Galantes festivālā ar izrādi par Marlēnu Dītrihu uzstāsies Ūte Lempere

© Publicitātes foto

Dziedātāja, aktrise, komponiste – savā 40 gadus ilgajā karjerā vācu izcelsmes māksliniece Ūte Lempere sevi pierādījusi visdažādākajos tēlos un žanros, bet 13. augustā festivālā “Summertime – aicina Inese Galante” viņa ieradīsies ar muzikālu monoizrādi “Tikšanās ar Marlēnu” (“Rendezvous with Marlene”), ko iedvesmojusi reāla telefonsaruna ar leģendāro Marlēnu Dītrihu.

Stāsts par šīs izrādes rašanos ir patiesi aizraujošs. Kad Ūte Lempere pirmo reizi parādījās uz lielās skatuves, kā debitante saņemot franču prestižo Moljēra balvu par lomu slavenajā mūziklā “Kabarē” 1987. gadā, bieži vien kritiķi slaido, izskatīgo vācieti krāšņās ārienes un īpatnējā balss tembra dēļ salīdzināja ar leģendāro Marlēnu Dītrihu. Ūte Lempere gan nejutās īpaši komfortabli par šiem salīdzinājumiem, tādēļ aizsūtīja Dītrihai pastkarti, kurā pauda savu cieņu pret leģendāro mākslinieci. Un kādā 1987. gada vakarā iezvanījās telefons… Tuvojoties deviņdesmitajam gadu slieksnim, Dītriha arvien vairāk vairījās no parādīšanās sabiedrībā, viņas sabiedrotais un kompanjons bija telefons, ko viņa izmantoja, lai sazvanītos ar seniem kolēģiem, paustu savu viedokli pasaules varenajiem, un šajā vakarā viņa bija nolēmusi piezvanīt debitantei Lemperei.

Trīs stundu ilgajā sarunā ikoniskā dīva stāstījusi jaunajai dziedātājai par savu visu karjeru, sākot no Veimāras kabarē līdz nozīmīgajai lomai filmā “Blue Angel”, no dziedāšanas sabiedroto kareivjiem Otrā pasaules kara laikā līdz uzmirdzēšanai pasaules lielākajās koncertzālēs.

35 gadus pēc šīs telefona sarunas Ūte Lempere savas atmiņas par Dītrihu ir pārvērtusi personīgā un intīmā stāstā, ko viņa risina dialoga formātā starp Marlēnu un Ūti. Izrādē izskan arī lielākie Dītrihas hiti, tādi kā “Lili Marlene”, “Falling in Love Again” un “Where Have All The Flowers Gone”. “Lai arī izrāde ir divas stundas gara, ne mirkli nekļūst garlaicīgi. Daļēji tas ir pateicoties leģendārajai zvaigznei, kura iedvesmojusi izrādes tapšanu, bet tikpat nozīmīga loma ir Lemperes izcilajam mākslinieces talantam un smalkjūtībai, ar kuru viņa izstāsta šo stāstu,” rakstīja teātra kritikas portāls TheaterLife.com.

Lai arī lielāko daļu savas skatuves dzīves Ūte Lempere veltījusi kabarē žanram un mūzikliem, viņa saņēmusi prestižo britu skatuves apbalvojumu, Laurensa Olivjē balvu 1998. gadā par Velmas lomu ikoniskā mūzikla “Čikāga” iestudējumā. Būtiska viņas daiļrades daļa veltīta arī pārdomātiem un konceptuāliem mūzikas albumiem, kuru tapšanā viņa izmantojusi pasaulslavenu rakstnieku tekstus, starp kuriem var minēt Paulu Koelju, Pablo Nerudu, Čārlzu Bukovski. Lempere arī izcili interpretējusi Kurta Veila kompozīcijas, Frīdriha Hollendera tango, izpildījusi dziesmas, kurām pasaules spožumu piešķīrušas tādas zelta laikmeta zvaigznes kā Edīte Piafa un jau pieminētā Marlēna Dītriha. Un, protams, rakstījusi pati savu mūziku. Pēdējais Lemperes studijas albums “Time Traveler”, kas izdots 2023. gada pavasarī, tapis liega džeza noskaņās.

Izklaide

Latviešu postfolkloras grupu “Kaligo” klausītāji, iespējams, jau iepazinuši pēc tādām dziesmām kā “Pērkons veda Saules meitu” un “Es bij’ meita”, bet nu šī apvienība laidusi klajā arī debijas albumu un pie viena izziņojuši tā prezentācijas koncerttūri, kuras laikā ticis iemests skats arī pie kaimiņiem igauņiem.