Kā ierasts, rudenī vairums steidz papildināt savu garderobi ar jaunām vēsmām, taču Covid-19 pandēmija šoruden ir ieviesusi korekcijas cilvēku iepirkšanās paradumos. Kam iedzīvotāji šogad pievērš lielāku uzmanību, papildinot savu garderobi? Vai sieviešu un vīriešu domas iepērkoties būtiski atšķiras? Vai ir mainījies budžets rudens apģērbu iegādei? Atbildes uz šiem jautājumiem ir ieguvis tirdzniecības centrs "Domina Shopping", veicot Latvijas iedzīvotāju aptauju*.
Kas ietekmē rudens apavu un apģērbu izvēli?
Cenas atbilstība preces kvalitātei ir viens no būtiskākajiem faktoriem šoruden apavu un apģērbu iegādes izvēlei. To atzinuši 65% aptaujāto. Nedaudz vairāk kā puse jeb 56% aptaujāto atzīst, ka viņu galvenā izvēle ir apģērbu un apavu piemērotība valkāšanai vairāk kā vienas sezonas garumā. Savukārt puse aptaujāto Latvijas iedzīvotāju, iegādājoties apģērbu rudens/ziemas sezonai, pievērš uzmanību materiāla atbilstība sezonas specifikai.Teju puse (46%) iedzīvotāju pievērš uzmanību tam, lai jaunie pirkumi sader ar jau esošo garderobi, īpaši vidēji situētas sievietes un gados jaunākie pircēji.
Aizvien vairāk cilvēku atzīst, ka eko šopinga jautājumi tiem kļūst aizvien svarīgāki. Tas attiecās arī uz apģērbu un apavu iegādi. Teju trešdaļai aptaujāto ir ļoti svarīgi, lai jaunie pirkumi būtu ražoti no dabīgiem materiāliem. Interesanti, ka materiāla dabīguma aspekta svarīgumam ir tendence pieaugt arī palielinoties pircēju vecumam (no 21% vecuma grupā 18-29 gadi līdz 38% senioru vidū).
Sievietes un vīrieši - kā atšķiras viņu domas lielveikalā?
Sievietes teju trīskārt biežāk nekā vīrieši (11% pretstatā 4%) pievērš uzmanību tam, lai iegādāto apģērbu un apavu modelis, kā arī krāsas atbilstu jaunākajām modes tendencēm. Kamēr dāmas rūpējas par apģērba, apavu un aksesuāru savstarpējo saskaņotību un atbilstību jaunākajām modes tendencēm, kungi vidēji biežāk vērš uzmanību zīmola atpazīstamībai (19% pretstatā 12% vidēji). Interesanti, ka tieši vīriešiem ir svarīgi lai apģērbu un apavu ražošanā būtu izmantoti ilgtspējīgi materiāli (12% pretstatā 9% vidēji).
Vai Covid-19 ir ietekmējis šī rudens garderobes atjaunošanas kritērijus?
Neskatoties uz Covid-19 un neziņu par to, kāds būs pandēmijas otrais vilnis, savu garderobi šajā rudens sezonā iecerējuši atjaunot kopumā 81% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju. Visbiežāk plānots iegādāties jaunu apģērbu (65%), nedaudz retāk - apavus (56%) un virsdrēbes (53%). Savukārt nedaudz vairāk kā trešdaļa veikalu apmeklētāju iecerējuši garderobi papildināt ar dažādu apģērbu aksesuāru iegādi.
Garderobes atjaunošanai un papildināšanai 76% pircēju iecerējuši iekļauties summā, kas nepārsniedz 100 eiro, galvenokārt, iegādājoties jaunus rudens apavus, savukārt 42% šim mērķim plāno atvēlēt ne vairāk kā 50 eiro. Tikmēr virsdrēbju iegādei līdz 100 eiro iecerējuši tērēt 71% pircēju, bet 20% domā, ka tas viņiem izmaksās robežās no 100 līdz 200 eiro. Vismazākie tēriņi iecerēti rudens sezonas aksesuāriem - to iegādei 79% pircēju plāno atvēlēt ne vairāk kā 50 eiro.
*T/c "Domina Shopping" aptauja tapusi sadarbībā ar OMG Snapshots, šī gada septembrī digitāli aptaujājot vairāk nekā 800 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.