UZZINI, kādas automašīnas iegāde ar laiku vislabāk atmaksāsies

© Edmunds Brencis/F64 Photo Agency

Privāto automašīnu cilvēki parasti uztver kā investīciju sava un ģimenes komforta nodrošināšanai, kā arī pašizpausmes un labsajūtas avotu, bet to reti saista ar finansiālu atdevi. Taču tas nebūt nav pareizi. Daži auto var sniegt lielu labumu tā pircējam un reizē kļūt par investīciju objektu, kura vērtība ar katru gadu pieaug. Un tādi ir arī mūsdienu auto nevis tikai piecdesmit gadu veci kolekcionāru modeļi.

Privāto automašīnu cilvēki parasti uztver kā investīciju sava un ģimenes komforta nodrošināšanai, kā arī pašizpausmes un labsajūtas avotu, bet to reti saista ar finansiālu atdevi. Taču tas nebūt nav pareizi. Daži auto var sniegt lielu labumu tā pircējam un reizē kļūt par investīciju objektu, kura vērtība ar katru gadu pieaug. Un tādi ir arī mūsdienu auto nevis tikai piecdesmit gadu veci kolekcionāru modeļi.

“99% automašīnu, ko šodien redzam uz ceļiem, pēc desmit gadiem būs vērti daudz mazāk un lielākā daļa nemaz vairs netiks lietoti. Taču atlikušais procents, kas parasti ir ļoti ekskluzīvas mašīnas, kļūst par labu investīciju, kas nebūt neatpaliek no citām naudas ieguldīšanas iespējām finansiālās atdeves ziņā. Sarežģītākais uzdevums ir spēt atšķirt, kuras mašīnas ietilpst šajā kategorijā, taču ir dažādas vadlīnijas, kas palīdz tās atrast,” uzskata “Maserati” preču zīmes vadītāja Evelina Avina.

Auto modeļa cenas līkne

Nepastāv konkrēti noteikumi par to, kad vislabāk iegādāties lietotas automašīnas ar cerību, ka to vērtība pieaugs, taču ir daži faktori, kas šādā situācijā jāņem vērā. Piemēram, auto vecums tikai retos gadījumos nosaka tā vērtību, daudz lielāka ietekme ir ražošanas apjomam. Automašīna var būt jau 100 gadu veca, bet, ja tā tika ražota miljons eksemplāros un līdz mūsdienām saglabājušies tūkstošiem šādu auto, tie nebūs pārāk vērtīgi un to cena nepieaugs arī turpmāk. Savukārt, ja saražoti vien pāris desmiti tūkstoši modeļa eksemplāru, tā vērtība nokrīt līdz zemākajam punktam jau pirmajās divās vai trīs desmitgadēs un tad lēnām pieaug.

Šis process ir novērojams arī tad, ja salīdzina dažādu paaudžu Maserati Quattroporte. Modeļa trešā un ceturtā paaudze, kas šobrīd ir aptuveni no 20 līdz 40 gadu vecas automašīnas, maksā ap 10 - 15 tūkstošiem eiro. Tajā pat laikā tikai desmit gadu vecākās pirmās un otrās paaudzes Quattroporte, kas ražotas septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados, maksā vismaz 4 reizes vairāk.

Vēl viens šīs parādības piemērs ir Maserati BiTurbo. Tas ir pirmais sērijveida auto ar dzinēju, kuram vienā cilindrā bija divi turbokompresori un trīs vārsti. No 1981. līdz 1993. gadam tika saražoti gandrīz 30 tūkstoši auto eksemplāri, bet šodien šādu modeli labā stāvoklī var iegādāties par 10 tūkstošiem eiro. Savukārt šī modeļa kabrioleti ir dārgāki - ir gandrīz neiespējami tādu iegādāties par mazāk kā 20 tūkstošiem eiro. Kamēr vien šie modeļi ir salīdzinoši jauni, to cenas kritās un bija sasniegušas zemāko punktu, tomēr laika gaitā šo modeļu paliks arvien mazāk un par tādu atradumu būs jāmaksā daudz vairāk.

Sporta auto ziņā liela nozīme ir arī modeļa sasniegumiem - daudzas no izsolēs visdārgāk pārdotajām automašīnām ir kļuvušas par prestižu sacensību, piemēram Formula 1, Lemānas 24 stundu sacīkstes un Indianapolis 500, uzvarētājām.

Svarīga ir ekskluzivitāte

Dažu automašīnu cenas nekad nenokrītas zem vairākiem desmitiem tūkstošu, pat tad, kad modelis krietni noveco, piemēram, Maserati GranCabrio. Jauns šāds kabriolets maksā ap 150 tūkstošus eiro, bet atrast desmit gadu vecu GranCabrio par mazāk kā 60 tūkstošiem eiro aizvien ir praktiski neiespējami. Tik maza vērtības samazināšanās tirgū ir retums. Nav arī sagaidāms, ka auto cena varētu strauji kristies - tā ir bijusi stabilā līmenī jau vairākus gadus un tuvā nākotnē varētu pat sākt pieaugt.

Taču kādēļ automašīna ir tik dārga? Par spīti tam, ka kopš 2007. gada saražotas jau 12 tūkstoši GranCabrio un GranTurismo automašīnas, modeļa uzticamība, tā izcilās tehniskās īpašības un inovatīvais dizains ļauj tā īpašniekiem izbaudīt lielisku auto, kura vērtība nekrītas. Un situāciju noteikti nepasliktina izmantotie Ferrari dzinēji un tiem pielāgotās ātrumkārbas, kā arī iepriekš iegūtie sasniegumi dažādās sacensībās.

Situācija parasti izvēršas līdzīga daudziem ierobežota eksemplāru skaita modeļiem. Piemēram, katru gadu tiek pārdoti tūkstošiem Maserati Levante SUV auto, taču tiek ražoti tikai 150 Levante Vulcano eksemplāri. Tā ir pazīme, kas apliecina, ka mašīnas vērtība ievērojami nesamazināsies un tās cena sāks pieaugt ātrāk nekā citiem Levante modeļiem.

Daži auto modeļi kļūst daudz dārgāki jau mirklī, kad tie pamet auto salonu. Pēdējā desmitgadē ir saražoti tikai 62 Maserati MC12 auto, kas radīti uz Ferrari Enzo platformas - divpadsmit veidoti sacensībām un nosaukti par Corsa, savukārt piecdesmit veidoti ikdienas braukšanai. Sākotnēji tie tika pārdoti par aptuveni 1,5 miljoniem dolāru, bet šodien, ja tāds vispār atrodams pārdošanā, auto cena ir vismaz pusotru reizi augstāka.

Izklaide

Šveices Bāzeles kantonā šodien notiek referendums, kurā pilsoņiem jāizlemj, vai tērēt miljoniem eiro starptautiskā Eirovīzijas dziesmu konkursa organizēšanai, ko pretinieki nodēvējuši par valsts naudas izšķiešanu zaimojošam mūzikas pasākumam.

Svarīgākais