Viena no kļūdām, iegādājoties Ziemassvētku dāvanas bērniem, ir domāt par to, kas vajadzīgs vecākiem. Tā kā rotaļlietu sortiments ir ļoti plašs, bērnu psiholoģe Iveta Aunīte skaidro un sniedz padomus, kā atrast bērna vecumam, attīstības posmam un interesēm atbilstošu dāvanu.
Bērni ir mazi pētnieki, kuri mācās darot. Spēlējoties bērnam ir lieliska iespēja attīstīt un praktizēt jaunas prasmes savā tempā, ievērojot viņa unikālās intereses. Lai iedrošinātu izdarīt pareizās izvēles, svarīgi ir zināt dāvanas saņēmēja intereses un vecuma posma īpatnības, lai prieks par rezultātu būtu dubults.
Kā atklāj bērnu psiholoģe Iveta Aunīte, lai bērnu nepārsteigtu ar kaut ko tam nevajadzīgu un neinteresantu, vecākiem nevajadzētu baidīties jautāt pašam bērnam, kas ir tas, ko viņš vēlas saņemt Ziemassvētkos? Viens no veidiem, kā noskaidrot, ko bērns vēlas, ir kopīga vēstuļu rakstīšana Ziemassvētku vecītim, kas var kļūt par ģimenes tradīciju, gaidot svētkus.
Psiholoģe atzīst, ka visbiežāk pieaugušie pieļauj kļūdas, ignorējot bērnu vēlmes, jo "paši zina, kas bērnam ir vislabākais". Turpina I.Aunīte: “Protams, pieaugušie var izvēlēties dāvanu paši un censties bērnu pārsteigt, tomēr nedrīkst ignorēt bērna vēlmes un pasniegt viņam kaut ko pavisam nevajadzīgu. Ja kārotā manta ir “LEGO”, bet dāvanā bērns saņem, lai arī cik vajadzīgu un ķermenim patīkamu, pidžamu ar pingvīniem, visticamāk, vilšanās garantēta.”
Rupja kļūda, ko nedrīkst pieļaut, ir mājieni par kādu nevēlamu uzvedību, sliktu atzīmju izrakstu vai kādu citu nodarījumu, par ko bērni tiek sodīti un svētkos var palikt bez dāvanām. “Tā gan nevajadzētu darīt! Un arī stilizētas un skaistas žagaru buntītes nevajadzētu pievienot dāvanai. Audzināšana lai paliek citai reizei! Svētkos mēs apdāvinām savus mīļos, nevis tāpēc, ka viņi būtu kā īpaši uzvedušies vai izcili mācījušies, bet gan tāpēc, ka viņi ir mūsu bērni, ” norāda I. Aunīte.
Iveta Aunīte skaidro par dažādām vecuma grupām raksturīgākajām rotaļlietām. “Vecuma grupā no 0-1 gadam, vispiemērotākais ir grabulītis vai kāda cita mīkstā rotaļlieta, ko bērns var satvert ar vienu rociņu, bez pārāk skaļiem skaņas signāliem. No 1-3 gadiem attīstībai piemērotas ir piramīdas, krāsainie klucīši, rotaļu automašīnas, rotaļlietas, kas veido un atdarina skaņas, bilžu grāmatiņas, vai pat biļete uz leļļu izrādi, kas domāta pašiem mazākajiem skatītājiem.”
Attīstoties domāšanai, bērnu rotaļlietu sarakstā ietilpst jau sarežģītāki risinājumi, piemēram, vecumā no 3-6 gadiem topa augšgalā ierindojas “LEGO” konstruktori, kas ir viena no pirktākajām rotaļlietām no 220.lv sortimenta. Piemērotas būs arī puzles, mazo motoriku attīstošas spēles ar sīkām detaļām, visas vecumam atbilstošās galda spēles, specifiskas mīkstās rotaļlietas, komplekti, kas ir paredzēti kādām konkrētām profesijām - ārstiem, galdniekiem, celtniekiem.
Vecuma kategorijā no 6-9 gadiem joprojām ir pieprasīti “LEGO” konstruktori, “Xbox”, dažādas datorspēles, lelles, konstruktori, attīstoši komplekti, piemēram, ķīmijas apguvei, ar iespēju veikt eksperimentus. Bērns novērtēs arī sporta inventāru, slidas, slēpes, velosipēdu.
Vecākajiem bērniem no 9-12 gadiem sāk parādīties lielāka interese par aktivitātēm, kurās tiek iesaistīti draugi. Aug arī interese par skaistu apģērbu - gan sporta, gan ikdienas. “Biļetes, kas iegādātas uz kādu pasākumu, iepriecinās vairāk, ja to varēs apmeklēt ar draugiem, nevis vecākiem. Bērni seko līdzi jaunākajām tehnoloģijām, tāpēc novērtē iespējas aktīvāk iesaistīties virtuālajā pasaulē. Jauns telefons, dators vai kāda cita stilīga ierīce ne tikai iepriecinās bērnu, bet palīdzēs iekļauties vienaudžu vidē. Lasošajiem bērnam - laba izvēle ir grāmata,” norāda I. Aunīte.