Marta Bērzkalna. No modeles par dizaineri

STŪRGALVĪGA UN IZLĒMĪGA. «Es esmu diezgan stūrgalvīga un reizē ļoti izlēmīga – ja kaut ko esmu nolēmusi, tad tā tam arī jānotiek!» atzīst bijusī modele, tagad modes dizainere Marta Bērzkalna. Viņa priecājas par iespēju savu jauno – bērnu apģērbu – kolekciju prezentēt Rīgas Modes nedēļā, jo ir pārliecināta, ka tā noteikti būs lieliska un aizraujoša pieredze © Foto no Martas BĒRZKALNAS personīgā arhīva

«Savu modeles karjeru beidzu 2015. gadā, kad sapratu, ka ir laiks augt un attīstīt sevi kā radošu personību. Sāku studēt apģērbu dizainu un paralēli mācībām jau veidoju savu pirmo kolekciju,» saka savulaik pasaulē populārā latviešu modele, tagad modes dizainere un apģērbu zīmola Baronessa īpašniece Marta Bērzkalna. Viņa atzīst, ka ir patīkami satraukta, gatavojoties savai debijai Rīgas Modes nedēļā.

  1. Rīgas Modes nedēļa (Riga Fashion Week, RFW) notiks no 29. oktobra līdz 2. novembrim, un tās laikā norisināsies labāko Latvijas modes mākslinieku un ārvalstu dizaineru 2020. gada pavasara/vasaras sezonas prêt-à-porter sieviešu un vīriešu modes kolekciju prezentācijas.

Lielas modes skates šajā sezonā piedāvās pašmāju zīmoli Amoralle, Anna Led, Bergs Prive, Katya Katya London, MCouture, Natalija Jansone, Nolo, Noname Atelier un jaunpienācējs - Selina Keer. Tradicionāli RFW noslēguma dienu atklās bērnu modes skate - no Aristocrat Kids, Baronessa un Rock and Mouse. Ar savām prezentācijām un performancēm ārpus RFW galvenā podija piedalīsies zīmoli Ksenia Danilova hats, Mareunrol's, One Wolf un Sin on the Beach.

Šoruden RFW piedalīsies četri ārvalstu zīmoli: sieviešu apģērbu zīmols Caterina Moro no Itālijas, Diana Arno un Marimo no Igaunijas un Zefyras (dizainere Viktorija Bugjaenko) no Lietuvas.

Ar pērlēm, rubīniem

Zīmolu Baronessa dizainere Marta Bērzkalna izveidoja 2017. gadā, piedāvājot ekskluzīvus sieviešu ready couture tērpus, kuri piesaista ar unikālu piegriezumu, augstas kvalitātes tehnisko izpildījumu, kur jo īpaša vērība veltīta detaļu apstrādei. Baronessa kleitas tiek darinātas no visaugstākās kvalitātes audumiem un apdares elementiem no sudraba, pērlēm, dabiskiem rubīniem, Swarovski kristāliem, un tās izceļ valkātājas siluetu. Turklāt, lai mirdzētu Baronessa kleitās un kostīmos, neesot jābūt modeles auguma aprisēm - pārdomāta piegrieztnes konstrukcija komplimentē ikvienai figūrai, delikāti piesedzot nevēlamo un izceļot individualitāti.

«Jā, es esmu pārkvalificējusies no modeles par dizaineri. Strādājot ar pasaulē labākajiem modes dizaineriem, esmu piesātinājusies ar modi - izdzīvojot to from inside out, attīstījās mana radošā puse. Liela loma, protams, ir arī tam, ka esmu dzimusi drēbnieku ģimenē, kopš agras bērnības dzīvojusi modes pasaulē starp skicēm, piegrieztnēm un kleitām, starp šuvējām un manekenēm,» stāsta Marta Bērzkalna.

Viņa uzsver, ka zīmols Baronessa ir sava veida unikāls produkts un analogu Latvijā praktiski nav. «Mēs izstrādājam un ražojam premium klases apģērbu demi couture segmentā, kas ir sava veida tilts starp prêt-à-porter un haute couture. Kolekcijas ir izstrādātas, šūtas un izšūtas atbilstoši augstākajiem haute couture standartiem, taču izmēru diapazons ir standartizēts,» skaidro dizainere, uzsverot, ka demi couture standarti pieprasa visaugstākās kvalitātes tekstilizstrādājumu, materiālu, piederumu iegādi un, lai to nodrošinātu, Baronessa izmanto materiālus, kas ražoti tikai Itālijā un Francijā.

Meiteņu pasaulē

Kopš 2019. gada zīmols piedāvā arī bērnu apģērbu kolekcijas. «Mana pirmā bērnu 2020. gada pavasara/vasaras demi couture kolekcija The Idyllic World of Nymphs (Idilliskā laumiņu pasaule), ko prezentēšu RFW, apvieno roku darba un izšuvuma kvalitāti, augstvērtīgu materiālu izmantojumu un klasisku piegriezuma siluetu. Silueti tiek sapņaini apspēlēti ar augstvērtīgiem apdares materiāliem, radot idilli mazajai laumiņai, un šī idealizētā pasaule nav iedomājama bez smalka zīda, izcila satīna, maiga samta, mežģīnēm, fliteriem, aplikatīviem ziediem, cirkonija, rubīna un kristāla apdares materiāliem,» stāsta Marta Bērzkalna, uzsverot, ka bērnu apģērbu kolekciju viņa veidojusi ciešā sadarbībā ar savu meitiņu Martinu (8). «Mēs vēlējāmies radīt kaut ko īpašu, ar dvēseli. Un, manuprāt, mums ir sanākuši izcili teiksmaini tēli, kuri ļauj mazajai laumiņai fantazēt - gan dienas gaitās, gan izsmalcinātos pēcpusdienas pasākumos,» uzskata Martinas mamma. Viņa stāsta, ka meita veltījusi lielas pūles, lai izveidotu šo kolekciju. «Protams, viņa vēl ir bērns, un tērpus viņa veidoja mulāžas veidā. Pēc tam mēs kopā pieslīpējām detaļas. Tas bija manas meitas sapnis - to kopīgi izdzīvot un iznest pasaulē,» stāsta Marta Bērzkalna, piebilstot, ka to, kā Martina modelē kleitas, var aplūkot meitas Instagram kontā @missmartina.official.

Dizainere norāda, ka kolekcija The Idyllic World of Nymphs, kas pirmoreiz prezentēta Luxemburg Fashion Week un šoruden parādīta arī Sanktpēterburgā, International Kids Fashion Week, ir veltīta pirmsskolas un sākumskolas meitenēm - kā uzdrīkstēšanās ik dienu būt mazās laumiņas tēlā. «Tā ir fantāzijas spēle - ikdienā līdzās mums, pieaugušajiem, justies greznai un sapņainai savā idealizētajā meiteņu pasaulē. Savā bērnu pasaulē. Sajūtu un krāsu pasaulē.»

Beluči, van Roja

Marta Bērzkalna stāsta, ka zīmols strauji attīstās un meklē pārdošanas tirgus, tāpēc gan piedalās starptautiskās izstādēs, gan izmanto Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras atbalstu. «Ņemot vērā biznesa specifiku, ekskluzīvu un ļoti šauru auditoriju, kas var atļauties iegādāties mūsu uzņēmuma produktus, savu darbību vēršam uz eksportu - uz valstīm ar augstu ienākumu līmeni. 2018./2019. gadā piedalījāmies «pārdošanas pasākumos» Francijā Paris Fashion Week ietvaros, Lielbritānijā London Fashion Week ietvaros, Kazahstānā - Kazakhstan Fashion Week un Maskavā - Al Arabia Fashion Days,» stāsta Baronessa vadītāja, palepojoties ar jau sasniegto - zīmola klientu lokā ir tādas pasaulslavenas aktrises kā Monika Beluči un Sanda van Roja.

Taujāta, kur iespējams aplūkot un iegādāties Baronessa apģērbus, Marta Bērzkalna uzskaita: Dubaijā - pirmajā ready couture veikalā 1422, kas ir pirmais tāda koncepta veikals, arī Londonā - ekskluzīvo apģērbu veikalā 29 Lowndes, kā arī zīmola šovrūmā Maskavā un Parīzē. Rīgā - Baronessa šovrūmā, kas atrodas skaistā renovētā mājā Valmieras ielā 28. Tas gan nav atvērts publikai, strādā tikai pēc pieraksta.

Palīdzēja mamma

Modes industrijā Marta Bērzkalna nokļuva 15 gadu vecumā, bet nopietni tai pievērsās 2002. gadā, kad viņas modeles karjera sāka uzņemt straujus apgriezienus. «Ja vien būtu vēlme, mūsdienās par modeli varētu strādāt līdz sirmam vecumam. Es savu modeles karjeru beidzu 2015. gadā un tagad reizēm nofotografējos savam zīmolam, citiem gan vairs ne. Būt par modeli ir smags darbs,» atzīst savulaik pasaulē atzītā un pieprasītā modele. «Bet es neko nenožēloju - ja man būtu iespēja izdzīvot dzīvi vēlreiz, es rīkotos tieši tāpat.»

Marta Bērzkalna domā, ka pārkvalificēšanās par dizaineri notikusi likumsakarīgi. «Jau bērnībā šuvu lellēm kleitas, taisīju papīra drēbes. Jau deviņu gadu vecumā iemācījos šūt ar šujmašīnu un no vienpadsmit gadu vecuma šuvu sev drēbes - jo es biju ļoti tieva un gara un, piemēram, bikses sev veikalos nevarēju atrast. Ar piegrieztnēm un padomiem man palīdzēja mamma, un 12 gados varēju uzšūt sev jau žaketi.»

Šodien par iedvesmu darbam viņai kalpo apģērbs kā mākslas izteiksmes un izpausmes veids, un detaļu apdarē dizainere apbrīno 20. gadsimta 20. gadu materiālu izšūšanas mākslu, to arī mēģina ievietot savos autordarbos.

Bet ikdienā Marta iecienījusi zīmolu Tom Ford, Zara un La Perla apģērbus, bet vakara pasākumiem izvēlas savas - Baronessa - krāšņās kleitas.

MARTA BĒRZKALNA

- Modele un apģērbu zīmola Baronessa īpašniece

- Dzimusi 1985. gada 1. maijā

- Strādājusi par modeli (2002-2015) žurnāliem Vogue France, Vogue Italy, Vogue Japan, Vogue Spain, Vogue Russia, V, Numero u.c.

- Bijusi reklāmas sejas pasaulē vadošajiem modes zīmoliem Prada, Just Cavalli, Valentino, Dior Eyewere, Dior Lingerie, Piazza Sempione, Giorgio Armani Frames of Life, Akris, Dolce&Gabbana, Balenciaga u.c.

- Piedalījusies modes šovos - Valentino, Prada, Miu Miu, Chanel, Christian Dior, Dolce & Gabbana, Givenchy, Balenciaga, Bottega Veneta, Marc Jacobs, Diane von Furstenberg u.c.

- Bijusi precējusies (2010) ar Krievijas uzņēmēju Romānu Rotenbergu, meitai Martinai ir 8 gadi

- Laimes formula: prāta un ķermeņa harmonija

- Lai uzturētu sevi formā, trīs reizes nedēļā apmeklē sporta zāli (kardio treniņi un vieglie svari), ir aizrāvusies ar jogu (tā palīdz mazināt stresu un nomierina nervu sistēmu)

- Labsajūtas formula: agri doties gulēt un agri celties

Svarīgākais