ASTROLOĢIJA: Krāsas – prāta, ķermeņa un dvēseles katalizators
 
©F64

Pasaki man, kādu krāsu tu izvēlies, un es pateikšu, kas ar tevi notiek. Šī varētu būt krāsu terapijas sistēmas aura-soma praktiķu neformālā devīze, jo, slēpies, cik gribi, krāsas atklās to, kas notiek tavā prātā, ķermenī un dvēselē. Piemēram, Rīgas mērs Nils Ušakovs ļoti tumšas krāsas uzvalkus pakāpeniski nomainījis pret gaišākiem dažādu toņu ziliem, modes dizainere Elita Patmalniece bieži vien izvēlas melno krāsu, ko atsvaidzina ar krāsainiem akcentiem apģērbā, bet Saeimas spīkere Ināra Mūrniece savu tērpu dēļ tiek dēvēta par Balto dāmu.

Kāpēc Ušakovs ģērbjas zilajā?

Aura-somas praktiķe un emocionālās veselības speciāliste Alīna Voronova norāda, ka vienā teikumā nav iespējams raksturot Rīgas mēra krāsu izvēli. «Cilvēks šādā amatā ir ļoti pazīstams ne tikai Rīgā, bet arī ārpus tās robežām. Kādas krāsas ir Rīgas karogā? Zila un balta. Varbūt viņš kā Rīgas mērs ir apzināti izvēlējies šo pilsētas patriotisko stilu savā apģērbā.» Uz jautājumu, vai tiešām cilvēks bez vārda runas ir gatavs ikdienā valkāt sev netīkamas krāsas drēbes, viņa atbild: «Krāsu konsultācijā ir vairāki līmeņi. Viens - kas tev piestāv? Otrs, ko nosaka korporatīvais tonis un kultūra. Piemēram, kompānijas «Coca-Cola» prezidentam vajadzētu būt sarkanai kaklasaitei. Vismaz. Zilā krāsa un zilais tonis attiecas uz rīkles čakru, tātad komunikāciju. Tā it kā jautā, kāda nozīme ir maniem vārdiem? Šī krāsa palīdz saglabāt aukstasinību, fizioloģiski tā noņem iekaisumu, nomierina, ir vēsa. Piešķir autoritāti.»

Šogad atceramies bērnību

Korporatīvais tonis nereti ir uzspiesta izvēle, savukārt kādas krāsas (ne)mīlestība visbiežāk ir atkarīga no personiskā emocionālā stāvokļa. Kā tiek izvēlētas gada modes krāsas vai toņi?

Stiliste un modes pasaules autoritāte, nesaudzīgā Evelīna Hromčenko par vienu no šā gada modernākajiem nosaukusi «mint» toni. Katru gadu institūts «Pantone» nosauc gada modes krāsas. Šogad tās ir pasteļzila («Serenity») un maigi rozā («Rose Quartz»). Krāsu speciālisti maigi rozā ir piedēvējuši saulrietam un vāram ziedam, apgalvojot, ka šis tonis liek aizmirst par ikdienu. Pasteļzilā nokrāsa nomierina un noskaņo pozitīvi.

Par kādām tendencēm sabiedrībā liecina šo nokrāsu pasludināšana par modernākajām? Analizējot 2016. gada modīgās nokrāsas, Alīna aicina ļauties asociācijām. Rozā un gaišzilu nokrāsu izmanto bērnistabas noformējumā. «Maziem bērniem ieteicami pasteļtoņi, nevis spilgtas un piesātinātas krāsas, jo tās ir stimulējošās psihei. Šī kombinācija - rozā un gaiši zils - asociējas ar bērnību. Pie mums meitenītes ģērbj rozā, puikas - zilā apģērbā, bet ķīniešu tradīcijā meitenītes ģērbj zilā, bet puikas sarkanā. Šis krāsu pāris ir kā iņ un jan. Tāpēc, runājot par to, kas šobrīd modē, varu teikt, ka cilvēkiem ir nepieciešamība pārvērtēt bērnu lomu dzīvē un sava iekšējā bērna lomu,» saka «Praktiskās Astroloģijas» eksperte. «Ir jāpārvērtē, kā izturamies pret bērniem, savu bērnību, bērnības pieredzi, jo piedzimšanas traumu vairums no mums vēlāk izspēlē savā dzīvē dažādos veidos. Aura-soma palīdz uz to paraudzīties no citas puses. Ja izvēlēsieties kādu no rozā vai gaišzilajām nokrāsām, tad mēs noteikti runāsim par agrīnās bērnības gaitām.»

Rozā krekls vīrietim

Ja kāds tagad ņemsies piedēvēt bērnības traumu vīrietim rozā kreklā, tad tā būs mehāniska un nepamatota aura-somas sistēmas pielāgošana. Būtiska ir nokrāsa. Piemēram, toni «sexy pink» izvēlas aktīvas un savu seksualitāti apzinošas sievietes. Diez vai vīrietis vilks tikpat košu rozā kreklu kā viņa meitiņa, pošoties uz bērnudārzu. Savukārt rozā un zilais izraisa asociācijas ar siltumu un cilvēcību. «Rozā, kas ir atšķaidīts sarkanais, attiecas uz pirmo - saknes - čakru. Rozā rezonē ar sirds tēmu, vīrietis tādējādi var parādīt, ka viņam, par spīti stingrajam tēlam, piemīt jūtīgums,» skaidro krāsu eksperte.

«Avatars» dzima kolektīvajā zemapziņā

Aura-somas praktiķe uzskata, ka krāsu tendences atspoguļo norises kolektīvajā zemapziņā. Piemēram, aura-somas krāsu pudelītei nr. 107 pielipusi iesauka «Avatars». To veido tumšā madženta un piesātināts tirkīzzils tonis. Šī krāsu pudelīte radās 2009. gadā, kad režisors Džeimss Kamerons skatītājiem atrādīja ilgi tapušo fantastikas filmu «Avatars». Filmas varoņi ir zili, mirguļojošos toņos, tāds efekts panākts arī krāsu pudelītē.

Kurš bija pirmais - filma vai pudelīte? Filma un krāsu salikums radies neatkarīgi viens no otra, un tas apliecinot, ka aura-soma kā intuitīvi veidota sistēma iekļaujas laikā un sabiedrības norisēs.

Vienam patīk melns, otram - balts

Melnā tiek uzskatīta par universālu un neitrālu krāsu. Tāpat kā baltā. Modes mākslinieki savā apģērbā melno krāsu izvēlas, lai neverbāli pateiktu: es parādīšu, ko jums ģērbt, bet jūs neskatieties, kas manī notiek.

Melnā ir arī aizsardzības un norobežošanās krāsa. Ja cilvēks tērpjas melnajā un tas kļuvis par paradumu, tad viņš parāda - es visu no visiem ņemu, bet īsti nerādu to, kas ir manī. Arī no fizikas viedokļa melnā ir visabsorbējošākā krāsa. Tā uzņem visu, tajā ietilpst visas krāsas, tai piemīt ārkārtīgi liels potenciāls, bet neko neizstaro. Melnais nekad nav tas, kas dod.

Baltais tāpat kā melnais satur visas krāsas. Arī saules gaisma savā pirmsākumā ir balta. Kādu iespaidu šī krāsa rada? Vispirms jau tā asociējas ar tīrību. Baltā krāsa vienādi izceļ visas pārējās krāsas. «Domāju, ka spīkeres loma ir dot vārdu visiem, veidot fonu, uz kura ir vieta visiem viedokļiem, un tajā pašā laikā vadīt procesu, kā arī saglabāt neitralitāti. Balto izvēlas cilvēki ar izteiktu harismu, jo baltais vienmēr izceļas uz krāsaina fona. Baltā ir redzama, pamanāma, pietiekami neitrāla un rada profesionālu iespaidu. Varbūt cilvēks, nonākot šajā amatā, sāk visu no baltas lapas, rodas jauns sākums,» baltās krāsas dominanti Saeimas priekšsēdētājas Ināras Mūrnieces tērpu izvēlē komentē aura-somas praktiķe.

Kristīnes Matīsas «zaļummānija»

Kino vēsturniece Kristīne Matīsa tērpjas zaļajā, māju iekārtojusi zaļā krāsā un toņos. Nezinu nevienu citu cilvēku, kurš tik konsekventi mīlētu zaļo krāsu. Žurnālam «Māja» (2014. gada 17. jūnijs) viņa stāsta, ka jaunībā atklāta vājība uz daudzveidīgi zaļo toņu gammu nav pārgājusi joprojām. Viņas mājās zaļš ir gandrīz viss iespējamais: mēbeles, tekstilijas, trauki, gaismas ķermeņi, interjera priekšmeti, gandrīz visas meitas Martas rotaļlietas. Abu tērpi pārsvarā ieturēti zaļo toņu gammā.

Kad šo piemēru izstāstu, Alīna pēkšņi paņem krāsu pudelīti. Saskatu smaragdzaļu un olīvzaļu nokrāsu. «Jūs, skatoties uz smaragdzaļo un olīvkrāsu, pat dziļāk ieelpojāt un izelpojāt, tā ir intuitīvā reakcija uz šīm krāsām,» viņa uzreiz pievērš uzmanību. Zaļā krāsa saistīta ar sirdi - enerģētisko centru, sirds čakru un ar plaušām un elpošanas funkciju. Tā mudina, ka vajag atvērt sirdi, dzīvot ar sirdi, klausīties sirdsbalsī. Vienai no aura-somas zaļajām pudelītēm pat ir nosaukums «Ej un apkamp koku!».

Ja cilvēks iemīļojis zaļo krāsu, tad viņš vēlas stiprināt sirds čakru un viņam svarīga ir daba, zaļā domāšana. Bet kas par daudz, tas par skādi. Ja visu gribam uztvert tikai caur sirdi, tad, iespējams, nevēlamies ieklausīties prātā un sadzirdēt arī ķermeni. Var būt, ka cilvēkam trūkst enerģijas rezervju.

Krāsu simpātijas un antipātijas

Iebilstu, ka man nepatīk olīvu krāsa Alīnas demonstrētajā pudelītē. Neglīta, netīra nokrāsa. Smaragdzaļā ir acij tīkamāka, un tāda ir manā apģērbā. Smaragdzaļais tonis pastiprina radošumu, viņa paskaidro. Aizstāvot Alīna saka - olīvkrāsa ir brīnišķīga, ja to izmanto pareizā kombinācijā. Viņa parāda citu pudelīti. Arī tajā sajaukti zaļie toņi, bet sajūtas ir patīkamākas. Pudelītē sabalansēts zilais, sarkanais un dzeltenais, bet tajā, kas nepatīk, tikai zilais un dzeltenais. Tādā veidā aura-soma pierāda, ka ir vajadzīgas visas krāsas labā līdzsvarā.

Izrādās, ka, pēc aptaujām, visnemīlētākās ir dzeltenā un oranžā krāsa. Tie, kuriem patīk zilā, rezervēti izturas pret oranžo. Ja nepatīk dzīvespriecīgā dzeltenā, tad visbiežāk simpātiskāka šķiet violetā. Cilvēks, kam patīk violetā krāsa, ir vai nu intelektuāli ļoti aktīvs, vai arī daudz palīdz citiem. Alīna konsultējusi sievieti, kas izvēlējās pudelītes violetā nokrāsā. Atklājās, ka viņa ir fizioterapeite un palīdz citiem pārvarēt sāpes un ciešanas. Taču nereti šādam cilvēkam dzīvē ir par maz prieka.

Kā piespiest sevi iemīlēt krāsu

Vai, apzināti ģērbjot netīkamas krāsas drēbes, var ietekmēt savu labsajūtu vajadzīgajā virzienā? Teiksim, sarkano kāds neieredz ne acu galā, bet viņam tā vajadzīga kā ēst, lai kļūtu aktīvāks, drosmīgāks, uzņēmīgāks? «Tas ir darbs ar sevi un ieklausīšanās. Krāsu uztveram ne tikai ar acīm, uz to reaģē arī ādas šūnas. Brīnišķīgs variants ir krāsaina apakšveļa. Var izmantot kādu aksesuāru, uz galda nolikt atklātnīti,» iesaka Alīna.

Tā nav zīlēšana

Vai aura-somas konsultants, analizējot klienta izvēlētās krāsu pudelītes, var prognozēt, kas notiks? Alīna ir pārliecināta, ka nākotnei ir vairāki varianti, nevis viens un fatāli nolemts. Ja kāds taujā par karjeras iespējām, konkrēta pudelīte var norādīt uz to, ka cilvēks ir aizsēdējies. Taču, tiklīdz sāk rīkoties, viss notiek. Alīna uzsver, ka aura-somas praktiķi nav zīlnieki, viņi norāda, kam pašreizējā dzīves posmā jāpievērš uzmanība. «Bet paaugstinājumu darbā neparedzam,» viņa smejas.

Arī tad, ja uz konsultāciju ierodas pāris un krāsu izvēle signalizē par spriedzi abu starpā, viņiem netiek dots bargs padoms šķirties. «Jebkura informācija, ko saņemam no krāsām, ir darba uzdevums un iespēja mainīties, nevis kritika,» savu nostāju atklāj aura-somas praktiķe Alīna Voronova.

PAR AURA-SOMU

Aura - gaisma, soma - ķermenis (no grieķu val.). Aura-somas sistēma pastāv apmēram 30 gadu. To izveidoja Londonā dzimusī farmaceite Vikija Volla. Kopš bērnības viņa spēja saskatīt auru. Arī pēc tam, kad zaudēja redzi, Vikija turpināja redzēt auru. Lielākā daļa aura-somas pudelīšu ir Vollas radītas, un viņa konstatēja, ka konkrētas pudelītes piesaista vai nu cilvēkus, kuriem aurā ir šīs krāsas, vai tos, kuriem aurā to pietrūkst. Tā radās aura-somas devīze: mēs esam tās krāsas, kuras izvēlamies.

Pēc šā brīža krāsu izvēles varam saprast, kas mums ir aktuāls, nozīmīgs un kādas dzīves tēmas pašlaik mūs ietekmē. Šī izvēle ļauj ieraudzīt gan vajadzības, gan risinājumu. Pēc aura-somas pudelīšu izvēles secības un krāsu kombinācijas var pateikt, kā cilvēks var sevi harmonizēt, uzlabot noskaņojumu, vairot pārliecību, kļūt iejūtīgāks utt.

UZMANĪBU VECĀKIEM!

Ja konsultācijā bērni izvēlas pārsvarā pudelītes ar tumšām krāsām, tad vecāki neļauj bērnam justies atbilstoši viņa vecumam. Bērns ir pāragri pieaudzis. Piemēram, ģimenes vecākais dēls jaunākajam ir kā tēvs, nevis brālis.

Vecāku klātbūtnē bērni izvēlas tās krāsas, kas attiecas uz vecākiem, jo intuitīvi jūt, kas notiek starp mammu un tēti.