As­tro­lo­ģi­jas veik­smi­nie­ce Pa­ula Lī­cī­te

PA­ULA LĪ­CĪ­TE. Šo Pa­ulas Lī­cī­tes fo­to­at­tē­lu gla­bā Lat­vi­jas Mū­zi­kas aka­dē­mi­ja. © Latvijas Mūzikas akadēmijas arhīvs

As­tro­lo­ģi­ja un ci­tas smal­kas ma­ņas pa­lī­dzē­ju­šas Pa­ulai Lī­cī­tei no­nākt īs­ta­jā lai­kā īs­ta­jā vie­tā, bet vēl jo vai­rāk pa­lī­dzē­ju­šas ne­no­nākt ne­īs­ta­jā vie­tā.

Pa­ula Kris­tī­ne Lī­cī­te dzi­mu­si 1889. ga­da 20. augus­tā un mi­ru­si 1966. ga­da 11. augus­tā. Dzī­ves lai­kā iz­pel­nī­ju­sies Lat­vie­šu Kon­ver­sā­ci­jas vārd­nī­cas XII sē­ju­ma (R., 1935) 23 337.–23 338. sle­jā ap­lie­ci­nā­tu kom­po­nis­tes vār­du, pēc nā­ves – vie­tu «Me­ža ka­pos, kur ce­ļi krus­to­jas», ci­tē­jot Pa­ulai Lī­cī­tei vel­tī­tu mo­no­grā­fi­ju, ar kā­du tiek pa­go­di­nāts ne kurš katrs mū­zi­kā vai jeb­ku­rā ci­tā jo­mā dar­bo­jies un/vai vie­tu Me­ža ka­pos no­pel­nī­jis cil­vēks. Bi­ja jā­pai­et dau­dziem ga­diem pēc Pa­ulas Lī­cī­tes nā­ves, līdz bei­dzot 1985. ga­dā va­rē­ja iz­nākt grā­ma­ta «Va­sa­ras pas­to­rā­les», ko mu­zi­ko­lo­ģe Sil­vi­ja Stum­bre (1925–1987) bi­ja ie­sā­ku­si jau grā­ma­tas va­ro­nes dzī­ves lai­kā. Grā­ma­tas au­to­re iz­spru­ka par ma­ta tie­su no sa­vas va­ro­nes Pa­ulas Lī­cī­tes pa­tie­sā pa­re­dzē­ju­ma pa­šai par se­vi, ka «mo­no­grā­fi­ju es vairs ne­la­sī­šu» (ci­tā­ti 135. un 134. lpp.).

Tas ne­kas, ka grā­ma­tas iz­nāk­ša­nas lai­kā tās va­ro­nes vārds «var at­gā­di­nāt ti­kai iz­ska­nē­ju­ša akor­da grū­ti uz­tve­ra­mo at­bal­si» (5. lpp.). Grā­ma­tas au­to­rei un iz­dev­nie­cī­bai ga­lu ga­lā bi­ja iz­de­vies uz­mi­nēt valsts pār­val­des apa­rā­tā no­brie­du­šo va­ja­dzī­bu da­rīt zi­nā­mu sa­bied­rī­bai, ka dzī­vo­ju­si reiz tā­da Lat­vi­jas PSR No­pel­niem ba­gā­tā māk­slas dar­bi­nie­ce (126. lpp.), kas «in­te­re­sē­jās, kā un ko mek­lēt zvaig­žņu rak­stos, un daž­kārt la­biem drau­giem un ko­lē­ģiem sa­stā­dī­ja ho­ro­sko­pus» (60. lpp.). Tā­lāk 132. lpp. at­klāts – «ru­nā­jot par sap­ņiem, Pa­ulai Lī­cī­tei tie ne­re­ti bi­ju­ši gaiš­re­dzī­gi». Par vēl tre­šo Pa­ulai do­to ie­spē­ju ie­lū­ko­ties nā­kot­nē at­ce­ras vi­ņas tie­ši pēc­te­či. Pēc vi­ņas maz­dē­la Mā­ra sa­cī­tā, pie­pil­dī­jies tas, ko ome sa­re­dzē­ju­si nā­kot­nē pēc kār­tīm.

Pa­rau­gā­mies – grā­ma­ta par Pa­ulu Lī­cī­ti iz­nā­ca 1985. ga­dā, kad Pa­dom­ju Sa­vie­nī­bā va­ru pār­ņē­ma tās pē­dē­jais va­dī­tājs Mi­hails Gor­ba­čovs. Vi­ņa kar­je­ras as­tro­lo­ģis­kais skaid­ro­jums Lo­li­tas Ma­liš­či­cas iz­pil­dī­ju­mā ie­priekš ir pie­mi­nēts «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» 2015. ga­da 4. nu­mu­ra 33. lpp.: «Urā­na sek­sti­la lai­kā bi­ja iz­da­rīts pē­dē­jais mē­ģi­nā­jums re­for­mēt PSRS, jo bi­ja skaidrs, ka ar ve­ca­jiem pa­ņē­mie­niem va­ru no­tu­rēt pa­liek ar­vien grū­tāk. Pie va­ras at­nāk Gor­ba­čovs.» As­tro­lo­ģi­jas at­grie­ša­na ko­mu­nis­tis­kā re­žī­ma stin­gri kon­tro­lē­ta­jā ma­su ko­mu­ni­kā­ci­jā bi­ja ma­nā­ma jau kopš pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 80. ga­du sā­ku­ma. Tie­ši tā­pēc ir pa­mā­co­ši «Va­sa­ras pas­to­rā­lēs» at­rast di­vas ci­tas po­zī­ci­jas, ku­rās re­žīms 1985. ga­dā vēl uz­ska­tī­ja par ie­spē­ja­mu no­tu­rē­ties līdz pa­sau­les ga­lam.

Pirm­kārt, ne­drīk­stē­ja at­zīt, ka pro­fe­si­onā­la as­tro­lo­ģi­ja lat­vie­šiem bū­tu kād­reiz ie­priekš bi­ju­si. Nē, īs­tā as­tro­lo­ģi­ja jau bi­ja jā­iek­ļauj to sa­snie­gu­mu sa­rak­stā, par ko lat­vie­šiem vēl ti­kai būs jā­pa­tei­cas Pa­dom­ju Sa­vie­nī­bai, kas ap­gā­dā Lat­vi­jas PSR ar Mas­ka­vā un ci­tos pa­sau­les mē­ro­ga kul­tū­ras un zi­nāt­nes cen­tros ra­dī­tiem pro­duk­tiem. Ja kaut kas šiem pro­duk­tiem līdz­īgs to­mēr bi­jis ma­nāms uz vie­tas, tad Sil­vi­jai Stum­brei nā­cās to pa­sniegt ko­pā ar jau­tā­ju­ma zī­mēm: «Ne­vai­nī­ga ro­ta­ļa? Lai­ka ka­vēk­lis omu­lī­gā sa­bied­rī­bā?» (60. lpp.) Ti­kai pie­ļā­vu­ma for­mā Sil­vi­ja Stum­bre no­rā­dī­ja, ka «dzī­ves­biedrs va­rē­ja vei­ci­nāt arī pie­vēr­ša­nos as­tro­lo­ģi­jai» (60. lpp.), bet bez pa­skaid­ro­ju­ma, ka šis dzī­ves­biedrs bi­ja as­tro­logs: «1926. ga­dā Pa­ula Lī­cī­te ap­pre­cē­jās (ne ap­pre­cē­jās, bet fak­tis­ko kop­dzī­vi pa­tie­šām uz­sā­ka – A. K.) vēl­reiz, šo­reiz ar far­ma­cei­tu un ho­me­opā­tu Kār­li Čun­či­ņu» (59. lpp.), tā­pēc tā­lāk ti­kai «par ho­me­opā­ti­ju, da­bas dzied­nie­cī­bu, par me­di­cī­nu vis­pār...» Ne vār­da par to, ka Lat­vi­jā pa­gā­ju­šā gad­sim­ta 20.–30. ga­dos to­mēr bi­ja 2–3 cil­vē­ki, kas ne­rim­tī­gi un pub­lis­ki pār­stā­vē­ja as­tro­lo­ģi­ju kaut vai dar­bu sa­vie­no­ša­nas kār­tī­bā, un ka bi­ja audi­to­ri­ja 2–3 kaut ne re­gu­lā­ri iz­nā­ko­šiem as­tro­lo­ģi­jas žur­nā­liem un ga­da­grā­ma­tām, ku­ru uz­tu­rē­ša­nā Pa­ula Lī­cī­te pie­da­lī­jās kā au­to­re un iz­de­vē­ja. Grā­ma­tā par Pa­ulas Lī­cī­tes mu­zi­kā­la­jiem sa­ce­rē­ju­miem ie­kļau­ta­jā vi­ņas pub­li­kā­ci­ju sa­rak­stā ne­bi­ja vie­tas no­rā­dei uz kom­po­nis­tes pla­šo, žur­nā­la «Sfinkss» 1928. un 1929. ga­da nu­mu­ros pub­li­cē­to trak­tā­tu «Mū­zi­ka – okul­ta māk­sla?», pat ja ci­tos kon­tek­stos 1985. ga­da Pa­dom­ju Lat­vi­jā jau drīk­stē­ja iz­teik­ties tā, kā Pa­ula Lī­cī­te bi­ja for­mu­lē­ju­si «Sfin­ksa» 1928. ga­da 8. nu­mu­ra 127. lpp., ka «kos­mis­kās pa­tie­sī­bas mū­žī­gās vēr­tī­bas sa­stā­da māk­slas dar­ba vēr­tī­bu». Šā rak­sta vie­tā Sil­vi­ja Stum­bre ir no­sau­ku­si pēc ap­jo­ma un sa­tu­ra daudz pie­ti­cī­gā­ko, ar «at­ref. P. L.» pie­teik­to rak­stu «Mū­zi­ka – ma­ģi­ja» žur­nā­la «Mū­zi­kas Ap­skats» 1936. ga­da 12. nu­mu­ra ga­da nu­me­rā­ci­jas 303.–308. lpp.

Otr­kārt, stāsts par Pa­ulas Lī­cī­tes pir­ma­jām lau­lī­bām drīk­stē­ja gro­zī­ties ti­kai ap to, ka «Pa­ula Lī­cī­te ie­mī­lē­ja jaun­u eko­no­mi­kas stu­den­tu, kā­das kre­dīt­sa­bied­rī­bas grā­mat­ve­di, lie­lu mū­zi­kas drau­gu». Tur­pat 28. lpp. ir at­klāts, ka mī­les­tī­ba vai­na­go­ta ar 1912. ga­da lau­lī­bām, pēc ku­rām Pa­ula Lī­cī­te «da­žus ga­dus sa­vu vār­du rak­stī­ja – Lī­cī­te-Skras­ti­ņa». Maz­liet tā­lāk 36. lpp. Pa­ulas Lī­cī­tes dzī­ves­biedrs iz­pel­nī­jies no­sauk­ša­nu vār­dā par Ādol­fu un no­rā­di uz vi­ņa ie­sauk­ša­nu ar­mi­jā Pirm­ā pa­sau­les ka­ra lai­kā. Ar­hī­va do­ku­men­tu ver­si­jā (1) 1888. ga­da 1. jū­ni­jā dzi­mu­šais Ādolfs Skras­tiņš 1915. ga­da 23. no­vem­brī brīv­prā­tī­gi ie­stā­jies lat­vie­šu strēl­nie­kos un 1919. ga­da 28. mai­jā – Lat­vi­jas ar­mi­jā, uz­die­nē­jis līdz Lie­pā­jas ka­ra hos­pi­tā­ļa saim­nie­cī­bas va­dī­tā­jam, at­va­ļi­nāts no ar­mi­jas pēc valsts oku­pā­ci­jas, strā­dā­jis par grā­mat­ve­di vies­nī­cā, 1941. ga­da 14. jū­ni­jā ares­tēts, aiz­vests uz nā­ves no­met­ni un no­šauts 1942. ga­da 8. ap­rī­lī (I, 3, 9, 10, 11, 51). Skras­ti­ņa un Lī­cī­tes lau­lī­ba ša­jos do­ku­men­tos da­tē­ta ar 1914. ga­du (I, 8).

Pie­mi­nēt Ādol­fu grā­ma­tā par Pa­ulu Lī­cī­ti 1985. ga­dā drīk­stē­ja ti­kai ar no­sa­cī­ju­mu, ka tas ne­kā­dā ga­dī­ju­mā ne­uz­ve­di­nās jau­tā­ju­mam, vai Pa­ula nav iz­vai­rī­ju­sies no Ādol­fa ot­rās sie­vas, 1903. ga­da 14. feb­ru­ārī dzi­mu­šās (II, 76), 1927. ga­da 28. jū­li­jā ar Ādol­fu sa­lau­lā­tās (I, 10) Jad­vi­gas lik­te­ņa tikt aiz­ves­tai uz Si­bī­ri­ju rei­zē ar vī­ru un tu­rē­tai ie­slo­dzī­ju­ma un no­me­ti­nā­ju­ma vie­tās, līdz 1956. ga­da 3. mai­jā uz Si­bī­ri­ju ti­ka aiz­sū­tīts Lat­vi­jas PSR Iekš­lie­tu mi­nis­tri­jas lē­mums ļaut vi­ņai at­griez­ties dzim­te­nē (II, 74. la­pas ot­rā pus­e). Vi­ņas lie­ta no­slēg­ta ar Lat­vi­jas Re­pub­li­kas Iekš­lie­tu mi­nis­tri­jas 1992. ga­da 18. feb­ru­āra lē­mu­mu par vi­ņas iz­sū­tī­ša­nas ne­li­ku­mī­bu (II, 78), kas pie­ņemts se­šus ga­dus pēc vi­ņas nā­ves 1986. ga­da 19. mai­jā Lie­pā­jā (I, 60).

To ne­kad nav ie­spē­jams dro­ši ap­gal­vot, kā bū­tu, ja bū­tu vai ne­bū­tu – ja 1924. ga­da 2. sep­tem­brī ne­bū­tu šķir­ta Ādol­fa un Pa­ulas lau­lī­ba (I, 10). Var­būt tad Ādolfs ne­bū­tu no­nā­cis Lie­pā­jā un ne­bū­tu pie­sais­tī­jis cil­vē­ku ķē­rā­ju uz­ma­nī­bu ar to, ka «kad Sar­ka­nā Ar­mi­ja ie­nā­ca Lat­vi­jā, tad Skras­tiņš kā­dā sa­pul­cē tei­ca: «Tos lat­vie­šus, ku­ri ne­pa­kļau­sies Sar­ka­nās ar­mi­jas pra­sī­bām, sar­kan­ar­mie­ši no­šaus»» (I un II, 1. d, kā pār­nu­mu­rē­tas abu šo lie­tu sā­kot­nē­ji pirm­ās la­pas) – tā­tad iz­tei­cies kā īs­tens pra­vie­tis, ja vi­ņa vār­dus sa­lī­dzi­na ar to, ko Kār­lis Čun­čiņš Ral­fa Bet­ho­ra aiz­se­gā bi­ja ie­da­bū­jis žur­nā­la «Bo­hē­ma» 1934. ga­da 5. nu­mu­ra 79. lpp.: «1934. g. ko­mu­nis­tu bar­ve­žiem būs vis­ļaun­da­bī­gā­kais. (..) Urāns... ra­dīs mar­ksis­tu uto­pi­jas sa­ru­ku­mu» u.tml.

Ti­cē­sim, ka «mar­ksis­tu uto­pi­jas» rak­stu­ru as­tro­logs bi­ja sa­ska­tī­jis 1934. ga­da zvaig­žņu iz­kār­to­ju­mā, ne­vis pār­rak­stī­jis no ie­priek­šē­jās die­nas, ie­priek­šē­jā ga­da vai gad­sim­ta avī­zēm, ku­rās jau bi­ja iz­skaid­rots sī­ki un smal­ki, kā­pēc ne­maz nav ie­spē­jams ra­dīt mar­ksis­tu lo­zun­giem at­bil­sto­šu sa­bied­rī­bu. Ar to do­mā­ta ne­ie­spē­ja­mī­ba pa­pla­ši­nāt mar­ksis­tu bied­ro­ša­nos līdz val­stij, kas spē­tu no­sar­gāt se­vi cī­ņā ar pā­rē­jām, uz pa­rei­zā­kiem sa­bied­rī­bas pa­ma­tiem bū­vē­tām val­stīm. To­mēr Pirm­ā pa­sau­les ka­ra gai­tā vis­maz vie­na šā­da valsts ra­dās – ak, kā­da bē­da! – tie­ši bla­kus Lat­vi­jas Re­pub­li­kai. Tas li­ka ik pa brī­dim aiz­do­mā­ties, vai vis­pār bi­ja jē­ga di­bi­nāt val­sti tik ne­lā­gā vie­tā, ku­ras pro­jek­ci­ja de­be­sīs at­klā­ta Kār­ļa Čun­či­ņa un Pa­ulas Lī­cī­tes fak­tis­ki pa abiem sa­ga­ta­vo­ta­jā grā­ma­tā «Īs­tie sen­ču pra­vie­to­ju­mi 1930. ga­dam» un at­re­fe­rē­ta «Prak­tis­kās As­tro­lo­ģi­jas» 2014. ga­da 5. nu­mu­ra 34. lpp.: «Vi­sas pēc ka­ra di­bi­nā­tās val­stis stāv zem lie­lās Sa­tur­na un Urā­na opo­zī­ci­jas iz­nī­ci­no­šā ie­spai­da», un tie­ši par Lat­vi­ju «ga­la vārds tad tiks teikts drīz vien». Ko tā­lāk da­rīt as­tro­lo­gam, kurš no­la­sī­jis tik drau­dī­gas zī­mes? Vai vi­ņam jā­bēg uz dro­šā­ku vie­tu? Vai var­būt zvaig­znes sniegs vi­ņam pa­do­mu, kā iz­da­rīt tā, lai pat nā­vīgs trie­ciens val­stij as­tro­lo­gu ķer­tu daudz mīk­stā­kā vei­dā vai ne­ķer­tu ne­maz?

Lat­vi­jas Re­pub­li­kas iz­vei­do­ša­nas lai­kā pie­dzī­vo­tās šaus­mas brī­di­nā­ja, ka arī uz priekš­u ie­spē­ja­mā eso­šās valsts no­mai­ņa ar jeb­ku­ru ci­tu val­sti pa­kļaus vi­ņus nā­ves bries­mām un dau­dzus – arī nā­vei. Tie­ši tā­pēc cil­vē­ki bi­ja ar mie­ru pa­ļau­ties uz daudz ko, sā­kot ar Ral­fa Bet­ho­ra pie­dā­vā­to Urā­nu, ja tas ar Pa­dom­ju Sa­vie­nī­bas sa­grau­ša­nu pār­spē­tu ļau­no ko­mu­nis­tu zvaig­zni Sa­tur­nu, un bei­dzot ar se­vi pa­šu pie­dā­vā­ju­šo Kār­li Ul­ma­ni – kaut dik­ta­to­ru, kaut dok­to­ru, ja vien viņš so­lī­ja, ka Lat­vi­jas valsts pa­liks sa­vā vie­tā.

Lat­vi­jas Re­pub­li­ka Kār­ļa Ul­ma­ņa dik­ta­tū­ras for­mā­tā ne­spē­ja glābt ne se­vi, ne sa­vus pil­so­ņus, bet kopš 1933. ga­da ar vie­nu uz­vār­du dzī­vo­jo­šie Pa­ula un Kār­lis Lī­cī­ši pa­ši iz­gro­zī­jās no bries­mām, kas vi­ņiem ra­dās līdz ar Lat­vi­jas oku­pā­ci­ju un no­nāk­ša­nu pa­sau­les ka­ra zo­nā. No vie­nas pus­es, to pa­šu ar pla­šā­kām vai īsā­kām at­ru­nām va­rē­tu teikt par Lat­vi­jas un vis­pār ka­ra pār­ņem­to te­ri­to­ri­ju ie­dzī­vo­tā­ju vai­rā­ku­mu, kas sa­vas dzī­vī­bas sa­gla­bā­ja. No ot­ras pus­es, nav zi­ņu, ka no­ga­li­nāts bū­tu kaut vai viens no tiem, ku­ri Lat­vi­jā pirms Ot­rā pa­sau­les ka­ra pub­lis­ki at­zī­mē­ti ar spē­jām šā­dā vai tā­dā vei­dā ie­lū­ko­ties nā­kot­nē. Tā­du cil­vē­ku Lat­vi­jā bi­ja tik maz, ka sta­tis­ti­kas me­to­des ne­dod at­bil­di, cik dau­dziem no da­žiem bi­ja jā­iet bo­jā, lai pa­re­ģu ko­pu­ma lik­te­nis sa­kris­tu ar Lat­vi­jas ie­dzī­vo­tā­ju ko­pu­ma lik­te­ni, to­ties sa­tu­ris­ki šķiet paš­sap­ro­ta­mi, ka vi­ņu no­ga­li­nā­ša­nas var­bū­tī­ba to­mēr bi­ja augst­āka par sta­tis­tis­ki vi­dē­jo. Pie šīs tē­mas mēs vēl at­grie­zī­si­mies.

Cil­vē­ku dzī­vī­bas glāb­jo­šas zī­mes un dzi­ņas (vī­zi­jas) va­rē­tu būt pa­rā­dī­ju­šās vi­ņiem jau ga­dus un ga­du des­mi­tus pirms iz­šķi­ro­ša­jiem no­ti­ku­miem, un, no ot­ras pus­es, vēl pēc ga­diem vi­ņi sa­prot, no kā­dām bries­mām šie brī­di­nā­ju­mi vi­ņus aiz­vir­zī­ju­ši. 1944. ga­dā prak­tis­ki vi­si kaut cik rī­cīb­spē­jī­gie Lat­vi­jas ie­dzī­vo­tā­ji no­nā­ca si­tu­āci­jā, ku­rā vi­sa vi­ņu ie­priek­šē­jā dzī­ve iz­rā­dī­jās ga­ta­vo­ša­nās lē­mu­mam pa­likt vai ne­pa­likt Lat­vi­jā. Lī­cī­ši pa­li­ka un ne­kļū­dī­jās.

Pa­ulas pras­me no­la­sīt zvaig­žņu, sap­ņu vai kār­šu snieg­to in­for­mā­ci­ju de­va vi­ņai ie­spē­ju vēl il­gus ga­dus no­dzī­vot kom­for­tab­lā­kā mu­zi­kā­la­jā un vis­pār in­te­lek­tu­āla­jā vi­dē Lat­vi­jas PSR, ne­kā bū­tu jā­dzī­vo trim­dā. Pa­ula Lī­cī­te ar vi­ņas kom­po­zī­ci­jām kļu­va vieg­lāk pa­ma­nā­ma tie­ši Lat­vi­jas PSR pēc tam, kad karš, pa­dom­ju un tā­pat vā­cu re­pre­si­jas un dau­dzu māk­sli­nie­ku emig­rā­ci­ja 1944. ga­dā bi­ja iz­re­ti­nā­ju­šas dzim­te­nē pa­li­ku­šo kul­tū­ras dar­bi­nie­ku un pub­lis­kai at­ska­ņo­ša­nai at­ļau­to lat­vie­šu kom­po­nis­tu dar­bu ko­pu­mu. «To­reiz Pa­ulas Lī­cī­tes vār­du mi­nē­ja bie­ži – īpa­ši, kad at­zī­mē­ja Pa­dom­ju Lat­vi­jas kom­po­nis­tu la­bā­kos sa­snie­gu­mus dzies­mas žan­rā,» Sil­vi­ja Stum­bre rak­stu­ro­ja pir­mos pēc­ka­ra ga­dus (100. lpp.), bet Lat­vi­jas PSR daudz kas no­ri­si­nā­jās tik lē­ni, ka 1945./46. ga­dā uz­sāk­tās Pa­ulas Lī­cī­tes sla­vē­ša­nas iner­ce snie­dzās līdz vi­ņas nā­vei un vēl tā­lāk līdz «Va­sa­ras pas­to­rā­ļu» iz­nāk­ša­nai.

Sev lab­vē­lī­ga­jā vi­dē Pa­ula no­nā­ca it kā vis­vien­kār­šā­ka­jā vei­dā – pa­lie­kot uz vie­tas, kaut 1944. ga­dā ne­bi­ja ne­kā­du ga­ran­ti­ju, ka šā­da pa­lik­ša­na ne­at­bilst no­nāk­ša­nai Si­bī­ri­jā vai uz­reiz ka­pā. Emig­rā­ci­jā tad de­vās ne vien vi­ņas vīr­a­brā­lis Bru­no Čun­čiņš, bet arī pa­šas mei­ta Ri­ta Skras­ti­ņa (1914–2004), to­brīd jau lau­lī­bā Lie­pa un vē­lāk, tur­pi­not mā­tes, tē­va un pa­tē­va dzī­ves sti­lu, ot­ra­jā lau­lī­bā Me­do­ka. Vi­ņa drīz vien kļu­va par lie­lā­kā trim­das lat­vie­šu laik­rak­sta «Laiks» līdz­strād­nie­ci – ar Pai­jas vār­du pa­zīs­ta­mu au­to­ri vai­rā­kiem tūk­sto­šiem ne­dē­ļas ap­ska­tu «Rai­bā dzī­ve». Vi­ņas «Mar­sa me­lo­di­ja» avī­zes 1993. ga­da 11. sep­tem­bra 8. lpp. (avī­zes pē­dē­jā lpp., pa­ras­ta­jā «Rai­bās dzī­ves» vie­tā) skan kā tur­pi­nā­jums mā­tes rak­stī­ta­jam «Sfin­ksā» un «Mū­zi­kas Ap­ska­tā». Šā ie­mes­la dēļ kon­krē­tais raksts iz­celts starp ļo­ti dau­dziem, ku­ros Pai­ja iz­man­to­ju­si as­tro­lo­ģi­jas tē­lus un tē­mas. Kad «Laiks» sā­ka iz­nākt re­tāk, bet bie­zā­kā for­mā­tā, avī­zes 2004. ga­da 22.–28. mai­ja nu­mu­ru no­slē­dzo­šā pub­li­kā­ci­ja 24. lpp. bi­ja vi­sat­bil­sto­šā­kā vie­ta As­tras Mo­oras vēs­tī­ju­mam par avī­zes il­gga­dē­jo līdz­strād­nie­ci: «Aiz­vēr­ta «Rai­bās dzī­ves» pē­dē­jā lap­pu­se.»

Pie­ļau­jams ir viss. Ja nu Pa­ula Lī­cī­te bū­tu de­vu­sies uz brī­vo pa­sau­li, tad var­būt tie­ši tā­pēc kāds mū­zi­ķis tur bū­tu at­ra­dis tik ģe­ni­ālu in­ter­pre­tā­ci­ju Pa­ulas Lī­cī­tes rak­stī­ta­jām no­tīm, ka vi­ņas dar­bus sāk­tu at­ska­ņot vi­sās pa­sau­les ma­lās un pa­vēr­tu kom­po­nis­tei ce­ļu uz brī­vās pa­sau­les la­bu­miem. Pie kaut kā no šiem la­bu­miem vi­ņa ti­ka pat Lat­vi­jas PSR, uz ku­rie­ni «mei­ta sū­tī­ja lie­las pa­kas», kā stās­ta Mā­ris Lī­cī­tis. Kom­po­nis­tes no­tis ir pa­li­ku­šas un pa­liks kā lie­cī­bas par lat­vie­šu sa­ce­rē­tās mū­zi­kas vēs­tu­ri un kon­krē­ti, pa­ļau­jo­ties uz Sil­vi­jas Stum­bres vēr­tē­ju­mu, par «pār­ejas pos­mu no tra­di­ci­onā­lās ro­man­tis­kās do­mā­ša­nas uz im­pre­si­onis­tis­ko» (79. lpp.). Pa­ula Lī­cī­te bi­ja starp vis­pār pir­ma­jiem jau­nat­vēr­tās kon­ser­va­to­ri­jas ab­sol­ven­tiem, vie­na no di­vām pir­ma­jām dip­lo­mē­ta­jām lat­vie­šu kom­po­nis­tēm, ve­cā­kā bied­re­ne Lū­ci­jai Ga­rū­tai (1902–1977).

Būt māk­sli­nie­kam no­zī­mē ris­ku iz­bau­dīt, cik ne­žē­lī­gi pie­pil­dās Pa­ulas Lī­cī­tes vār­di no te­pat jau iz­man­to­tā frag­men­ta rak­stā «Mū­zi­ka – okul­ta māk­sla?»: «Bez die­viš­ķās ide­jas, ku­ra nāk ti­kai kā žē­las­tī­ba un ne­ļau­jas no prā­ta iz­sauk­ties, katrs darbs pa­liks ti­kai darbs un ne māk­sla.» Zi­nā­ja, lūk, Pa­ula Lī­cī­te arī tie­ši tur­pat ci­tē­to as­tro­lo­gu pa­mā­cī­bu, ka «Urans ir Ve­ne­ras ok­ta­ve, bet Ne­ptuns – ok­ta­ve Mer­ku­ram», ta­ču šā­das zi­nā­ša­nas un pras­mes pār­likt pla­nē­tu rak­stus de­be­sīs no­šu rak­stos uz pa­pī­ra ne­pa­līdz vi­ņas sa­ce­rē­ju­miem ska­nēt pēc vi­ņas nā­ves (vēl skar­bāk mē­rot, pēc kat­ra dar­ba nā­ves sa­vā pirm­at­ska­ņo­ju­mā... ja tāds vis­pār ir bi­jis). Pie­tiek ar pār­bau­dēm iz­la­ses kār­tī­bā – pie­tiek ar da­žu dar­bu at­ska­ņo­ju­miem da­žas rei­zes (2), lai Pa­ula Lī­cī­te pa­lik­tu lat­vie­šu kom­po­nis­te mū­žī­gi, t.i., tik il­gi, ka­mēr lat­vie­šu tau­ta spēs uz­tu­rēt mu­zi­ko­lo­gus. Vi­ņi aiz­vien no jaun­a pa­pil­di­nās lat­vie­šu kom­po­nis­tu sa­rak­stus, pār­rak­stot ta­jos vi­sus vār­dus no se­nā­kiem sa­rak­stiem, kaut var­bū­tī­ba uz­rā­dī­to cil­vē­ku mū­zi­kas at­ska­ņo­ša­nai nav daudz lie­lā­ka par pa­šu cil­vē­ku aug­šām­cel­ša­nos. Tie­ši tā­pat Pa­ula Lī­cī­te ir jā­at­zīst par lat­vie­šu as­tro­lo­ģi, jo avī­ze «Pē­dē­jā Brī­dī» 1932. ga­da 16. jan­vā­ra 6. lpp. pub­li­cē­ju­si šo: «No­piet­ni pie as­tro­lo­ģi­jas ķe­ro­ties, va­rot pa­nākt brī­num­lie­tas. Tā P. Lī­cī­te pat va­rē­ju­si pēc zvaig­znēm no­teikt da­žus no­ti­ku­mus. Tāds ir bi­jis sa­vā lai­kā vi­ņas pa­re­ģo­jums Nac. Ope­ras dar­bi­nie­cei Vi­tai Sku­je­niec par priekš­ā stā­vo­šo vil­cie­na ka­tas­tro­fu, ku­rā, kā zi­nāms, (1931. ga­da 8. augus­tā – A. K.) no­si­ta pē­dē­jās mā­su – dzejn. Bi­ru­tu.» Ar pa­gā­ju­šo ga­du da­tē­ta­jā grā­ma­tā «Il­ze Vaz­di­ka. Sal­dā ka­tor­ga» tās va­ro­ne 61. lpp. lie­ci­na par sa­vu ko­lē­ģi, vēl jo­pro­jām te­āt­ru pub­li­kas at­mi­ņā pa­li­ku­šo ak­tri­si un ska­tu­ves kus­tī­bu pa­snie­dzē­ju Ēri­ku Fer­du (1914–1997): «Kād­reiz jau­nī­bā kom­po­nis­te Pa­ula Lī­cī­te bi­ja pa­re­dzē­ju­si Ēri­kai nā­kot­ni. Ēri­ka kal­po­šot di­vām mū­zām, ap­pre­cē­šo­ties ar kriet­ni jaun­āku vī­ru, kurš to­mēr no šīs pa­sau­les aizies pir­mais, vi­ņai būs trīs ope­rā­ci­jas, no ku­rām pē­dē­jā – lik­te­nī­ga. Ēri­ka pa­smē­ju­sies vien, ta­ču, ga­diem ejot, smiek­li vairs nav nā­ku­ši – pa­re­ģo­ju­mi pie­pil­dī­ju­šies cits pēc ci­ta.»   

1. Par Ādol­fa Skras­ti­ņa un vi­ņa ot­rās sie­vas Jad­vi­gas lik­te­ņiem lie­ci­na di­vas Lat­vi­jas Valsts ar­hī­va lie­tas: I – 1986. fon­da 2. ap­rak­sta lie­ta P – 7961 un II – 1987. fon­da Rī­gas ap­rak­sta 15047. lie­ta. Ro­mie­šu un arā­bu ci­pa­ri pa­mat­tek­stā no­rā­da nu­mu­rus at­tie­cī­gi lie­tai un la­pai, kur ap­lie­ci­nā­ti šeit mi­nē­tie fak­ti.

2. Te nav ne­kā­da no­do­ma dis­kre­di­tēt kom­po­nis­tus. At­gā­di­nā­sim līdz ar Igo­ru Bes­tu­že­vu-La­du «Pa­dom­ju Jau­nat­nes» 1969. ga­da 12. feb­ru­āra 4. lpp., «ka 60 līdz 80 pro­cen­tus no vi­sām pa­sau­les lie­lā­ko bib­li­otē­ku grā­ma­tām ne­viens ne­kad nav pie­pra­sī­jis. No pā­rē­jiem ap­mē­ram pus­e pie­pra­sī­ta ne vai­rāk kā pār­is rei­zes.» Ta­gad va­rē­tu ce­rēt uz lie­lā­ku iz­klie­di la­sā­mo un tie­ši tā­pat klau­sā­mo ga­ba­lu iz­vē­lē, jo bib­li­otē­kas da­ļē­ji aiz­vie­to in­ter­nets. Tur do­ku­men­tēts, cik sim­tus rei­žu cil­vē­ki no­klau­sī­ju­šies P. Lī­cī­tes kla­vier­dar­bu cik­lu Vil­mas Cī­ru­les iz­pil­dī­ju­mā un po­li­fo­nis­ko skaņ­dar­bu «Ave, Ma­ri­ja» ar Ine­ses Ga­lan­tes so­lo par­ti­ju.

Svarīgākais