Melnās piektdienas jeb Black Friday ideja sākotnēji radusies Amerikas Savienotajās Valstīs (ASV), taču jau vairākus gadus tā ir izplatīta parādība arī Latvijā. Cilvēku pūļi labprāt šajā dienā izvēlas doties uz tirdzniecības centriem, kā arī iepērkas interneta veikalos, lai savā īpašumā iegūtu dažādas preces par īpaši zemām cenām.
Novembra ceturtajā ceturtdienā Amerikā tiek svinēta tradicionālā Pateicības diena, kam seko brīvdiena. Šo brīvdienu kopš 50. gadiem savā labā izmanto lielveikalu ķēdes, piedāvājot pircējiem neticami labas cenas un pamudinot cilvēkus zibenīgā ātrumā “iztīrīt” veikalus.
Melnajā piektdienā cilvēku pūļi kā vēja plēsti steidzas uz veikaliem, lai pirmie paspētu izķert “vērtīgās” mantas. Vairums cilvēku ASV pie lielveikaliem sāk drūzmēties jau ap pusnakti un stāv rindās, lai tikai nenokavētu iepirkšanās maratonu.
Arī Latvijā šodien tādi tirdzniecības centri kā “Spice”, “Mols”, “Rīga Plaza”, "Alfa", "Domina" un dažādi privātie uzņēmēji, interneta veikali ir gatavi pircējus priecēt ar patīkamām atlaidēm.
Uzņēmums „Lieliska dāvana” norāda, ka veikalnieki pēdējos gados arvien biežāk izvēlas ar Melno piektdienu apzīmēt ne tikai vienu konkrētu iepirkšanās dienu, bet novembra beigās piedāvā atlaides vairāku dienu vai pat nedēļu garumā. Pirms Melnās ceturtdienas Amerikā pazīst arī Brūno ceturtdienu un nedēļas nogalei sekojošo Kiberpirmdienu, kad ar īpašām atlaidēm tiek piedāvātas elektronikas preces.
Paša nosaukuma izcelsme „Melnā piektdiena” tiek skaidrota dažādi. Pagājušā gadsimta 60. gados Filadelfijā šādi tika apzīmēta Amerikā svinētā Pateicības diena, kad cilvēku tūkstoši, dodoties uz pilsētas lielveikaliem iepirkties, izraisīja plašus satiksmes sastrēgumus.
Melnās krāsas piesaukšana tiek saistīta arī ar senu mazumtirdzniecības grāmatvedības tradīciju ar sarkanu tinti apzīmēt zaudējumus, bet ar melnu - peļņu.
Melnā piektdiena ar katru gadu uzņem apgriezienus - jaunākā Deloitte aptauja liecina, ka šogad tajā piedalīsies 71% amerikāņu, katrs iztērējot vidēji 420 ASV dolāru. Turklāt trīs ceturtdaļas pircēju veikalos ir gatavi ierasties jau pirms deviņiem no rīta, lai nepalaistu garām neko no atlaižu klāsta.’
Iepirkšanās drudzī viegli ir zaudēt ne tikai naudu, bet arī veselību. Neticami, bet Amerikā Melnās piektdienas pēdējos gados laupījušas septiņu cilvēku dzīvības, bet 98 cilvēki ir ievainoti un upuru skaits ir lielāks, nekā no haizivju uzbrukumiem, raksta imodeducation.com
Tāpēc viens no noteikumiem, lai iepirkšanās svētkiem nav slikta pēcgarša - rūpīgi apdomāt budžeta iespējas un neļauties bezgalīgiem spontāniem pirkumiem, atgādina Rēzija Bērziņa, uzņēmuma „Lieliska dāvana” mārketinga speciāliste.
Ja lielo datumu gribi izmantot gudri, vislabāk vēsu galvu jau iepriekš sagatavot rīcības plānu.
Eksperti lēš, ka Melnās piektdienas laikā gaidāmi tiešsaistes pirkumu rekordi. Pērn Melnās piektdienas (Black Friday) kampaņas ietvaros Pigu Grupas tiešsaistes veikalus, kuros iekļaujas arī 220.lv, apmeklēja apmēram pusmiljons interneta lietotāju. Tiek prognozēts, ka šogad pirktāko preču kategorijas būs mēbeles, sadzīves tehnika, datori un elektronikas preces.
220.lv izpilddirektors Raimondas Žilēnas stāsta, ka šobrīd iepirkšanās tiešsaistē piedzīvo strauju izaugsmi, tāpēc fakts, ka pārdošanas apjomu pieaugums tiek novērots ne tikai globālā mērogā, bet arī Baltijas reģionā, nav pārsteigums. Tas ir saistīts gan ar pieejamību, gan patērētāju ieradumiem un zināšanām, kas ir labvēlīgas e-vides lietošanai ikdienā. Tāpat svarīgs faktors ir ērta iepirkšanās un dažādie maksājumu veidi, kas iespējami tiešsaistes pirkumiem.