As­tro­lo­ģi­jas veik­smi­nie­ce Pa­ula Lī­cī­te

PA­ULA LĪ­CĪ­TE. Šo Pa­ulas Lī­cī­tes fo­to­at­tē­lu gla­bā Lat­vi­jas Mū­zi­kas aka­dē­mi­ja. © Latvijas Mūzikas akadēmijas arhīvs

As­tro­lo­ģi­ja un ci­tas smal­kas ma­ņas pa­lī­dzē­ju­šas Pa­ulai Lī­cī­tei no­nākt īs­ta­jā lai­kā īs­ta­jā vie­tā, bet vēl jo vai­rāk pa­lī­dzē­ju­šas ne­no­nākt ne­īs­ta­jā vie­tā.

Pa­ula Kris­tī­ne Lī­cī­te dzi­mu­si 1889. ga­da 20. augus­tā un mi­ru­si 1966. ga­da 11. augus­tā. Dzī­ves lai­kā iz­pel­nī­ju­sies Lat­vie­šu Kon­ver­sā­ci­jas vārd­nī­cas XII sē­ju­ma (R., 1935) 23 337.–23 338. sle­jā ap­lie­ci­nā­tu kom­po­nis­tes vār­du, pēc nā­ves – vie­tu «Me­ža ka­pos, kur ce­ļi krus­to­jas», ci­tē­jot Pa­ulai Lī­cī­tei vel­tī­tu mo­no­grā­fi­ju, ar kā­du tiek pa­go­di­nāts ne kurš katrs mū­zi­kā vai jeb­ku­rā ci­tā jo­mā dar­bo­jies un/vai vie­tu Me­ža ka­pos no­pel­nī­jis cil­vēks. Bi­ja jā­pai­et dau­dziem ga­diem pēc Pa­ulas Lī­cī­tes nā­ves, līdz bei­dzot 1985. ga­dā va­rē­ja iz­nākt grā­ma­ta «Va­sa­ras pas­to­rā­les», ko mu­zi­ko­lo­ģe Sil­vi­ja Stum­bre (1925–1987) bi­ja ie­sā­ku­si jau grā­ma­tas va­ro­nes dzī­ves lai­kā. Grā­ma­tas au­to­re iz­spru­ka par ma­ta tie­su no sa­vas va­ro­nes Pa­ulas Lī­cī­tes pa­tie­sā pa­re­dzē­ju­ma pa­šai par se­vi, ka «mo­no­grā­fi­ju es vairs ne­la­sī­šu» (ci­tā­ti 135. un 134. lpp.).

Tas ne­kas, ka grā­ma­tas iz­nāk­ša­nas lai­kā tās va­ro­nes vārds «var at­gā­di­nāt ti­kai iz­ska­nē­ju­ša akor­da grū­ti uz­tve­ra­mo at­bal­si» (5. lpp.). Grā­ma­tas au­to­rei un iz­dev­nie­cī­bai ga­lu ga­lā bi­ja iz­de­vies uz­mi­nēt valsts pār­val­des apa­rā­tā no­brie­du­šo va­ja­dzī­bu da­rīt zi­nā­mu sa­bied­rī­bai, ka dzī­vo­ju­si reiz tā­da Lat­vi­jas PSR No­pel­niem ba­gā­tā māk­slas dar­bi­nie­ce (126. lpp.), kas «in­te­re­sē­jās, kā un ko mek­lēt zvaig­žņu rak­stos, un daž­kārt la­biem drau­giem un ko­lē­ģiem sa­stā­dī­ja ho­ro­sko­pus» (60. lpp.). Tā­lāk 132. lpp. at­klāts – «ru­nā­jot par sap­ņiem, Pa­ulai Lī­cī­tei tie ne­re­ti bi­ju­ši gaiš­re­dzī­gi». Par vēl tre­šo Pa­ulai do­to ie­spē­ju ie­lū­ko­ties nā­kot­nē at­ce­ras vi­ņas tie­ši pēc­te­či. Pēc vi­ņas maz­dē­la Mā­ra sa­cī­tā, pie­pil­dī­jies tas, ko ome sa­re­dzē­ju­si nā­kot­nē pēc kār­tīm.

Pa­rau­gā­mies – grā­ma­ta par Pa­ulu Lī­cī­ti iz­nā­ca 1985. ga­dā, kad Pa­dom­ju Sa­vie­nī­bā va­ru pār­ņē­ma tās pē­dē­jais va­dī­tājs Mi­hails Gor­ba­čovs. Vi­ņa kar­je­ras as­tro­lo­ģis­kais skaid­ro­jums Lo­li­tas Ma­liš­či­cas iz­pil­dī­ju­mā ie­priekš ir pie­mi­nēts «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» 2015. ga­da 4. nu­mu­ra 33. lpp.: «Urā­na sek­sti­la lai­kā bi­ja iz­da­rīts pē­dē­jais mē­ģi­nā­jums re­for­mēt PSRS, jo bi­ja skaidrs, ka ar ve­ca­jiem pa­ņē­mie­niem va­ru no­tu­rēt pa­liek ar­vien grū­tāk. Pie va­ras at­nāk Gor­ba­čovs.» As­tro­lo­ģi­jas at­grie­ša­na ko­mu­nis­tis­kā re­žī­ma stin­gri kon­tro­lē­ta­jā ma­su ko­mu­ni­kā­ci­jā bi­ja ma­nā­ma jau kopš pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 80. ga­du sā­ku­ma. Tie­ši tā­pēc ir pa­mā­co­ši «Va­sa­ras pas­to­rā­lēs» at­rast di­vas ci­tas po­zī­ci­jas, ku­rās re­žīms 1985. ga­dā vēl uz­ska­tī­ja par ie­spē­ja­mu no­tu­rē­ties līdz pa­sau­les ga­lam.

Pirm­kārt, ne­drīk­stē­ja at­zīt, ka pro­fe­si­onā­la as­tro­lo­ģi­ja lat­vie­šiem bū­tu kād­reiz ie­priekš bi­ju­si. Nē, īs­tā as­tro­lo­ģi­ja jau bi­ja jā­iek­ļauj to sa­snie­gu­mu sa­rak­stā, par ko lat­vie­šiem vēl ti­kai būs jā­pa­tei­cas Pa­dom­ju Sa­vie­nī­bai, kas ap­gā­dā Lat­vi­jas PSR ar Mas­ka­vā un ci­tos pa­sau­les mē­ro­ga kul­tū­ras un zi­nāt­nes cen­tros ra­dī­tiem pro­duk­tiem. Ja kaut kas šiem pro­duk­tiem līdz­īgs to­mēr bi­jis ma­nāms uz vie­tas, tad Sil­vi­jai Stum­brei nā­cās to pa­sniegt ko­pā ar jau­tā­ju­ma zī­mēm: «Ne­vai­nī­ga ro­ta­ļa? Lai­ka ka­vēk­lis omu­lī­gā sa­bied­rī­bā?» (60. lpp.) Ti­kai pie­ļā­vu­ma for­mā Sil­vi­ja Stum­bre no­rā­dī­ja, ka «dzī­ves­biedrs va­rē­ja vei­ci­nāt arī pie­vēr­ša­nos as­tro­lo­ģi­jai» (60. lpp.), bet bez pa­skaid­ro­ju­ma, ka šis dzī­ves­biedrs bi­ja as­tro­logs: «1926. ga­dā Pa­ula Lī­cī­te ap­pre­cē­jās (ne ap­pre­cē­jās, bet fak­tis­ko kop­dzī­vi pa­tie­šām uz­sā­ka – A. K.) vēl­reiz, šo­reiz ar far­ma­cei­tu un ho­me­opā­tu Kār­li Čun­či­ņu» (59. lpp.), tā­pēc tā­lāk ti­kai «par ho­me­opā­ti­ju, da­bas dzied­nie­cī­bu, par me­di­cī­nu vis­pār...» Ne vār­da par to, ka Lat­vi­jā pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 20.–30. ga­dos to­mēr bi­ja 2–3 cil­vē­ki, kas ne­rim­tī­gi un pub­lis­ki pār­stā­vē­ja as­tro­lo­ģi­ju kaut vai dar­bu sa­vie­no­ša­nas kār­tī­bā, un ka bi­ja audi­to­ri­ja 2–3 kaut ne re­gu­lā­ri iz­nā­ko­šiem as­tro­lo­ģi­jas žur­nā­liem un ga­da­grā­ma­tām, ku­ru uz­tu­rē­ša­nā Pa­ula Lī­cī­te pie­da­lī­jās kā au­to­re un iz­de­vē­ja. Grā­ma­tā par Pa­ulas Lī­cī­tes mu­zi­kā­la­jiem sa­ce­rē­ju­miem ie­kļau­ta­jā vi­ņas pub­li­kā­ci­ju sa­rak­stā ne­bi­ja vie­tas no­rā­dei uz kom­po­nis­tes pla­šo, žur­nā­la «Sfinkss» 1928. un 1929. ga­da nu­mu­ros pub­li­cē­to trak­tā­tu «Mū­zi­ka – okul­ta māk­sla?», pat ja ci­tos kon­tek­stos 1985. ga­da Pa­dom­ju Lat­vi­jā jau drīk­stē­ja iz­teik­ties tā, kā Pa­ula Lī­cī­te bi­ja for­mu­lē­ju­si «Sfin­ksa» 1928. ga­da 8. nu­mu­ra 127. lpp., ka «kos­mis­kās pa­tie­sī­bas mū­žī­gās vēr­tī­bas sa­stā­da māk­slas dar­ba vēr­tī­bu». Šā rak­sta vie­tā Sil­vi­ja Stum­bre ir no­sau­ku­si pēc ap­jo­ma un sa­tu­ra daudz pie­ti­cī­gā­ko, ar «at­ref. P. L.» pie­teik­to rak­stu «Mū­zi­ka – ma­ģi­ja» žur­nā­la «Mū­zi­kas Ap­skats» 1936. ga­da 12. nu­mu­ra ga­da nu­me­rā­ci­jas 303.–308. lpp.

Otr­kārt, stāsts par Pa­ulas Lī­cī­tes pir­ma­jām lau­lī­bām drīk­stē­ja gro­zī­ties ti­kai ap to, ka «Pa­ula Lī­cī­te ie­mī­lē­ja jaun­u eko­no­mi­kas stu­den­tu, kā­das kre­dīt­sa­bied­rī­bas grā­mat­ve­di, lie­lu mū­zi­kas drau­gu». Tur­pat 28. lpp. ir at­klāts, ka mī­les­tī­ba vai­na­go­ta ar 1912. ga­da lau­lī­bām, pēc ku­rām Pa­ula Lī­cī­te «da­žus ga­dus sa­vu vār­du rak­stī­ja – Lī­cī­te-Skras­ti­ņa». Maz­liet tā­lāk 36. lpp. Pa­ulas Lī­cī­tes dzī­ves­biedrs iz­pel­nī­jies no­sauk­ša­nu vār­dā par Ādol­fu un no­rā­di uz vi­ņa ie­sauk­ša­nu ar­mi­jā Pirm­ā pa­sau­les ka­ra lai­kā. Ar­hī­va do­ku­men­tu ver­si­jā (1) 1888. ga­da 1. jū­ni­jā dzi­mu­šais Ādolfs Skras­tiņš 1915. ga­da 23. no­vem­brī brīv­prā­tī­gi ie­stā­jies lat­vie­šu strēl­nie­kos un 1919. ga­da 28. mai­jā – Lat­vi­jas ar­mi­jā, uz­die­nē­jis līdz Lie­pā­jas ka­ra hos­pi­tā­ļa saim­nie­cī­bas va­dī­tā­jam, at­va­ļi­nāts no ar­mi­jas pēc valsts oku­pā­ci­jas, strā­dā­jis par grā­mat­ve­di vies­nī­cā, 1941. ga­da 14. jū­ni­jā ares­tēts, aiz­vests uz nā­ves no­met­ni un no­šauts 1942. ga­da 8. ap­rī­lī (I, 3, 9, 10, 11, 51). Skras­ti­ņa un Lī­cī­tes lau­lī­ba ša­jos do­ku­men­tos da­tē­ta ar 1914. ga­du (I, 8).

Pie­mi­nēt Ādol­fu grā­ma­tā par Pa­ulu Lī­cī­ti 1985. ga­dā drīk­stē­ja ti­kai ar no­sa­cī­ju­mu, ka tas ne­kā­dā ga­dī­ju­mā ne­uz­ve­di­nās jau­tā­ju­mam, vai Pa­ula nav iz­vai­rī­ju­sies no Ādol­fa ot­rās sie­vas, 1903. ga­da 14. feb­ru­ārī dzi­mu­šās (II, 76), 1927. ga­da 28. jū­li­jā ar Ādol­fu sa­lau­lā­tās (I, 10) Jad­vi­gas lik­te­ņa tikt aiz­ves­tai uz Si­bī­ri­ju rei­zē ar vī­ru un tu­rē­tai ie­slo­dzī­ju­ma un no­me­ti­nā­ju­ma vie­tās, līdz 1956. ga­da 3. mai­jā uz Si­bī­ri­ju ti­ka aiz­sū­tīts Lat­vi­jas PSR Iekš­lie­tu mi­nis­tri­jas lē­mums ļaut vi­ņai at­griez­ties dzim­te­nē (II, 74. la­pas ot­rā pus­e). Vi­ņas lie­ta no­slēg­ta ar Lat­vi­jas Re­pub­li­kas Iekš­lie­tu mi­nis­tri­jas 1992. ga­da 18. feb­ru­āra lē­mu­mu par vi­ņas iz­sū­tī­ša­nas ne­li­ku­mī­bu (II, 78), kas pie­ņemts se­šus ga­dus pēc vi­ņas nā­ves 1986. ga­da 19. mai­jā Lie­pā­jā (I, 60).

To ne­kad nav ie­spē­jams dro­ši ap­gal­vot, kā bū­tu, ja bū­tu vai ne­bū­tu – ja 1924. ga­da 2. sep­tem­brī ne­bū­tu šķir­ta Ādol­fa un Pa­ulas lau­lī­ba (I, 10). Var­būt tad Ādolfs ne­bū­tu no­nā­cis Lie­pā­jā un ne­bū­tu pie­sais­tī­jis cil­vē­ku ķē­rā­ju uz­ma­nī­bu ar to, ka «kad Sar­ka­nā Ar­mi­ja ie­nā­ca Lat­vi­jā, tad Skras­tiņš kā­dā sa­pul­cē tei­ca: «Tos lat­vie­šus, ku­ri ne­pa­kļau­sies Sar­ka­nās ar­mi­jas pra­sī­bām, sar­kan­ar­mie­ši no­šaus»» (I un II, 1. d, kā pār­nu­mu­rē­tas abu šo lie­tu sā­kot­nē­ji pirm­ās la­pas) – tā­tad iz­tei­cies kā īs­tens pra­vie­tis, ja vi­ņa vār­dus sa­lī­dzi­na ar to, ko Kār­lis Čun­čiņš Ral­fa Bet­ho­ra aiz­se­gā bi­ja ie­da­bū­jis žur­nā­la «Bo­hē­ma» 1934. ga­da 5. nu­mu­ra 79. lpp.: «1934. g. ko­mu­nis­tu bar­ve­žiem būs vis­ļaun­da­bī­gā­kais. (..) Urāns... ra­dīs mar­ksis­tu uto­pi­jas sa­ru­ku­mu» u.tml.

Ti­cē­sim, ka «mar­ksis­tu uto­pi­jas» rak­stu­ru as­tro­logs bi­ja sa­ska­tī­jis 1934. ga­da zvaig­žņu iz­kār­to­ju­mā, ne­vis pār­rak­stī­jis no ie­priek­šē­jās die­nas, ie­priek­šē­jā ga­da vai gad­sim­ta avī­zēm, ku­rās jau bi­ja iz­skaid­rots sī­ki un smal­ki, kā­pēc ne­maz nav ie­spē­jams ra­dīt mar­ksis­tu lo­zun­giem at­bil­sto­šu sa­bied­rī­bu. Ar to do­mā­ta ne­ie­spē­ja­mī­ba pa­pla­ši­nāt mar­ksis­tu bied­ro­ša­nos līdz val­stij, kas spē­tu no­sar­gāt se­vi cī­ņā ar pā­rē­jām, uz pa­rei­zā­kiem sa­bied­rī­bas pa­ma­tiem bū­vē­tām val­stīm. To­mēr Pirm­ā pa­sau­les ka­ra gai­tā vis­maz vie­na šā­da valsts ra­dās – ak, kā­da bē­da! – tie­ši bla­kus Lat­vi­jas Re­pub­li­kai. Tas li­ka ik pa brī­dim aiz­do­mā­ties, vai vis­pār bi­ja jē­ga di­bi­nāt val­sti tik ne­lā­gā vie­tā, ku­ras pro­jek­ci­ja de­be­sīs at­klā­ta Kār­ļa Čun­či­ņa un Pa­ulas Lī­cī­tes fak­tis­ki pa abiem sa­ga­ta­vo­ta­jā grā­ma­tā «Īs­tie sen­ču pra­vie­to­ju­mi 1930. ga­dam» un at­re­fe­rē­ta «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» 2014. ga­da 5. nu­mu­ra 34. lpp.: «Vi­sas pēc ka­ra di­bi­nā­tās val­stis stāv zem lie­lās Sa­tur­na un Urā­na opo­zī­ci­jas iz­nī­ci­no­šā ie­spai­da», un tie­ši par Lat­vi­ju «ga­la vārds tad tiks teikts drīz vien». Ko tā­lāk da­rīt as­tro­lo­gam, kurš no­la­sī­jis tik drau­dī­gas zī­mes? Vai vi­ņam jā­bēg uz dro­šā­ku vie­tu? Vai var­būt zvaig­znes sniegs vi­ņam pa­do­mu, kā iz­da­rīt tā, lai pat nā­vīgs trie­ciens val­stij as­tro­lo­gu ķer­tu daudz mīk­stā­kā vei­dā vai ne­ķer­tu ne­maz?

Lat­vi­jas Re­pub­li­kas iz­vei­do­ša­nas lai­kā pie­dzī­vo­tās šaus­mas brī­di­nā­ja, ka arī uz priekš­u ie­spē­ja­mā eso­šās valsts no­mai­ņa ar jeb­ku­ru ci­tu val­sti pa­kļaus vi­ņus nā­ves bries­mām un dau­dzus – arī nā­vei. Tie­ši tā­pēc cil­vē­ki bi­ja ar mie­ru pa­ļau­ties uz daudz ko, sā­kot ar Ral­fa Bet­ho­ra pie­dā­vā­to Urā­nu, ja tas ar Pa­dom­ju Sa­vie­nī­bas sa­grau­ša­nu pār­spē­tu ļau­no ko­mu­nis­tu zvaig­zni Sa­tur­nu, un bei­dzot ar se­vi pa­šu pie­dā­vā­ju­šo Kār­li Ul­ma­ni – kaut dik­ta­to­ru, kaut dok­to­ru, ja vien viņš so­lī­ja, ka Lat­vi­jas valsts pa­liks sa­vā vie­tā.

Lat­vi­jas Re­pub­li­ka Kār­ļa Ul­ma­ņa dik­ta­tū­ras for­mā­tā ne­spē­ja glābt ne se­vi, ne sa­vus pil­so­ņus, bet kopš 1933. ga­da ar vie­nu uz­vār­du dzī­vo­jo­šie Pa­ula un Kār­lis Lī­cī­ši pa­ši iz­gro­zī­jās no bries­mām, kas vi­ņiem ra­dās līdz ar Lat­vi­jas oku­pā­ci­ju un no­nāk­ša­nu pa­sau­les ka­ra zo­nā. No vie­nas pus­es, to pa­šu ar pla­šā­kām vai īsā­kām at­ru­nām va­rē­tu teikt par Lat­vi­jas un vis­pār ka­ra pār­ņem­to te­ri­to­ri­ju ie­dzī­vo­tā­ju vai­rā­ku­mu, kas sa­vas dzī­vī­bas sa­gla­bā­ja. No ot­ras pus­es, nav zi­ņu, ka no­ga­li­nāts bū­tu kaut vai viens no tiem, ku­ri Lat­vi­jā pirms Ot­rā pa­sau­les ka­ra pub­lis­ki at­zī­mē­ti ar spē­jām šā­dā vai tā­dā vei­dā ie­lū­ko­ties nā­kot­nē. Tā­du cil­vē­ku Lat­vi­jā bi­ja tik maz, ka sta­tis­ti­kas me­to­des ne­dod at­bil­di, cik dau­dziem no da­žiem bi­ja jā­iet bo­jā, lai pa­re­ģu ko­pu­ma lik­te­nis sa­kris­tu ar Lat­vi­jas ie­dzī­vo­tā­ju ko­pu­ma lik­te­ni, to­ties sa­tu­ris­ki šķiet paš­sap­ro­ta­mi, ka vi­ņu no­ga­li­nā­ša­nas var­bū­tī­ba to­mēr bi­ja augst­āka par sta­tis­tis­ki vi­dē­jo. Pie šīs tē­mas mēs vēl at­grie­zī­si­mies.

Cil­vē­ku dzī­vī­bas glāb­jo­šas zī­mes un dzi­ņas (vī­zi­jas) va­rē­tu būt pa­rā­dī­ju­šās vi­ņiem jau ga­dus un ga­du des­mi­tus pirms iz­šķi­ro­ša­jiem no­ti­ku­miem, un, no ot­ras pus­es, vēl pēc ga­diem vi­ņi sa­prot, no kā­dām bries­mām šie brī­di­nā­ju­mi vi­ņus aiz­vir­zī­ju­ši. 1944. ga­dā prak­tis­ki vi­si kaut cik rī­cīb­spē­jī­gie Lat­vi­jas ie­dzī­vo­tā­ji no­nā­ca si­tu­āci­jā, ku­rā vi­sa vi­ņu ie­priek­šē­jā dzī­ve iz­rā­dī­jās ga­ta­vo­ša­nās lē­mu­mam pa­likt vai ne­pa­likt Lat­vi­jā. Lī­cī­ši pa­li­ka un ne­kļū­dī­jās.

Pa­ulas pras­me no­la­sīt zvaig­žņu, sap­ņu vai kār­šu snieg­to in­for­mā­ci­ju de­va vi­ņai ie­spē­ju vēl il­gus ga­dus no­dzī­vot kom­for­tab­lā­kā mu­zi­kā­la­jā un vis­pār in­te­lek­tu­āla­jā vi­dē Lat­vi­jas PSR, ne­kā bū­tu jā­dzī­vo trim­dā. Pa­ula Lī­cī­te ar vi­ņas kom­po­zī­ci­jām kļu­va vieg­lāk pa­ma­nā­ma tie­ši Lat­vi­jas PSR pēc tam, kad karš, pa­dom­ju un tā­pat vā­cu re­pre­si­jas un dau­dzu māk­sli­nie­ku emig­rā­ci­ja 1944. ga­dā bi­ja iz­re­ti­nā­ju­šas dzim­te­nē pa­li­ku­šo kul­tū­ras dar­bi­nie­ku un pub­lis­kai at­ska­ņo­ša­nai at­ļau­to lat­vie­šu kom­po­nis­tu dar­bu ko­pu­mu. «To­reiz Pa­ulas Lī­cī­tes vār­du mi­nē­ja bie­ži – īpa­ši, kad at­zī­mē­ja Pa­dom­ju Lat­vi­jas kom­po­nis­tu la­bā­kos sa­snie­gu­mus dzies­mas žan­rā,» Sil­vi­ja Stum­bre rak­stu­ro­ja pir­mos pēc­ka­ra ga­dus (100. lpp.), bet Lat­vi­jas PSR daudz kas no­ri­si­nā­jās tik lē­ni, ka 1945./46. ga­dā uz­sāk­tās Pa­ulas Lī­cī­tes sla­vē­ša­nas iner­ce snie­dzās līdz vi­ņas nā­vei un vēl tā­lāk līdz «Va­sa­ras pas­to­rā­ļu» iz­nāk­ša­nai.

Sev lab­vē­lī­ga­jā vi­dē Pa­ula no­nā­ca it kā vis­vien­kār­šā­ka­jā vei­dā – pa­lie­kot uz vie­tas, kaut 1944. ga­dā ne­bi­ja ne­kā­du ga­ran­ti­ju, ka šā­da pa­lik­ša­na ne­at­bilst no­nāk­ša­nai Si­bī­ri­jā vai uz­reiz ka­pā. Emig­rā­ci­jā tad de­vās ne vien vi­ņas vīr­a­brā­lis Bru­no Čun­čiņš, bet arī pa­šas mei­ta Ri­ta Skras­ti­ņa (1914–2004), to­brīd jau lau­lī­bā Lie­pa un vē­lāk, tur­pi­not mā­tes, tē­va un pa­tē­va dzī­ves sti­lu, ot­ra­jā lau­lī­bā Me­do­ka. Vi­ņa drīz vien kļu­va par lie­lā­kā trim­das lat­vie­šu laik­rak­sta «Laiks» līdz­strād­nie­ci – ar Pai­jas vār­du pa­zīs­ta­mu au­to­ri vai­rā­kiem tūk­sto­šiem ne­dē­ļas ap­ska­tu «Rai­bā dzī­ve». Vi­ņas «Mar­sa me­lo­di­ja» avī­zes 1993. ga­da 11. sep­tem­bra 8. lpp. (avī­zes pē­dē­jā lpp., pa­ras­ta­jā «Rai­bās dzī­ves» vie­tā) skan kā tur­pi­nā­jums mā­tes rak­stī­ta­jam «Sfin­ksā» un «Mū­zi­kas Ap­ska­tā». Šā ie­mes­la dēļ kon­krē­tais raksts iz­celts starp ļo­ti dau­dziem, ku­ros Pai­ja iz­man­to­ju­si as­tro­lo­ģi­jas tē­lus un tē­mas. Kad «Laiks» sā­ka iz­nākt re­tāk, bet bie­zā­kā for­mā­tā, avī­zes 2004. ga­da 22.–28. mai­ja nu­mu­ru no­slē­dzo­šā pub­li­kā­ci­ja 24. lpp. bi­ja vi­sat­bil­sto­šā­kā vie­ta As­tras Mo­oras vēs­tī­ju­mam par avī­zes il­gga­dē­jo līdz­strād­nie­ci: «Aiz­vēr­ta «Rai­bās dzī­ves» pē­dē­jā lap­pu­se.»

Pie­ļau­jams ir viss. Ja nu Pa­ula Lī­cī­te bū­tu de­vu­sies uz brī­vo pa­sau­li, tad var­būt tie­ši tā­pēc kāds mū­zi­ķis tur bū­tu at­ra­dis tik ģe­ni­ālu in­ter­pre­tā­ci­ju Pa­ulas Lī­cī­tes rak­stī­ta­jām no­tīm, ka vi­ņas dar­bus sāk­tu at­ska­ņot vi­sās pa­sau­les ma­lās un pa­vēr­tu kom­po­nis­tei ce­ļu uz brī­vās pa­sau­les la­bu­miem. Pie kaut kā no šiem la­bu­miem vi­ņa ti­ka pat Lat­vi­jas PSR, uz ku­rie­ni «mei­ta sū­tī­ja lie­las pa­kas», kā stās­ta Mā­ris Lī­cī­tis. Kom­po­nis­tes no­tis ir pa­li­ku­šas un pa­liks kā lie­cī­bas par lat­vie­šu sa­ce­rē­tās mū­zi­kas vēs­tu­ri un kon­krē­ti, pa­ļau­jo­ties uz Sil­vi­jas Stum­bres vēr­tē­ju­mu, par «pār­ejas pos­mu no tra­di­ci­onā­lās ro­man­tis­kās do­mā­ša­nas uz im­pre­si­onis­tis­ko» (79. lpp.). Pa­ula Lī­cī­te bi­ja starp vis­pār pir­ma­jiem jau­nat­vēr­tās kon­ser­va­to­ri­jas ab­sol­ven­tiem, vie­na no di­vām pir­ma­jām dip­lo­mē­ta­jām lat­vie­šu kom­po­nis­tēm, ve­cā­kā bied­re­ne Lū­ci­jai Ga­rū­tai (1902–1977).

Būt māk­sli­nie­kam no­zī­mē ris­ku iz­bau­dīt, cik ne­žē­lī­gi pie­pil­dās Pa­ulas Lī­cī­tes vār­di no te­pat jau iz­man­to­tā frag­men­ta rak­stā «Mū­zi­ka – okul­ta māk­sla?»: «Bez die­viš­ķās ide­jas, ku­ra nāk ti­kai kā žē­las­tī­ba un ne­ļau­jas no prā­ta iz­sauk­ties, katrs darbs pa­liks ti­kai darbs un ne māk­sla.» Zi­nā­ja, lūk, Pa­ula Lī­cī­te arī tie­ši tur­pat ci­tē­to as­tro­lo­gu pa­mā­cī­bu, ka «Urans ir Ve­ne­ras ok­ta­ve, bet Ne­ptuns – ok­ta­ve Mer­ku­ram», ta­ču šā­das zi­nā­ša­nas un pras­mes pār­likt pla­nē­tu rak­stus de­be­sīs no­šu rak­stos uz pa­pī­ra ne­pa­līdz vi­ņas sa­ce­rē­ju­miem ska­nēt pēc vi­ņas nā­ves (vēl skar­bāk mē­rot, pēc kat­ra dar­ba nā­ves sa­vā pirm­at­ska­ņo­ju­mā... ja tāds vis­pār ir bi­jis). Pie­tiek ar pār­bau­dēm iz­la­ses kār­tī­bā – pie­tiek ar da­žu dar­bu at­ska­ņo­ju­miem da­žas rei­zes (2), lai Pa­ula Lī­cī­te pa­lik­tu lat­vie­šu kom­po­nis­te mū­žī­gi, t.i., tik il­gi, ka­mēr lat­vie­šu tau­ta spēs uz­tu­rēt mu­zi­ko­lo­gus. Vi­ņi aiz­vien no jaun­a pa­pil­di­nās lat­vie­šu kom­po­nis­tu sa­rak­stus, pār­rak­stot ta­jos vi­sus vār­dus no se­nā­kiem sa­rak­stiem, kaut var­bū­tī­ba uz­rā­dī­to cil­vē­ku mū­zi­kas at­ska­ņo­ša­nai nav daudz lie­lā­ka par pa­šu cil­vē­ku aug­šām­cel­ša­nos. Tie­ši tā­pat Pa­ula Lī­cī­te ir jā­at­zīst par lat­vie­šu as­tro­lo­ģi, jo avī­ze «Pē­dē­jā Brī­dī» 1932. ga­da 16. jan­vā­ra 6. lpp. pub­li­cē­ju­si šo: «No­piet­ni pie as­tro­lo­ģi­jas ķe­ro­ties, va­rot pa­nākt brī­num­lie­tas. Tā P. Lī­cī­te pat va­rē­ju­si pēc zvaig­znēm no­teikt da­žus no­ti­ku­mus. Tāds ir bi­jis sa­vā lai­kā vi­ņas pa­re­ģo­jums Nac. Ope­ras dar­bi­nie­cei Vi­tai Sku­je­niec par priekš­ā stā­vo­šo vil­cie­na ka­tas­tro­fu, ku­rā, kā zi­nāms, (1931. ga­da 8. augus­tā – A. K.) no­si­ta pē­dē­jās mā­su – dzejn. Bi­ru­tu.» Ar pa­gā­ju­šo ga­du da­tē­ta­jā grā­ma­tā «Il­ze Vaz­di­ka. Sal­dā ka­tor­ga» tās va­ro­ne 61. lpp. lie­ci­na par sa­vu ko­lē­ģi, vēl jo­pro­jām te­āt­ru pub­li­kas at­mi­ņā pa­li­ku­šo ak­tri­si un ska­tu­ves kus­tī­bu pa­snie­dzē­ju Ēri­ku Fer­du (1914–1997): «Kād­reiz jau­nī­bā kom­po­nis­te Pa­ula Lī­cī­te bi­ja pa­re­dzē­ju­si Ēri­kai nā­kot­ni. Ēri­ka kal­po­šot di­vām mū­zām, ap­pre­cē­šo­ties ar kriet­ni jaun­āku vī­ru, kurš to­mēr no šīs pa­sau­les aizies pir­mais, vi­ņai būs trīs ope­rā­ci­jas, no ku­rām pē­dē­jā – lik­te­nī­ga. Ēri­ka pa­smē­ju­sies vien, ta­ču, ga­diem ejot, smiek­li vairs nav nā­ku­ši – pa­re­ģo­ju­mi pie­pil­dī­ju­šies cits pēc ci­ta.»   

1. Par Ādol­fa Skras­ti­ņa un vi­ņa ot­rās sie­vas Jad­vi­gas lik­te­ņiem lie­ci­na di­vas Lat­vi­jas Valsts ar­hī­va lie­tas: I – 1986. fon­da 2. ap­rak­sta lie­ta P – 7961 un II – 1987. fon­da Rī­gas ap­rak­sta 15047. lie­ta. Ro­mie­šu un arā­bu ci­pa­ri pa­mat­tek­stā no­rā­da nu­mu­rus at­tie­cī­gi lie­tai un la­pai, kur ap­lie­ci­nā­ti šeit mi­nē­tie fak­ti.

2. Te nav ne­kā­da no­do­ma dis­kre­di­tēt kom­po­nis­tus. At­gā­di­nā­sim līdz ar Igo­ru Bes­tu­že­vu-La­du «Pa­dom­ju Jau­nat­nes» 1969. ga­da 12. feb­ru­āra 4. lpp., «ka 60 līdz 80 pro­cen­tus no vi­sām pa­sau­les lie­lā­ko bib­li­otē­ku grā­ma­tām ne­viens ne­kad nav pie­pra­sī­jis. No pā­rē­jiem ap­mē­ram pus­e pie­pra­sī­ta ne vai­rāk kā pār­is rei­zes.» Ta­gad va­rē­tu ce­rēt uz lie­lā­ku iz­klie­di la­sā­mo un tie­ši tā­pat klau­sā­mo ga­ba­lu iz­vē­lē, jo bib­li­otē­kas da­ļē­ji aiz­vie­to in­ter­nets. Tur do­ku­men­tēts, cik sim­tus rei­žu cil­vē­ki no­klau­sī­ju­šies P. Lī­cī­tes kla­vier­dar­bu cik­lu Vil­mas Cī­ru­les iz­pil­dī­ju­mā un po­li­fo­nis­ko skaņ­dar­bu «Ave, Ma­ri­ja» ar Ine­ses Ga­lan­tes so­lo par­ti­ju.

Horoskopi

2025.gads daudziem zodiaku pārstāvjiem dos iespēju atrast iekšējo mieru un harmoniju. Taču pusei no 12 zodiakiem šis gads būs kā ceļš uz līdzsvaru, un katram no tiem būs jāmācās atrast savu veidu, kā atbrīvoties no stresa un sasniegt patiesu mieru.

Svarīgākais