiliensis, Šveicē pie Frančesko Korti. 2022. gadā ieguva primo vietu starptautiskajā konkursā Lauxim, kas norisinājās Viļņā, Lietuvā. Pašlaik ir docētājs Francijā, Montbeliāras konservatorijā.
Programmā: Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621), William Byrd (1539-1623), Giles Farnaby (1560-1640), John Bull 91562-1628), Johann Adam Reincken (1643-1722)
Ieeja koncertā BEZ MAKSAS
festivāla noslēguma koncerts JOSQUIN IN ROME
Vokālā grupa CAPPELLA PRATENSIS, Nīderlande
Andrew Hallock (superius)
Tim Braithwaite (superius)
Lior Leibovici (kontrtenors)
Peter de Laurentiis (tenors)
Grantley McDonald (bass)
Gandrīz 40 gadu garumā vokālā grupa CAPPELLA PRATENSIS ir zināma ar savu inovatīvo pieeju renesanses polifonās mūzikas atskaņošanā. CAPPELLA PRATENSIS ir viens no pasaulē retajiem, profesionālajiem asambļiem, kuri izmanto tikai vēsturiskās notācijas notis. Ansambļa vadītāja Stratona Bulla (Stratton Bull) vadībā ansamblis pastiprināti ir iedziļinājies vēsturiski informēta atskaņojuma praksē un vēsturiskajā improvizācijā. Gala rezultāts muzikālajiem meklējumiem ir patiesa saikne ar vēsturiskajām tradīcijām, lai klausītājiem sniegtu pārliecinošus un muzikāli aizraujošus priekšnesumus..
Ansamblis regulāri koncertē Nīderlandē un Beļģijā, kā arī ir starptautisku senās mūzikas festivālu dalībnieks Eiropā, Ziemeļamerikā, Dienvidamerikā un Japānā, t.sk. Bostonas, Bērklijas, Utrehtas un Jorkas senās mūzikas festivālus.
Biļetes: www.bilesuparadize.lv