Par galvenajiem mažorajiem jeb lielajiem harmoniskajiem aspektiem pieņemts uzskatīt trigonu (120 grādu leņķis starp planētām natālajā kartē) un sekstilu (60 grādu). Tie savukārt var veidot tādas planētu figūras kā lielais trins jeb trijstūris un mazais trins. Vai tiešām to īpašniekiem harmoniska dzīve garantēta?
Lielais trins (šo un par mazo trinu atsevišķi kā kastes)
Lielais trins jeb latviski vienkārši trijstūris ir planētu kombinācija, kas sastāv no trim (vai vairākām) planētām, kas atrodas vienādmalu trijstūra virsotnēs, starp kurām ir 120 grādu jeb trigona aspekti.
Lielais trijstūris iezīmē harmonisku enerģijas plūsmu, potenciālu jomās, kuras pārstāv trijstūrī iesaistītās planētas un natālās kartes mājas. Šādā konfigurācijā visi spēki atrodas līdzsvarā. Lielais trins simbolizē iekšēju stabilitāti un noturību, tajā pašā laikā saglabājot plastisku spēju piemēroties ārpasaules nosacījumiem. Cilvēki ar šādu veidojumu parasti mēdz būt iekšēji līdzsvaroti un talantīgi. Tas ir kaut kas tāds, kas cilvēkam ir «dots», piemēram, talanti, dotības, tas, kas padodas bez īpašām pūlēm. Diemžēl tas nozīmē arī to, ka lielā trina īpašnieks, vienkārši izsakoties, var būt slinks – mīl peldēt pa dzīvi bez īpašas piepūles un ambīcijām, jo «viss jau tāpat ir». Viduslaiku un renesanses laika astrologi lielo trinu pat uzskatīja par nelaimīgu konfigurāciju, kurš nozīmējot stagnāciju un garām palaistas iespējas. Mūsdienu astrologi tomēr šo kombināciju tik skarbi neinterpretē, iespējams, tāpēc, ka mūsdienu pasaule personībai kopumā piedāvā daudz lielāku kustības un izpausmes brīvību, nekā tas bija iespējams vēl pirms pāris gadsimtiem. Tomēr skaitās labi, ja trinu papildina kāds dinamiskais jeb konflikta aspekts pret kādu no tajā iesaistītajām planētām – piemēram, opozīcija, kas liek trijstūrī ieslēgtajai enerģijai «nākt ārā».
Mazais trins
Mazo trinu jeb trijstūri veido divi sekstili jeb 60 grādu aspekti un viens trigons. Mazais trins kartē izskatās pēc vienādsānu trijstūra, kura pamatni veido garākā – trigona – aspektu līnija. Mazais trins darbojas līdzīgi lielais, taču ne tik «globāli».
Dženisa Džoplina: sava talanta pazudināta
Dženisas Džoplinas kartē redzam gan lielo, gan mazo trinu, šādu figūru kombināciju astrologi dēvē par Pūķi. Figūra tā nosaukta tāpēc, ka zīmējums tik tiešām izskatās pēc bērnu rotaļlietas – gaisa pūķa. Tiek uzskatīts, ka šā kombinētā figūra, līdzīgi kā lielais trins, tās īpašniekam sniedz stabilitāti, talantus un iespējas, taču, pateicoties tās centrālajai opozīcijai, tai piemīt daudz vairāk dinamisma.
Amerikāņu rokdziedātājas un hipiju kulta figūras Dženisas Džoplinas (1943.–1970.) dzimšanas kartē redzam spēcīgi izteiktu tieksmi pēc neatkarības, ekstravagances un radoša skatījuma uz dzīvi (ascendents Ūdensvīrā). Šajā kartē dominē Gaisa un Uguns stihijas, savukārt Zeme ir pārstāvēta ar tikai vienu, toties būtisku planētu – Sauli Mežāzī. Ūdens stihiju Džoplinas kartē pārstāv Mēness un Jupiters, veidojot ļoti emocionālu un viegli ievainojamu personību, kura, kā bieži raksturīgs cilvēkiem ar Sauli Mežāzī, bieži vien jūtas ierobežota, nesaprasta un nepievilcīga. Tik tiešām, bērnībā dziedātāja bieži jutusies nelaimīga – kā atceras viņas vecāki, mazā Dženisa atšķirībā no brāļa un māsas prasījusi daudz vairāk uzmanības. Jau agri izpaudušies viņas talanti – meitene labi zīmējusi un interesējusies par glezniecību, kā arī dziedājusi korī. Savukārt pusaudža gados Dženisa klasesbiedru vidū bieži jutusies kā izstumtā sava liekā svara dēļ.
1960. pabeigusi vidusskolu un iestājusies Bīmontas valsts koledžā Teksasā, Dženisa pamazām atbrīvojas no pusaudzes kompleksiem un aktīvi iesaistās hipiju kustībā, kas tolaik sāk uzņemt apgriezienus. Jauniete metas neprātīgā «sex,drugs&rock’n’roll» bohēmā. Savus iekšējos kompleksus viņa cenšas kompensēt ar vētrainu uzdzīvi uz, kā pati reiz izteikusies, «neiespējamā robežas». Studijas viņa tā arī nepabeidz un pārceļas uz tā laika hipiju Meku Sanfrancisko un arvien vairāk laika veltī savam aicinājumam – blūzam, kuru visnotaļ radoši transformē, attīstot savu īpašo dziedāšanas manieri. Dženisas vokāls ir kaut kas līdz tam vēl nebijis. Sekojošā desmitgade līdz pat nāvei no narkotiku pārdozēšanas ir kā vulkāna izvirdums – krāšņs un arī diemžēl postošs – radošā pacēluma virsotnes mijas ar dziļas depresijas ieplakām. Dženisas astroloģiskajā kartē apslēptā lielā un mazā trina radošā enerģija lauztin laužas ārpus, taču viņa nespēj notiekošo kontrolēt. Varbūt viņa nemaz to nevēlējās? Katrā ziņā aiz sevis viņa ir atstājusi neaizmirstamu muzikālo mantojumu un «hipiju karalienes» leģendu. Kāpēc viss beidzās traģiski – mēģinām rast astroloģisku skaidrojumu.
Dženisas kartē lielajā trinā ir iesaistītas pavisam piecas planētas – vienā no trina virsotnēm Svaru zīmē un tuvu 8. – transformatīvi/seksuāli/nāvīgās – mājas slieksnim atrodas Neptūns – mistiķu, dzejnieku un arī atkarību planēta. Otrā virsotnē – Saule (līdzās atrodas vēl arī Merkurs), savukārt trešajā virsotnē atrodas Saturna/Urāna savienojums. Būtībā pareizi būtu runāt par diviem lielajiem triniem – vienu, kuru veido Saule ar Neptūnu un Urānu/Saturnu, un otru, kuru veido Merkurs ar Neptūnu un Urānu/Saturnu. Cilvēks ar šādu kombināciju sliecīgs uz vieglu grimšanu savā maldu sapņu pasaulē, vēl jo vairāk tāpēc, ka Saule atrodas 12. – ilūziju, vienatnes, sapņu un arī garīgu slimību, izraidījuma un narkomānijas mājas pirmajos grādos. Starp citu, tā kā Neptūns, Urāns un Saturns ir lēnas planētas, trigons starp tām ir ietekmējis veselu paaudzi, kas dzimusi 1940. gadu vidū – lūk, no kurienes hipiju ilūzijas par «peace&love» apvienojumā ar kreativitāti, robežu graušanu un seksuālo atbrīvotību. Un patiešām, šī paaudze reāli mainīja pasauli – jo īpaši cilvēku attiecību atbrīvotības un radošajā jomā, un par to, kā šobrīd raugāmies uz daudzām lietām, varam pateikties šiem 60. gadu dumpiniekiem.
Savukārt otra Dženisas kartes figūra – mazais trins, ko veido Neptūns, Urāns/Saturns un Plūtons, piešķir lielajā trinā cirkulējošajai enerģijai vulkānisku spēku. Tieši Plūtons Lauvā ir tas, kurš liek visai šai radošajai masai «izvirst». Opozīcija, ko Plūtons veido pret Sauli, nosaka Dženisas radošo temperamentu, to, ar kādu spēku viņa izpaužas gan bohēmā, gan mūzikā.
Kāpēc Dženisa kļuva par upuri šim radošajam spēkam? Iespējams, «vainīgs» Vēža zīmes Mēness – dumpinieciskā Dženisas āriene slēpa ārkārtīgi maigu un jūtīgu dvēseli. Turklāt Dženisas Mēnesim ir disharmonisks aspekts – kvadrāts ar Neptūnu, kas nozīmē pastiprinātu sliecību uz atkarībām un depresiju, vieglu garīgu ievainojamību, arī – pašapmānu un paškritikas trūkumu. Savukārt Mēness kvinkonss (150 grādu aspekts) ar Merkuru, kurš turklāt ir retrogrāds, varēja radīt emocionālas nepiepildītības izjūtu, kā arī dažkārt pārpratumus komunikācijā ar līdzcilvēkiem.
Jāpiebilst vēl, ka nomaļus no galvenajām konfigurācijām Džoplinas kartē atrodas Marss, kura vienīgais aspekts ar citām planētām ir disharmoniskais kvadrāts ar Neptūnu – vēl viens aspekts, kurš savam «īpašniekam» rada atkarības risku – Dženisas rīcība bieži vien bija negribēti destruktīva. Viņa gluži vienkārši neprata rīkoties saprātīgi. Marsa – Neptūna kvadrāts rada arī saindēšanās risku.
Helēna Rēriha: grācija un viedums
Spilgtu un daudz sasniegušu personību kartēs bieži vien sastopamas vairākas aspektu konfigurācijas vienlaikus. Tam piemērs ir arī rakstniece un filosofe Jeļena Rēriha (1879–1955), gleznotāja Nikolaja Rēriha sieva un «Dzīvās ētikas» grāmatu autore. Jeļenas jeb Helēnas Rērihas natālajā kartē ir vairākas trinu kombinācijas – divi mazie trini, lielais trins, 4 Buras (aspektu figūra, ko veido dažādmalu trijstūris, kam vienā malā ir opozīcijas aspekta līnija, bet pārējās divās – trigons un sekstils. Tiek uzskatīts par visumā veiksmīgu kombināciju, jo tajā ir gan harmoniskie, gan attīstībai nepieciešamais dinamiskais aspekts) un arī divi dinamiski un spriedzes pilni T kvadrāti. Bagātīga karte, kas dāvā tās saimniecei intensīvu, iespējām bagātu dzīves gājumu. Šāda figūru kombinācija dod lielu ārēju elastīgumu savienojumā ar iekšēju noturību. Neapšaubāmi talantīga cilvēka karte.
No fotogrāfijām un gleznām uz mums raugās aristokrātiska kundze ar izteiksmīgu lielo acu skatienu – katra detaļa šajā tēlā ir saskaņota ar citām un izsmalcināta – tas ir Svaru ascendents, kurš piešķir cilvēkam šarmu un spēju patikt apkārtējiem. Savukārt Saule Ūdensvīrā piešķir Rēriha kundzei brīvdomību un ekstravaganci, bet Mēness Skorpionā dod emocionālo dziļumu un interesi par dzīvības un nāves noslēpumiem.
Līdzīgi kā Džoplinai, arī Helēnas Rērihas kartes lielajā trinā divas no iesaistītajām planētām ir Neptūns un Urāns. Neptūna – Urāna trigons iezīmē arī XIX gs. 70.–80. gadu mijā dzimušo paaudzi. Savā ziņā šie ļaudis līdzinājās hipiju paaudzei – viņi bija lieli ideālisti un vēlējās mainīt pasauli, padarīt to labāku. Helēnas Rērihas astroloģiskajā kartē Neptūns atrodas Vērsī, Urāns – Jaunavā, savukārt trešā lielajā trinā iesaistītā planēta ir Marss Mežāzī. Šāds lielais trins, kura visas virsotnes atrodas Zemes stihijas zīmēs, piešķir tā saimniekam šīs stihijas īpašības – praktiskumu, stabilitāti, prasmi apieties ar materiālām vērtībām un naudu. Tas nozīmē, ka, neraugoties uz «Dzīvās ētikas» augsti garīgo patosu un ideālistisko uzstādījumu (Neptūns!), Helēna bija visnotaļ reālistisks un praktisks cilvēks (Marss Mežāzī!), kas labi apzinājās, ko dara un kā nodrošināt sev labus dzīves apstākļus. Interesanti arī, ka Rērihas lielais trins ir cieši «sajūgts» ar abiem mazajiem triniem – vienā no tiem iesaistīts Marss, Mēness un Saule, otrā – Marss, Venera un Neptūns. Visi šie trini savstarpēji it kā papildina cits citu, radot patiešām vispusīgas personības izpausmes iespējas.
Redzam, ka viens no galvenajiem «atslēgas punktiem» šajā kombinācijā ir Venera Zivīs, kas raksturam piešķir romantiskumu, iejūtību, sievišķīgu maigumu un tieksmi glābt pasauli caur skaisto – sekstils ar Neptunu Vērsī (Veneras pārvaldītajā zīmē) izceļ un spēcina Veneras talantus. Būtiski, ka Neptūns Helēnas kartē novietots uz 8. mājas sliekšņa – no šejienes interese par okultismu. Starp citu, Helēnas karte rāda, ka viņa varētu būt bijusi arī talantīga astroloģe – Urāns, astrologu aizbildnis, viņas kartē novietots 11. mājā. Savukārt sekstils ar praktiski mežāzisko Marsu piešķīris Helēnai spēju visu šo skaisto ideālismu materializēt taustāmā veidā – grāmatās.
Interesanti, ka galvenā par rakstīšanu atbildīgā planēta Merkurs Helēnai Rērihai atrodas Ūdensvīrā (oriģinalitāte) un ir iesaistīta T kvadrātā ar Mēnesi un Neptūnu. Acīmredzot tas ir radījis nepieciešamo spriegumu, lai trinos esošā radošā enerģiju tiktu «izsviesta» ārpusē. Tomēr jāpiebilst, ka Merkura – Neptūna kvadrātam piemīt nelāga «greizo briļļu» opcija – tā īpašniekam ir tendence vai nu pašam tīši sagrozīt informāciju, vai krist par upuri kādiem maldiem. Varbūt astrālo Mahatmu diktētās «Dzīvās ētikas» grāmatas arī nav nekas cits kā viens liels, brīnišķi skaists malds?
Krievu aristokrātijas atvasei Helēnai Šapošņikovai jau kopš bērnības bija nodrošināts teju viss netraucētai talantu attīstībai. Helēnas tēvs bija ievērojams Pēterburgas arhitekts, un viņa draugu lokā bija ievērojamākie tā laika mākslinieki, literāti un mūziķi. Meitene apguva klavierspēli, mācījās zīmēšanu un jau agri sāka lasīt grāmatas par filosofiju un reliģiju.
1895. gadā Helēna pabeidz Sanktpēterburgas sieviešu ģimnāziju ar zelta medaļu, pēc tam mācās klavierspēli privāti, sasniedzot visai augstu līmeni. Arī Helēnas personīgā dzīve izvēršas veiksmīga – savu nākamo dzīves un domubiedru Nikolaju Rērihu viņa sastop jau 20 gadu vecumā, pavadot vasaru vecāku ģimenes draugu īpašumā Bologā. Lai gan no sākuma Helēnas vecāki iebilst pret šīm laulībām, 1901. gadā jaunais pāris apprecas. Kopdzīve ir harmoniska līdz pat mūža galam, šajā laulībā dzimuši divi dēli – Jurijs un Svjatoslavs.
Arī Krievijas revolūcijas skarbās vēsmas Rērihu ģimeni tieši neskar – 1916. gadā viņi pārceļas uz Somiju, kur Nikolajs ārstē plaušu slimību un, kad Somija pasludina neatkarību un slēdz robežas ar Krieviju, paliek tur. 1919. gadā Rērihi pārceļas uz Angliju, bet 1920. gadā dodas uz ASV, kur nodarbojas ar Rēriha gleznu izstāžu organizēšanu un sabiedrisko darbu. Vēlāk, 20. gadu beigās, Rērihi organizē ekspedīcijas pa Centrālāzijas zemēm un apmetas uz dzīvi Indijā, kur arī paliek līdz laicīgās dzīves beigām, nodarbojoties ar iemīļoto filosofiju, mākslu un Austrumu kultūras studijām.
Vienīgais, kas Helēnas dzīvē palika neīstenots – sapnis par atgriešanos dzimtenē. 1948. gadā Helēna Rēriha lūdza PSRS valdībai atļauju apmeklēt dzimto zemi, taču diemžēl iebraukšanas vīza tā arī netika piešķirta.