Latviešu filma Kannu starptautiskajā festivālā? Nevar būt! Taču tas ir noticis, un Latvijai tik zīmīgajā gadā – simtgades laikā – Kannās festivāla programmā «Kannu klasika/CannesClassics» maijā tika rādīta režisora Rolanda Kalniņa filma «Četri balti krekli». Tā bija šīs filmas pasaules pirmizrāde. Kannās filmas pirmizrādē piedalījās režisors Rolands Kalniņš un operators Miks Zvirbulis. Filmu un tās veidotājus sveica ar ovācijām, stāvot kājās.
Kaut arī filma nav sveša Latvijas kinomīļiem (tā pazīstama arī ar nosaukumu «Elpojiet dziļi!»), pēc Kannu festivāla triumfa Goda seanss tika rīkots arī Rīgā.
Kannās tika uzteikta filmas kvalitāte un režisora un operatora prasme veidot stilistiski precīzu pagājušā gadsimta 60. gadu atmosfēru un stāstu.
Režisors Rolands Kalniņš sacīja, ka viņš pat iedomāties nevarēja, ka filma «Četri balti krekli» tiktu rādīta Kannās. Kādas Kannas, ja pat Latvijā filma tika aizliegta - pēc tās oficiālās nodošanas 1967. gadā cenzūrai kinodarbs neiepatikās. (Interesanti gan, ka Gunāra Priedes luga «Trīspadsmitā», kas ir sižeta pamatā, vēlāk tika uzvesta vairākos teātros.)
Protams, Latvijā uzņemtas filmas nonākšanai Kannu festivālā ir arī aizkadra darbs - filma ir lieliski atjaunota, arī tās, ja tā varētu sacīt, reklamēšana ir paveikta godam.
*
Režisora numeroloģiskais portrets
Rolands Kalniņš ir cilvēks, kurš pārliecināts par sevi un sasniedz mērķi. Viņam piemīt līderim nepieciešamas īpašības. Par Kannām viņš droši vien pat nesapņoja, taču to, ko bija iecerējis, ko uzskatīja par vajadzīgu pateikt kino valodā un arī tā, lai savam godam kantes nerīvētu, viņš izdarīja. Viņam piemīt spēja intuitīvi «sajust drēbi» - rīkoties citiem neizprotami, bet ar spēcīgu iekšēju enerģiju. Salīdzinājumam var teikt, ka viņš ekstrēmās situācijās var izdarīt neiespējamo. Pārliecinātība ir ļāvusi Rolandam Kalniņam izdarīt tik daudz, jo šī rakstura īpašība vai nu ceļ, vai gremdē, vai nu ļauj paveikt to, kā cienīgs cilvēks ir, vai nu viņš dus uz lauriem un neko nedara. Krīzes situācija viņam ir kā dzinulis un katalizators, lai redzētu, kādā pozīcijā nonācis.
Numeroloģiskajā matricā redzams - ja cilvēkam ir kāds spilgti izteikts talants un viņš to attīsta, tad panākumiem jābūt. Viņš izvirza augstus mērķus un mērķtiecīgi dara visu, lai tos sasniegtu. Iespējams, dažreiz mērķi ir noslēpti tik tālu mākoņos, ka var nomaldīties ceļā uz tiem, tomēr mērķtiecība ir īpašība, kas ļauj sasniegt iecerēto.
Iespējams, režisora Kalniņa atdevi savam darbam kāds, no malas skatoties, ir dēvējis arī par fanātismu. Bet viņš ir cilvēks, kurš tic tam, ko dara, paļaujas uz sevi un, jā, viņa spēja aizraut ar savu piemēru var būt lipīga un ievilkt kino «tīklos» kādu, kurš ir gatavs sekot Meistara piemēram - ne tikai profesionāli, bet arī ētiski.
*
Cēzara jeb Ulda Pūcīša dinamika
Guna Kārkliņa
Filmas sižets īsumā ir šāds: telefonu montieris Cēzars Kalniņš no darba brīvajā laikā sacer dziesmas un kopā ar draugiem izveidojis ansambli. Lai nonāktu līdz publikai, ir jāiziet garš atļauju saņemšanas ceļš. Kultūras komisijas locekle Anita Sondore pavirši noklausās dziesmas un nokritizē tās, bet vēlāk vairs nevar apstādināt dažādu sabiedrisko apspriešanu lavīnu, kuru pati izkustinājusi.
Cēzara Kalniņa lomā - Uldis Pūcītis, viens no sava laika izcilākajiem un talantīgajiem aktieriem. Viņš arī Edgars «Purva bridējā». Viņš arī Pērs Gints titullomā Ādolfa Šapiro iestudētajā Jaunatnes teātra izrādē. Dumpiniecisks, bet labsirdīgs. Jā, un filmas panākumos viņa un pārējā aktieru ansambļa sniegumam ir ļoti liela nozīme.
Ielūkojamies dižā skatuves meistara kosmogrammā (astroloģiskā kartē, kas tiek veidota bez dzimšanas laika).
Saule - Aunā
Mēness - Dvīņos
Merkurs - Vērsī
Marss - Strēlnieka
Ulda Pūcīša personība ir daudzkrāsaina, sākot no dinamikas un daudzpusīgām interesēm un beidzot ar spēju stāvēt abām kājām uz zemes un skatīties uz situācijām reāli (astrokartē dominē Zemes stihija). Daudz garīgo meklējumu un eksistenciālo jautājumu, un, iespējams, tādēļ arī brīži, kad gribas aizbēgt un noslēpties no realitātes postošā atkarībā. Kartē Saules kvadrāts ar Plūtonu un Jupiteru, Mēness kvadrāts ar Neptūnu, Veneras kvadrāts ar Jupiteru. Toties Merkurs perfektās kombinācijās, un prāta potenciāls augstā līmenī, iespējams, tas bija viens no mudinājumiem par savu pirmo profesiju izvēlēties skolotāja amatu.
Šo rindu autorei savulaik, strādājot Jaunatnes teātrī, bija iespēja pavisam nedaudz pazīt izcilo personību. Zinošs dažādās dzīves jomās, ļoti lādzīgs un mierīgs, bet kaitināt nevajag. J Apmēram piecu gadu laikā tikai vienu reizi dzirdēju, ka mākslinieks paceļ balsi - kostīmu pārzine jau kuro izrādi pēc kārtas nebija apmainījusi balto kreklu. Tad gan dārdēja viss gaitenis. Taču tā bija tikai viena reize. Pret visiem teātra darbiniekiem, neatkarīgi no viņu amata vai statusa, izturējās vienādi, augstprātība un «zvaigžņu slimība» Uldim Pūcītim bija svešas.