Piektdiena, 19.aprīlis

redeem Fanija, Vēsma

arrow_right_alt Izklaide

MŪZIKA: Latvijas digitālā topa pirmie kucēni

KRĀŠŅA SKATUVE. Viens no šova kulminācijas brīžiem bija 17 gadu jaunā somu dziedātāja Īsaka Eliota iznāciens, kuru pavadīja sajūsmas pilni spiedzieni (tādi gan pavadīja teju katru uz skatuves kāpušo...). Dziedātājs izpildīja vienu no savām populārākajām dziesmām Beast un uz skatuves uzstājās kopā ar Latvijas deju grupu Pro/X. Eliots neslēpa sajūsmu par mūsu dejotājām un izteica mājienus, ka labprāt viņas redzētu savā komandā. Kārumnieks... © Aivars Ķesteris/f64

Ar no skatuves vizualizācijas viedokļa efektīgu šovu Ventspils Olimpiskajā centrā aizvadīts pirmais mūzikas straumēšanas topa DigiTop100 pasākums. Balvas pasniegtas, emocijas par to – diezgan pretrunīgas.

Pasākumu izglābj... Mairis Briedis

Ja naktī uz svētdienu praktiski visas Latvijas sabiedrības uzmanība nebūtu piekalta Maira Brieža supercīņai, ar kuras iespaidiem pēc tam tika pārplūdināti arī sociālie tīkli, tad droši vien tajos ļoti daudz atsauksmju tiktu veltītas DigiTop100. Un jāšaubās, ka tās kaut attāli līdzinātos tai, ko nākamajā rītā savā oficiālajā paziņojumā ar patosu pauda organizatoru pārstāvji: «Ilgi gaidītais grandiozais DigiTop100 šovs ir aizvadīts! Skaņas, gaismas, mūzikas eksplozija valdīja pār Olimpisko centru Ventspils un sanākušajiem Latvijas un ārzemju mūzikas cienītājiem. Latviešu, lietuviešu, ukraiņu, krievu, somu mākslinieki izpildīja savas labākās dziesmas, un visa zāle dejoja spēlēto hitu pavadībā.»

DĪVAINI GAN. Intars Busulis & Abonementa orķestris nominācijās tika nosaukti tik bieži, ka jau šķita - viņiem būs nepieciešams vesels autobuss iegūto balvu mājup transportēšanai. Taču beigu galā izrādījās, ka tapt nominētam vēl nenozīmē tapt arī kronētam par šīs nominācijas uzvarētāju / Aivars Ķesteris/f64

Interese par šo pasākumu tiešām bija liela - hallē tika izpārdotas visas sēdvietas, arī fanu zonā lielus robus nemanīja. Tas nav nekas pārsteidzošs - dažādi koncertšovi Ventspilī (Eirovīzijas nacionālā atlase, Muzikālā banka u.c.) vienmēr ir plaši apmeklēti, turklāt šāds mūzikas straumēšanas tops tika rīkots ne tikai pirmoreiz Eiropā, bet arī visā Baltijā (nav precīzu ziņu, kur un vai tādi tiek rīkoti vispār). Auditorijas vidēji padsmitgadīgais vecums arī nepārsteidza, jo tieši jaunākā paaudze lielākoties nodarbojas ar mūzikas straumēšanu mobilajos tālruņos un datoros. Pēc Latvijas Mūzikas producentu apvienības valdes priekšsēdētājas Elitas Mīlgrāves sniegtās informācijas, pašlaik jau vairāk nekā puse mūzikas patērētāju to klausās internetā. Pa kādam kādreizējo plašu, kasešu vai magnetofona lenšu cienītājam (spriežot pēc vecuma) gan arī varēja samanīt, jo tēti un mammas droši vien bija atbraukuši pieskatīt savas ballējošās atvases, lai viņi šodien varētu atnākt uz skolu.

Pamatīgs jūklis ar nominācijām

Lai gan DigiTop100 balvas tika pasniegtas astoņās nominācijās, dažādi topi krustām šķērsām tika saukti ik pa laikam (šķiet, pietrūka tikai biežāk klausītākās mūzikas dušā un visskatītākā videoklipa, sēžot sirsniņmājiņā, kategoriju...), tāpēc bija praktiski neiespējami orientēties, kurš un kurā jomā tika pie Latvijas Mūzikas akadēmijas studentu Mārtiņa Pundura un Pētera Ločmeļa darinātajām glītajām balvām (vienīgi saņemot oficiālos datus). Nominācijas saucot, no pašmāju māksliniekiem dominēja grupa Prāta vētra, dziedātājs Intars Busulis, reperis Ansis un grupa Bermudu divstūris, savukārt, no ārvalstu izpildītājiem - dziedātājs Eds Šīrans un grupa Imagine Dragons, kuri ar koncertiem pabijuši arī pie mums. Eds Šīrans (arī Prāta vētra un Musiqq puiši Marats ar Emīlu) ar video palīdzību atsūtīja īpašu sveicienu Latvijas faniem, kā arī pateicības vārdus par piešķirtajām statuetēm. Starp citu, pērn Šīrana albums Divide pasaulē bija straumēts 3,1 miljards reižu - baiss cipars!

VAI TIEŠĀM CITU NEBIJA? Nekļūdās tikai tie, kuri neko nedara, taču digitālā topa vadītāju Māras Slejas un Gunāra Bītz šā amata prasmes bieži vien lika tikai skumji nopūsties / Aivars Ķesteris/f64

Ja par tendencēm, uzkrītoši bieži tika piesaukti hiphopa mākslinieku vārdi - arī pasaulē digitālās mūzikas straumēšanas vidē dominē tieši šāda veida mūzika, jo tā ir jauniešiem tīkamāka. Viens no galvenajiem vakara varoņiem Ansis, saņemot balvu par pagājušā gada klausītāko pašmāju albumu, teica: «Hiphops nav minoritatīvs žanrs Latvijā, to klausās aizvien vairāk cilvēku.» Nekā iebilstama, tikai, ja tiktu rīkota aptauja par kasetēs visbiežāk klausīto mūziku, tur droši vien vinnētu Ilmārs Dzenis vai Aldis Drēģeris - katrai paaudzei savi paradumi, tālejošus secinājumus no šādām aptaujām izdarīt pagrūti.

Uzskatāmi bija arī manāms, ka klausītāji vēlējušies atkal un atkal dzirdēt konkursā Supernova skanošās dziesmas, tāpēc topa pirmajās ailēs daudzās nominācijās rēgojās Triānas parks, The Ludvig un pat Santa Daņeļeviča. Taču, kad digibalvu sadale nokļuva izšķirošajā stadijā, viss nostājās savās vietās: no pašmāju mūziķu klausītāko singlu Top 10 piecas dziesmas bija ar Prāta vētras pierakstu un arī paši klausītākie pašmāju mākslinieki bija prātvētrinieki (otrais - Dons), kurus pērn digitālajā vidē bija noklausījušies vairāk nekā trīs miljons reižu. Kas vēl būs šogad, kad Prāta vētra izdos savu jauno studijas albumu... Starp citu, tā ir vēl viena tendence, ar ko Latvijas digitālās mūzikas patērētāji atšķiras no ārzemēs mītošajiem: ja rietumniekiem lielākoties interesē tikai konkrētajā mēnesī izdotais singls vai albums, mūsējie kaut vai to pašu Prāta vētru joprojām ir gatavi digitāli ņemt pretī savos telefonos kaut ar viņu izdoto debijas albumu.

GLĪTA UN PRIMITĪVA. Kaimiņus lietuviešus koncertā pārstāvēja jauniņā Beatrich, kura pierādīja, ka kļūšanai par digitālo topu zvaigzni lielas prasmes nevajag. «We Are The Super Stars, Super, Super, Super Stars» - šķiet, tie bija vienīgie vārdi, kas tika pausti viņas dziesmā. Pareizi ir, ko tur daudz pūlēties ar dziļas dzejas prātošanu... / Aivars Ķesteris/f64

Noslēgums labs, viss labi

Pirms DigiTop100 noslēguma pasākuma tika solīta vēl nebijusi skatuves uzbūve, kuras vizualizāciju bija plānots veidot no aptuveni 1000 ekrānu moduļiem - tiešām izskatījās iespaidīgi. Šeit uzteicamas gaismu režisora Pāvela Armana un video grafiķa BiOtOm darbs. TV tiešraidē gan diezgan pamatīgi ausīs krita dažādi tehniskie brāķi, kuru dēļ pat tādi meistari kā Intars Busulis vai grupa Instrumenti pamanījās izklausīties slābani. Par tiešraidi - brīžiem nebija skaidrs, vai šovam pa vidu ir reklāmas pauzes vai arī tām pa vidu ir pats pasākums. Pats nogalinošākais gan bija šova vadītāju tandēms: ja Māra Sleja (kādreiz Kampernova) ar savu pieredzi no kļūmīgākām situācijām vēl dažkārt tika cauri ar sausām kājām, tad viņas partneris Gunārs Bītz bez ieskatīšanās scenārija lapelē spēja pateikt tikai wow. Labi, ka fonu garantēja dīdžejs Dj Get Dizzy. Par muzikālo piedāvājumu nevarēja sūdzēties - Gacho (jeb Mesa), Intars Busulis, Instrumenti, Carnival Youth, The Sound Poets un Olas no mūsējiem, kā arī vairākas ārzemju zvaigznes ar ukraiņu Estradarada priekšgalā. Īpašu pārsteigumu šova skatītājiem bija sagādājis Maskavas ballīšu karalis DJ Fedor Fomin, kurš pirmatskaņoja Prāta vētras hita Tevis dēļ remiksu. Lai gan neradās pārliecība, ka kaut ko līdzīgu nebūtu spējīgi radīt vesela virkne no pašmāju dīdžejiem, faniem patika. Pēc koncerta risinājās ballīte līdz četriem rītā (tā vismaz vajadzēja būt), tā ka gan paguva izpausties arī citi dīdžeji.

Aivars Ķesteris/f64

Ņemot vērā diezgan saspringtos pasākuma rīkošanas grafikus, īso termiņu jaunās idejas ieviešanai dzīvē, straumēšanas datu apkopošanu, sadarbības partneru meklēšanu utt., negribētos velt milzu akmeni organizatoru dārziņā, bet atgādināt prātulu par pirmajiem kucēniem, kuru sekotājiem parasti sokas labāk. Lielākais pluss: šāds mūzikas straumēšanas popularizēšanas pasākums un tops nudien stimulē legālu mūzikas klausīšanos un lejuplādēšanu internetā, tātad producentes Elitas Mīlgrāves pirms pasākuma paustais aicinājums visus «pievienoties mums, legālās mūzikas patērētājiem, jo tā ir kulturālu mūzikas klausītāju izvēle», varbūt arī sasniegs dzirdīgas ausis.

TRIUMFS. Par vienu no visbiežāk piesauktajiem vārdiem šajā vakarā kļuva reperis Ansis. Starp citu, milzu pārsteigums tas varbūt bija tikai interneta mūzikas patērētāju paradumos uz jūs esošajai auditorijai - jau no digitālā topa izveides brīža šā hiphopa mākslinieka vārds tika locīts itin bieži. Turklāt viņš nav nekāds iesācējs šajā jomā - Ansim ir vairāki solodarbi, viņš piedalījies arī dažādos blakusprojektos / Aivars Ķesteris/f64

***

DigiTop100 balvu ieguvēji:

• Klausītākais albums 2017: Ed Sheeran - ÷ (Divide)

• Klausītākais pašmāju albums 2017: Ansis - Balzams

• Gada jaunpienācējs 2017: The Ludvig - I’m In Love With You

• Klausītākais singls 2017: Ed Sheeran - Shape Of You

• Klausītākais pašmāju singls 2017: Triana Park - Line

• Skatītākā dziesma 2017: Bermudu divstūris - Zaudējam brāli

• Klausītākais pašmāju mākslinieks 2017: Prāta vētra

• Top Of The Top Pašmāju singls 2017: Prāta vētra & Musiqq - Debesis iekrita tevī