Klauna tērps garantē jautrību, bet tērpa novilkšana – ekstāzi, kuras vēsturiski konkrēta izpausmes forma bija latviešu Trešā atmoda.
Notikumu gaitā cilvēki redz, t.i., ar visiem maņu orgāniem sajūt tikai gaitu. Tā taču liek mobilizēt visus spēkus, lai izvairītos no samīšanas - gan pašu, gan citu samīšanas. Tikai tādā mērā, kādā gaita jau apsīkst, rodas iespēja atcerēties vai iztēloties notikušo, pēc iespējas sadalot to notikumos un notikumiem piešķirot secību vienam pret otru un, ja labi veicas, pret laika zīmēm kalendārā, kāds tiek lietots attiecīgajā kultūrā. Šeit nosauksim faktus, ka varētu palīdzēt «Praktiskās Astroloģijas» lasītājiem atcerēties to Latvijas astroloģijas atdzimšanas posmu, ko daudzi lasītāji paši piedzīvojuši. Ar to domāta dzīvošana līdzi tieši astroloģijas atdzimšanai, nevis tikai dzīvošana tajā pašā kalendārā laika nogrieznī, ko viņu dzīvēs aizpildījis jebkas, bet ne astroloģija.
Nepārspīlēsim, ka padomju cilvēki būtu masveidīgi pievērsušies astroloģijai vairāk, intensīvāk, dziļāk, nekā bija pieņemts saviesīgos pasākumos, «kad ķiķinādami lasījām horoskopus, vērtējot, cik lielā mērā tie katram atbilst». Ar šādiem vārdiem žurnāliste Daina Oliņa «Padomju Jaunatnes» 1980. gada 17. februāra 6. lpp. aprakstīja Latvijas PSR varas iestāžu ierādīto vietu astroloģijai, kādā tā atradās iepriekšējos divdesmit un vairāk gadu. To aizvien no jauna vajadzēja darīt zināmu jauniešiem, kuri vēl nebija pilnībā apguvuši padomju cilvēku uzvedības kodeksu. Šādai auditorijai paredzētais žurnāls «Liesma» 1980. gada 9. numura 8. lpp. sniedza tādu paskaidrojumu par horoskopiem, ka «kā sabiedrības uzjautrināšanas objektus tos izmantot var, bet ticēt tiem un tāpat «laimīgām» un «nelaimīgām» dienām gan nav mūsdienu jaunieša cienīgi».
Tiesības lasīt horoskopus padomju cilvēkiem tika dotas ar nosacījumu, ka viņi to darīs tikai un vienīgi «ķiķinādami», kas pat neprasīja uzkrītoši skaļus smieklus. Pietika parādīt astroloģisko materiālu novietojumu vai nu jebkura izdevuma humora lappusēs, kur tāda bija, vai speciālajos humora žurnālos vai karikatūru albumos. Tāda sistēma bija ļoti izdevīga arī humora rūpala autoriem, jo divi vārdi «astroloģija» un/vai «horoskops» jau panāca, ka publika smejas vai izliekas, ka smejas. Publika taču zināja, ka ir jāsmejas neatkarīgi no tā, vai piedāvātais joks bija vai nebija smieklīgs. Turklāt joks varēja nebūt smieklīgs un vispār varēja nebūt joks. Vieni smējās tieši tāpēc, ka neko nesaprata, toties citi izlikās smejamies, jo joku vietā pazina izvilkumus no pirmspadomju laikā Latvijā, bet atsevišķos gadījumos ārzemēs vai padomju necenzēto rokrakstu literatūrā izplatītiem tekstiem saistībā ar astroloģiju. No tiem gan nebija ieteicams paņemt vairāk par kārtējām variācijām attiecībā uz horoskopa (vai zodiaka, bet bez šāda vārda mēdza iztikt) zīmēm, t.i., uz cilvēkiem, kuri dzimuši noteiktā laika intervālā. Žurnālā «Zvaigzne» ar to nodarbojās no žurnālistes Zaigas Kiperes izveidots tēls Zuzanna Zīlīte. Tagad Zaiga Kipere apgalvo, ka tas bijis lasītāju uzjautrināšanai domāts «amizieris» un viņa neatceroties, no kurienes ņēmusi astroloģijas terminus un izteicienus, jo šī tematika un literatūra viņu īstenībā neinteresējot (īpatnēja attieksme pret tiem gadu desmitiem, kad Zaiga Kipere un Zuzanna Zīlīte bija viens un tas pats cilvēks). Zodiaka zīmju padomiskās ekspluatācijas vizualizāciju teicami paveicis Gunārs Cīlītis (1927.-2007.) uz humora žurnāla «Dadzis» 1964. gada 15. decembra numura vāka atvēruma.
Nav vajadzības teikt neko sliktu attiecībā uz latviešu padomju un vēlāk jau pēcpadomju humora klasiķi Andreju Skaili (Viti, 1927.-2012.) par astroloģijas izmantošanu parastajā humora mašinērijā, kas, čīkstot un grabot - tā, lai visi to manītu un saprastu, - apgriež katru apgalvojumu pretējā nozīmē. Lai gan žurnāla «Zvaigzne» 1962. gada 22. numura 31. lpp. vēl nebija vēlāk ieviestā apzīmējuma «Antizvaigzne», lasītāji tik un tā zināja, ka vārdi «Janka ir aprobežots tips. Viņš netic astroloģijai» nozīmē uzslavu Jankam kā izglītotam padomju cilvēkam. Šādu sacerējumu rindas beigās liekams «Dadža» 1980. gada humoresku konkursā otro vietu, 60 rbļ. prēmiju un tiesības uz publikāciju nopelnījušais Ļ. Maļinska darbs «Horoskops», kas izlasāms žurnāla 17. numura 3. lpp.
Vārds «horoskops» kļuva pat vairāk nekā par sinonīmu vārdam «astroloģija», līdzīgi kā psiholoģija tika saplacināta līdz testiem un socioloģija - līdz aptaujām. Šādi vienkāršojumi atbilst gan masu uztveres spējām, gan politisko režīmu centieniem nepieļaut tādu teoretizēšanu, kas pārsniegtu režīmu ideoloģijas dimensijas.
Vārds «horoskops» deva nosaukumus diviem mākslas darbiem, kas izlaužas ārpus aptuveni ar 1962.-1980. gadu apzīmētās humoresku rindas, kaut gan prasību likt publikai ķiķināt tie ievēroja.
Pamatotu ažiotāžu pagājušā gadsimta 60. gadu beigās Latvijā izraisījusi Arodbiedrību kultūras nama kinoamatieru multiplikācijas filma «Horoskops», par kuras saturu šodien gan nevaram pastāstīt vairāk, nekā uzskatīja par vajadzīgu informēt «Padomju Jaunatne» 1968. gada 17. aprīļa 3. lpp: «Tās sižeta pamatā ir anekdotisks gadījums, filma izsmej cilvēka pārliecīgo tieksmi uz alkoholu.» Šāds atstāstījums skan pieticīgi, tomēr filma tika apbalvota ne tikai Latvijas PSR, bet arī PSRS kinoamatieru skates mērogā un tad - tas nebija ne pierasti, ne pašsaprotami - guva balvu arī Tunisijā notikušā kinofestivālā. Preses izdevumi sacentās, kurš labāk atspoguļos «Horoskopa» panākumu virzību (1).
Divas publikācijas 70. gados piedzīvoja Vladimira Kaijaka (1930.-2013.) stāsts «Horoskops». Tas atrodams latviešu rakstnieku kopkrājumā «Stāsti 1973» (102.-108. lpp.) un 1977. gadā izdotajā Vladimira Kaijaka stāstu krājumā «Soļi» (186.-194. lpp.). Darbs netika uzņemts ar gavilēm. Jānis Čākurs (1937) atsauksmē par 1973. gada stāstu krājumu žurnāla «Karogs» 1974. gada 8. numura 120. lpp. gan atzīmēja, ka «Horoskops» un vēl daži darbi esot «nenopietnā proza», kas - jā - «iepriecina». Toties pēc Vladimira Kaijaka «Soļu» iznākšanas Arnolds Būmanis (1931.-1982.) «Cīņas» 1979. gada 16. marta 3. lpp. nāca klajā ar kalambūru, ka «bālākais krājumā ir bufonādiski izkrāsotais «Horoskops»».
Vladimira Kaijaka «Horoskops» apspēlē vienlaikus ar pašu astroloģiju radušos jautājumu, ko uzskatīt par patiesu paredzējumu: vai tādu, kas tik pilnvērtīgi atklāj gaidāmos notikumus visos zvaigžņu atļautajos variantos, ka dod iespēju paredzēto nākotni izmainīt, vai tādu, kas padara visus mēģinājumus no paredzējuma izvairīties par ceļiem uz paredzējuma piepildīšanos. Vladimirs Kaijaks izvēlas otro variantu. Latviešu valodā šis pats jautājums iepriekš bija cilāts tikai stāstā «Nākamība», ko K. Pārupa tulkojumā, bet bez oriģināla norādes iespiedis «Tēvijas Feļetons» 1889. gada 20. decembra 411. lpp. (gada numerācijā). Principiālā atbilde tur tāda pati, bet sižeta un stila ziņā starp abiem darbiem nav ne mazāko sakritību. Vēlāk šī pati tēma uzpeldēja arī Ļ. Maļinska 1980. gada «Horoskopā» ar ārkārtīgi attālu līdzību «Nākamībai».
Saīsināsim Vladimira Kaijaka «Horoskopu» līdz vienam teikumam tiem, kam stāsta nav atmiņā vai pa rokai: no komponistes par astroloģi pārmetusies Krokusiņa paredz, ka viņas draudzenei, baletdejotājai Scillai pazudīšot dārglietas, kas arī notiek tāpēc, ka Scilla sāk dārglietas nēsāt visur sev līdzi groziņā, ko aizmirst vilcienā. Pēc Vladimira Kaijaka dzīvesbiedres Māras Svīres (1936.) teiktā «Praktiskajai Astroloģijai», paredzējuma piepildīšanās nozīmē, ka stāsta autors astroloģiju ņēmis nopietni. Stāsta sižets varētu būt apdarinājums nostāstam, kas klīdis pa Rīgu kopš seniem laikiem un nonācis stāstā kopā ar tēliem, kuru prototipiem ir nozīme latviešu astroloģijas vēsturē.
1980. gads akcentējams kā pēdējais, kad astroloģijas uztvere Latvijā vēl tika turēta vecajos rāmjos, kaut nemanāmi jau notika kaut kas tāds, kas drīz vien šos rāmjus salauza. Atkārtosim, ka «notikumu gaitā cilvēki redz tikai gaitu», nevis notikumus - nevis tos notikumus, kurus vēlāk uzskata par praktiski vienīgajiem kādā laikā un vietā. Tikai tagad mēs varam novērtēt, kādus pagrieziena punktus Latvijas vēsturē iezīmē 1980. gads ar Brīvības pieminekļa restaurāciju un atkritumu kaudzes novākšanu Meža kapos, paverot skatu uz Kristīnes un Zigfrīda Meierovicu kapavietu: «Tieši šo personu likteņa zīmju skaidrojums pagājušā gadsimta 20. gados pavēra latviešiem skatu uz astroloģijas zīmēm vispār, bet 80. gados viņu kapavietas pavēršana kaut tikai kapu publikai sakrita ar to pašu astroloģisko zīmju pavēršanu visai latviešu masu saziņas līdzekļu auditorijai.» (2)
Astroloģijas izlaišana no gadu desmitus uzturētajiem rāmjiem nav datējama ne ar vienu konkrētu brīdi, bet pēc dažiem gadiem varēja droši sacīt, ka tā jau ir notikusi. Kā «Liesmas» 1984. gada 7. numura 20. lpp. apliecināja Vita Pētersone, «intereses vilnis par kosmosu šobrīd ir kā paisums. Gan ar saviem «it kā par kosmosu» un «ap kosmosu» bēgumiem. Uz astronautiku pretendē arī tie, kas nopērk tirgū māla vērsīti un pakar kaklā kā horoskopu pret visādiem mošķiem». Te ne tik daudz apgalvojuma saturs kā izteiksmes veids pārliecina, ka īstenībā pāri Latvijai gāja ne paisuma, bet cunami vilnis, kura virpuļos atšķirt horoskopu no amuleta vai talismana bija pilnīgi neiespējami; un saskatīt/saklausīt šajos pašos virpuļos astronautiku bija pilnīgi normāli.
Tiklīdz par astroloģijas cunami laika orientieri tiek nosaukts 1984. gads, tā var sākties pierādījumu meklēšana tam, ka īstenībā viss noticis agrāk un vēl agrāk. Piemēram, Ilma Zvirbule 1981. gada 16. oktobra «Padomju Jaunatnes» 4. lpp. apgalvoja, ka astroloģija esot jau noiets etaps tobrīd ap 22 gadiem vecās autores bagātajā intelektuālajā biogrāfijā: «Ja vēl nesen mēs sirsnīgi pievērsāmies hiromantijai un, galvas nepacēluši, aizrautīgi lasījām horoskopus, lai uzzinātu, «kas tad mēs īsti esam», tad šodienā biežāk ielaužas jēdziens - bioritmi.» Tie, lūk, bija pavisam reāli «jauna cilvēka memuāri», kādus romāna apjomā tajā pašā brīdī izvērsa Zigmunds Skujiņš.
Mākslas zinātniece Ramona Umblija (1950.) ir stāstījusi un rādījusi, kādi līdzekļi astroloģijas tēmu virzīšanai operatīvi atrasti lietišķajā mākslā. Žurnāla «Māksla» 1982. gada 3. numurā publicēta viņas atsauksme par «eksotiskās modes un rotu izstādi» Zinību namā - ļoti piemērotā vietā, ja paturam vērā, ka šis nams bija pareizticīgajiem atņemtā Kristus piedzimšanas katedrāle. Žurnāla 51. lpp. rakstīts par Martas Krastas (1953) darinājumiem: «Kad ieviesās horoskopu lasīšana, izstādē parādījās Martas darinātie talismani «Sargātāji no ļaunuma», kuros bija gan humors, gan ironija.»
Bija tomēr Latvijā kaut daži tādi cilvēki, kas nepakļāvās padomju režīma prasībām «ķiķināt» par debesīm kaut vissmalkākajā veidā - tādā kā Martas Krastas un Ramonas Umblijas saspēle: viena drīkstēja savos darbos izmantot jebkādas krāsu un formu kombinācijas, tai skaitā okulto zīmju citātus, ja otra apliecināja, ka tas viss esot «gan humors, gan ironija». Tieši tajā pašā laikā bija vēl cita - vēl bija cita māksliniece, kas nedrīkstēja gandrīz neko. Tā bija Zenta Logina (dzimusi Knope, 1908.-1983.), kas savas daiļrades pēdējā posmā centās kaut jel kādā veidā piešķirt gleznām gan ar debesu spīdekļiem saistītu saturu, gan trešo dimensiju. Tomēr vienīgais, ko Zenta Logina drīkstēja tajā laikā, kad Marta Krasta drīkstēja līdzīgus darbus izstādīt un saņemt godam pelnītu atzinību, bija gleznošana ar nosacījumu, ka viņa savas gleznas publiski nerādīs, jo viņa taču savas spējas gleznot skaitījās pazaudējusi jau 1950. gadā līdz ar izslēgšanu no Latvijas PSR Mākslinieku savienības. Tas nekas, ka 1953. gadā uzņemta savienībā atpakaļ - uzņemta lietišķās mākslas sekcijā, kas nozīmējot, ka viņa prot tikai aust, kaut gan īstenībā auda viņas māsa. Vai tas nav joks pagājušā gadsimta 70./80. gados, kad sociālisms tik ļoti centās iegūt, kā toreiz teica, «cilvēcīgu seju»? Nē, tas bija nopietni. Valsts drošības iestādes bija izvēlējušās Zentu Loginu par dzīvu, staigājošu, uzskatāmu liecību, ka joprojām pastāv šādas iestādes un visas tās nopietnās sekas, ar kādām jārēķinās arī jebkuram citam, konkrētajā gadījumā Latvijas māksliniekam, par uzvedības noteikumu pārkāpumu. Ja noteikts, ka kaut ko zīmēt (veidot, aprakstīt...) drīkst tikai un vienīgi «ķiķinot», tad izvēlies: vai nu «ķiķini», vai nedrīksti zīmēt to, ko citi drīkst, vai saņem sodu par to, ka tomēr zīmē.
Kopš pagājušā gadsimta 80. gadu sākuma vajadzēja tikai «ķiķināt», lai drīkstētu publicēt astroloģiskos tekstus jebkurā daudzumā. «Padomju Jaunatne» sāka 1984. gadu, 1. janvāra 4. lpp. publicējot Padomju Latvijā pirmo pilno gada horoskopu katrai zodiaka zīmei ar piebildi, ka «personām bez humora izjūtas horoskopa lietošana draud ar katastrofālām sekām». «Zvaigzne» pabeidza 1985. gadu, 24. numurā vairāk nekā atvērumu piešķirot atnākošā Tīģera gada peripetijām, bet jau satura rādītājā 2. lpp. deva brīdinājumu, ka «horoskopi domāti laika kavēšanai, zinātniski tie nav pamatoti».
Tomēr darbojas pasaulē likums par kvantitātes pāreju jaunā kvalitātē. Nav viennozīmīgi nosakāms, kad tas īsti notika, bet astroloģisko zīmju koncentrācija Latvijas PSR sasniedza kritisko masu, kas mainīja attieksmi pret tām. Tātad - pilnu nopietnību ķiķināšanas vietā! Viens no iespējamiem šāda pavērsiena punktiem bija Zentas Loginas gleznu - tikai dzīves pēdējos gados radīto kosmiskā cikla gleznu - izstāde, kurā starp 1987. gada 17. martu un 12. aprīli Sv. Pētera baznīcā pabijuši 40 tūkstoši apmeklētāju, tādējādi iemēģinot savu vēlāko pulcēšanos uz Atmodas gājieniem un mītiņiem. Zenta Logina ar savu nāvi, t.i., ar dzīvi, ko vainagoja nāve kā oficiāli noteikta aizmirstība, bija devusi etalonu nopietnai attieksmei pret kosmosu. To būtu grūti pateikt labāk, nekā izdevies kādai izstādes apmeklētājai, kuras atsauksmi viesu grāmatā pamanījusi un «Padomju Jaunatnes» 4. aprīļa 7. lpp. publicējusi Marina Kosteņecka (1945): «No vienas puses, tas ir briesmīgi - pirmā personālizstāde pēc nāves, bet, no otras puses, laikam brīnišķīgi! Tāds mūža kopsavilkums dziļi saviļņo, galīgi satricina.»
Simptomātiski, ka tieši avīze «Cīņa» 1987. gada 18. martā 4. lpp. publikācijā ar virsrakstu «Visuma gleznojumi» sauca cilvēkus uz Arhitektūras un pilsētbūvniecības propagandas centru, kā tobrīd oficiāli dēvēja kārtējo Dievam (dievlūdzējiem) atņemto namu, Sv. Pētera baznīcu. Tur ne tikai zvaigznes bija nolaidušās uz zemes, bet Atmodas zvaigznes sāka celties no avīžpapīra taisāmajās Latvijas debesīs. Turpat «Cīņā» 23. augustā 2. lpp. «profesors, akadēmiķis» Jānis Stradiņš (1933) kopā ar Zentu Loginu raudzījās «Ar dziļu skatu zvaigžņotajās debesīs». Taisnība bija Marinai Kosteņeckai, ka notikusi «Augšāmcelšanās Pēterbaznīcā».
(1. Sk. «Padomju Jaunatni» 1968. gada 9. oktobra 2. lpp., 1969. gada 29. jūlija 1. lpp. Filmu un tās panākumus apsveica arī «Literatūra un Māksla» 1968. gada 5. maijā 12. lpp. un 2. novembrī 15. lpp., «Dzimtenes Balss» 1968. gada 26. aprīļa 3. lpp. un 1969. gada 29. augusta 3. lpp. un neatstāja nepamanītu «Cīņa» 1969. gada 29. jūlija 3. lpp. Žurnāla «Liesma» uzslavu «Horoskopa» autori saņēma žurnāla 1971. gada 9. numura 26. lpp.)
(2. Kluinis A. «Latvijas astroloģijas atdzimšanas prologs debesīs». - «Praktiskā Astroloģija», 2015, nr. 4., 38. lpp.)