Viegli nebija. Sarunā ar ārstu Pēteri KĻAVU gribējās pastrīdēties un iebilst. Bet viņš atbruņoja, sakot: «Nav visam jāpiekrīt. Jebkurš apgalvojums vienmēr ir ierobežots apgalvojums. Arī tas, ko es stāstu.» Šķiet, šī nebūs ātri un tikai vienreiz izlasāma saruna.
- Karmas jēdzienam droši vien ir vairāki slāņi, visādas iekšiņas, āriņas, virsbūve un bāze, kā savulaik mācīja politekonomijā. Pašu pamatu, iespējams, karmas vārda lietotāji neizprot, visbiežāk izmet nepadomājot: ai, tāda karma!
- Kāds kvantu fiziķis teica - nevajag apvainoties, bet neviens kvantu fiziķis nesaprot, kas ir kvantu fizika. Mēs tikai mācāmies to. Tā arī mūsdienās, īpaši Rietumu pasaulē, karmas jēdzienu ekspluatē, nesaprazdami, ko tas īsti nozīmē. Labākajā gadījumā lieto pragmatiskā nozīmē, kā Bībelē teikts - ko sēsi, to pļausi. Tas visiem skaidrs. Bet tā varētu būt tikai karmas modifikācija. Karmai tāpat kā vulkānam ir daudz līmeņu. Vulkāns ir saistīts ar zemes dzīlēm, gāzēm, bet virspusē tas ir tikai neliels punkts, kur tiek nomests saspringums. Protams, arī es nepretendēju, ka zinu visu par karmu, bet, kā saka, mēs varam par to parunāt. (Smejas.) Nav slikti, ja cilvēks zina karmas uzdevumus. Filozofijā, ezoterikā un reliģiskajā audzināšanā tie bija pasaules apzinātās un neapzinātās sabiedrības daļas aploki, kuros būtu jāganās šai neizglītotajai sabiedrībai, kas bija pirms miljoniem gadu un kas ir arī tagad. Īpaši mainījusies sabiedrība nav.
- Jūs domājat rāmjus, kuros sabiedrība jānotur?
- Jā, rāmji, kur [cilvēkus] kā mazus cālēnus tur ierobežojumā, lai viņi zina savu vietu. Tāpēc uz karmu var skatīties no daudziem līmeņiem. Pirmais. No absolūtā viedokļa karmas nav. Tā ir koncepcija, kādā veidā dzīvās būtnes interpretē sev duālā sistēmā sevi un Dievu vai likumus, vai sauļu sistēmas, vai astrofiziku. Kvantu fizikā mēģina runāt par cēloņiem un sekām, to pašu, ko budisms. Tanī pašā reizē kvantu fiziķi saka - bet kas tad ir pirmcēlonis? Kas ir tas, kas novēro novērotāju sarežģītā sistēmā? Līdz ar to kvantu fizika apjūk un sāk šaubīties, vai vispār ir brīvā izvēle un vai ir karma.
Otrs līmenis. Mēs uzskatām, ka pasaule pastāv prātā. Tas ir mentālas konstrukcijas produkts, hologrāfisks, kurā subjekts un objekts izspēlē savas attiecības. Bet tas ir tikai pieņēmums, kā digitāla spēle, kur nav nozīmes, kāda ir karma, vai ir karma, jo viss ir tikai informācija, kas izšķīst tukšumā.
Trešais ir pragmatiskākais līmenis, kurā pārsvarā visi atrodamies - ka tiešām pastāv cilvēki, ka katrs ir savas laimes kalējs un pārējās muļķības, kurās tiekam maldināti un audzināti, lai būtu kaut kāda konvencija, lietu kārtība sabiedrībā. Šajā līmenī attīstās karmas veidi, par kuriem varam runāt. Karmu apskata tikai viszemākajā attīstības līmenī, kādā atrodamies mēs, cilvēce.
- Vai nav tā, ka cilvēks karmu izprot atkarībā no sava uzskata par brīvo gribu? Ja brīvā griba, viņaprāt, pastāv, tad varam ietekmēt lietu kārtību, ja brīvās gribas nav, tad karma tiek iedota automātiski un tai jāpakļaujas. Apmēram tā, kā tehniskā pase - tu būsi noziedznieks, tu - ārsts, bet tu mācītājs. Un tad cilvēks vai nu cīnās un dara, vai arī atmet ar roku un plūst.
- Un kā jūs gribat?
- Es negribu plūst kaut kur, nezin kur.
- Jūs gribat cīnīties? Ir tāds teiciens - ar cūkām nekad necīnies, nosmērēsies. (Smejas.)
- Drīzāk ir grūti pieņemt, ka tam, ko daru, nav jēgas, jo viss ir iepriekš izlemts. Sajūta kā marionetei.
- Jā, taisnība. Tāpēc vēlreiz aplūkosim jēgas bezjēdzību. Skaidrs, ka šajā milzīgajā spēlē, kas ir eksistence ar bezgalīgiem līmeņiem, pastāv dažādas uztveres. Tamāra Globa savā žurnālā ierakstīja izaicinošu teikumu, ka «durakami zvjozdi upravļajut, mudrij sam vibirajet puķ». Pār muļķiem valda zvaigznes, bet viedais pats izvēlas sev ceļu. Tā ir iespējamība, par ko jūs runājāt. Bet padomājiet, ja visiem cilvēkiem būtu brīvā griba un viņi visi izdarītu to, ko grib! Pasaule eksistētu varbūt desmit, augstākais, piecpadsmit sekundes. Nevar dot brīvo gribu akliem cilvēkiem, kas stāv aizas malā, viņi visi nokritīs lejā.
- Uzskatīsim to par dabisko izlasi, kas pastāv dabā.
- Kuras diemžēl tagad vairs nav, tāpēc izgudro karus un tamlīdzīgas lietas. Ja cilvēki tiešām sasniedz ļoti augstu attīstības līmeni, kļūst apskaidroti, viņiem ir absolūtas spējas ietekmēt laiku, matēriju un enerģiju, tad šādi cilvēki nekad neko nav mainījuši savā dzīvē. Viņi pateikuši to, ko Jēzus Kristus - Tēvs, lai notiek Tavs prāts. Jēzus Kristus vai Buda Gautama, vai Maitreija, vai Ramalinga - viņi varēja izārstēt miljoniem cilvēku. Kāpēc viņi to nedarīja? Vai grāfs Senžermēns, kurš, kā pats izteicās, divus miljonus pareizu lēmumu pieņēmis cilvēces labā, reformējot tā laika pagrimušo, aristokrātisko, ambiciozo Eiropas kultūru. Viņš teica - es neko neesmu izmainījis. Jēzus Kristus teica - atnācu tikai piepildīt. Tad par kādu karmu mēs varam runāt, ja viņi nākuši tikai piepildīt?
Cēloņi un sekas - tas ir duāls likums, bet eksistence ir neduāla. Tātad pašā saknē iznāk, ka viens režisors spēlē gan labo, gan slikto aktieri un pats arī skatās, jo neviena cita nav. Ja izprot tāda līmeņa sistēmu, tad karma ir informācijas secība, kurā kosmiskā apziņa var novadīt savu informāciju. Tāpēc - vai var būt kāds laimīgāks cilvēks par to, kuram nav gribas? Kārpies, cīnies un veido savu dzīvi! It kā tu to dari, bet īstenībā tam tā bija jānotiek. Tādēļ, lai tas, kurš necīnās, nepārmet tam, kurš cīnās.
Jautājums par brīvo gribu kvantu fizikā ir viens no galvenajiem. Ir pierādīts, ka novērotājs ietekmē novērojumu. Tieši novērotājs ietekmē, vai kvanti būs daļiņas vai viļņi. Jautājums ir par to, vai jau bija determinēts tas, ka viņš novēros. Atkarībā no tā, kā tu domā, rīkojies, kā tu novēro, tu maini potencialitāti par realitāti. Šajā brīdī parādās tas, ko mācīja Buda un Jēzus Kristus - ko sēsi, to pļausi. Visam ir cēlonis. Protams! Tikai jāsaprot, ka cēlonis un sekas ir viena apļa divi gali, kas ir savienoti. To var saprast tikai apskaidrotā līmenī. Bet, lai šiem izdomātiem, hologrāfiskiem, digitāli nereāliem tēliem, kas ir cilvēki, būtu interesanti dzīvot, lai viņi liktos dzīvi, viņiem vajag dot uzdevumus. Tāpēc šajā iluzorajā, hologrāfiskajā spēlē tomēr ir paredzēts, ka iluzorās, nereālās, dzīvās būtnes izspēlē kosmiskās drāmas jēgu, kurā it kā jāievēro karma. Bet! No kurienes nāk nodoms cilvēkā? Jo vispirms ir nodoms, pēc tam - rīcība. Tas nav skaidrs, ne zinātne, ne ezoterika nevar izteikties.
Nav pieļaujams, ka mēs ļoti interpretējam seno svēto praviešu rakstus, kas arī ir determinēti, domāti citai paaudzei. Tomēr sabiedrības attīstības un intelektualizācijas dēļ ir jāievēro šie likumi. Tie noder, kaut arī skan primitīvi. Labāk nomazgāt rokas pēc tualetes un tad ēst. Ja nenomazgāsi, būs caureja. Mans ieteikums ir ievērot cēloņu un seku likumus. Kaut arī runājam par tik ārkārtīgi augstām informatīvām ideoloģijām, tomēr vajag ievērot baušļus, to ceļu, ko norādījis Buda Gautama, kā vislabāk izkļūt no karmas.
Jautājums, kāpēc citi likumus nepieņem, citi pieņem. Vai visiem tie ir jāpieņem? Vai visai Indijai, Ķīnai un Āzijai ir jāslauka pēcpuse ar papīru? Ja to darīs, tad pasaulē nebūs koku. Varbūt brīvā griba determinē to, lai kāds nemazgā rokas un neslaukās, lai varētu saglabāt kādu informatīvo kopumu uz planētas?
Tie ir ļoti sarežģīti jautājumi, bet, protams, cilvēks grib zināt savu karmu un likteni. Tāpēc pētījumi par laiku, par informāciju ir ārkārtīgi interesanti. Regresīvās un progresīvās hipnozes eksperimenti liecina par zināmu determinismu visā. Vai tu, cilvēks, to izmainīsi? Varbūt tikai piepildīsi - to savu krustu, savu karmu. Jo, lai notiktu karma, tevī bija jābūt informācijas klātbūtnei, kas noteikti nav tavs es.
Ja saruna par karmu nenotiek tādā līmenī - zinātniski, garīgi, psiholoģiski un ļoti atbildīgi, tad tā būs tikai primitīva profanācija.
- Būsim atklāti, mēs visi neesam apskaidroti un nemākam sevi piepildīt. Tāpēc augstākās zināšanas visi neizpratīs. Varbūt tiešām esam pēc viena šablona «izgatavoti», bet mēs tajā kolektīvi neprotam sevi iemērīt. Tālab savu ceļu vai dzīves jēgu, vai atbildes uz jautājumiem meklējam, kā nu protam un saprotam.
- Gan jums taisnība, gan, manuprāt, varētu uz to paskatīties citādi. Ja saprotam, ka cilvēciskais ego nav tas, kurš rada dzīvības enerģiju, kurš rada DNS, tad ir jautājums, kas to visu dara. Apskaidrība nav iespējama tik ilgi, kamēr tev liekas, ka esi tu un ka kaut kas nav kārtībā.
- Paskaidrojiet, lūdzu!
- Kamēr domāsi, ka tu esi Pēteris vai Anna un kaut kas nav kārtībā ar šo pasauli, apskaidrība nav iespējama. Apskaidrība ir tāds stāvoklis, kad ir totāla vienotība un tiek realizēts iluzorās esamības tukšums, viss ir tikai tīrā apziņa. Tad kā var būt ideja, ka kaut kas nav kārtībā? Kad Buda apskaidrojās, viņš neredzēja, ka kāds būtu neapskaidrota būtne. Tātad ideja pastāv tikai interpretācijā. Piemēram, cilvēks tic tikai tam, ko redz. Un redz tikai to, kam tic. Apburtais loks.
- Nepiekrītu. Cilvēks var meklēt izskaidrojumu tam, kam pats netic, lai apjēgtu, kāpēc tic pārējie.
- Bet pieredze ir cilvēka aprobežotība, nevis Dieva kļūda. Tāpēc Buda Gautama nerunāja par astroloģiju, par numeroloģiju, par zvaigznēm, par planētām. Viņš teica - tu iepazīsti savu prātu, kurš rada visu, elli un paradīzi. Jo ārpus prāta nav nekā. Kad tiksi vaļā no prāta vai apskaidrosies, tad sapratīsi visu. Prāts nav spējīgs izprast ne cēloņu - seku likumību, ne karmu, ne novest cilvēku pie svētlaimes. Ja domājat, ka pieiesiet pie datora un apskaidrosieties, tā ir kļūda. Dators rēķina. Izslēdzot datoru un aizejot pie Gaujas, jūs varat apskaidroties, jo prāts ir process. Process ir nereāls, reāls ir tikai novērotājs. Bet novērotāju nevar atraut no procesa, tāpat kā ziedu nevar atraut no smaržas, medu no salduma. Kas bija vispirms? Saldums vai medus? Mēs redzam sekas, nevis iemeslus, un visu laiku ēna grib saprast ēnas metēju.
-Tas nozīmē prāta konstrukcijas, kurās jūtos labi.
- Jā, lieliski. Vai esat gatava mācīties tālāk un saprast, ko zaudējat? Jo Jēzus Kristus ir teicis - ja gribi mani atrast, pazaudē sevi. Jūs atvērāt to failu, ko [analītiskās psiholoģijas pamatlicējs Karls Gustavs] Jungs ir teicis, komentējot «Tibetas mirušo grāmatu» - ka Rietumu cilvēks nav spējīgs attīstīties tālāk par ceturtās klases līmeni, kurā viņš arī iesprūst, ja kopā jābeidz deviņas klases. Ja cilvēks baidās pazaudēt savu piederību, savu svarīgumu, savu es, savu komfortu «es» zonā, tad tā ir aprobežotība. Lai kāds tu būtu Nobela prēmijas laureāts, tu esi aprobežots, ja esi vienu molekulu iedzinis stūrī un domā, ka esi kaut ko sasniedzis. Tā ir niecība, ko tu saproti.
Visiem iesaku izlasīt grāmatu «Iztēles logs». Tā apliecina izcili inteliģentā kvantu fiziķa Amita Gosvami integrālo pieeju starp moderno kvantu fiziku un seno viedumu. Ārkārtīgi iedvesmojoša intelektuāla grāmata, kas var palīdzēt saprast, ka svarīga ir nevis karma, bet kā tu tajā jūties. Divi sēž cietumā, viens visu laiku pa logu redz dubļus, otrs zvaigznes. Un kā tu jūties?
Tāpēc iekšējā pašapzināšanās ir brīva no karmas, jo karma ir informatīva notikumu secība, kas ierobežo ķermeni, prātu. Tāpēc ir muļķīgi cīnīties ar dzīvi un domāt, ka jācīnās. Ir jārada apstākļi. Latviešiem ir nevis jācīnās ar sekām, ar Krievijas impērijas vai Eiropas impērijas sekām, bet jārada apstākļi vai cēloņi.
Tāpēc, runājot par karmu, vienmēr stāstu līdzību. Iet Dieviņš pa zemi. Skatās, zemnieka mājai žogs apkārt, galīgi sapuvis, sakritis, māja pilnīgi nolaista. Dieviņš saka - klausies, vīrs, kāpēc te valda tāda nekārtība? Ai, Dieviņ, es rītā miršu, kam man to vajag! Un Dieviņš nolēma, lai cilvēks nezina savu likteni, lai salabo to žogu. Es domāju, ka tas ir humora pilnais un saprātīgais kompromiss, kā jādzīvo. Jā, varbūt viss ir nolemts, bet izdzīvo šo brīdi, izdzīvo tagadnē, jo kvantu fizika saka - tagadnē tavā dzīvē var kaut kas mainīties! Pieaugot dzīvo būtņu apzinīgumam, līdzatbildībai, augstāku esības likumu izpratnei, palielinās iespējamība aiziet pa labi, nevis pa kreisi. Jo lielajam saprātam nav problēmu projicēt informāciju «onlainā», bet svarīgi ir tas, ko Jēzus Kristus teica - un tad, kad tas dēls būs izaudzis, tēvs nodos visas lietas. Svarīga ir mūsu izaugsme. Tāpēc, ja tiešām gribam izmainīt savu dzīvi, tad galvenais ir sākt ar sevis pašizzināšanu, ar savas garīgās struktūras aktivizēšanu, sava egoisma mazināšanu. Tad gan ir iespējams, ka tu kā atsevišķs mikroprocesors šo kvantu varbūtību sāc modelēt pēc saprātīgas gribas.
- Latvieši dzīvo pagātnē, vai piekrītat? Kaut arī šodien varētu veidot citādu dzīvi, tādu, kas radīs sekas rīt.
- Vēsture ir jāciena un jāatceras, bet tajā nav jādzīvo. Jādzīvo ir šodienā, bet ir ļoti grūti dzīvot šeit un tagad. Tā ir augstākā māksla. Tāpēc svarīgi latviešiem ir darīt to, ko darīja specdienesti, kad eksperimentēja ar prāta un gribas enerģiju. Kādā Amerikas pilsētā sanāca vairāki desmiti viedu cilvēku, kas iedziļinājās savā garīgajā kvantu apziņas enerģijas laukā un ģenerēja, apzināti konstruēja mieru, labestību, gudrību, līdzjūtību. Nedēļas laikā pilsētā par septiņdesmit pieciem procentiem samazinājās vardarbība. Tas nozīmē, ka apzinīgumam un atbildībai ir milzīga nozīme. Tā ir dievišķā izaugsme. Visi tik šausmīgi apmierina caur ezoteriku, jogu, astroloģiju savas ego īpašības, nokārto savu mazo, svarīgo dzīvīti. Bet kāpēc tu to dari? Protams, tu to vari, bet tas ir viss, ko izdarīsi. Ļoti svarīga ir kosmiska, planetāra, psihoekoloģiska doma. Vienotības doma. Un es zinu, ka Latvijā ir tūkstošiem tādu cilvēku, kas intuitīvi jūt šīs lietas. Arī Eiropā un citur dzimst jauna paaudze, kas līdzapzinās šo lielo domu, kas ir gudri būt uz Zemes. Tur ir tā jēga.
- Kā uz burvja mājienu sevis izpratnē diez vai visi soļosim pa vienu ceļu. Jums tas ir šāds, citi mācās astroloģiju. Cilvēki, kuri kaut ko dara, manuprāt, vispirms vēlas izprast sevi. Jo ir jau tādi, kas tikai dzīvo nost.
- Protams, cilvēks mācās numeroloģiju, astroloģiju, viņš grib saprast sevi, sakārtot, grib mazāk ciest, optimizēt sevi, viņš grib mazāk kļūdīties, būt veiksmīgāks. Tas ir normāli. Visi jau grib laimīgi dzīvot, tikai kāds uz cita rēķina.
- Kā tad ar jautājumu, kas es esmu?
- Tikai jautājums «kas es esmu?» nerada izpratni. Ir ļoti svarīgi, lai cilvēks, kurš to izsaka, pats strādā tajā «sistēmā». Kā Mahatma Gandijs. Viņš pateica, es tagad badošos, kamēr jūs sapratīsiet, ko gribēju teikt - ka nevar ar varu uzvarēt ļaunumu. Un astoņsimt miljoni viņam pakļāvās un badojās.
Svarīgi ir, lai tas, kurš runā, strādā ar sevi. Tauta sarežģītas, garīgas struktūras degradē, jo grib maizi un baudu. Tāpēc problēma nav vadītājos, bet tautā. Katram vadītājam jāmeklē ļoti sarežģītas metodes, kā pārvaldīt tautu, jo pamatmasa negrib attīstīties. Cilvēks grib būt laimīgs, bet nezina, kas ir laime. Viņš grib būt laimīgs visvairāk pats. Tāpēc Latvijai ir grūti, jo problēma ir mūsos. Ja cilvēks zinātu patiesos gribas un karmas likumus, viņš varētu kļūt beidzot tiešām laimīgs.
Satikos ar kādu universitātes profesoru fizikā, un viņš teica - Kalifornijā zinātnieki, fiziķi nodarbojas ar meditāciju. Mēs atpaliekam trīsdesmit četrdesmit gadus no inteliģentās Rietumu pasaules informatīvā izpratnes un pašapziņas līmeņa. Tāpēc, jo esi dziļāk apzinājies pašpietiekamību, dari savu! Nav jācīnās ar sekām, nav jācīnās ar to, kas ir bijis. Māksla ir ļaut notikt šim brīdim un pieņemt to. Tajā brīdī tevī dzēšas karmas informācija.
Es ticu, ja miljons Latvijas iedzīvotāju katru dienu veltītu pusstundu sinhronai meditācijai, lai saprastu lielās vērtības, desmit gadu laikā šī būtu labākā valsts pasaulē. Ir jābūt iekšējam garīgam darbam, ko negribas reāli darīt, bet visi grib laimīgi dzīvot. Tāpēc, nākot uz interviju, domāju, lai mūsu mīļajā Latvijas telpā veidotos tāds gaismas kristāls, ka mūsu Latvija būtu pazīstama tieši ar nemateriālo, garīgās kosmiskās apziņas, Dieva cilvēka veidošanas telpu, kur cilvēki grib mācīties veidot savu dievišķo, harmonisko, kosmisko potenciālu, nevis pirkšanas un pārdošanas mākslu. Svarīgi, ka Latvijā ir daudzi desmiti centru, kuros labas meitenes un zēni pasniedz gudras lietas un cenšas no sirds. Es to zinu. Neordināri cilvēki ir Latvijas zemes sāls, to vajag apzināties un izcelt. Šajā tautā un cilvēkos ir milzīgs potenciāls, ka neesam pilnīgi kokakolas saēsti.
(Šķirsta «Praktisko Astroloģiju».) Tādā žurnālā varbūt cilvēks sākumā meklē izeju no grūtībām, problēmām. Viņš varbūt sāk ar kādu lappusīti, bet kad palasa, saprot - jā, ir gudrāk un interesantāk. Un viņš sāk meklēt dziļākas patiesības. Tāpēc par to jārunā.
- Pašlaik cilvēkam ir iespēja izvēlēties sabiedrību, kurā viņš jūtas labi. Nedomāju tikai dzīves materiālo pusi, drīzāk - cilvēciskās attiecības, iekšējo brīvības un harmonijas sajūtu. Aizbraucot uz citu valsti, daudzi meklē un atrod tieši to.
- Jums taisnība. Arī, kā saku, manā mīļotajā Kanādā, kas varbūt ir provinciāla, bet ļoti sakārtota, harmoniska un enerģētiska telpa, kur ir brīva sajūta. Bet! Ir arī garīgs primitīvisms. Tās karotes ir ļoti zemu saspraustas. Varbūt Šveice, Bavārija un Austrija tiešām ir sakārtotas un ekonomiski pārtikušas, bet cilvēkos ir citas vibrācijas, nevis kā mums, kas dzīvojuši zonā un nu alkatīgi gribam kaut ko saraust. Austrijā visi laimīgi dzīvo un nerisina tādas problēmas, bet to nodrošina nauda. Savukārt naudu radīja daudzu simtu gadu reliģijas, varas, inteliģences, sistēmas darbs kopā. Tomēr - vai jums būtu ko nedēļu runāt ar austrieti? Kāds mans kolēģis bija Šveicē, un viņam ārsta ģimenē četrus vakarus vajadzēja runāt tikai par kūkām, cik tās garšīgas. Viņam gribējās laisties atpakaļ uz savu mīļo Latviju, uz savu mīļo Purvciemu!
Latvijā izjūt psihisko nepiepildītību, dusmas, nenovīdību, alkatību. Bet tu jau to veido. Tā ir tava psihiskā reakcija, un prāta matēriju visi sajūt fiziskā līmenī. Tāpēc, es domāju, ir cilvēki, kas aizbrauc. Tie īstie tomēr nebrauc. Protams, Latvijas teritorija nav vienīgā telpa, kur meklēt patiesību, bet ģenētiskais aparāts, no kā veidoti Latvijā dzīvojošie cilvēki, ir ārkārtīgi interesants. Šī aparāta spēja uztvert kvantu laukus vai informācijas programmas ir lieliska. Tāds potenciāls varbūt ir palicis tikai Tibetā, Sibīrijā un Skotijā. To vajag novērtēt, tas ir Latvijas gaismas kvants - tīrā latviešu meitene un tīrais latviešu puisis, kam ir kosmiskā apziņa, kura ir kas vairāk par pirkšanu un pārdošanu.
- Nauda arī ir šīs dzīves daļa.
- Ja runājam par karmas pragmatisko līmeni, ir ļoti jāatšķir, ko tu gribi, jo vēlmju apmierināšana nav civilizācijas un eksistences jēga. Cik lielam tam apmierinājumam, tai laimei jābūt? Skaidrs, ka mazliet vajag. Diemžēl cilvēki velta deviņdesmit deviņus procentus dzīves, lai iegūtu to mazo, pirmo līmenīti. Pēc tam gribēsies vēl. Tāpēc līdzsvars ir ļoti grūti atrodams, tāpēc iekšējā pašpietiekamība, dievišķais uzdevums, intelekts un zināšanas ir tas, kā sabiedrība jāizglīto. Es esmu par tādu civilizācijas attīstību, kāda tā ir uz citām augstu attīstītām garīgi tehniskajām planētām, kur mēs pēc nāves mazliet pabaudīsim, kā ir jābūt pie cilvēkiem, nevis kā šeit, pie mežoņiem. Esmu par tādu attīstību, par ko runā izcilie pasaules zinātnieki, ka cilvēkam jāattīsta sava garīgi psihiskā kompetence, sevis izpratne un nevar atstāt novārtā tehnikas sasniegumus, bet tie lai ir pakārtoti.
- Rezumēsim. Ja esmu pareizi sapratusi, tad neuzskatāt, ka karma ir bailes radošs instruments un cilvēks, sekojot savai izpratnei par karmu, tādējādi sevi tagadnē soda. Soda par visu kaut ko. Man šāds karmas traktējums saistās ar kristietību. Arī tur biedē ar grēku, ar sodu.
- Kā jau teicu, reliģijas izmanto šos likumus, lai varētu kontrolēt. Diemžēl tautas jākontrolē, jo mēs esam tādi, kādi esam. Pieaugot it kā demokrātijai un brīvībai, cilvēki atļaujas sev piešķirt tik lielas kvotas, ka kļūst nepārvaldāmi. Tā ir psihozombēšana, ko mums iepotēja - tev jābūt vainīgam! Cilvēks ir pēc Dieva līdzības - labestīga būtne. Paradoksāli, jo inteliģentāks, jo biežāk jūtas vainīgs, tāpēc ka ir smalkjūtīgs, atbildīgs. Es domāju, ka tam nav nekāda sakara ar izpratni par garīgumu.
Man patīk karmas salīdzinājums ar loka šāvēju. Viņš ir izšāvis bultu un vairs nevar to apturēt. Tā izšautā bulta ir izteiktais vārds vai rīcība. Kā to apstādināt? Savukārt rīcība, darbība var būt ar nodomu vai bez tā. Svēts, sirdī skaidrs cilvēks vai bērns kaut ko izdara bez nodoma un motivācijas, un tam nepiemīt kvantu enerģijas pievienotā ideoloģija. Gāji, lasīji grāmatu, uzgrūdies cilvēkam un atvainojies. Tas nenotika apzināti, kaut arī teorētiski bija jāparedz, ka tā notiks. Taču tu nebiji tik attīstīts, nevarēji paredzēt. Spēja paredzēt un plānot, atbildība, izpratne - tā ir Agama karma. Tas karmas izpratnē ir augstākais līmenis. Tu zini, ko dari, kāpēc dari, un zini, kādas būs sekas.