Rīgas klubā “Melnā piektdiena” dziļā piektdienas vakarā (un mazliet arī sestdienas rītā) tika sadalītas Latvijas Metālmūzikas gada balvas par šajā žanrā iepriekšējā gadā paveikto – šāds pasākums notika jau trīspadsmito reizi.
Atšķirībā no iepriekšējiem gadiem, šoreiz tradicionālā metālmūzikas ierakstu kategorija tika sadalīta divās daļās - sava apvienotā kategorija alternatīvajam, eksperimentālajam un postmetālam, sava - tradicionālajai metālmūzikai. Vēl gada balvas tika pasniegtas “Gada debijas” un “Gada koncertgrupas” nominācijās. Labāko noskaidrošanai tika apkopots žūrijas un klausītāju vērtējums, turklāt šajā reizē ekspertu domas apbrīnojamā kārtā praktiski sakrita ar balsojuma rezultātiem.
Atsijājot dažus “profesionālos balsotājus”, tas ir, tos metālmūzikas cienītājus, kuri bija pamanījušies no vienas vai pāris IP adresēm 15 minūšu laikā nodot pat 70 vienādus vērtējumus (šāds numurs neiet cauri, arī Metālmūzikas gada balvas rīkotāju vidū ir IT speciālisti!), sanācis, ka kopumā ierakstu vērtēšanā piedalījušies ap 2000 klausītāju, kas šādam specifiskam mūzikas žanram ir diezgan ievērojams skaits, turklāt viens no lielākajiem balvas pastāvēšanas vēsturē. Jāpiebilst, ka vērtēšanai kopumā tika iesniegti 14 albumi.
Pašas niknākās cīņas bija vērojamas abās ierakstu kategorijās. Apvienotajā modernās metālmūzikas kategorijā par labākajiem tika kronēta grupa “Nostra”, kas, cita starpā, tikusi arī Latvijas mūzikas ierakstu Gada balvas “Zelta mikrofons” roka un metālmūzikas albumu nominācijas Top 5. “Nostriešu” albums “Sea Of Fertility” apsteidza relatīvi jaunu vārdu uz latvju smagās mūzikas skatuves - grupu “Almyth”, bet tālu nebija arī grupas “Tempus” un “Seira”.
Grupu “Nostra” varētu dēvēt pat par starptautisku veidojumu - tā tapusi 2016. gada vasarā, pamatkodolu veidojot ģitāristam Harijam Ijabam un bundziniekam Eināram Kotānam, bet mazliet vēlāk abiem pievienojās franču basģitārists Ksavjērs Landess (Xavier Landes). Bez jau minētā (un tagad apbalvotā) ripuļa grupas kontā vēl ir EP „Transmission(s)” (2018) un pilnformāta albums „Nemoralis” (2019), kā arī Latvijas Dabas fondam veltītais labdarības dubultsingls „Law Of The Tongue” (2020).
Savukārt tradicionālās metālmūzikas kategorijā vinnēja Cēsu veterāni “Procession” ar albumu “This Side Of The River”, kas, tēlaini un sporta terminoloģijā runājot, tikai finišā taisnē apsteidza “Deodium” albumu “Maldupe”. Šajā kategorijā trešie bija “Sxima”, kas pelnīti saņēma “Gada debijas” zāģa ripu, šajā nominācijā apsteidzot pērn patīkami pārsteigušos jaunos valcēniešus no grupas “Kapu svētki”.
“Procession” vispār ir fenomens. Grupa dibināta tālajā 1993. gadā, bet 1999. gadā pajuka, tā arī neizdodot nevienu albumu. 2022. gadā tā reanimējās, lai pieminētu savus mūžībā aizgājušos biedrus un beidzot izdotu diskā tajos laikos sacerētās dziesmas, tādējādi būtībā piepildot savu jaunības dienu sapni. Pulveris vīriem joprojām sauss, par ko liecina ne tikai saņemtā balva, bet arī uzstāšanās “dzīvajā” to pasniegšanas pasākuma koncertā.
Pats lielākais pārsteigums bija kategorijā, kurā nekādiem pārsteigumiem nevajadzēja būt - “Gada koncertgrupa”. Lai gan šķita, ka tajā nebūs nekādas cīņas, jo Latvijas metālmūzikas līderi “Skyforger” pērn “dzīvajā” izpildījumā šķita galvastiesu pārāki, klausītāju balsojumā viņiem ļoti sīvu konkurenci izrādīja grupas “Tesa” daudzgalvainais fanu pulks. Beigu galā gan viss bija tā, kā tam jābūt - balvu saņēma “Skyforger”, kuru kontā pērn bija neaizmirstamas uzstāšanās atjaunotā Uzvaras parka atklāšanas pasākumā Lāčplēša dienā, festivālā “Zobens un Lemess”, Limbažu 800 gadu jubilejas svinībās, folka versijā arī Dziesmu un deju svētkos pie Raiņa pieminekļa u.c. Starp citu, “Skyforger” ģitārists Alvis Bernāns bija saskaitījis, ka “debesukalēji” pērn snieguši 13 koncertus, kas 13. balvu pasniegšanas reizē bija zīmīgi sakritība - kā zināms, “metālistus” ar šo skaitli vieno īpaša draudzība.
Paverot priekškaru tālākajam, šogad Latvijas metālmūzikā gaidāmi vairāki skaļi koncerti ar ikgadējo festivālu “Zobens un Lemess” trumpī (tas notiks 7. - 8. jūnijā jau ierastajā Bauskas pilskalna estrādē), savukārt kas attiecas uz Metālmūzikas gada balvu ‘2024, tad žūrijas sapulcē (to laikam varētu dēvēt par “pre-party”) jau parādījās dažas interesantas idejas, kā padarīt šo pasākumu atšķirīgāku no iepriekšējiem gadiem - kaut vai vizuāli.