Par astroloģiju un tās attīstību Latvijā ir maz ziņu, tomēr vēstures avotos un presē iespējams atrast interesantas liecības.
Pati pirmā presē publicētā «saruna ar Latvijas astrologu Ralfu Betoru» ir veltīta tam, lai žurnāla «Aizkulises» 1925. gada 25. decembra numura lasītājiem tiktu darīts zināms «Kristines Meierowiz traģiskais liktens astroloģijas apgaismojumā». Nākamais raksts pieteikts maksimāli lakoniski «Sigfrids Meierowizs †»: tā vismaz uz papīra kungs palaida dāmu pa priekšu, kaut dzīvē bija noticis otrādi. Kā zināms, Latvijas ārlietu ministrs, iepriekš arī Ministru prezidents Zigfrīds Anna Meierovics (1887-1925) gāja bojā autokatastrofā 22. augustā, bet viņa sieva Kristīne (dzimusi Bakmane, 1897-1925) sekoja viņam pašnāvībā 3. decembrī. Kristīne Meierovica ir kļuvusi par pirmo latvieti, par kuru publikācija liecina, ka viņai sastādīts ar 1897. gada 22. novembra plkst. pusseptiņiem vakarā noteikta dzimšanas brīža horoskops, t.i., zvaigznāju un planētu izkārtojums zīmējumā un tālāk tā vārdiskajā atšifrējumā. Īstenībā publikācija aprakstīja ne tik daudz Kristīnes likteni, jo šo aprakstu «Aizkulišu» lasītāji tobrīd paši labi zināja (1), bet gan horoskopa uzbūvi, kas vismaz šajā gadījumā esot sevišķi viegli uztverama: «Ikkatrs astroloģijas interesents var noteikt to, ka mūsu priekšā ir viens ideāls pašnāvnieks» (3. lpp.), kam «Saturns - nāves zīme ar Marsu - uguni savienojas sirdī. Pašnāvībai bija jānotiek, kad debesīs parādījās mēnesis» (4. lpp.).
Nupat citētie vārdi noslēdza Kristīnei veltīto publikācijas sadaļu. Tūlīt tālāk sekojošā sadaļa par Zigfrīdu viņa horoskopa grafisko versiju gan neparādīja, bet gan jau lasītāji noticēja, ka patiešām «mūsu neaizmirstamā ārlietu ministra S. M. horoskopā kā spogulī redzamas tās astroloģiskās zīmes, kuras viņam devušas ārkārtīgas sekmes diplomātijā». Kuri par šīm pašām un līdzīgām lietām gribēja uzzināt vēl vairāk un plašāk, tie attiecīgā «Aizkulišu» numura pēdējā, 8. lpp. tika informēti, ka latviešiem beidzot parādījies speciāli astroloģisks izdevums: «Tikko iznācis un ikkura interesi saistošs mēnešraksts «Liktens un Zvaigznes», kurā starp citu iespiests: K. un S. Meierovicu traģiskais liktenis astroloģijas apgaismojumā», t.i., tajā vārdiskajā noformējumā, uz kuru autortiesības ar «Aizkulišu» starpniecību bija pieteicis Ralfs Betors. Viegli saprotams, ka viņš noslēdzis darījumu ar «Aizkulišu» izdevēju Arturu Tupiņu (1889-1952), kurš apmaiņā pret tobrīd latviešiem unikālu informāciju ļāvis savā izdevumā reklamēties jaunam un potenciāli ar «Aizkulisēm» ne mazā mērā konkurējošam izdevumam. «Aizkulises» pacentās neradīt iespaidu par R. Betora monopoltiesībām uz latviešu astroloģiju un tajā pašā publikācijā informēja par Kristīnes Meierovicas horoskopu, kādu «Aizkulisēm» stādījis priekšā «otrs Rīgas astrologs S. Sch.».
Ticēsim, ka žurnāla «Liktens un Zvaigznes» satura, nevis izdevēju darījumu dēļ jauno žurnālu savā rubrikā «Grāmatu galds» izsludināja avīze «Rīgas Ziņas». Avīzes 1925. gada 14. novembra numura 6. lpp. pateikta pati lietas būtība, ka «Liktens un Zvaigznes» ir «latviešu pirmais astropsiholoģiskais mēnešraksts astrologa Rolfa Bethora vadībā»; žurnāla redaktora vārda un uzvārda pareizrakstība šoreiz uz lietas būtību neattiecas.
Žurnāla «Liktens un Zvaigznes» liktenis atgādina kaut ko par kurpniekiem un viņu pašu kurpēm, jo zvaigznes nebija žurnāla liktenim labvēlīgas. 1925. gada beigās ir izdoti divi žurnāla numuri kopā uz 32 mazām lappusītēm ar apmēram desmit tekstiem, kas daļēji dublējas latviešu, vācu un krievu valodā. Par autoriem uzrādīti jau zināmais Ralfs Bethors, žurnāla izdevējs Kārlis Čunčiņš un «Aizkulisēs» redzētajiem iniciāļiem atbilstošais krievu valodā publicēto rakstu autors C. . Tomēr bija pienācis laiks arī latviešiem padarīt astroloģiju par profesionālas darbības nozari, kas nevar pastāvēt bez saviem preses izdevumiem. Pusgadu vēlāk - ar 1926. gada 19. maiju - datēts žurnāla «Lucifers» pirmais numurs, kura pieteikumā figurē arī «astrologs Ralfs Bethors». Cilvēks ar šādu pseidonīmu Latvijā darbosies vēl daudzus gadus, un viņa veikums ir atsevišķa pētījuma vērts. Ralfs Bethora statuss šādā kombinācijā tika mazliet pazemināts līdz žurnāla nodaļas vadītājam. Redakcijas triumvirātā vēl ietilpuši «noslēpumaini zinātņu nodaļas» vadītājs, «okultists Fr. Gailis» un reliģiski - filozofiskās nodaļas vadītāja Elza Bankava, kas vienlaikus vadījusi visu šo pasākumu kā «redaktrise - izdevēja».
Dažus mēnešus vēlāk Ralfs Bethors atgriezās pie tēmas par nāvi, kas vadās no zvaigznēm, bet nešķir ne bagātos no nabagiem, ne slavenos no praktiski nemanāmajiem, ne pieaugušos no bērniem. «Lucifera» trešajā jeb jūnija numurā 37.-38. lpp. izskaidroti horoskopi diviem nelaiķiem Jānim Melderim un Taubei Jakubovičai. Pirmais bija to laiku slavenība, skaistulis, žurnāla «Jaunā Nedēļa» izdevējs un redaktors, autosporta ieviesējs Latvijā. Vai tiešām vajadzēja gadīties tā, ka vairākas automašīnas veic ralliju Rīga-Liepāja-Rīga, praktiski vienlaikus sasniedz finiša līniju Rīgā un mēģinājumā apsteigt vienai otru aizķer pie finiša līnijas stāvošo tiesnesi? Jā, zvaigznes esot noteikušas, ka ar 1890. gadā dzimušo Jāni tā bija jānotiek 1926. gada 10. jūnijā. Trīs dienas pirms viņa nāves autobuss pie Nacionālās operas bija atņēmis dzīvību 1918. gadā dzimušai ebreju meitenītei.
Diemžēl ne zvaigznes, ne dievi, ne kādi citi noslēpumaini spēki nebija labvēlīgi arī «Luciferam», kas savu iznākšanu izbeidza ar septīto numuru tā paša gada 19. augustā. Lai nu tā būtu, ka izgaišana bez pēdām atbilst «Lucifera» dabai. Par to gan brīnījušies žurnāla lasītāji, t.i., abonenti, un ne tikai viņi. 1927. gada aprīlī savas gaitas sākušajā žurnālā «Sfinkss» Ralfam Bethoram nācās skaidrot «tā žurnāla abonentiem, kura iznākšana 1926. gadā (aiz man nezināmiem apstākļiem) apstājās, nosūtu šo paraugnumuru un apsolos savu morālisko pienākumu izpildīt», ievietojot «Sfinksā» rakstus, kas bija jau pieteikti «Luciferā». Nekādas materiālas saistības Ralfs Bethors neuzņēmās, jo viņš taču nebija «Lucifera» izdevējs. Par jaunā žurnāla izdevēju turpat, aprīļa pirmā numura pēdējā, 16. lpp. atkal uzrādīts K. Čunčiņš. Šeit atkārtosim solījumu vēlāk speciālā publikācijā paskaidrot sīki un smalki, kāpēc Ralfs Bethors ir viena un tā pati persona, kas Kārlis Čunčiņš un vēl citos gadījumos Kārlis Līcītis.
Izdevumu nomaiņas kaskāde nemainīja stilu, kādā latviešu astroloģija R. Bethora personā izspēlēja savu debiju vietējai publikai. Ar viņa roku «Sfinksa» pirmā numura 5. lpp. ierakstīts «Jānis Čakste †. Latvijas republikas 1. prezidenta likteņa spogulis». Jau virs virsraksta tika atklāts galvenais, kas šajā gadījumā bija svarīgāk par J. Čakstes neizsakāmi daudzajām labajām īpašībām, kuru uzskaitījums turpinājās vēl nākamajā «Sfinksa» numurā. Svarīgāk bija tas, ka Ralfs Bethors 1926. gada 24. novembrī lasījis lekciju Sieviešu Palīdzības korpusa biedrenēm un biedriem un 250 cilvēku tur esot dzirdējuši pareģojumu, ka «mēs zaudēsim nākamajā (1927.) gada ceturksnī ievērojamu juristu iz augstākām aprindām». Patiešām, Latvija nevarēja zaudēt par Jāni Čaksti augstāk stāvošu juristu, kura mūža beigas datētas ar 1927. gada 14. martu. Slidens ir Ralfa Bethora apgalvojums, ka lekcijas lasīšanas brīdī «tas tiešām nebūtu par nopietni domājošu uzskatīts», kurš būtu uzrādījis tieši Jāņa Čakstes nāvi. Prezidents tomēr bija krietni gados (1859-1927) un sirga ar vairākām kaitēm, kas nav slēptas 1927. gada 15. marta «Valdības Vēstneša» 2. lpp. publicētajā ārstu slēdzienā par viņa nāvi. Ticams šķiet to dienu presē manīts vērojums, ka cilvēki nav gribējuši ticēt ziņām par prezidenta slimību nopietnību. Prezidenta persona tika ļoti cieši saistīta ar ieguvumiem, uz kādiem Latvijas valsts pavēra ceļu šajā valstī dzīvojošajiem cilvēkiem - nu, vismaz vairākumam no viņiem. Valsts pirmā prezidenta nāve, toties, modināja nelāgas priekšnojautas, ka šie ieguvumi var izrādīties visai īslaicīgi.
Izteiksmīgu piemēru valsts apdraudētības izjūtas radītiem pārdzīvojumiem rāda literatūrkritiķa Roberta Klaustiņa (1875-1962) sacerējums «Modernā estētisma gals un jaunā ētika». «Izglītības Ministrijas Mēnešraksts» deva viņam iespēju četros 1925. gada numuros (nr. 7-10) izpausties tā, it kā vienīgos draudus Latvijas valsts pastāvēšanai radītu tie mākslas darbi, kuros atpazīstama kāda no modernisma pazīmēm: «Modernisms ir antipatriotisks, antinacionāls un, protams, arī antisociāls» (nr. 10, 372. lpp. gada numerācijā). «Protams, ka šādā atmosfērā plaši uzplaukst visādas «zinātnes»: okultisms, spiritisms, maģija, mistika, astroloģija, kuru vilnis mums nāca vēl 20. gs. sākumā un visiem vēl labā atmiņā» (nr. 8, 159. lpp.), tāpēc Robertam Klaustiņam nācās krietni papūlēties, lai nebūtu jāatgādina sev un citiem, ka arī šis šļāciens, t.i., modernisms, ienesa Latvijas valsti Eiropas politiskajā kartē. Bet kā nodrošināties, lai nākamie viļņi vai pat tikai viegli vilnīši Latviju no šīs kartes atkal nenodzēstu? Roberts Klaustiņš uzskatīja par vajadzīgu celt dambi arī pret astroloģiju, kuras norāde uz debesu ķermeņu mūžīgo kustību un dažādu konstelāciju periodisko atkārtošanos nudien nesolīja Latvijas valstij neko labu.
Ļoti iespējams, ka Roberta Klaustiņa raksti 1925. gada rudenī bija jau tieša atbilde uz astroloģiski pamatotu globālās nākotnes paredzējumu latviskojumiem. 1925. gada pavasarī avīze «Latvija» 5. un 7. marta numuru 1. lpp. iepazīstināja ar ārzemju astrologu aprēķiniem par attiecīgo gadu pasaulē zem virsraksta «Drausmīgi pareģojumi». Gada beigās «Rīgas Ziņas» 6. novembra numura 4. lpp. pārnesa līdzīgus apgalvojumus uz nākamo, 1926. gadu. Vislielākā vērība starp šādiem paredzējumiem pelnīti pienācās vācu astrologa Alfrēda Maksa Grimma (1892-1962) grāmatai, kuras nosaukumu varētu latviskot kā «Astroloģija un politika - Eiropas nākotne. Turpmākie 50 gadi astroloģijas skatījumā» (2).
Pirmais Latvijā šo grāmatu pamanīja un 1925. gada 10. jūlija 2. lpp. salīdzinoši īsi pieminēja «Latvijas Sargs». Plašāku ieskatu grāmatā vēlāk deva «Rīgas Ziņas» 27. novembra 6. lpp. un «Latvija» 5. decembra 3. lpp. Abās publikācijās izmantots viens un tas pats pamatteksts, bet noformēts tas dažādi. «Latvija» bija tikai paplašinājusi savu pavasarī jau izmantoto frāzi, kas rudenī skanēja «Astrologu drausmīgie pareģojumi». «Rīgas Ziņas» izteicās niansētāk ar virsrakstu «Kādas briesmas pareģo zvaigžņu lasītāji» un apakšvirsrakstu «Latvija iešot bojā 1934. gadā». Jau nākamajā dienā pēc «Rīgas Ziņu» publikācijas šo apakšvirsrakstu savā 2. lpp. apspēlēja «Sociāldemokrāts» - no šīs avīzes skatpunkta, astroloģija deva pamatu jautrībai. «Latvijas Vēstneša» versijā 3. oktobra numura 3. lpp. Alfrēda Maksa Grimma paredzējumi reducēti līdz Padomju Savienības komunistu režīma sabrukumam 1929. gadā.
Uzmetot aci grāmatas pārstāstam, grāmata šķiet nejēdzību virtene: Austrijai jau sen vajadzēja būt Vācijas sastāvā, Čehoslovākijai vajadzēja paplašināties (īstenībā tā saruka - pēc Otrā pasaules kara bija spiesta vairāk atdot PSRS nekā ieguva no Vācijas, bet Čehoslovākijas sadalīšanās gan notika jau pēc astrologa paredzējumu termiņa beigām), Itālijai vajadzēja atkarot daļu Francijas teritorijas utt.; par komunistisko Krieviju jau minēts. Vācu astrologu tagadējais oficiālais viedoklis par grāmatu tomēr ir tāds, ka «pārsteidzoši daudzi paredzējumi piepildījušies» (3), ko kaut vai Latvijas dēļ nevar noraidīt kā tukšu lielību, ka viņi tikai uztur savas cunftes godu. Patiešām, 1934. gadā taču beidza pastāvēt un Alfrēda Maksa Grimma grāmatā aprakstītajā periodā netika atjaunota Latvijas Republika kā valsts, kas atbilstu tai Satversmei, kāda bija spēkā 1925. gadā. Būtisks atbalsta punkts grāmatai ir Eiropas Savienoto Valstu nodibināšanās starp 1965. un 1970. gadu, jo viens no nozīmīgākajiem tagadējās Eiropas Savienības izveidošanas dokumentiem patiešām tika pieņemts 1967. gadā. Daudzus šā astrologa un vispār astrologu paredzējumus iespējams reabilitēt, vairāk vai mazāk apstrīdamā veidā pārtulkojot to nozīmi vēlāk lietotā terminoloģijā un/vai fragmentējot solītos, bet nenotikušos notikumus tā, lai vismaz daļa no šiem fragmentiem atbilstu astrologa teiktajam.
Pāris turpmākos gadus attiecībā uz astroloģijas izmantošanu nākotnes paredzēšanā Latvijā nekas nemainījās - vietējie žurnālisti turpināja vākt un latviskot pasaules presē manītas prognozes tajā manierē, pēc kuras labas ziņas vispār nav ziņas. Pirmā plašākā uz vietas darinātā astroloģiskā prognoze presē parādījās 1927. gada vasarā, kad cilvēku uzmanību debesīm pievērsa Saules aptumsums. Laikraksta «Pēdējā Brīdī» lasītāji no šoreiz Čunčiņa veidolā (R. Bethora = Čunčiņa, kā tekstā paskaidrots) runājušā astrologa uzzināja visvairāk par sliktu laiku, gluži kā no tās 1791. gadā Berlīnē klajā laistās un Rīgā tirgotās grāmatas, ar kuru sākām stāstu par astroloģiju Latvijā (4). Sekoja visiem laikiem un vietām piemērots atzinums, ka «pie mūsu valsts politiskā apvāršņa redzu paceļamies tumšus mākoņus», un Latvijā gandrīz vienmēr aktuālais brīdinājums, ka «visbailīgākā aina redzama austrumos!». Šo dažādām nozīmēm bagāto frāzi Kārlis Čunčiņš pasniedza līdzīgi kā iepriekš Alfrēds Makss Grimms. Latvieši varēja atviegloti uzelpot, jo sava astroloģija viņiem nu bija tikpat pašsaprotama vai tomēr nesaprotama kā sava valsts un valoda.
_
1. Latviešu literāti pārstāsta šo stāstu atkal un atkal, lai tas nekādā gadījumā netiktu aizmirsts. Sk.: Ūdris J. «Zigfrīda Meierovica trīs Annas». - R., 2007.; Margēvics T. «Zigfrīda Annas Meierovica sadalītās mīlestības». - R., 2012.
2. Grimm Alfred Max. «Astrologie und Politik - Europas Zukunft. Die nächsten 50 Jahre im Lichte der Astrologie» - Uranus-Verlag Max Duphorn - Bad Oldesloe, 1925. Bādoldeslo ir pilsētiņa Vācijā starp Hamburgu un Lībeku. Grāmatas cena interneta piedāvājumos tagad ap 50 eiro.
3. Sk. http://wiki.astro.com/astrowiki/de/Alfred_Max_Grimm.
4. «Erklärung der Konstellationen oder Stellungen der Himmelskörper...» Sk.: Kluinis A. «Latviešu tauta zem blāvām zvaigznēm». - «Praktiskā Astroloģija», 2014., nr. 1., 22.-25. lpp.