Latvijā pieaug interese par podkāstiem; klausītākais podkāsts - "Pāļa bazars"

© pexels.com

74% Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 29 gadiem ir izpratne, kas ir podkāsti, liecina BSMS/Norstat 2021.gada janvāra pētījums. Podkāsti šobrīd kļūst aizvien populārāki visā pasaulē, tostarp Latvijā.

51% Latvijas iedzīvotāju šajā vecuma grupā pēdējo sešu mēnešu laikā ir noklausījušies podkāstu. Pašmāju audio satura veidotāji piekrīt, ka 2021.gadā Latvijas aplāžu sfēra turpinās plaukt.

Latvijā kopumā ir ap 140 podkāstu, daži ir klasiski radio, bet citi neatkarīgi producēti raidījumi. Podkāstu skaits Latvijā turpina augt jau no 2019.gada - gan pateicoties ērtajam audio formātam, kas ļauj podkāstu lietot ceļā vai, piemēram, klausīties fonā citām nodarbēm, gan arī saturam, kas bieži apvieno izklaidējošu un izzinošu informāciju.

66% respondentu vecumā no 18 līdz 29 gadiem klausās podkāstus mājās. Darbā podkāstus klausīties iecienījuši respondenti vecumā no 30 līdz 39 gadiem (31%), savukārt ceļā uz/no darbu podkāsti vispopulārākie ir respondentiem vecumā no 40 līdz 49 gadiem (37%). Gatavojot aplādi "Tirgziņu Tērzes", BSMS noskaidroja vietējo pieprasītāko podkāstu autoru viedokļus par nozares attīstību.

"Podkāsta "Karjeras arhitekti" pamatauditorija ir ekonomiski aktīvie iedzīvotāji vecumā no 25-45 gadiem, kas saskan ar pētījuma datiem par podkāstu klausītājiem. Mūsdienu dinamiskā pasaule kultivē vajadzību nemitīgi mācīties un augt gan personīgi, gan profesionāli. Kvalitatīvs audio saturs apmierina šo vajadzību. Latvijā ir trīs aplādes par HR jeb cilvēkresursu vadības tēmām, apliecinot, ka pieprasījums pēc specifiskas nišas satura pastāv arī vietējā līmenī," atklāj karjeras un līderības koučs, podkāsta "Karjeras arhitekti" veidotāja Ginta Šepa.

Vispopulārākais podkāsts Latvijas iedzīvotāju vidū ir "Pāļa bazārs", kuru klausās 33% respondentu vecumā no 18 līdz 29 gadiem. 52% norāda, ka klausās podkāstus, jo tie ir izklaidējoši, savukārt 39% podkāsti sniedz iespēju uzzināt aktualitātes, bet 33% tajos piesaista uzaicinātie viesi.

"Mums aplādes ir veids, kā uzturēt kontaktu ar auditoriju. Vairāki vietējie YouTube satura veidotāji ir pārcēlušies uz TikTok platformu, kurā ir ļoti grūti nodot vēstījumu un izglītoties par sarežģītām lietām. Tāpēc esam izveidojušas podkāstu "Meiteņu Tualete", kur 45 minūšu laikā runājam arī par nopietnām tēmām, piemēram, mobingu, sevis pieņemšanu un pašizaugsmi. Gen Z paaudze ir gatava klausīties audio saturu, īpaši, ja tas tiek pasniegts ar humoru. Paredzam, ka 2021.gadā vēl vairāk YouTuberu veidos savas aplādes," atklāj jauniešu vidē populārās aplādes "Meiteņu Tualete" veidotājas Evelīna Pārkere un Lota Ulmane.

BSMS Mārketinga nodaļas direktors Deniss Ševeļovs uzsver, ka lokālo podkāstu veiksmi nosaka spēja nodrošināt iesaistošu saturu un auditoriju interesējošus viesus vai ekspertus: "Lai veidotu populāru aplādi, tai jābūt izklaidējošai un tajā jāpiedalās aktuālai personībai. Taču arī ekspertiem ir iespējas iekarot savu nišu, jo, piemēram, mileniāļu vidū katrs ceturtais klausās aplādes, lai pilnveidotos profesijā. Šeit, protams, ir liela konkurence ar ārzemju saturu, taču tas bieži nav atbilstošs vietējai situācijai, tāpēc klausītāji labprāt izvēlas lokāli radītus podkāstus."

Tikai 11% respondentu norāda, ka viņus apmierina podkāstu piedāvājums latviešu valodā, tāpēc šeit satura veidotājiem un uzņēmējiem vēl ir plašas izaugsmes iespējas. Šobrīd jaunu, iknedēļas aplādi par industrijas aktualitātēm "Tirgziņu Tērzes" piedāvā arī BSMS.

"Mūsdienu tehnoloģiskās iespējas katram paver iespēju veidot savu podkāstu. Nepieciešama tikai ieraksta ierīce, kas var būt kaut personīgais viedtālrunis, laba ideja sarunas tēmai un nedaudz pacietības, lai noformētu ierakstīto podkāsta formātā. Nav obligāti jābūt nozares ekspertam, lai radītu klausīšanās vērtu saturu. Gan pasaulē, gan Latvijā ir lieliski vienkāršu cilvēku veidoti podkāsti, kuri cenšas izzināt nezināmo, piemēram, "Ctrl+S" par naudas tēmu, vai "Būsim Reāli" par ikdienišķiem atgadījumiem. Arī mēs tehnoloģiju podkāstā "#DigitālāsBrokastis" cenšamies vienkāršā veidā izzināt tehnoloģiju ietekmi uz cilvēku dzīvi. Podkāstu kultūra Latvijā vēl ir tikai uzplaukuma fāzē, ir vieta arvien jauniem audio baudījumiem," skaidro "Latvijas Radio 1" un "Radio Naba" tehnoloģiju podkāsta "#DigitālāsBrokastis" vadītājs Artis Ozoliņš.

Izklaide

2024. gada vai vismaz tā otrās puses (vai vismaz oktobra) gaidītākais albums latvju mūzikā – Chris Noah jeb Krista Indrišonoka jaunais lieldarbs. Šo gaidību pieteikumu viņš stiprināja ar Dona koncerta iesildīšanu stadionā “Daugava”, bet tie, kas uzstājušies pirms Dona, jau automātiski nokļūst intereses epicentrā.