Trešdiena, 24.aprīlis

redeem Nameda, Ritvaldis, Visvaldis

arrow_right_alt Izklaide

VAKARA ZIŅAS: Fonteina iegādātais kuģītis gan slīcis, gan "konfliktējis" ar robežsargiem

Luijs Fonteins pats pie kuģa «Spurn» stūres rata. Kuģa saimnieks ir pārliecināts, ka ar šo ozolkoka jūras braucamo, varētu pat aizkuģot līdz Amerikas krastiem. © Dainis Ģelzis, "Kursas Laiks"

Slavenais Liepājas dānis, uzņēmējs un mūziķis Stīns Lorenss (zināms arī kā Luijs Fonteins) pērnā gada maijā savā īpašumā par izdevīgu summu (1400 eiro) iegādājās kuģi «Spurn», kas darināts no ozolkoka un būvēts 1944. gadā. Tiesa gan, kuģa saimnieks ar jauniegūto braucamo jau paguvis piedzīvot dažādas likstas.

Šķirtenis kuģi atdevis par baltu velti

«Kuģi tik lēti iegādājos tāpēc, ka vīrietis, no kura to nopirku, bija sarežģītā situācijā – tikko izšķīries no sievas un dabūjis darba piedāvājumu Vācijā. Iepriekšējais saimnieks kuģi pircis Dānijā, bet par tā stāvēšanu ostā bija jāmaksā gadu uz priekšu. Lai ātrāk tiktu no kuģa vaļā, viņš to lēti pārdeva. Kuģi maksā vismaz piecus tūkstošus eiro. Turklāt mana kuģa tvertne bija pilna ar dīzeli vairāk nekā 2000 eiro vērtībā. Iznāk, ka kuģi esmu dabūjis par baltu velti,» priecājas jaunais kuģa īpašnieks Stīns Lorenss.

Savu jaunieguvumu dāņu uzņēmējs pamatīgi pārveidojis un iekārtojis kuģī guļamtelpu, virtuvi, tualeti un dušas telpu. «Kuģī bija jāiegulda diezgan daudz līdzekļu, un tagad tas ir labi aprīkots,» atklāj dānis. Uz Stīna kuģi «Spurn»attiecas citi likumi, jo kuģis reģistrēts ārvalstīs. «Taču robežsargi man paguvuši jau piesieties. Kuģis patiesībā varētu būt reģistrēts jebkur – kaut vai Amerikā vai Antarktīdā. Turklāt latviešu ostas atbildīgās personas man nevēlējās nākt pretī, un radās lielas problēmas. Dāņu Jūras spēki atsūtīja vēstuli, kurā teikts, ka latvieši neko nevar izdarīt kuģim, jo tas ir reģistrēts Dānijā. Es pats tikai esmu atbildīgs, vai kuģis nogrims vai peldēs. Vajag glābšanas vestes, man ir 18. Viss man ir pilnīgā kārtībā.»

Var aizkuģot līdz pat Amerikas krastiem

Aizvadītajā vasarā kuģis tika izremontēts. Drošības apsvērumu dēļ ievilkti arī jauni vadi: «Taču notika nelaime, un pērnā gada decembrī mans kuģis Liepājas ostā nogrima. Sūkņi bija izslēgti, vismaz viens no sūkņiem nedarbojās. Bija attaisījies mazs caurumiņš, un kuģis pieplūda ar ūdeni. Tas nogrima. Kuģis bija pilnībā zem ūdens,» piedzīvoto nelaimi atminas dānis.

«Nākamajā dienā pēc kuģa nogrimšanas man piezvanīja kāds Pāvilostas kuģa kapteinis un piedāvāja kuģi nogādāt Pāvilostā un savest visu kārtībā. Mazajā piejūras pilsētiņā Pāvilostā tiek celts jauns kuģu ziemas parks, lai pa ziemu kuģi nestāvētu ūdenī. Mans kuģis ir par lielu šim parkam – tas sver 100 tonnas un tā platība zem klāja ir 45 kvadrātmetri. Izcelts no ūdens, mans kuģis izskatās ļoti labi,» stāsta Stīns.

Viņš atzīst, ka ar savu kuģi var aptuveni mēnesi kuģot no vietas. Ja ir liela vēlme, ar to varot pat aizkuģot līdz Amerikai. Agrāk jūras ceļā Dānija–Grenlande zvejnieki ar šo kuģi devušies pēc garnelēm.

Kuģos pats un izīrēs draugiem

Stīns atklāj, ka kuģis domāts dzīvošanai un izklaides uz tā būs tikai privātas. Braucamo Stīns izīrēs draugiem un paziņām brīvā laika pavadīšanai. «Bija doma atstāt kuģi kādā no siltajām Eiropas zemēm. Ja kāds no draugiem vai paziņām aizbrauc uz šo zemi, var dzīvot uz kuģīša. Dānijā teju vai katrai ģimenei pieder kāds kuģītis. Latvijā tā nav. Dānijā visas mazās ostas pilnas ar kuģiem, bet Liepājas ostā tos var uz divu roku pirkstiem saskaitīt. Liepājā ir tikai viens tūristiem pieejams kuģis, kas pa akvatoriju ved ekskursijās. Pāvilostā ir ap 3000 kuģu, bet Liepājā – tikai firmām un uzņēmumiem piederošie,» par sava kuģa nākotni prāto Stīns.