Kā Lat­vi­jas as­tro­lo­ģi­ja no­vil­ka klau­na tēr­pu

© Pixabay

Klau­na tērps ga­ran­tē jaut­rī­bu, bet tēr­pa no­vil­kša­na – ek­stā­zi, ku­ras vēs­tu­ris­ki kon­krē­ta iz­paus­mes for­ma bi­ja lat­vie­šu Tre­šā at­mo­da.

No­ti­ku­mu gai­tā cil­vē­ki redz, t.i., ar vi­siem ma­ņu or­gā­niem sa­jūt ti­kai gai­tu. Tā ta­ču liek mo­bi­li­zēt vi­sus spē­kus, lai iz­vai­rī­tos no sa­mī­ša­nas - gan pa­šu, gan ci­tu sa­mī­ša­nas. Ti­kai tā­dā mē­rā, kā­dā gai­ta jau ap­sīkst, ro­das ie­spē­ja at­ce­rē­ties vai iz­tē­lo­ties no­ti­ku­šo, pēc ie­spē­jas sa­da­lot to no­ti­ku­mos un no­ti­ku­miem pie­šķi­rot se­cī­bu vie­nam pret ot­ru un, ja la­bi vei­cas, pret lai­ka zī­mēm ka­len­dā­rā, kāds tiek lie­tots at­tie­cī­ga­jā kul­tū­rā. Šeit no­sauk­sim fak­tus, ka va­rē­tu pa­lī­dzēt «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» la­sī­tā­jiem at­ce­rē­ties to Lat­vi­jas as­tro­lo­ģi­jas at­dzim­ša­nas pos­mu, ko dau­dzi la­sī­tā­ji pa­ši pie­dzī­vo­ju­ši. Ar to do­mā­ta dzī­vo­ša­na līdz­i tie­ši as­tro­lo­ģi­jas at­dzim­ša­nai, ne­vis ti­kai dzī­vo­ša­na ta­jā pa­šā ka­len­dā­rā lai­ka no­griez­nī, ko vi­ņu dzī­vēs aiz­pil­dī­jis jeb­kas, bet ne as­tro­lo­ģi­ja.

Ne­pār­spī­lē­sim, ka pa­dom­ju cil­vē­ki bū­tu mas­vei­dī­gi pie­vēr­su­šies as­tro­lo­ģi­jai vai­rāk, in­ten­sī­vāk, dzi­ļāk, ne­kā bi­ja pie­ņemts sa­vie­sī­gos pa­sā­ku­mos, «kad ķi­ķi­nā­da­mi la­sī­jām ho­ro­sko­pus, vēr­tē­jot, cik lie­lā mē­rā tie kat­ram at­bilst». Ar šā­diem vār­diem žur­nā­lis­te Dai­na Oli­ņa «Pa­dom­ju Jau­nat­nes» 1980. ga­da 17. feb­ru­āra 6. lpp. ap­rak­stī­ja Lat­vi­jas PSR va­ras ie­stā­žu ie­rā­dī­to vie­tu as­tro­lo­ģi­jai, kā­dā tā at­ra­dās ie­priek­šē­jos div­des­mit un vai­rāk ga­du. To aiz­vien no jaun­a va­ja­dzē­ja da­rīt zi­nā­mu jaun­ie­šiem, ku­ri vēl ne­bi­ja pil­nī­bā ap­gu­vu­ši pa­dom­ju cil­vē­ku uz­ve­dī­bas ko­dek­su. Šā­dai audi­to­ri­jai pa­re­dzē­tais žur­nāls «Lies­ma» 1980. ga­da 9. nu­mu­ra 8. lpp. snie­dza tā­du pa­skaid­ro­ju­mu par ho­ro­sko­piem, ka «kā sa­bied­rī­bas uz­jaut­ri­nā­ša­nas ob­jek­tus tos iz­man­tot var, bet ti­cēt tiem un tā­pat «lai­mī­gām» un «ne­lai­mī­gām» die­nām gan nav mūs­die­nu jaun­ie­ša cie­nī­gi».

Tie­sī­bas la­sīt ho­ro­sko­pus pa­dom­ju cil­vē­kiem ti­ka do­tas ar no­sa­cī­ju­mu, ka vi­ņi to da­rīs ti­kai un vie­nī­gi «ķi­ķi­nā­da­mi», kas pat ne­pra­sī­ja uz­krī­to­ši ska­ļus smiek­lus. Pie­ti­ka pa­rā­dīt as­tro­lo­ģis­ko ma­te­ri­ālu no­vie­to­ju­mu vai nu jeb­ku­ra iz­de­vu­ma hu­mo­ra lap­pu­sēs, kur tā­da bi­ja, vai spe­ci­āla­jos hu­mo­ra žur­nā­los vai ka­ri­ka­tū­ru al­bu­mos. Tā­da sis­tē­ma bi­ja ļo­ti iz­de­vī­ga arī hu­mo­ra rū­pa­la au­to­riem, jo di­vi vār­di «as­tro­lo­ģi­ja» un/vai «ho­ro­skops» jau pa­nā­ca, ka pub­li­ka sme­jas vai iz­lie­kas, ka sme­jas. Pub­li­ka ta­ču zi­nā­ja, ka ir jā­sme­jas ne­at­ka­rī­gi no tā, vai pie­dā­vā­tais joks bi­ja vai ne­bi­ja smiek­līgs. Tur­klāt joks va­rē­ja ne­būt smiek­līgs un vis­pār va­rē­ja ne­būt joks. Vie­ni smē­jās tie­ši tā­pēc, ka ne­ko ne­sa­pra­ta, to­ties ci­ti iz­li­kās sme­ja­mies, jo jo­ku vie­tā pa­zi­na iz­vil­ku­mus no pirms­pa­dom­ju lai­kā Lat­vi­jā, bet at­se­viš­ķos ga­dī­ju­mos ār­ze­mēs vai pa­dom­ju ne­cen­zē­to rok­rak­stu li­te­ra­tū­rā iz­pla­tī­tiem tek­stiem sais­tī­bā ar as­tro­lo­ģi­ju. No tiem gan ne­bi­ja ie­tei­cams pa­ņemt vai­rāk par kār­tē­jām va­ri­āci­jām at­tie­cī­bā uz ho­ro­sko­pa (vai zo­di­aka, bet bez šā­da vār­da mē­dza iz­tikt) zī­mēm, t.i., uz cil­vē­kiem, ku­ri dzi­mu­ši no­teik­tā lai­ka in­ter­vā­lā. Žur­nā­lā «Zvaig­zne» ar to no­dar­bo­jās no žur­nā­lis­tes Zai­gas Ki­pe­res iz­vei­dots tēls Zu­zan­na Zī­lī­te. Ta­gad Zai­ga Ki­pe­re ap­gal­vo, ka tas bi­jis la­sī­tā­ju uz­jaut­ri­nā­ša­nai do­māts «ami­zie­ris» un vi­ņa ne­at­ce­ro­ties, no ku­rie­nes ņē­mu­si as­tro­lo­ģi­jas ter­mi­nus un iz­tei­cie­nus, jo šī te­ma­ti­ka un li­te­ra­tū­ra vi­ņu īs­te­nī­bā ne­in­te­re­sē­jot (īpat­nē­ja at­tiek­sme pret tiem ga­du des­mi­tiem, kad Zai­ga Ki­pe­re un Zu­zan­na Zī­lī­te bi­ja viens un tas pats cil­vēks). Zo­di­aka zīm­ju pa­do­mis­kās eks­plu­atā­ci­jas vi­zu­ali­zā­ci­ju tei­ca­mi pa­vei­cis Gu­nārs Cī­lī­tis (1927.-2007.) uz hu­mo­ra žur­nā­la «Da­dzis» 1964. ga­da 15. de­cem­bra nu­mu­ra vā­ka at­vē­ru­ma.

Nav va­ja­dzī­bas teikt ne­ko slik­tu at­tie­cī­bā uz lat­vie­šu pa­dom­ju un vē­lāk jau pēc­pa­dom­ju hu­mo­ra kla­si­ķi An­dre­ju Skai­li (Vi­ti, 1927.-2012.) par as­tro­lo­ģi­jas iz­man­to­ša­nu pa­ras­ta­jā hu­mo­ra ma­ši­nē­ri­jā, kas, čīk­stot un gra­bot - tā, lai vi­si to ma­nī­tu un sa­pras­tu, - ap­griež kat­ru ap­gal­vo­ju­mu pre­tē­jā no­zī­mē. Lai gan žur­nā­la «Zvaig­zne» 1962. ga­da 22. nu­mu­ra 31. lpp. vēl ne­bi­ja vē­lāk ie­vies­tā ap­zī­mē­ju­ma «Anti­zvaig­zne», la­sī­tā­ji tik un tā zi­nā­ja, ka vār­di «Jan­ka ir ap­ro­be­žots tips. Viņš ne­tic as­tro­lo­ģi­jai» no­zī­mē uz­sla­vu Jan­kam kā iz­glī­to­tam pa­dom­ju cil­vē­kam. Šā­du sa­ce­rē­ju­mu rin­das bei­gās lie­kams «Da­dža» 1980. ga­da hu­mo­res­ku kon­kur­sā ot­ro vie­tu, 60 rbļ. prē­mi­ju un tie­sī­bas uz pub­li­kā­ci­ju no­pel­nī­ju­šais Ļ. Ma­ļin­ska darbs «Ho­ro­skops», kas iz­la­sāms žur­nā­la 17. nu­mu­ra 3. lpp.

Vārds «ho­ro­skops» kļu­va pat vai­rāk ne­kā par si­no­nī­mu vār­dam «as­tro­lo­ģi­ja», līdz­īgi kā psiho­lo­ģi­ja ti­ka sa­pla­ci­nā­ta līdz tes­tiem un so­ci­olo­ģi­ja - līdz ap­tau­jām. Šā­di vien­kār­šo­ju­mi at­bilst gan ma­su uz­tve­res spē­jām, gan po­li­tis­ko re­žī­mu cen­tie­niem ne­pie­ļaut tā­du te­ore­ti­zē­ša­nu, kas pār­snieg­tu re­žī­mu ideo­lo­ģi­jas di­men­si­jas.

Vārds «ho­ro­skops» de­va no­sau­ku­mus di­viem māk­slas dar­biem, kas iz­lau­žas ār­pus ap­tu­ve­ni ar 1962.-1980. ga­du ap­zī­mē­tās hu­mo­res­ku rin­das, kaut gan pra­sī­bu likt pub­li­kai ķi­ķi­nāt tie ie­vē­ro­ja.

Pa­ma­to­tu aži­otā­žu pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 60. ga­du bei­gās Lat­vi­jā iz­rai­sī­ju­si Arod­bied­rī­bu kul­tū­ras na­ma ki­no­ama­tie­ru mul­ti­pli­kā­ci­jas fil­ma «Ho­ro­skops», par ku­ras sa­tu­ru šo­dien gan ne­va­ram past­ās­tīt vai­rāk, ne­kā uz­ska­tī­ja par va­ja­dzī­gu in­for­mēt «Pa­dom­ju Jau­nat­ne» 1968. ga­da 17. ap­rī­ļa 3. lpp: «Tās si­že­ta pa­ma­tā ir anek­do­tisks ga­dī­jums, fil­ma iz­smej cil­vē­ka pār­lie­cī­go tiek­smi uz al­ko­ho­lu.» Šāds at­stās­tī­jums skan pie­ti­cī­gi, to­mēr fil­ma ti­ka ap­bal­vo­ta ne ti­kai Lat­vi­jas PSR, bet arī PSRS ki­no­ama­tie­ru ska­tes mē­ro­gā un tad - tas ne­bi­ja ne pie­ras­ti, ne paš­sap­ro­ta­mi - gu­va bal­vu arī Tu­ni­si­jā no­ti­ku­šā ki­no­fes­ti­vā­lā. Pre­ses iz­de­vu­mi sa­cen­tās, kurš la­bāk at­spo­gu­ļos «Ho­ro­sko­pa» pa­nā­ku­mu vir­zī­bu (1).

Di­vas pub­li­kā­ci­jas 70. ga­dos pie­dzī­vo­ja Vla­di­mi­ra Kai­ja­ka (1930.-2013.) stāsts «Ho­ro­skops». Tas at­ro­dams lat­vie­šu rakst­nie­ku kop­krā­ju­mā «Stās­ti 1973» (102.-108. lpp.) un 1977. ga­dā iz­do­ta­jā Vla­di­mi­ra Kai­ja­ka stās­tu krā­ju­mā «So­ļi» (186.-194. lpp.). Darbs ne­ti­ka uz­ņemts ar ga­vi­lēm. Jā­nis Čā­kurs (1937) at­sauk­smē par 1973. ga­da stās­tu krā­ju­mu žur­nā­la «Ka­rogs» 1974. ga­da 8. nu­mu­ra 120. lpp. gan at­zī­mē­ja, ka «Ho­ro­skops» un vēl da­ži dar­bi esot «ne­no­piet­nā pro­za», kas - jā - «ie­prie­ci­na». To­ties pēc Vla­di­mi­ra Kai­ja­ka «So­ļu» iz­nāk­ša­nas Ar­nolds Bū­ma­nis (1931.-1982.) «Cī­ņas» 1979. ga­da 16. mar­ta 3. lpp. nā­ca kla­jā ar ka­lam­bū­ru, ka «bā­lā­kais krā­ju­mā ir bu­fo­nā­dis­ki iz­krā­so­tais «Ho­ro­skops»».

Vla­di­mi­ra Kai­ja­ka «Ho­ro­skops» ap­spē­lē vien­lai­kus ar pa­šu as­tro­lo­ģi­ju ra­du­šos jau­tā­ju­mu, ko uz­ska­tīt par pa­tie­su pa­re­dzē­ju­mu: vai tā­du, kas tik piln­vēr­tī­gi at­klāj gai­dā­mos no­ti­ku­mus vi­sos zvaig­žņu at­ļau­ta­jos va­ri­an­tos, ka dod ie­spē­ju pa­re­dzē­to nā­kot­ni iz­mai­nīt, vai tā­du, kas pa­da­ra vi­sus mē­ģi­nā­ju­mus no pa­re­dzē­ju­ma iz­vai­rī­ties par ce­ļiem uz pa­re­dzē­ju­ma pie­pil­dī­ša­nos. Vla­di­mirs Kai­jaks iz­vē­las ot­ro va­ri­an­tu. Lat­vie­šu va­lo­dā šis pats jau­tā­jums ie­priekš bi­ja ci­lāts ti­kai stās­tā «Nā­ka­mī­ba», ko K. Pār­upa tul­ko­ju­mā, bet bez ori­ģi­nā­la no­rā­des ie­spie­dis «Tē­vi­jas Fe­ļe­tons» 1889. ga­da 20. de­cem­bra 411. lpp. (ga­da nu­me­rā­ci­jā). Prin­ci­pi­ālā at­bil­de tur tā­da pa­ti, bet si­že­ta un sti­la zi­ņā starp abiem dar­biem nav ne ma­zā­ko sa­kri­tī­bu. Vē­lāk šī pa­ti tē­ma uz­pel­dē­ja arī Ļ. Ma­ļin­ska 1980. ga­da «Ho­ro­sko­pā» ar ār­kār­tī­gi at­tā­lu līdz­ību «Nā­ka­mī­bai».

Sa­īsi­nā­sim Vla­di­mi­ra Kai­ja­ka «Ho­ro­sko­pu» līdz vie­nam tei­ku­mam tiem, kam stās­ta nav at­mi­ņā vai pa ro­kai: no kom­po­nis­tes par as­tro­lo­ģi pār­me­tu­sies Kro­ku­si­ņa pa­redz, ka vi­ņas drau­dze­nei, ba­let­de­jo­tā­jai Scil­lai pa­zu­dī­šot dārg­lie­tas, kas arī no­tiek tā­pēc, ka Scil­la sāk dārg­lie­tas nē­sāt vi­sur sev līdz­i gro­zi­ņā, ko aiz­mirst vil­cie­nā. Pēc Vla­di­mi­ra Kai­ja­ka dzī­ves­bied­res Mā­ras Svī­res (1936.) teik­tā «Prak­tis­ka­jai As­tro­lo­ģi­jai», pa­re­dzē­ju­ma pie­pil­dī­ša­nās no­zī­mē, ka stās­ta au­tors as­tro­lo­ģi­ju ņē­mis no­piet­ni. Stās­ta si­žets va­rē­tu būt ap­da­ri­nā­jums no­stās­tam, kas klī­dis pa Rī­gu kopš se­niem lai­kiem un no­nā­cis stās­tā ko­pā ar tē­liem, ku­ru pro­to­ti­piem ir no­zī­me lat­vie­šu as­tro­lo­ģi­jas vēs­tu­rē.

1980. gads ak­cen­tē­jams kā pē­dē­jais, kad as­tro­lo­ģi­jas uz­tve­re Lat­vi­jā vēl ti­ka tu­rē­ta ve­ca­jos rām­jos, kaut ne­ma­nā­mi jau no­ti­ka kaut kas tāds, kas drīz vien šos rām­jus sa­lau­za. At­kār­to­sim, ka «no­ti­ku­mu gai­tā cil­vē­ki redz ti­kai gai­tu», ne­vis no­ti­ku­mus - ne­vis tos no­ti­ku­mus, ku­rus vē­lāk uz­ska­ta par prak­tis­ki vie­nī­ga­jiem kā­dā lai­kā un vie­tā. Ti­kai ta­gad mēs va­ram no­vēr­tēt, kā­dus pa­grie­zie­na pun­ktus Lat­vi­jas vēs­tu­rē ie­zī­mē 1980. gads ar Brī­vī­bas pie­mi­nek­ļa res­tau­rā­ci­ju un at­kri­tu­mu kau­dzes no­vāk­ša­nu Me­ža ka­pos, pa­ve­rot ska­tu uz Kris­tī­nes un Zig­frī­da Mei­ero­vi­cu ka­pa­vie­tu: «Tie­ši šo per­so­nu lik­te­ņa zīm­ju skaid­ro­jums pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 20. ga­dos pa­vē­ra lat­vie­šiem ska­tu uz as­tro­lo­ģi­jas zī­mēm vis­pār, bet 80. ga­dos vi­ņu ka­pa­vie­tas pa­vēr­ša­na kaut ti­kai ka­pu pub­li­kai sa­kri­ta ar to pa­šu as­tro­lo­ģis­ko zīm­ju pa­vēr­ša­nu vi­sai lat­vie­šu ma­su sa­zi­ņas lī­dzek­ļu audi­to­ri­jai.» (2)

As­tro­lo­ģi­jas iz­lai­ša­na no ga­du des­mi­tus uz­tu­rē­ta­jiem rām­jiem nav da­tē­ja­ma ne ar vie­nu kon­krē­tu brī­di, bet pēc da­žiem ga­diem va­rē­ja dro­ši sa­cīt, ka tā jau ir no­ti­ku­si. Kā «Lies­mas» 1984. ga­da 7. nu­mu­ra 20. lpp. ap­lie­ci­nā­ja Vi­ta Pē­ter­so­ne, «in­te­re­ses vil­nis par kos­mo­su šo­brīd ir kā pai­sums. Gan ar sa­viem «it kā par kos­mo­su» un «ap kos­mo­su» bē­gu­miem. Uz as­tro­nau­ti­ku pre­ten­dē arī tie, kas no­pērk tir­gū mā­la vēr­sī­ti un pa­kar kak­lā kā ho­ro­sko­pu pret vi­sā­diem moš­ķiem». Te ne tik daudz ap­gal­vo­ju­ma sa­turs kā iz­teik­smes veids pār­lie­ci­na, ka īs­te­nī­bā pār­i Lat­vi­jai gā­ja ne pai­su­ma, bet cu­na­mi vil­nis, ku­ra vir­pu­ļos at­šķirt ho­ro­sko­pu no amu­le­ta vai ta­lis­ma­na bi­ja pil­nī­gi ne­ie­spē­ja­mi; un sa­ska­tīt/sa­klau­sīt ša­jos pa­šos vir­pu­ļos as­tro­nau­ti­ku bi­ja pil­nī­gi nor­mā­li.

Tik­līdz par as­tro­lo­ģi­jas cu­na­mi lai­ka orien­tie­ri tiek no­saukts 1984. gads, tā var sāk­ties pie­rā­dī­ju­mu mek­lē­ša­na tam, ka īs­te­nī­bā viss no­ti­cis ag­rāk un vēl ag­rāk. Pie­mē­ram, Il­ma Zvir­bu­le 1981. ga­da 16. ok­tob­ra «Pa­dom­ju Jau­nat­nes» 4. lpp. ap­gal­vo­ja, ka as­tro­lo­ģi­ja esot jau no­iets etaps to­brīd ap 22 ga­diem ve­cās au­to­res ba­gā­ta­jā in­te­lek­tu­āla­jā bio­grā­fi­jā: «Ja vēl ne­sen mēs sir­snī­gi pie­vēr­sā­mies hi­ro­man­ti­jai un, gal­vas ne­pa­cē­lu­ši, aiz­rau­tī­gi la­sī­jām ho­ro­sko­pus, lai uz­zi­nā­tu, «kas tad mēs īs­ti esam», tad šo­die­nā bie­žāk ie­lau­žas jē­dziens - bi­orit­mi.» Tie, lūk, bi­ja pa­vi­sam re­āli «jaun­a cil­vē­ka me­mu­āri», kā­dus ro­mā­na ap­jo­mā ta­jā pa­šā brī­dī iz­vēr­sa Zig­munds Sku­jiņš.

Māk­slas zi­nāt­nie­ce Ra­mo­na Um­bli­ja (1950.) ir stās­tī­ju­si un rā­dī­ju­si, kā­di lī­dzek­ļi as­tro­lo­ģi­jas tē­mu vir­zī­ša­nai ope­ra­tī­vi at­ras­ti lie­tiš­ķa­jā māk­slā. Žur­nā­la «Māk­sla» 1982. ga­da 3. nu­mu­rā pub­li­cē­ta vi­ņas at­sauk­sme par «ek­so­tis­kās mo­des un ro­tu iz­stā­di» Zi­nī­bu na­mā - ļo­ti pie­mē­ro­tā vie­tā, ja pa­tu­ram vē­rā, ka šis nams bi­ja pa­reiz­ti­cī­ga­jiem at­ņem­tā Kris­tus pie­dzim­ša­nas ka­ted­rā­le. Žur­nā­la 51. lpp. rak­stīts par Mar­tas Kras­tas (1953) da­ri­nā­ju­miem: «Kad ie­vie­sās ho­ro­sko­pu la­sī­ša­na, iz­stā­dē pa­rā­dī­jās Mar­tas da­ri­nā­tie ta­lis­ma­ni «Sar­gā­tā­ji no ļau­nu­ma», ku­ros bi­ja gan hu­mors, gan iro­ni­ja.»

Bi­ja to­mēr Lat­vi­jā kaut da­ži tā­di cil­vē­ki, kas ne­pa­kļā­vās pa­dom­ju re­žī­ma pra­sī­bām «ķi­ķi­nāt» par de­be­sīm kaut vis­smal­kā­ka­jā vei­dā - tā­dā kā Mar­tas Kras­tas un Ra­mo­nas Um­bli­jas sa­spē­le: vie­na drīk­stē­ja sa­vos dar­bos iz­man­tot jeb­kā­das krā­su un for­mu kom­bi­nā­ci­jas, tai skai­tā okul­to zīm­ju ci­tā­tus, ja ot­ra ap­lie­ci­nā­ja, ka tas viss esot «gan hu­mors, gan iro­ni­ja». Tie­ši ta­jā pa­šā lai­kā bi­ja vēl ci­ta - vēl bi­ja ci­ta māk­sli­nie­ce, kas ne­drīk­stē­ja gan­drīz ne­ko. Tā bi­ja Zen­ta Lo­gi­na (dzi­mu­si Kno­pe, 1908.-1983.), kas sa­vas daiļ­ra­des pē­dē­jā pos­mā cen­tās kaut jel kā­dā vei­dā pie­šķirt glez­nām gan ar de­be­su spī­dek­ļiem sais­tī­tu sa­tu­ru, gan tre­šo di­men­si­ju. To­mēr vie­nī­gais, ko Zen­ta Lo­gi­na drīk­stē­ja ta­jā lai­kā, kad Mar­ta Kras­ta drīk­stē­ja līdz­īgus dar­bus iz­stā­dīt un sa­ņemt go­dam pel­nī­tu at­zi­nī­bu, bi­ja glez­no­ša­na ar no­sa­cī­ju­mu, ka vi­ņa sa­vas glez­nas pub­lis­ki ne­rā­dīs, jo vi­ņa ta­ču sa­vas spē­jas glez­not skai­tī­jās pa­zau­dē­ju­si jau 1950. ga­dā līdz ar iz­slēg­ša­nu no Lat­vi­jas PSR Māk­sli­nie­ku sa­vie­nī­bas. Tas ne­kas, ka 1953. ga­dā uz­ņem­ta sa­vie­nī­bā at­pa­kaļ - uz­ņem­ta lie­tiš­ķās māk­slas sek­ci­jā, kas no­zī­mē­jot, ka vi­ņa prot ti­kai aust, kaut gan īs­te­nī­bā auda vi­ņas mā­sa. Vai tas nav joks pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 70./80. ga­dos, kad so­ci­ālisms tik ļo­ti cen­tās ie­gūt, kā to­reiz tei­ca, «cil­vē­cī­gu se­ju»? Nē, tas bi­ja no­piet­ni. Valsts dro­šī­bas ie­stā­des bi­ja iz­vē­lē­ju­šās Zen­tu Lo­gi­nu par dzī­vu, stai­gā­jo­šu, uz­ska­tā­mu lie­cī­bu, ka jo­pro­jām past­āv šā­das ie­stā­des un vi­sas tās no­piet­nās se­kas, ar kā­dām jā­rē­ķi­nās arī jeb­ku­ram ci­tam, kon­krē­ta­jā ga­dī­ju­mā Lat­vi­jas māk­sli­nie­kam, par uz­ve­dī­bas no­tei­ku­mu pār­kā­pu­mu. Ja no­teikts, ka kaut ko zī­mēt (vei­dot, ap­rak­stīt...) drīkst ti­kai un vie­nī­gi «ķi­ķi­not», tad iz­vē­lies: vai nu «ķi­ķi­ni», vai ne­drīk­sti zī­mēt to, ko ci­ti drīkst, vai sa­ņem so­du par to, ka to­mēr zī­mē.

Kopš pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 80. ga­du sā­ku­ma va­ja­dzē­ja ti­kai «ķi­ķi­nāt», lai drīk­stē­tu pub­li­cēt as­tro­lo­ģis­kos tek­stus jeb­ku­rā dau­dzu­mā. «Pa­dom­ju Jau­nat­ne» sā­ka 1984. ga­du, 1. jan­vā­ra 4. lpp. pub­li­cē­jot Pa­dom­ju Lat­vi­jā pir­mo pil­no ga­da ho­ro­sko­pu kat­rai zo­di­aka zī­mei ar pie­bil­di, ka «per­so­nām bez hu­mo­ra iz­jū­tas ho­ro­sko­pa lie­to­ša­na draud ar ka­tas­tro­fā­lām se­kām». «Zvaig­zne» pa­bei­dza 1985. ga­du, 24. nu­mu­rā vai­rāk ne­kā at­vē­ru­mu pie­šķi­rot at­nā­ko­šā Tī­ģe­ra ga­da pe­ri­pe­ti­jām, bet jau sa­tu­ra rā­dī­tā­jā 2. lpp. de­va brī­di­nā­ju­mu, ka «ho­ro­sko­pi do­mā­ti lai­ka ka­vē­ša­nai, zi­nāt­nis­ki tie nav pa­ma­to­ti».

To­mēr dar­bo­jas pa­sau­lē li­kums par kvan­ti­tā­tes pār­eju jaun­ā kva­li­tā­tē. Nav vien­no­zī­mī­gi no­sa­kāms, kad tas īs­ti no­ti­ka, bet as­tro­lo­ģis­ko zīm­ju kon­cen­trā­ci­ja Lat­vi­jas PSR sa­snie­dza kri­tis­ko ma­su, kas mai­nī­ja at­tiek­smi pret tām. Tā­tad - pil­nu no­piet­nī­bu ķi­ķi­nā­ša­nas vie­tā! Viens no ie­spē­ja­miem šā­da pa­vēr­sie­na pun­ktiem bi­ja Zen­tas Lo­gi­nas glez­nu - ti­kai dzī­ves pē­dē­jos ga­dos ra­dī­to kos­mis­kā cik­la glez­nu - iz­stā­de, ku­rā starp 1987. ga­da 17. mar­tu un 12. ap­rī­li Sv. Pē­te­ra baz­nī­cā pa­bi­ju­ši 40 tūk­sto­ši ap­mek­lē­tā­ju, tā­dē­jā­di ie­mē­ģi­not sa­vu vē­lā­ko pul­cē­ša­nos uz At­mo­das gā­jie­niem un mī­ti­ņiem. Zen­ta Lo­gi­na ar sa­vu nā­vi, t.i., ar dzī­vi, ko vai­na­go­ja nā­ve kā ofi­ci­āli no­teik­ta aiz­mir­stī­ba, bi­ja de­vu­si eta­lo­nu no­piet­nai at­tiek­smei pret kos­mo­su. To bū­tu grū­ti pa­teikt la­bāk, ne­kā iz­de­vies kā­dai iz­stā­des ap­mek­lē­tā­jai, ku­ras at­sauk­smi vie­su grā­ma­tā pa­ma­nī­ju­si un «Pa­dom­ju Jau­nat­nes» 4. ap­rī­ļa 7. lpp. pub­li­cē­ju­si Ma­ri­na Kos­te­ņec­ka (1945): «No vie­nas pus­es, tas ir bries­mī­gi - pirm­ā per­so­nāl­iz­stā­de pēc nā­ves, bet, no ot­ras pus­es, lai­kam brī­niš­ķī­gi! Tāds mū­ža kop­sa­vil­kums dzi­ļi sa­viļ­ņo, ga­lī­gi sa­tri­ci­na.»

Sim­pto­mā­tis­ki, ka tie­ši avī­ze «Cī­ņa» 1987. ga­da 18. mar­tā 4. lpp. pub­li­kā­ci­jā ar virs­rak­stu «Vi­su­ma glez­no­ju­mi» sau­ca cil­vē­kus uz Ar­hi­tek­tū­ras un pil­sēt­būv­nie­cī­bas pro­pa­gan­das cen­tru, kā to­brīd ofi­ci­āli dē­vē­ja kār­tē­jo Die­vam (diev­lū­dzē­jiem) at­ņem­to na­mu, Sv. Pē­te­ra baz­nī­cu. Tur ne ti­kai zvaig­znes bi­ja no­lai­du­šās uz ze­mes, bet At­mo­das zvaig­znes sā­ka cel­ties no avīž­pa­pī­ra tai­sā­ma­jās Lat­vi­jas de­be­sīs. Tur­pat «Cī­ņā» 23. augus­tā 2. lpp. «pro­fe­sors, aka­dē­mi­ķis» Jā­nis Stra­diņš (1933) ko­pā ar Zen­tu Lo­gi­nu rau­dzī­jās «Ar dzi­ļu ska­tu zvaig­žņo­ta­jās de­be­sīs». Tais­nī­ba bi­ja Ma­ri­nai Kos­te­ņec­kai, ka no­ti­ku­si «Aug­šām­cel­ša­nās Pē­ter­baz­nī­cā».

(1. Sk. «Pa­dom­ju Jau­nat­ni» 1968. ga­da 9. ok­tob­ra 2. lpp., 1969. ga­da 29. jū­li­ja 1. lpp. Fil­mu un tās pa­nā­ku­mus ap­svei­ca arī «Li­te­ra­tū­ra un Māk­sla» 1968. ga­da 5. mai­jā 12. lpp. un 2. no­vem­brī 15. lpp., «Dzim­te­nes Balss» 1968. ga­da 26. ap­rī­ļa 3. lpp. un 1969. ga­da 29. augus­ta 3. lpp. un ne­at­stā­ja ne­pa­ma­nī­tu «Cī­ņa» 1969. ga­da 29. jū­li­ja 3. lpp. Žur­nā­la «Lies­ma» uz­sla­vu «Ho­ro­sko­pa» au­to­ri sa­ņē­ma žur­nā­la 1971. ga­da 9. nu­mu­ra 26. lpp.)

(2. Klui­nis A. «Lat­vi­jas as­tro­lo­ģi­jas at­dzim­ša­nas pro­logs de­be­sīs». - «Prak­tis­kā As­tro­lo­ģi­ja», 2015, nr. 4., 38. lpp.)

Horoskopi

Domāšanas temps mēdz būt izšķirīgs situācijās, kad nepieciešama ātra reakcija. Ir cilvēki, kas ātras reaģēšanas iemaņas izmanto profesionālajā darbībā, kļūstot par specvienības kareivjiem, pilotiem vai smalkiem ķirurgiem, kad sekundēs pieņemti lēmumi nosaka dzīvību cenu.

Svarīgākais