Skolēni sāk veidot dāvanu Latvijas simtgadei - galda spēli

© Kaspars Krafts, F64 Photo Agency

Divpadsmit vidusskolēnu komandas no visiem Latvijas reģioniem uzsāks savu Latvijas simtgades dāvanu veidošanu - Latvijas Kultūras kanona galda spēles koncepciju izstrādi.

Novembra pirmajā nedēļā visā Latvijā norisinājās Latvijas Kultūras kanona konkursa 2016-2017 vidusskolēniem "Kultūras kanons Latvijas simtgadei" pirmā kārta, kam bija pieteikušās vairāk nekā 50 vidusskolēnu komandas no visas Latvijas. Skolēni konkursā saviem kolēģiem un žūrijai prezentācijas formā stāstīja, kas viņiem šķiet vērtīgākais, aktuālākais un jauniešiem tuvākais esošajā Latvijas Kultūras kanonā, kas, izveidojot ekspertu komisiju, tika sastādīts 2007.gadā.

Katrā reģionā izskanēja Jāzepa Vītola un Raimonda Paula vārds, vairākkārt atmiņā tika atsaukts lats, kā arī uz brīdi tika radīta vasaras sajūta, jo skolēni vienlīdz daudz runāja kā par Līgo svētku svinēšanu, tā Vispārējiem latviešu Dziesmu un Deju svētkiem. Otrs konkursa pirmās kārtas uzdevums bija izvēlēties divas vērtības, kas vēl nav iekļautas vērtību sarakstā, bet pēc jauniešu domām būtu nepieciešamas. Šajā uzdevumā atspoguļojās komandu lokālpatriotisms, jo bieži vien tika runāts par konkrētajam reģionam raksturīgām un aktuālām vērtībām. Piemēram, Zemgalē jaunieši izcēla vidus dialektu un Jūrmalas dzelzceļa stacijas, Latgalē - Latgales vēstniecību "Gors" un Daugavpils cietoksni. Bija arī komandas, kuras domāja filozofiski simboliskā līmenī, kā vērtību izceļot Latvijas ceļus.

Līdztekus vērtību analīzei, komandas bija domājušas par to, kāda varētu izskatīties viņu veidotā Latvijas Kultūras kanona galda spēle. Arī šajā jautājumā komandas bija ārkārtīgi dažādas savās vīzijās - bija idejas, kas līdzīgas mums visiem labi zināmajai spēlei "Monopols", tāpat tika piedāvāti bilžu kubi ar dažādām arhitektūras vērtībām, kāda cita komanda kā spēles pamatu izmantoja vainagu - gan simboliskā, gan praktiskā un funkcionālā līmenī.

Cēsu Valsts ģimnāzijas, E.Kauliņa Lielvārdes vidusskolas, Liepājas Valsts 1.ģimnāzijas, Brocēnu vidusskolas, Rīgas 64.vidusskolas, NMV Rīgas Doma kora skolas, Krāslavas Valsts ģimnāzijas, Bebrenes vispārizglītojošās un profesionālās vidusskolas, Auces vidusskolas, Jelgavas Spīdolas ģimnāzijas komandas ieguva pirmās vietas diplomus, kas ir kā ceļazīme uz konkursa otro un trešo kārtu. Žūrijas darbs, kā jau katru gadu, bija grūts, jo ne vienmēr varēja izvēlēties tikai divas līderu komandas, tāpēc Rīgas un Zemgales reģionos tika veikti izņēmumi - Ogres Valsts ģimnāzijas un Majoru vidusskolas komandas, kaut arī neiegūst pirmo vietu, tomēr izcīna iespēju kopā ar pārējiem jauniešiem janvārī doties uz Latvijas Kultūras akadēmijas teātra māju Zirgu pasts, kur kopā ar firmas "Brain Games" pārstāvjiem pilnveidos savas zināšanas par galda spēlēm, lai konkursa finālā varētu prezentēt jau reālu galda spēles koncepcijas piedāvājumu.

Kultūras kanona konkursu rīko Latvijas Kultūras akadēmija sadarbībā ar Latvijas Republikas Kultūras ministriju un Valsts izglītības satura centru. Konkursu atbalsta SIA "Brain Games Publishing".

Ar konkursa norises gaitu var iepazīties Latvijas Kultūras kanona Facebook lapā: https://www.facebook.com/kulturaskanons un Latvijas Kultūras akadēmijas mājaslapā www.lka.edu.lv

Izklaide

Muzikālā apvienība “Ēriks Palkavnieks & Popkorni” izdevuši savu otro kopdarbu “Reiss uz Londonu”. Šis ir turpinājums TV personības Palkavnieka un viņa draugu iesāktajai sadarbībai vasarā, kad tika izdots debijas singls “Netveramā”.

Svarīgākais