ASTROLOĢIJA: Glez­no­tā­ja Mi­ķe­ļa Fi­še­ra kos­mo­sa mis­tē­ri­ja

Mi­ķe­lis Fi­šers: «Kā jeb­ku­ra māk­sla, arī glez­nie­cī­ba ir ļo­ti tu­va me­di­tā­ci­jai. Jo tu va­ri vai­rāk un il­gāk kon­cen­trē­ties uz to, ko da­ri, jo la­bāks re­zul­tāts. Ja gal­vā ir ci­tas do­mas, tad ne­kas ne­sa­nāk. Pro­tams, tās ie­zo­gas, un to uz­reiz re­dzi. Viss aiziet tin­tē.» © f64

Māk­sli­nieks, ja vien viņš nav ra­fi­nēts, sa­vos dar­bos ir ļo­ti at­klāts. Var­būt pat ne­aiz­sar­gāts. Glez­no­tājs Mi­ķe­lis Fi­šers starp «ti­cēt» un «ne­ti­cēt» ba­lan­sē da­žos nie­ka mi­li­met­ros. Kos­moss, ār­pus­ze­mes dzī­vī­bas un ci­vi­li­zā­ci­jas for­mas, sa­zvē­res­tī­bas te­ori­jas, okul­tās zi­nī­bas un ezo­tē­ri­ka te­pat, uz Ze­mes, ir vi­ņa paš­rei­zē­jās in­te­re­ses. Lai ko pa­jau­tā­tu, viņš at­bild go­dī­gi, vien­lai­kus pa­tu­rot tie­sī­bas par vi­su ne­ru­nāt. Vi­ņa dar­bos jā­mek­lē pla­šāks sa­turs, ne­kā for­mā­li re­dzams. Kā­dā re­ali­tā­tē dzī­vo Mi­ķe­lis Fi­šers?

– Ir ba­nā­li ra­do­šam cil­vē­kam jau­tāt: ko tu ar to gri­bē­ji pa­teikt? Kā ir jums – vai ļau­jat ska­tī­tā­jam sa­vos dar­bos brī­vi dzī­vo­ties, vai arī gri­bat, lai gan­drīz katrs, kurš at­nāk uz iz­stā­di, sa­prot vēs­tī­ju­mu ie­spē­ja­mi pre­cī­zi?

– Vien­mēr do­du sa­viem dar­biem no­sau­ku­mus un uz­ska­tu, ka bū­tu ve­se­lī­gi tos iz­la­sīt. Ja ir par maz, tad ci­tiem dar­biem vēl rak­stu klāt ko­men­tā­rus. Uz­ska­tu, ka man tas ob­li­gā­ti jā­iz­da­ra. Bet ne­do­mā­ju, ka ska­tī­tā­ja brī­vī­ba bū­tu jā­ie­ro­be­žo, un es ne­būt ne­vē­los ie­tek­mēt ska­tī­tā­ju. Ja ne­gri­bas la­sīt, lai ne­la­sa. Mans pie­nā­kums – ja ko gri­bu pa­teikt, tad pa­teik­šu vis­skaid­rā­ka­jā vei­dā. In­te­re­san­ti, cik man pa­šam ne­gai­dī­tas no­zī­mes ska­tī­tā­ji at­rod ma­nos dar­bos.

– Sā­kot ska­tī­ties iz­stā­di «Ne­tais­nī­ba», par ku­ru sa­ņē­māt Pur­vī­ša bal­vu, pirm­ā do­ma bi­ja – kas tas tāds?! Vē­lāk, kad re­dzē­ju vi­su ko­pu­mā, sa­pra­tu, ka sa­ska­tu tur iro­ni­ju. Uz­tvē­ru to kā iro­ni­ju par ste­reo­ti­piem.

– Pil­nī­gi pa­rei­zi. Bet ne ti­kai par ste­reo­ti­piem. Ir dau­dzas lie­tas, kas ir tik no­piet­nas, ka par tām no­piet­ni ne­var ru­nāt, jo tad sma­dze­nes at­sa­kās šo draus­mo in­for­mā­ci­ju ap­strā­dāt. Tā­pēc hu­mors vai iro­ni­ja ir, ma­nu­prāt, uni­kā­la sma­dze­ņu aiz­sar­gsis­tē­ma, kas jā­iz­man­to, un tā mums daudz kur pa­līdz. Īpa­ši krī­zes si­tu­āci­jā.

– Man jau bi­ja uz mē­les sa­kā­mais, ka iro­ni­ja ir aiz­sar­gme­hā­nisms. Se­ko jau­tā­jums: vai sa­vus uz­ska­tus māk­slā va­rat aiz­stā­vēt arī bez iro­ni­jas?

– Ne­va­ru. Tā­pēc aiz­stā­vu ar iro­ni­ju. (Sme­jas.) Ja ru­nā­jam par ma­niem uz­ska­tiem, ku­ru vie­na da­ļa ir arī sa­zvē­res­tī­bas te­ori­jas, tad man bū­tu jā­sāk ša­jā brī­dī mest ka­žo­ku uz ot­ru pus­i. Tā kā par šīm sa­zvē­res­tī­bas te­ori­jām es­mu sa­ņē­mis Pur­vī­ša bal­vu, tad ir pil­nī­gi skaidrs, ka tas jau ir meins­trīms*. Bet es ne­kad meins­trī­mā ne­strā­dā­ju. Tas ir pret ma­niem uz­ska­tiem. Do­mā­ju, ka ir pē­dē­jais laiks mek­lēt kaut ko jaun­u, ko likt pre­tim sa­zvē­res­tī­bas te­ori­jām.

– Māk­slas zi­nāt­nie­ce Eli­ta An­so­ne jūs «ie­skai­tī­ju­si» «New Age» kus­tī­bā, kas pa­už māk­slas jaun­ā laik­me­ta ide­jas. Vi­ņa at­sau­cas uz rak­stu­ro­ju­mu «se­ku­lārs Rie­tu­mu ezo­tē­risms mūs­die­nās». Kas vei­ci­nā­jis jū­su ezo­tē­ri­kas un okul­to zi­nā­ša­nu mek­lē­ju­mus, vēl­mi to vi­su sa­prast?

– Tad tas bū­tu bio­grā­fisks stās­tī­jums. (No­pū­šas.) Man ļo­ti pa­tīk, kā Kas­pars Bin­de­ma­nis in­ter­vi­jā tei­ca: ja re­li­ģi­ja ir bū­ris, ku­rā tu se­vi ie­liec, tad ate­isms ir kas­te. Es va­ru ti­kai pie­vie­no­ties. Tā kā kas­tē es dzī­vot ne­spē­ju, bet bū­rī man dzī­vot ne­gri­bas, tad šis «New Age» ska­tī­jums uz pa­sau­li man pie­dā­vā daudz vai­rāk va­ri­an­tu. Tā, pro­tams, ir Eli­tas An­so­nes da­rī­ša­na, ka vi­ņa ma­ni ie­vie­to­ju­si «New Age». Es kā cil­vēks mē­ģi­nu ap­zi­nāt vi­su pie­eja­mo in­for­mā­ci­ju, kas ma­ni in­te­re­sē. Da­ļa no tās ir arī «New Age» kus­tī­ba. Ja ru­nā­jam par to, kas ma­ni mu­di­nā­ja pie­vēr­sties ezo­tē­ri­kai, tad ap­tu­ve­ni 18 ga­du ve­cu­mā ti­ku pie Ni­ko­la­ja Rē­ri­ha rak­stiem. Ma­ni ār­kār­tī­gi su­ģes­tē­ja ap­rak­sti par cil­vē­ces ra­sēm un ro­si­nā­ja ār­kār­tī­gi iz­teik­tu tē­lu pa­sau­li ma­nī. Kopš tā lai­ka es­mu sa­pra­tis, ka tas man kā māk­sli­nie­kam ir lie­lisks ie­dves­mas avots.

– Ko­lē­ģe pie­ko­di­nā­ja: pa­jau­tā par Rē­ri­hu, jo man šķiet, ka vi­ņa glez­nās var sa­ska­tīt Rē­ri­ha mo­tī­vus!

– Jā, glez­nās tas ir. Bet jā­pa­sa­ka tais­nī­ba – pirms Rē­ri­ha bi­ja Čur­ļo­nis, vēl daudz ag­rāk. Jā, ir tā­di mir­kļi ma­nā bio­grā­fi­jā, kas to ir ro­si­nā­ju­ši, un es­mu prie­cīgs, ka tā­di bi­ju­ši.

– Vai māk­sli­nie­ka go­dam kan­tes ne­rī­vē, ja tā sa­lī­dzi­na?

– Tas var rī­vēt ti­kai Rē­ri­ha go­dam kan­tes. (Sme­jas.) Man tas, pro­tams, ir kom­pli­ments.

– Ir lie­tas, ko ne­maz nav ie­spē­jams pa­rā­dīt ci­tā­dāk, ne­kā pirms te­vis kāds jau ir iz­da­rī­jis, vai ne? Jo jūs re­dzat un do­mā­jat līdz­īgi.

– Glu­ži pa­rei­zi. Dzi­ļā­kā bū­tī­bā māk­sla ir ener­ģi­ja. Jo ir tī­rāks māk­slas veids, jo ta­jā ir vai­rāk ener­ģi­jas. Glez­no­jot aina­vas, pē­dē­jā lai­kā es­mu sa­pra­tis, ka vis­la­bā­ko re­zul­tā­tu sa­snie­dzu, ja aina­vu uz­tve­ru ne­vis kā kaut ko ma­te­ri­ālu, bet kā ener­ģi­ju un cen­šos at­tē­lot ener­ģi­jas plūs­mu. Šā­dā vei­dā ab­stra­hē­jo­ties, man šķiet, var­būt tu­vo­jos pa­tie­sī­bai vai­rāk ne­kā mē­ģi­not at­vei­dot ne­ap­zi­nā­ti.

– Kas Mek­si­kā ir tāds, ko ne­va­rat da­būt, pie­mē­ram, Si­gul­dā? Arī Lat­vi­jā gūs­tat ie­dves­mu?

– Gūs­tu. Ļo­ti lab­prāt glez­no­ju Lat­vi­jā, at­zī­šos, ka es­mu glez­no­jis Ro­ču da­bas lie­gu­mā. Arī Po­kai­ņos un vien­kār­ši pa­ras­tās vie­tās, kas man pa­šam šķiet in­te­re­san­tas. Mek­si­ka ir ze­me, ku­rā val­da at­šķi­rī­ga re­ali­tā­te ne­kā pie mums, tur līdz­īgi kā In­di­jā – brī­nums ir daudz pie­eja­māks.

– Tik skais­ti pa­tei­cāt, ka skau­dī­ba me­tas.

– Ja ņem­sim Kas­ta­ņe­du, tad vi­ņa mā­cī­ba ir tā­da, ka pa­ši vei­do­jam re­ali­tā­ti. Mek­si­kā dzī­vo ļo­ti daudz in­di­āņu, un re­ali­tā­te, ko vi­ņi vei­do, ir stip­ri at­šķi­rī­ga. Tā ir pil­na ar da­žā­du ma­ģi­ju no­slē­pu­mu, un tas ma­ni sais­ta. Bet ir kaut kas, kas nav vār­diem iz­sa­kāms. Ce­ļo­jot turp vai­rā­kas rei­zes, ir sa­jū­ta, ka at­grie­žos mā­jās. Es pie­ļau­ju, ka tas ir sais­tīts ar kā­du no ma­nām ie­priek­šē­jām dzī­vēm.

– Ti­cat re­in­kar­nā­ci­jai?

– Kā arī vi­sam, par piec­des­mit pro­cen­tiem. Man pa­tīk, ja tas tā bū­tu. Ti­cī­ba ir jau­tā­jums, kas man līdz ga­lam nav skaidrs. Jo īs­ta ti­cī­ba, te es aizie­šu tā­dā kak­tu fi­lo­zo­fi­jā – īs­ta ti­cī­ba pa­ģēr ne­kri­tis­ku at­tiek­smi, vai ne? Es paš­reiz tā­du ne­es­mu se­vī ra­dis.

– Pie­ļau­ju, ka ti­cī­ba bez iro­ni­jas kļūst pā­rāk ne­cil­vē­cis­ka, tur no cil­vē­ka ne­kas daudz ne­pa­liek. Iro­ni­ja pa­da­ra ti­cī­bu pie­eja­mā­ku.

– Acīm­re­dzot var pie­krist. Jā.

– Jums pie­mīt ezo­tē­ris­kas spē­jas?

– Ko jūs sa­pro­tat ar ezo­tē­ris­kām spē­jām? Spē­ju ār­stēt? Psiho­ki­nē­zi? Tele­pā­ti­ju?

– Spē­cī­gu in­tu­īci­ju, spē­ju pa­re­dzēt.

– Man pie­mīt in­tu­īci­ja, bet tā nav uz­ska­tā­ma par ezo­tē­ris­ku spē­ju, vai ne? To ir ie­spē­jams at­tīs­tīt, tre­nēt. Dro­ši vien vi­sas spē­jas ir ie­spē­jams tre­nēt. Ir cil­vē­ki, ku­riem ir lie­lis­ki ģe­nē­tis­ki priekš­no­tei­ku­mi un daudz kas pa­do­das la­bāk. Va­ru no­teikt āde­res, bet tas arī nav ne­kas īpašs. Dro­ši vien man ne­pie­mīt ne­kā­das pār­da­bis­kas, ezo­tē­ris­kas spē­jas.

– Hm, pirms es ko pa­gūs­tu pa­jau­tāt, jūs jau to pa­sa­kāt. (Sme­jas abi.) Par kri­tis­ko do­mā­ša­nu. Ir ta­ču cil­vē­kam jā­ap­šau­ba un jā­ana­li­zē.

– Ne­zi­nu, var­būt arī nav. Ne­es­mu ne par ko pār­lie­ci­nāts. Zi­nu, ka ša­jā ma­nā at­tīs­tī­bas pe­ri­odā es­mu šāds. Bet ne­iz­slē­dzu, ka kād­reiz kā­dā sa­vā dzī­ves pe­ri­odā var­būt no­nāk­šu pie fa­nā­tis­kas ti­cī­bas. Jo mēs jau ne­zi­nām, kur ceļš mūs aiz­ve­dīs.

– Un nav in­te­re­san­ti to uz­zi­nāt?

– Ir.

– Uz­zi­nāt pirms vēl no­ti­cis?

– Cik sa­pro­tu, mēs va­ram ie­tek­mēt sa­vu nā­kot­ni un tā nav simt­pro­cen­tī­gi no­lem­ta.

– Būs tā­di cil­vē­ki, ku­ri teiks, ka ne­ko ne­va­ram ie­tek­mēt.

– Okei. Bet es la­bāk iz­vē­los dzī­vot tā­dā re­ali­tā­tē, ku­rā var. Ja zi­nā­šu sa­vu nā­kot­ni, kā­du tās ver­si­ju, tad būs jā­pie­ņem, ka tā ir vie­nī­gā ie­spē­ja.

– Mē­dzat se­vi ana­li­zēt – kā­pēc es tā do­mā­ju, kā­pēc tā rī­ko­jos?

– Jā, es mē­dzu. Ir daudz si­tu­āci­ju, īpa­ši at­tie­cī­bās ar ci­tiem cil­vē­kiem, kad bez tā ne­var.

– Kā jū­ta­ties pēc tā­da iek­šē­jā mo­no­lo­ga ar se­vi?

– Cit­reiz tā ne vi­sai. (Sme­jas.) Man lie­kas, cī­ņa ar sa­vu ego ir vis­grū­tā­kā.

– Kur nu bez ego. Pat mā­tei Te­rē­zei tas pie­mi­ta, pre­tē­jā ga­dī­ju­mā vi­ņa ne­da­rī­tu to, ko da­rī­ja – glā­ba pa­sau­li.

– Tā ir cil­vē­cis­kās būt­nes sa­stāv­da­ļa, ci­tā­di jau mēs bū­tu ti­kai ga­rī­gas būt­nes. Tā kā esam da­ļē­ji ma­te­ri­ālas būt­nes, klāt nāk arī šis as­pekts, kas acīm­re­dzot mums ir ļo­ti ne­pie­cie­šams pie­re­dzes gū­ša­nai.

– Cik no­piet­ni vai iro­nis­ki ir jā­uz­tver jū­su rak­stī­tais vai teik­tais, ka ie­dves­mu gūs­tat ār­pus­ķer­me­ņa pie­re­dzē?

– Itin bie­ži. Ne­gri­bas pie­ze­mēt, ru­nā­jot par to pub­lis­ki. Tā nav pub­lis­ka in­for­mā­ci­ja, tas to­mēr ir kaut kas in­tīms.

– Jūs uz­trauc, ko par jums ru­nā?

– Ja mi­nē­ju šā­du pie­mē­ru, tad acīm­re­dzot sa­trauc. Man pa­šam gri­bē­tos do­māt, ka ne­maz. Lai­kam tā nav.

– Skan­dā­lis­ta re­pu­tā­ci­ja jums pie­li­pa stu­di­ju lai­kā Lat­vi­jas Māk­slas aka­dē­mi­jā de­viņ­des­mi­ta­jos ga­dos. Īpa­ši pēc tam, kad no glez­nas ti­ka iz­zag­tas vai it kā iz­zag­tas «Extasy» tab­le­tes. Skan­dā­lis­ta lo­ma ir Mi­ķe­ļa Fi­še­ra bū­tī­ba?

– Ta­jā lai­kā tā bi­ja da­ļa no ma­nas ra­do­šās iz­paus­mes. Bi­ja dum­pī­gums un kontr­kul­tū­ra.

– Ta­gad jau arī pro­tes­tē­jat – ne­gri­bu, ka ma­ni ie­liek rā­mī­tī!

– Bet jūs jau re­dzat, ka pro­tests vairs nav ār­iš­ķīgs. Uz­ska­tu, ka ir par maz kri­ti­zēt, ir jā­pie­dā­vā ri­si­nā­jums. Ar to es šo­brīd at­šķi­ros no tā Fi­še­ra, kas bi­ja de­viņ­des­mi­ta­jos. Ja es bū­tu de­viņ­des­mi­ta­jos tai­sī­jis iz­stā­di «Ne­tais­nī­ba», tad bū­tu ti­kai kok­grie­zu­mi un ne­bū­tu tā video, ku­rā eju pār­i og­lēm.

– Ta­gad var at­ska­tī­ties, kā bū­tu, ja bū­tu. Ma­nu­prāt, pat šaus­mas jū­su glez­nās nav ag­re­sī­vas.

– Ce­ru, ka nav ag­re­sī­vas, es gri­bu, lai tās ir mis­tis­kas, brī­nu­mai­nas, no­slē­pu­mai­nas.

– Ta­ču va­ja­dzī­gas zi­nā­ša­nas, lai spē­tu sa­ska­tīt sim­bo­lus, kas tur ie­tver­ti. Pre­tē­jā ga­dī­ju­mā ska­tī­tājs redz ti­kai, at­vai­no­jos, zar­nas un pa­sa­ka: fui!

– Pie­krī­tu. Un arī ap­zi­nos, ka maz ir māk­sli­nie­ku, kas pa­tīk vi­siem. Es no­teik­ti ne­gri­bē­tu būt viens no tā­diem, jo arī tie māk­sli­nie­ki, kas pa­tīk man, ne­būt ne­pa­tīk vi­siem.

– Ku­ri pa­tīk jums?

– Mu­ze­jā ar vis­lie­lā­ko bi­jī­bu eju pie Mat­ve­ja un Pēr­les, ne­vis pie Ro­zen­tā­la un Pur­vī­ša. Ta­gad jau zi­nu, ka man ir sa­va mēr­ķau­di­to­ri­ja, un es­mu ļo­ti lai­mīgs, ka tā­da ir. Es ti­kai va­rē­ju ce­rēt uz to. Tas, pro­tams, ne­no­zī­mē, ka tā nav arī ci­tiem. Gri­bē­ju teikt, ka man ir in­te­re­san­ti strā­dāt tiem cil­vē­kiem, ku­ri do­mā par šīm tē­mām.

– Kas cits at­liek, ja aizej uz iz­stā­di un ap­jaut, ka īs­ti ne­sa­pro­ti, par ko ir stāsts. Tad ir jā­do­mā un jā­at­rod sa­ka­rī­bu ķē­dī­te, kā­pēc māk­sli­nieks to vi­su ir re­dzē­jis tie­ši tā.

– Tas ir brī­niš­ķī­gā­kais, tad jau mans darbs ir iz­da­rīts. Ko vai­rāk va­ru vē­lē­ties?

– Jums ne­ro­das sa­jū­ta, ka tie­kat pa­da­rīts par kul­ta māk­sli­nie­ku un jū­su audi­to­ri­ja kā grū­pi­jas (sme­jas abi) skrien pa­kaļ sa­vam el­kam, kaut arī tai ir vien­al­ga, ko da­rāt? Jo viss, ko da­rāt, ap­ri­ori ir lie­lis­ki.

– Ne­bi­ju par to aiz­do­mā­jies, bet acīm­re­dzot jā­pa­liek uz­ma­nī­gam. Acīm­re­dzot past­āv tāds risks. (Sme­jas.) Tā­dā ga­dī­ju­mā tā ir mil­zī­ga at­bil­dī­ba.

– Dau­dziem ra­do­šu pro­fe­si­ju pār­stāv­jiem ir mēr­ķau­di­to­ri­ja. Jau­tā­jums, ko māk­sli­nieks ar to iz­da­ra, uz ku­rie­ni viņš aiz­ved?

– Ir di­vas da­žā­das lie­tas. Viens ir ie­do­mā­ta mēr­ķau­di­to­ri­ja, kas ek­sis­tē ti­kai ma­nā ap­zi­ņā, tas ir N cil­vēks ar N in­te­re­sēm. Pil­nīgs fan­toms. Var­būt tāds ne­maz ne­ek­sis­tē. Ja man ir pa­vei­cies, tad es­mu uz­mi­nē­jis, bet var arī ne­pa­veik­ties. Tad šos fa­nus var mo­ti­vēt kaut kas tāds, ko pat ie­do­mā­ties ne­va­ru. Jā, māk­sli­nie­kam ir jā­ap­zi­nās, ka vi­ņam ir no­teik­ta at­bil­dī­ba. Ir tik daudz gar­lai­cī­gas un ne­vie­nam ne­va­ja­dzī­gas māk­slas pa­sau­lē. (Sme­jas.)

– Var­būt kā­dam va­jag – māk­sli­nie­kam pa­šam.

– Reiz glez­no­jot Kri­mā, Vo­lo­ši­na vie­tās, ie­pa­zi­nos ar krie­vu māk­sli­nie­ku. Viņš sa­ka – es tā­dus ma­zus dar­bi­ņus tai­su. Es sa­ku – man pa­tīk bai­gi lie­los tai­sīt, trīs reiz čet­ri met­ri, mans mī­ļā­kais for­māts. Viņš sa­ka – la­bi, bet tu pa­do­mā, ja no­mir­si, tad tev vel­ni el­lē sa­bā­zīs tos di­be­nā ar vi­siem rām­jiem. Nu tā... Tas ir hu­mors, bet ar dzi­ļu bū­tī­bu. Ja ga­lī­gi nav ko teikt, tad ne­va­jag smē­rēt audek­lu. Lai gan tas arī ir ab­pus­grie­zīgs as­mens, jo nav jau ne­pie­cie­ša­mi vie­nī­gi dar­bi ar dzi­ļu jē­gu. Ir ne­pie­cie­ša­mi zie­di un Vec­rī­gas aina­vas.

– Su­nī­ši un ka­ķī­ši.

– Arī. Ru­na ir par ener­ģi­ju. Lai nu kā­di tie dar­bi bū­tu, bet tie iz­sta­ro po­zi­tī­vu ener­ģi­ju un sniedz cil­vē­kiem prie­ku un bau­dī­ju­mu. Tas nav ne­kas slikts.

– Se­vī ne­spē­jat sa­ska­tīt ro­zī­šu, kaut starp­ga­lak­tis­ku, glez­no­tā­ju?

– Tas nav mans pro­fils. Tur nav pro­blē­mas, bet ma­ni in­te­re­sē ci­tas lie­tas, un par tām es ru­nā­ju. Ma­ni šo­brīd in­te­re­sē jau­tā­ju­mi.

– Mē­dzat sev sa­gā­dāt pro­blē­mas?

– Ne­pār­trauk­ti. Tas ir tas, ko pār­sva­rā da­ru. (Sme­jas.)

– Un ri­si­nāt tās caur māk­slu?

– Caur māk­slu ma­zāk. Caur in­ter­vi­jām. Man in­ter­vi­jās nav ko teikt. Jo par to, ko tie­šām gri­bu teikt, es­mu iz­ru­nā­jies sa­vās iz­stā­dēs un, to vi­su at­kār­to­jot, sev šķie­tu muļ­ķis. Sā­ku jus­ties no­žē­lo­ja­mi. Kad stās­tu jau tre­šo rei­zi, tas ne pēc kā ne­iz­klau­sās, jo stās­tu bez iek­šē­jas in­te­re­ses. Ar ne­ga­tī­vu emo­ci­ju. Otrs as­pekts – dro­ši vien kā jeb­ku­ram cil­vē­kam arī man gri­bas iz­lik­ties ci­tā­dā­kam, tā­dam, kāds var­būt gri­bē­tu būt.

– Ta­gad ru­nā­jat par sa­viem dar­biem vai in­ter­vi­jām?

– Par in­ter­vi­jām. Tā­pēc es­mu sa­pra­tis, ka ir ļo­ti la­bi cen­sties būt mak­si­mā­li pa­tie­sam, bet tas iz­slīd tik vieg­li, ka kat­rā tei­ku­mā ir jā­ķer se­vi gan­drīz vai aiz ma­tiem. Tik ne­ma­nā­mi pār­aug fan­to­mā, ko tu cen­ties ne­ap­zi­nā­ti par se­vi ra­dīt, ka tas ir grūts darbs – in­ter­vi­jas…

– Pie­krī­tu. Ne­re­ti aiz­do­mā­jos, ka tas cil­vēks, kurš šo­dien sēž man pre­tim un ru­nā, rīt par to pa­šu tē­mu do­mās jau ci­tā­dāk. Die­nā, kad tiks pub­li­cē­ta sa­ru­na, vi­ņa vār­di būs vēl tā­lā­ka pa­gāt­ne. Kā lai sa­gla­bā sa­vu šo­die­nas do­mu un uz­ska­tu ak­tu­ālu arī rīt un pa­rīt?

– Per­so­nī­ba mai­nās vi­su lai­ku, pat diez­gan īsā lai­kā. Ir bi­jis pat tā, ka pēc im­pul­sī­vas vār­du ap­mai­ņas ti­kai pēc di­vām stun­dām, mā­jās at­brau­cis, sa­pro­tu, kā man bū­tu va­ja­dzē­jis at­bil­dēt. Tad at­ro­das īs­tie vār­di, un tik trā­pī­gi.

– Dzī­vo­jat skais­tā vie­tā, Balt­eze­ra kras­tā. Da­ba un ap­kār­tē­jā vi­de spēj daudz ko mai­nīt cil­vē­kā.

– No­teik­ti. Tas uz­ska­tā­mi re­dzams Lat­vi­jas ar­hi­tek­tū­rā. Pie­mē­ram, bū­vē­jot šķū­nī­ti vai na­mi­ņu pirms div­simt ga­diem, cil­vēks bi­ja dzī­vo­jis har­mo­ni­jā ar da­bu vi­su mū­žu, un vi­ņam pro­por­ci­ju iz­jū­ta – lo­gu lie­lums pret dur­vīm, pret sie­nu – bi­ja da­bis­ka. Mūs­die­nās cil­vē­ki nav spē­jī­gi pro­por­ci­onā­li ie­likt lo­gu pa­ras­tas div­slī­pu jum­ta mā­jas sie­nā, ka­mēr kat­rā lau­ku mā­jā tas ir. Tas ir pie­mērs, kā da­ba har­mo­ni­zē cil­vē­ku.

– No­ti­cē­jāt kār­tē­jam pa­sau­les ga­lam kā sa­zvē­res­tī­bas te­ori­ju pie­kri­tējs?

– Pēc tā pē­dē­jā pa­sau­les ga­la, kas at­kal ne­bi­ja, un bi­ja jau skaidrs, ka ne­būs, sā­ku do­māt, ka mēs vi­su lai­ku dzī­vo­jam pa­sau­les ga­la priekš­va­ka­rā. Šī ir si­tu­āci­ja, kas jā­at­ri­si­na. Tas pra­sa mū­sos at­tīs­tīt īpa­šī­bas, ko ka­te­go­ris­ki ne­gri­bam da­rīt. Jo vai­rāk mēs ne­gri­bam, jo lie­lā­kā strup­ce­ļā no­nā­kam. Ga­lu ga­lā bū­sim spies­ti at­tīs­tīt tās īpa­šī­bas.

– No­sauk­siet?

– Ne­gri­bu mo­ra­li­zēt, bet gan valsts, gan per­so­nis­kā lī­me­nī iz­vē­la­mies tū­lī­tē­ju kom­for­tu tā vie­tā, lai pa­do­mā­tu tā­lāk. Vien­mēr iz­vē­le krīt uz tū­lī­tē­ju kom­for­tu, lai arī tūk­stoš zi­nāt­nie­ku klieg­tu, ka nā­ka­mais so­lis būs ka­tas­tro­fa. Tas ne­pa­līdz, nā­ka­ma­jā rei­zē mēs at­kal iz­vē­la­mies tū­lī­tē­ju kom­for­tu.

– Nu­pat iz­la­sī­ju, ko kāds tei­cis: es ne­bai­dos no nā­ves, bai­dos no no­mir­ša­nas. Kā bēr­ni lai­kam katrs esam do­mā­jis par nā­vi, ta­gad, kā pie­au­gu­šie, spē­lē­ja­mies ar bai­lēm no pa­sau­les ga­la, lai arī tās ir ek­sis­ten­ci­ālas pār­do­mas. At­ce­ra­ties sa­vas pirm­ās do­mas vai sa­jū­tas par nā­vi?

– La­bi ne­at­ce­ros, ko es iz­do­mā­ju, bet at­ce­ros, ka kat­rās bai­lēs ir pie­re­dze, kur tev jā­ai­ziet līdz ga­lam. Vie­nā brī­dī no nā­ves bai­dies, bai­dies, bet tad esi spiests pie­ņemt, ka tu arī no­mir­si. Ja at­grie­zies pie tās do­mas, tad ag­ri vai vē­lu pie­nāk brī­dis, ka esi spiests pie­ņemt – lai­kam jau ne­iz­gud­ro­si to mū­žī­gās dzī­vo­ša­nas tab­le­ti. Un ta­jā brī­dī uz­reiz at­laiž. Tad vairs nav bail, vai pēc tam tie­šām nav ne­kā, vai tur ir kā­das kris­tī­gās lie­tas... Nē, kris­tī­gās lie­tas ir bai­lī­gā­kas, es teik­šu. (Sme­jas.) Kas pa­liek? Bai­les no no­mir­ša­nas, no tā pro­ce­sa. Jā.

– Ne­dzī­vo­jat ta­ču tik ide­āli, lai kat­ra die­na bū­tu kā pē­dē­jā?

– Nē. Tie ir ska­ļi vār­di – lai kat­ra die­na bū­tu kā pē­dē­jā. Tas jau ne­no­zī­mē, ka ta­jā die­nā jā­pa­veic va­roņ­dar­bi, vien­kār­ši nav jā­būt lie­lam kre­tī­nam pret ci­tiem. Es do­mā­ju, va­jag vis­maz cen­sties ne­da­rīt ot­ram to, ko ne­vē­lies, lai tev da­ra.

– Ne­sa­nāk vien­mēr tā.

– Sva­rīgs as­pekts – dzī­vot ap­zi­nā­ti. Ap­zi­nā­ties ne ti­kai rī­cī­bu, bet arī do­mas. Man ļo­ti pa­tīk bu­dis­ma teh­ni­kas, ka kat­ra rī­cī­ba ir ap­zi­nā­ta – ja maz­gā trau­kus, tad do­mā par to.

– Jums ir daudz do­mu­bied­ru, ar ku­riem jū­ta­ties la­bi un ku­riem nav jā­pie­rā­da sa­va pa­sau­les tais­nī­ba?

– Nē, daudz nav. Ne­viens īpa­ši acīs ne­sa­ka, ka nav tā, kā es sa­ku. (Sme­jas.) Tas lai­kam nav lat­vie­šu men­ta­li­tā­tei rak­stu­rī­gi. Ne­zi­nu, piec­i tu­vi drau­gi – tas lai­kam ir daudz? Man dro­ši vien ir ma­zāk. Nav arī tā, ka vi­si liek klau­su­li nost. Ne­sa­nāk daudz par tā­dām lie­tām ru­nāt, bet ir cil­vē­ki, ar ku­riem tas ie­spē­jams.

– Kā Lat­vi­jas māk­sli­nie­kus ie­tek­mē­ja pir­mais li­do­jums kos­mo­sā?

– Tas ie­tek­mē­ja vi­su cil­vē­ci, ne ti­kai māk­slu. Tas bi­ja no­pietns no­ti­kums mū­su cil­vē­ces vēs­tu­rē. Vēl no­piet­nāks no­ti­kums, man lie­kas, bi­ja vil­ša­nās, kad sa­pra­tām, ka ne­ce­ļo­sim uz tām tā­la­jām zvaig­znēm. Pre­tē­jā ga­dī­ju­mā mums bi­ja jau jā­būt starp­ga­lak­tis­ka­jam so­ci­ālis­mam vai jeb­kam ci­tam, kaut ka­pi­tā­lis­mam. Bet nā­cās sa­prast, ka tie re­sur­si ir prak­tis­ki ne­sa­snie­dza­mi. Es gan to re­dzu kā po­zi­tī­vu as­pek­tu, jo tas liek mek­lēt ci­tus lī­dzek­ļus šim ce­ļo­ju­mam.

– Jums bū­tu sva­rī­gi re­āli aiz­li­dot prom no Ze­mes vai pie­tiek ar sa­vu in­tui­tī­vo sa­jū­tu pa­sau­li, ku­ru pro­tat iz­man­tot?

– Ja man būs jā­sēž di­vus ga­dus kvad­rāt­met­ru lie­lā kap­su­lā, lai pēc tam uz Mar­sa dzī­vo­tu no­slēg­tā bun­dži­ņā, tad no­teik­ti nē. Ja es to va­ru iz­da­rīt ne­dē­ļas lai­kā un pēc tam past­ai­gāt pa virs­mu, tad lab­prāt. To es lab­prāt gri­bē­tu.

Un ne­vis uz Mek­si­ku?

– Nav jau lie­la star­pī­ba – Mek­si­ka, Marss, An­tar­ktī­da. Viens pī­pis. Bū­tī­ba jau ir tā pa­ti.

– Vai ir gri­bē­jies aiz­bēgt no se­vis?

– Jā.

– Kā?

– Ja es bū­tu at­ra­dis to vei­du, tad va­rē­tu da­lī­ties.

– Kaut kā ar se­vi jā­tiek ga­lā.

– Ko cil­vē­ki da­ra? Kad grib aiz­bēgt no se­vis, vi­ņi ap­rei­bi­nās. Man ir ga­dī­jies tā, pro­tams. Bet ne­kur jau ne­var aiz­bēgt. Ja vēl līdz nā­ka­ma­jam rī­tam iz­do­das, to jau var uz­ska­tīt par veik­smi, bet ga­dās, ka tu kon­fron­tē­jies vēl vai­rāk.

– Ko­lē­ģu dar­bos spē­jat sa­ska­tīt vei­du, kā vi­ņi ri­si­na pro­blē­mas, kā iz­liek sa­vus iek­šē­jos dē­mo­nus?

– No­teik­ti iz­liek, jā. Tas var­būt ir viens no pro­duk­tī­vā­ka­jiem vei­diem, ko ar vi­ņiem da­rīt.

– Ra­dīt māk­slu.

– Ķī­nie­šiem ir pa­sau­les uz­skats, ka nav la­bu vai slik­tu ener­ģi­ju. Slik­tā ener­ģi­ja vien­kār­ši nav pa­rei­zā vie­tā. Tas no­zī­mē, ka va­ri jeb­kā­dus ne­ga­tī­vos re­sur­sus pār­vērst po­zi­tī­vos, ir jā­at­rod pa­rei­zais veids. Ja tā re­zul­tā­tā var ra­dīt la­bu māk­slu, tad tas ir pa­rei­zais veids. Ne­ga­tī­vais re­surss var iz­paus­ties uz audek­la po­zi­tī­vi.

– Rakst­nie­ki mēdz sūk­stī­ties, ka ne vien­mēr tiek uz­rak­stīts ie­ce­rē­tais si­žets, jo va­ro­ņi sāk dzī­vot sa­vu dzī­vi un vest sa­vā pa­va­dā. Jums arī tā no­tiek?

– Nav la­bi, ja tā no­tiek, jo tas trau­cē tam vei­dam, kā­dā strā­dā­ju. Glez­nie­cī­bā ir tik daudz paš­vēr­tī­bu – krā­su at­tie­cī­bas, trie­piens, fak­tū­ras, tūk­sto­šiem lie­tu, kas te­vi no­vir­za no do­mas, un tu vē­lies sa­gla­bāt kaut ko skais­tu, ko esi ra­dī­jis, bet tas ne­būt ne­pa­līdz paust pa­mat­do­mu. Tā­pēc ir pa­rei­zi me­to­dis­ki iz­nī­ci­nāt vi­sas skais­tās lie­tas un do­māt ti­kai par to, ko vē­lies uz­glez­not. Tas nav vieg­li.

(Mi­ķe­lim klē­pī pra­sās tak­šu pui­ka Ma­reks.) Dzīv­nie­ki jums daudz no­zī­mē?

– Jā. Es do­mā­ju, cil­vē­kiem ir do­ta tik brī­niš­ķī­ga pie­re­dze, ka vi­ņi var kon­tak­tē­ties ar ci­tu su­gu pār­stāv­jiem.

– Su­ņiem pie­mīt bez­no­sa­cī­ju­ma mī­les­tī­ba.

– To va­ram mā­cī­ties. Brī­niš­ķī­ga īpa­šī­ba. Kas var būt skais­tāks?

– Pie­die­nī­gi ir uz­ska­tīt – ja va­ri dot, ta­jā skai­tā bez­no­sa­cī­ju­ma mī­les­tī­bu, tas ir skais­tāk, ne­kā ja to sa­ņem.

– Es ne­zi­nu... Tas ir sa­rež­ģīts jau­tā­jums. Es tā­du sa­jū­tu lai­kam ne­maz ne­es­mu pie­dzī­vo­jis. Tā­du pil­nī­gu, vi­sap­tve­ro­šu, bez­maz ab­so­lū­tu.

__

* No an­gļu val. – gal­ve­nais vir­ziens, vai­rā­ku­ma. 

Horoskopi

Karstās šokolādes malkošanas zem siltās, omulīgās segas sezona beidzot ir klāt, un visi ziemas mīļotāji var justies vienādi. Ziemas sezona ikvienam sniedz ļoti dīvainu komforta sajūtu, jo viņi var omulīgi pavadīt laiku iekštelpās, skatoties brīvdienu filmas un ērti iejūtoties zem silta pleda.

Svarīgākais