Suntažos astronomijas entuziasti aicināti uz debesu vērošanu

© F64

Sestdien 8.aprīlī SIA StarSpace observatorijā netālu no Suntažiem notiks ikgadējais pavasara debess vērotāju salidojums jeb StarParty, kurā aicināti piedalīties gan astronomijas interesenti, gan tie, kuri debesīs veras reti. Pasākums, kas pirmo reizi tika organizēts Starptautiskā astronomijas gada ietvaros 2009.gada aprīlī, no teleskopu īpašnieku un debess vērotāju sanākšanas ir izaudzis par vērienīgu informatīvi-izklaidējošu pasākumu visa vakara garumā.

17.debess vērotāju salidojuma vienojošā tēma ir Saule, kas nenoliedzami ir viens no vissvarīgākajiem astronomiskajiem objektiem, ar kura ietekmi Zeme un tās iedzīvotāji saskaras ikdienas. Tas, ka ir iestājies pavasaris un Saule ir redzama arvien vairāk, ir pietiekams iemesls, lai iepazītos ar Zemei tuvāko zvaigzni labāk.

Astronomijas entuziasts un Saules pulksteņu eksperts Mārtiņš Gills pastāstīs par to, kā senatnē Saule tika izmantota laika skaitīšanai, konstruējot visdažādākos Saules pulksteņus, kuri mūsdienās tiek izmantoti kā interesanti dizaina elementi. Savukārt Kārlis Bērziņš, kas izveidojis Mazo meteorītu muzeju, palīdzēs mums noskaidrot, kāda saistība ar Sauli ir meteorītiem. Ventspils Radioastronomijas centra vadošais pētnieks Boriss Rjabovs atklās, kā Saule izskatās, ja to aplūko radioteleskopā. Pēdējā priekšlasījumā astronomijas entuziasts Andis Zariņš pastāstīs par dažādām kosmiskām misijām, ar kuru palīdzību tiek pētīta mūsu sistēmas vienīgā zvaigzne.

"Saule ir viens no vissvarīgākajiem debesu ķermeņiem. Bez tās nav iespējama ne tikai dzīvības, bet pat visas sistēmas pastāvēšana. Ikdienā mēs pat neaizdomājamies, cik ļoti mūs ietekmē Saule. Ir skaidrs, ka viena pasākuma ietvaros mēs varam tikai nedaudz pieskarties šai apjomīgajai tēmai, kā tāds Saules izpētes aparāts, kas palido garām Saulei, tikai nedaudz pietuvojoties zvaigznes atmosfērai un izjūtot tās karstumu," par tēmas izvēli stāsta StarSpace observatorijas vadītājs Arnis Ginters.

Kaspars Krafts, F64 Photo Agency

Šis notikums ir reģistrēts starptautiskajā pasākumu tīklā "Yuri’s Night" (yurisnight.net), kas tiek veltīts Jurija Gagarina piemiņai.

StarParty pasākuma ietvaros tiks atklāts arī 2017.gada fotokonkurss, kura ietvaros ikviens tiek aicināts vērst savu skatu uz debesīm un ieraudzīt tur skaisto un neparasto, iemūžināt to un līdzdalīt citiem.

Pasākums notiks Ogres novadā, Suntažu pagastā, "Kaltiņos" - StarSpace observatorijā. StarParty pasākumā dalība ir bez maksas. Lekcijas sāksies no pl.15:00, bet debess novērojumi labvēlīgu laikapstākļu gadījumā - līdz ar tumsas iestāšanos. Ja debesis nebūs apmākušās, apmeklētāji varēs iepazīt strīpaino Jupiteru, palūkoties uz Mēness krāteriem un citiem naksnīgo debesu objektiem.

Detalizēta programma un informācija par nokļūšanu norises vietā atrodama portālā www.starspace.lv

Izklaide

Dziedātājs Mārtiņš Kanters publicējis jau trešo dziesmu no oktobrī gaidāmā studijas albuma „Vēstulēs”, kas būs ieturēts „pop country” stilā. Dziesmai tapis arī videoklips, kas filmēts z/s “Vaidelotes”.