Gada balvā atkal dominē "Instrumenti"

 
“INSTRUMENTU” koncerts pērn 31. augustā Daugavas stadionā bija patiešām iespaidīgs, tāpēc nav nekāds pārsteigums, ka tas saņēma “Zelta mikrofonu” kā gada labākais koncertieraksta video. Par to uzslavas arī režisoram Jurim Matuzelim (Pepe FX) ©Dmitrijs Suļžics/ F64 Photo Agency

Dailes teātrī krāšņā ceremonijā otrdienas vakarā savus īpašniekus atrada Latvijas mūzikas ierakstu industrijas prestižākās balvas – “Zelta mikrofoni”. Lauvas tiesa balvu tika grupai “Instrumenti”, kas saņēma četrus “mikrofonus”, tostarp gandrīz visās prestižākajās nominācijās.

Četri no sešiem “mikrofoniem”

Uz “Zelta mikrofoniem” šogad pretendēja 116 albumi, 55 dziesmas, 61 videoklips, 22 debijas albumi un astoņi koncertieraksti video formātā - kopskaitā 262 pieteikumi. Grupas “Instrumenti” dominance tika prognozēta jau pēc nomināciju Top 5 pasludināšanas, jo grupa dažādās kombinācijās un dažādās kategorijās pretendēja uz “mikrofoniem” sešās nominācijās. Pie tam jāatgādina, ka grupa arī par paveikto 2018. gadā saņēma divas balvas, turklāt būtībā visprestižākajās nominācijās - par Gada albumu un “Labāko popalbumu”. Šoreiz Jānis Šipkēvics jeb Shipsi, Reinis Sējāns jeb Reynsi & Co tika pie četriem “zelta mikrofoniem”: par Gada albumu, Gada dziesmu un Radio hitu, kā arī labāko koncertierakstu. Un vēl “Instrumenti” parūpējās par šī pasākuma lielāko sensāciju - lai gan viņu “Cilvēks” saņēma Gada albuma titulu, popalbumu nominācijā tas zaudēja “astronautiem” (vēl viņi netika pie balvas klipos). Kā tas ir iespējams?

Gada albums ir īpašs tituls, jo šajā nominācijā tiek vienā katlā sasviesti pilnīgi visi vērtēšanai nodotie albumi, un tos arī vērtē pilnīgi visi žūrijas locekļi. Līdz ar to iekļūšana Top 10 jau vien ir liels panākums, tāpēc ir vērts pieminēt visus, kas tajā tika: “Instrumenti”, “Auļi”, “Tribes Of The City”, “Ezeri”, “Juuk”, “Astro’n’out”, Viņa, mūzika no filmas “Dvēseļu putenis”, Mārcis Auziņš un Inga Bērziņa/Tuomo Ūsitalo. Acīs krīt tas, ka desmitniekā nav ticis neviens rokmūzikas albums, toties tajā ir trīs alternatīvās un indī mūzikas pārstāvji. Lūk, bet popmūzikas albumus, tāpat kā citās nominācijās izvirzītos darbus, vērtē konkrēts žūrētāju loks, un nekur nav teikts, ka šo 10 - 12 cilvēku domām ir jāsaskan ar pārējo žūrijas locekļu viedokli. Turklāt popmūzikas nominācijā pēdējos gados badās lielie zvēri (šogad - “Instrumenti”, “Astro’n’out”, “Triānas Parks”, Aminata un Patrisha), kuri šoreiz nobadīja, tas ir, aiz Top 5 borta atstāja pat tādus vārdus kā Jāni Stībeli, “Musiqq”, daudzcietušo Markusu Rivu, veterānu Normundu Rutuli, pāris Guntara Rača piedāvājumus, talantīgo grupu “Sudden Lights” un citus. Līdz ar to “astronautu” albuma uzvara ir tiešām augsts novērtējums.

Visā visumā “Instrumenti” ir viss

Kopumā žūrija 44 mūzikas nozares ekspertu sastāvā noteica nominantus 16 kategorijās, balvas ieguvējus “Par mūža ieguldījumu” noteica Latvijas Mūzikas producentu apvienība (LaMPA), savukārt Radio hita nominantus noteica Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība (LaIPA), apkopojot radiostaciju pārskatus. Lielākā konkurence bija popmūzikas (19) un roka vai metāla mūzikas albumu (16 pretendenti) nominācijās. Kā jau ierasts, pamatīga svīšana un klausīšanās (vai skatīšanās) process gaidīja arī tos žūrētājus, kuri vērtēja kategorijas “Gada dziesma” (54) un “Videoklips” (60). Savukārt elektroniskās mūzikas vērtētāji tika cauri pa vieglo - šai nominācijai bija iesniegti tikai pieci pieteikumi.

Interesanta sanāca dziesmu vērtēšana. Gada dziesmas Top 5 žūrijas vērtējumā: “Visā visumā Visums ir viss” (“Instrumenti”), “Uzmācīga melodija” (“Astro’n’out”), “Es nāktu mājās” (Dons), “Es varu būt tā” (Patrisha) un “Pavasarī” (“Laika suns”). Savukārt Gada radiohita Top 5: “Visā visumā Visums ir viss” (“Instrumenti”), “Multivitamīnu multipaka” (“Astro’n’out), “Sāc ar sevi” (“Musiqq”), “Piededzini mann” (“Singapūras satīns) un “Te saule aust” (“Instrumenti” un “Prāta Vētra”). Ir atšķirība, vai ne? Šķiet, ka radiostacijās skanošāko dziesmu dati ir objektīvāks vērtējums, tomēr šoreiz tam nav nekādas nozīmes, jo abās nominācijās uzvarēja “Instrumentu” dziesma “Visā visumā Visums ir viss”.

Raimonds Pauls notur troni

Par nominācijām, kurās bija vissīvākā konkurence, vai kurās fiksēti kādi pārsteigumi. Šoreiz pie tādām jāpieskaita arī citkārt tik rāmā, mierīgā un viegli prognozējamā šlāgermūzikas nominācija, jo šoreiz šlāgerim tika pielaulāts ne tikai jau ierastais kantri, bet arī “rockabilly” (nu jā, kur gan likt Pita Andersona atraitnes Annas “The Swamp Shakers”?!) un pat… Andris Kivičs. Pēdējais gan pieciniekā neiekļuva, taču no ierastajiem šlāgeru ražotājiem tajā tika tikai Raimonds Pauls - ar “Es šonakt sēdēšu uz jumta” (izpildītājs Andris Bērziņš) un “Piparmētru tēju” (Mārtiņš Ruskis), bet pārējie trīs bija “Noel Lyons” (!), “Bad Habits” (!) un “The Swamp Shakers” (!). Lai gan bija aizdomas, ka uzvarēs mūžam dzīvais Pits, šlāgera tronis vismaz uz gadu (un arī mūžīgi) piederēs Maestro - šoreiz tandēmā ar pārbaudīto vērtību no aktieru cunftes Andri Bērziņu.

Ļoti cienījami pretendenti uz “mikrofoniem” vienmēr ir Tautas vai pasaules mūzikas albumu nominācijā, kur tā bija arī šoreiz - “Jauno Jāņu orķestris” (ar mūziku animācijas filmai “Saule brauca debesīs”), Ciblas folkloras kopa “Ilža”, Laima Jansone & DJ Monsta jeb ZeMe, arī Dārdi, bet pāri visam - “Auļi”. Ļoti žēl, ka te neatradās vieta Elzai Rozentālei un projektam “Bur Mani” - viņu albums “Tālu tālu” pilnīgi noteikti to bija pelnījis (piemēram, “Ilžas” vietā).

Tāpat bija skaidrs, ka smaga kauja būs arī alternatīvās vai indī mūzikas nominācijā, kur mikrofonu bija pelnījuši gan “Tribes Of The City”, gan “Juuk”, gan “Ezeri”, gan “Carnival Youth”, pastarīša lomu atstājot varbūt tikai “Nikto”. Starp citu, šī pastarīša loma bija tikai nosacīta, jo Top 5 neiekļuva arī tik interesanti albumi kā Jāņa Irbes “Kas aizņēmis mūsu prātus”, izlase “Skalbe. Dzirnavās” un Imanta Dakša projekta “The Bubble Gum expLotion” albums “SeXpLotion”. Prieks par “Tribes Of The City”, kuri par savu plati, cita starpā, saņēma arī speciālbalvu par 2019 gada labāko ieraksta dizainu.

Šoreiz diezgan karsti gāja arī hiphopa nominācijā, jo cienīgu konkurenci Viņai (Zelma Jēgere) parādīja arī jaunais un špicbucīgais Prusax, Latvijas Radio 2 apritē iekļuvušie “Singapūras satīns” un daudzgalvainā apvienība “Kreisais krasts” (vēl arī Rolands Če & Xantikvariāts), tomēr Viņas uzvara bija neapstrīdama.

Nākamgad būs pārmaiņas

Pavisam skumjš skats paveras un roka un metālmūzikas albumu nomināciju, kurā Top 5 neiekļuva neviens no smagākā gala pārstāvjiem, lai gan pretendenti uz to bija gana cienījami - “Oceanpath”, “Harta”, “Nostra”. Toties te iekļuva “The Bad Tones” - neapšaubāmi ļoti profesionāla un laba grupa, kura pat pati bija sevi definējusi kā alternatīvā roka pārstāvjus un kura pēc sava skanējuma ir itin tuva “Carnival Youth” (vai otrādi), bet kuru žūrija bija iebāzusi pie rokeriem. Ja bijušie “rozā ziloņi” te būtu uzvarējuši, varētu atminēties 1989. gadu, kad “Grammy” balvu “hard rock/heavy metal” kategorijā vinnēja “Jethro Tull”… Aiz piecinieka borta minētajā kategorijā palika arī rokveterāni “Līvi” un “Opus Pro”, kuri arī bija iesnieguši savus jaunākos albumus, bet kuri, jāatzīst, sīvajā konkurencē tik tiešām zaudēja vienos vārtos tādām grupām kā “Pienvedēja Piedzīvojumi”, “Indygo”, “Laime Pilnīga” un “Sonntags Legion”, arī “The Bad Tones”. Par balvas ieguvējiem “PP” - ja grupa svinot savu 25 gadu jubileju spēj izdot kaut ko tik mūsdienīgu kā albumu “Nelaiks”, tad “mikrofons” ir godam nopelnīts.

Tāpat kā katru gadu, arī šoreiz ļoti duāli vērtējama debitantu nominācija. Tā, protams, ir nepieciešama jauno mūziķu izcelšanai un stimulēšanai turpmākajai darbībai, taču katru gadu par un ap tās kritērijiem žūrijā tiek lauzti šķēpi, turklāt visbiežāk nesekmīgi. Šoreiz Top 5 iekļuva jaunās dziedātājas Patrisha un Kato (tām te nenoliedzami ir vieta), perspektīvais reperis Prusax (arī ieskaitīts), ērmīgais projekts “Nikto” (labi, lai būtu…) un - duets “Carousel”, kura sastāvā ir dziedātāja Sabīne Žuga un grupas “Laime Pilnīga” ģitārmonstrs Mārcis Vasiļevskis, un kuri pērn pārstāvēja Latviju starptautiskajā Eirovīzijas dziesmu konkursā. Formāli - jā, debitanti, taču vai šādas raudzes meistariem ir kas meklējams debitantu nominācijā? Drīzāk atzīmēšanas vērtas būtu Elīna Silova (noteikti!) vai Elizabete Gaile, arī Jānis Irbe u.c., kuri palika aiz pirmā piecinieka borta. Starp citu, šāds liktenis piemeklēja arī “Supernovā ‘2020” sevi itin labi apliecinājušos “Bad Habits”. Labi, ka vinnēja Patrisha (Patrīcija Ksenija Cuprijanoviča) - šī jaunā dziedātāja pilnīgi noteikti bija 2019. gada spilgtākais atklājums.

Plānots, ka pie nomināciju precizēšanas pa stiliem žūrija piestrādās vēl pirms “Zelta mikrofona 2021”, tātad šajā jomā varētu būt novitātes. Kas vēl varētu būt nākamgad? Ieskatoties kafijas biezumos un pavirpinot kristāla bumbu, redzam, ka uz Dailes teātri atkal dosies Dons: aprīlī nāks klajā viņa kārtējais studijas albums, bet tajā gan jau iekļaujamā dziesma “Es nāktu mājās” savu “mikrofonu” saņēma jau tagad - par gada labāko klipu. No Dona puses Gada balvu kontekstā tam droši sekos turpinājums - vismaz Top 5 izskatā.

Zelta mikrofons 2020”

Alternatīvās vai indī mūzikas albums

“Rust And Gold” “Tribes Of The City”

Džeza mūzikas albums

“Variations” Vyacheslav Ganelin, Deniss Pashkevich, Arkady Gotesman

Elektroniskās vai deju mūzikas albums

“Lost Echo” Kashuks

Hiphopa mūzikas albums

“Mildas īstais vārds ir Zelma” Viņa

Instrumentālās vai starpžanru mūzikas albums

“Mūzika no filmas “Dvēseļu putenis”” Lolita Ritmanis, VAK “Latvija”, diriģents Māris Sirmais, kamerorķestris

Klasiskās vai koru mūzikas albums

“Kalpotājs. Blumbergs. Kamēr…” Koris “Kamēr”

Mūzikas albums bērniem

“Tutas dziesmas” Laura Polence, Liene Sebre

Popmūzikas albums

“Multivitamīnu multipaka” “Astro’n’out”

Roka vai metāla mūzikas albums

“Nelaiks” “Pienvedēja Piedzīvojumi”

Šlāgera, kantri vai rockabilly mūzikas albums

“Es šonakt sēdēšu uz jumta” Raimonds Pauls, Andris Bērziņš

Tautas vai pasaules mūzikas albums

“Senču balsis” “Auļi”

Gada albums

“Cilvēks” “Instrumenti”

Labākā debija

“Patrisha bija šeit” Patrisha

Labākā dziesma

“Visā visumā Visums ir viss” “Instrumenti”

Radio hits

“Visā visumā Visums ir viss” “Instrumenti”

Labākais videoklips

“Es nāktu mājās” Dons

Labākais koncertieraksta video

““Instrumenti” koncerts Daugavas stadionā”

Mūža ieguldījums Latvijas mūzikas attīstībā

Kārlis Pinnis

Viks