12. aprīlī apritēs kārtējā gadadiena, kopš 1961. gadā Jurijs Gagarins kļuva par pirmo cilvēku, kurš pabijis kosmosā. Kopš tā laika veiktas neskaitāmas kosmiskās misijas, Zemes orbītā un aiz tās robežām pabijuši simtiem kosmonautu, astronautu un taikonautu – kā nu kurā valstī viņus sauc. Vien piecas kosmiskās misijas beigušās traģiski, zaudējot cilvēku dzīvības, un katra no tām devusi kādu mācību.
Nāve liesmās uz Zemes
1967. gada 27. janvāris.
«Apollo 1» misijas dalībnieki Vērdžils Grisoms, Eds Vaits un Rodžers Čafijs sadega kosmosa kuģī uz Zemes pirms lidojuma testu laikā.
Pagājušā gadsimta sešdesmito gadu otrās puses «firmas zīme» bija PSRS un ASV sāncensība kosmosa iekarošanas jomā. Pēc tam, kad Padomju Savienībai bija izdevies pirmajai ne tikai palaist mākslīgo Zemes pavadoni, bet arī nogādāt kosmosā cilvēku, amerikāņi plānoja revanšēties, pirmie sperot kāju uz Mēness. Tieši ar šo mērķi tika realizēta «Apollo» programma, un, tā kā izlūkdienesti bažīgi ziņoja, ka «krievi jau min uz papēžiem», daudz kas tika darīts lielā steigā. Līdz 1967. gada 27. janvārim, kad Kenedija vārdā nosauktajā kosmodromā Floridas štata Kanaveralas zemesragā gāja bojā trīs astronauti...
Mūsdienās Vērdžils Grisoms, Eds Vaits un Rodžers Čafijs ir zināmi kā «Apollo 1» misijas dalībnieki, bet tolaik šo projektu vēl sauca par «AS-204». Trijotnes uzdevums bija pārbaudīt jauno kosmosa kuģi Zemes orbītā, taču perspektīvā pastāvēja izredzes, ka kāds no viņiem tiktu iekļauts ekipāžā pirmajam lidojumam uz Mēnesi. Kosmosa kuģa starts bija paredzēts februāra otrajā pusē, bet janvāra beigās kosmodromā turpinājās treniņi un izmēģinājumi, kas tika uzskatīti par absolūti drošiem, zināmā mērā pat par rutīnu – galu galā nesējraķetes «Saturn IB» degvielas tvertnes bija tukšas.
Taču nelaime piezagās, no kurienes neviens to negaidīja. Astronauti, tērpušies pilnā «kaujas ekipējumā», jau kādu piekto stundu pēc kārtas pārbaudīja dažādu ierīču darbību, centās līdz automātismam noslīpēt, kas kuram jādara starta brīdī, līdz pēkšņi sakaru ierīcēs atskanēja kliedzieni un pēc brīža arī Eda Vaita ziņojums: «Ugunsgrēks kabīnē.» Tā kā izmēģinājumu laikā kabīnē bija uzstādītas arī televīzijas kameras, liesmas, kas apņēma kosmosa kuģa samērā plašo iekšieni, redzēja arī lidojumu vadības centrā. Redzēja – taču nekā palīdzēt nespēja, jo jau aptuveni 17 sekundes pēc pirmajiem izsaucieniem sakari pārtrūka. Astronautiem tā arī neizdevās izkļūt no liesmu pārņemtās kabīnes. Kaut gan sākumā tika runāts, ka viņi sadeguši dzīvi, tiesu medicīnas ekspertīze konstatēja, ka visiem apstājusies sirdsdarbība strauji ieelpotās tvana gāzes dēļ. Līdz pat pēdējam brīdim trijotne bija rīkojusies saskaņā ar instrukciju – Eds Vaits un Vērdžils Grisoms bija mēģinājuši atvērt lūku, bet Rodžers Čafijs palicis savā krēslā, cenšoties atjaunot sakarus.
Tehnisku katastrofu gadījumos traģēdijas parasti notiek veselas faktoru virknes dēļ. Tā bija arī šajā gadījumā. Izmeklēšanā noskaidrojās, ka ugunsgrēku izraisījis īssavienojums, visticamāk tāpēc, ka, regulāri atverot un aizverot vienu no lūkām, bojāta vadu izolācija. Taču iespējams, ka vaina slēpās kur citur – nākamā pusotra gada laikā, kamēr programma bija apturēta un skrupulozi laboja steigā pieļautās kļūdas, speciālisti veica gandrīz 1500 labojumu elektriskajā instalācijā un visi vadi tika rūpīgi izolēti. Parastos apstākļos liesmas ne tuvu nebūtu uzliesmojušas tik ātri, bet amerikāņu kosmiskajā programmā bija pieņemts, ka kosmosa kuģos ir atmosfēra, kas sastāv faktiski no tīra skābekļa. Lidojuma apstākļos šādam risinājumam bija savi plusi, taču laikā, kad kosmosa kuģi apņēma nevis vakuums, bet gan Zemes atmosfēra, tie pārvērtās par mīnusiem. Spiediens kuģa kabīnē sasniedza 1,1 atmosfēru, un gandrīz tīrā skābeklī pie šāda spiediena deg pat materiāli, kas tiek uzskatīti par nedegošiem. Nerunājot nemaz par tiem viegli uzliesmojošajiem materiāliem, kas bija izmantoti kosmosa kuģa iekšējā apdarē. Tāpēc vēlāk materiālu izvēle tika kontrolēta daudz rūpīgāk, bet amerikāņu kosmosa kuģu atmosfēru turpmāk veidoja 60% skābekļa un 40% slāpekļa.
Ņemot vērā to, cik ātri uzliesmoja viss, kas atradās kosmosa kuģa kabīnē, ieskaitot astronautu skafandrus, nav pārsteigums, ka viņi nepaspēja atvērt lūku, lai izkļūtu no kabīnes. Taču to ātri nevarēja izdarīt arī glābēji, jo drošības apsvērumu dēļ lūka sastāvēja no divām daļām. Augšējā no tām vērās uz ārpusi, bet apakšējā uz iekšpusi – kad sākās ugunsgrēks, spiediens kabīnē vēl vairāk paaugstinājās, un šo lūku vairs fiziski atvērt nebija iespējams. Lūka nebija aprīkota arī ar piropatronām, kas to atvērtu ārkārtas situācijā, turklāt šajā gadījumā var runāt par likteņa ironiju – šāds risinājums tika izvēlēts pēc tam, kad vienā no iepriekšējiem lidojumiem Vērdžils Grisoms gandrīz noslīka okeānā, jo pēc moduļa nolaišanās tajā nez kādēļ nostrādāja avārijas signāls un lūka atvērās. Avārija aizkavēja «Apollo» programmas realizēšanu par vairāk nekā pusotru gadu, taču šī aizkavēšanas noveda pie drošāku kosmosa kuģu izstrādāšanas, un pat tad, kad radās avārijas situācijas (kā «Apollo 13» misijas laikā), apkalpei bija zināms, kā rīkoties.
*
Neveiksmei nolemtais lidojums
1967. gada 24. aprīlis.
«Sojuz 1» kosmosa kuģim nosēšanās brīdī neatvērās neviens no diviem izpletņiem, bojā gāja kosmonauts Vladimirs Komarovs.
«Šis lidojums par deviņdesmit procentiem būs neveiksmīgs,» neilgi pirms savas otrās misijas kādam smagi slimam biedram sacījis kosmonauts Vladimirs Komarovs, bet viņa meita Irina vienā no intervijām atminējusies, ka pirms liktenīgā lidojuma tēvs rūpīgi sakārtojis visus savus dokumentus un it kā starp citu devis padomus, kā ģimenei dzīvot tālāk. Šķiet, viņš pats bijis pārliecināts par neveiksmi, taču vienlaikus uzstājis, ka vēlas doties šajā misijā – baumo, ka šādā veidā Vladimirs Komarovs centies glābt savu draugu Juriju Gagarinu, kas bija viņa dublieris.
Padomju kosmonauta rīcība nav skaidrojama ar māņticību vai pārliecības trūkumu par saviem spēkiem. Gluži vienkārši arī viņš (tāpat kā lielākā daļa «Sojuz» programmā iesaistīto speciālistu) skaidri zināja, ka lidojums nav pienācīgi sagatavots un kosmosa kuģim ir neskaitāmi defekti, par ko daiļrunīgi liecināja tas, ka visi trīs iepriekšējie bezpilota lidojumi bija beigušies ar ārkārtas situācijām, bet pilotējamus lidojumus PSRS nebija veikusi beidzamos divus gadus. Taču, kā tajos laikos mēdza teikt: «Partija saka, ka vajag!» Proti, tuvojās Oktobra revolūcijas 50. gadadiena, un kosmosa nozares vadītājiem par katru cenu vajadzēja pierādīt, ka viņi ir «izpildījuši un pat pārpildījuši plānu», pie viena kārtējo reizi apsteidzot amerikāņus.
Iecere patiešām bija grandioza. 23. aprīlī ar «Sojuz 1» startēja Vladimirs Komarovs, bet vēl pēc dienas bija ieplānots «Sojuz 2» starts ar triju vīru apkalpi. Abiem kosmosa kuģiem orbītā bija jāsavienojas, trim kosmonautiem jāpāriet uz «Sojuz 1», bet pēc tam bija iecerēta kosmosa kuģu kopīga piezemēšanās. Taču jau pārdesmit minūtes pēc tam, kad «Sojuz 1» bija sasniedzis orbītu, plānu nācās grozīt – neatvērās viens no diviem kosmosa kuģa saules bateriju paneļiem, un kļuva skaidrs, ka ar esošo enerģijas daudzumu savienošanās manevriem nepietiks. «Sojuz 2»misija tika atcelta, un domājams, ka šī ķibele izglāba dzīvības trim tā ekipāžas locekļiem, jo vēlāk izmeklēšanas laikā tika noskaidrots, ka arī viņu kuģim bija tieši tie paši defekti, kas Vladimira Komarova kuģim.
Kosmonautam tika dots rīkojums pēc iespējas ātrāk atgriezties uz Zemes, taču dot šo pavēli bija krietni vienkāršāk nekā to izpildīt. Nesimetriski atvērušos saules bateriju dēļ bija mainījies kosmosa kuģa masas centrs, to vairs nevarēja automātiski noorientēt, lai uzsāktu bremzēšanas manevru. Lidojumu vadības centrs lielā steigā izstrādāja jaunu instrukciju, kas Vladimiram Komarovam pēc aptuveni 26 stundu ilga lidojuma (tobrīd viņš meta 19. loku ap Zemi) ļāva manuāli uzsākt bremzēšanas manevru.
Kad kosmonauts ziņoja par «Sojuz 1» ieiešanu planētas atmosfērā, lidojumu vadības centrā daudzi atviegloti uzelpoja, nezinot, ka īstais murgs tikai sācies. 9,5 kilometru augstumā, kā plānots, atvērās galvenā izpletņa lūka, taču bremzēšanas izpletnis nespēja izvilkt galveno izpletni. 5,5 kilometru augstumā tika aktivizēts rezerves izpletnis, taču tas sapinās ar bremzēšanas izpletni, un nolaišanās kapsula ietriecās zemē ar aptuveni 140 km/h lielu ātrumu. Vēlāk tika noskaidrots, ka Vladimirs Komarovs no šā trieciena gājis bojā, taču papildus visam no tvertnes izplūda koncentrētā ūdeņraža pārskābe, izraisot spēcīgu ugunsgrēku, kas gandrīz pilnībā iznīcināja nosēšanās moduli.
Šā iemesla dēļ izmeklēšana bija apgrūtināta, taču galvenos secinājumus uz 18 mēnešiem apturētās «Sojuz» programmas vadītāji izdarīja – tika novērsti vairāk nekā 200 būtiski defekti, tai skaitā mainīta izpletņa konteinera konstrukcija un atrasti jauni risinājumi, kā nodrošināt saules bateriju paneļu nevainojamu atvēršanos.
*
Bezgaisa atmosfērā
1971. gada 30. jūnijs.
Georgijs Dobrovoļskis, Vladimirs Volkovs un Viktors Pacajevs gāja bojā, kad kosmosa kuģa «Sojuz 11» nosēšanās modulim radās sūce un tas zaudēja hermētiskumu – kosmonauti vienkārši noslāpa.
Triju kosmonautu ekipāža 1971. gada 30. jūnijā uz dzimtās planētas varēja atgriezties ar labi padarīta darba apziņu. Viņi bija kļuvuši par pirmajiem (un kā vēlāk izrādījās, arī pēdējiem), kuri apmeklēja pasaules pirmo orbitālo kosmosa staciju «Saļut 1» un uzstādīja tajā nepieciešamo zinātnisko aprīkojumu, kā arī sasnieguši jaunu rekordu, kosmosā pavadot 23 diennaktis, 18 stundas, 21 minūti un 43 sekundes. Taču nolaišanās izrādījās traģiska – joprojām īsti nenoskaidrotu iemeslu dēļ atmosfēras augšējos slāņos atveroties nosēšanās moduļa ventilācijas vārstulim, no kabīnes strauji izplūda gaiss. Vēlāk mediķi apgalvoja, ka kosmonauti aptuveni 20 sekundes pēc sūces rašanās zaudējuši samaņu, bet vēl pēc pusotras minūtes viņu sirdsdarbība apstājusies.
Vēl četras dienas pirms «Sojuz 11» starta Georgijs Dobrovoļskis, Viktors Volkovs un Viktors Pacajevs bija pārliecināti, ka misija notiks bez viņiem – šis trijnieks bija dublējošā ekipāža. Taču medicīnisko pārbaužu laikā Alekseja Ļeonova vadītās ekipāžas loceklim Valērijam Kubasovam tika konstatēts plaušu karsonis vieglā formā, un, saskaņā ar instrukciju, nācās mainīt visu ekipāžu. Lēmums gan tika pieņemts diezgan negribīgi, jo tas nozīmēja liekas klapatas – kosmosa kuģī viss bija sagatavots pamata ekipāžas darbam, un nācies veikt samērā nozīmīgus pārkārtojumus. Interesanti, ka Vladimirs Volkovs nemaz īsti nav vēlējies doties šajā lidojumā – saskaņā ar vienu versiju, viņš vēlējies pirms tam pabeigt grāmatu par iepriekšējo misiju, saskaņā ar citu – bijis pārliecināts, ka no lidojuma neatgriezīsies.
Lai gan ieraksti Georgija Dobrovoļska dienasgrāmatā liecina, ka komandas locekļi brīžam nav sapratušies īpaši labi, visu lidojuma programmu viņi izpildīja nevainojami. Kad agrā 30. jūnija rītā kosmosa kuģis uzsāka nosēšanos un sasniedza mūsu planētas atmosfēru, šķita, ka lidojums būs beidzies ļoti veiksmīgi. Taču pēc «Saļut 1» nolaišanās moduļa piezemēšanās tika konstatēts, ka visi trīs kosmonauti ir miruši. Ārsts Anatolijs Ļebedevs, kurš piedalījās kosmonautu sagaidīšanā, stāstījis, ka tikai vēlāk atskārtis kādu dīvainību – kad izpletnis ar nolaišanās moduli tuvojies zemei, radio ēterā skanējušas sajūsminātas meklēšanas komandu dalībnieku balsis, bet paši kosmonauti nez kādēļ klusējuši. Mēģinājumi viņus reanimēt bijuši nolemti neveiksmei, un pēc pārdesmit minūtēm Anatolijs Ļebedevs kādam no ļoti nepacietīgajiem ģenerāļiem nodevis nepatīkamo ziņu, kas tālāk bija jāsūta uz Maskavu.
Izmeklēšanas laikā konstatēts, ka ventilācijas vārstulis, visticamāk, atvēries brīdī, kad, ieejot Zemes atmosfērā, notika kārtējās liekās kosmosa kuģa pakāpes atdalīšanās, ko pavadīja sprādziens un satricinājums. Skaļi tas netika paziņots, taču teju vai visiem bija skaidrs, ka notikušajā vainojama brāķa detaļa vai līdz galam nepievilkts uzgrieznis. Izdzīvot kosmonautiem nav bijis nekādu izredžu, jo tolaik padomju kosmosa kuģos viņi atradās bez skafandriem (šāds risinājums bija izskaidrojams ar vēlmi ietaupīt vietu). Visticamāk, kosmonauti saprata, ka radusies sūce, iespējams, viņi pat apzinājās, ka vainojams ventilācijas vārstulis, kas bija paredzēts gadījumiem, ja nolaišanās aparāts, piemēram, iekrīt okeānā. Taču vārstuļi ir divi, piekļuve tiem ir samērā apgrūtinoša, un kosmonautiem, kuri bija piesprādzējušies, vienkārši nepietika laika aizdarīt sūci – pēc tam to apstiprināja Zvaigžņu pilsētiņā veikts eksperiments, kurā piedalījās Aleksejs Ļeonovs.
Pēc avārijas «Sojuz» programma tika pārtraukta uz ilgiem 27 mēnešiem, bet 1971. gada rudenī paklusām okeānā nogremdēja arī orbitālo staciju «Saļut 1», jo to vairs nebija iespējams apkalpot. Svarīgākās izmaiņas gan skāra pašus kosmonautus – turpmāk lidojumu laikā viņiem bija jātērpjas skafandros, un šā iemesla dēļ nākamajās misijās varēja doties tikai divu, nevis trīs cilvēku ekipāžas. Tika uzlabota arī ventilācijas vārstuļu konstrukcija, pārveidojot tos tā, ka nepieciešamības gadījumā vārstuļus atver manuāli un zūd risks, ka nelaikā nostrādās to automātiskā atvēršanas sistēma.
*
Eksplozija Floridas debesīs
1986. gada 28. janvāris.
Astronauti Frēnsiss Skobī, Maikls Smits, Ronalds Makneirs, Elisons Onizuka, Džūdita Resnika, Gregs Džārviss un Krista Makaulifa gāja bojā mazliet vairāk nekā minūti pēc tam, kad šatls «Challenger» startēja no Kenedija vārdā nosauktā kosmodroma.
Tagad, zinot «Challenger» un tā apkalpes traģisko likteni, tā vien gribētos sacīt, ka kāds «Tur Augšā» ļoti nevēlējās, lai viņi vispār dotos šajā misijā, sūtot visas iespējamās zīmes, kuras toreizējās NASA amatpersonas ar pārvaldes vadītāju Viljamu Greiemu priekšgalā apbrīnojamā spītībā un tuvredzībā ignorēja. Daudzkārt izmantojamā kosmosa kuģa starts bija ieplānots jau 24. janvārī, šādā veidā NASA cerēja piesaistīt mediju uzmanību, ar sešpadsmit dienu intervālu sūtot kosmosā divus šatlus pēc kārtas, kas būtu savdabīgs rekords. Taču smilšu vētra rezerves nosēšanās laukumā Dakarā (Senegālā) lika plānoto startu atcelt. Pēc divām dienām bija panākta vienošanās kā rezerves nosēšanās laukumu izmantot Kasablankas lidostu Marokā, taču nu jau sinoptiķi prognozēja lielu negaisu pašā Floridā, un startu atkal atcēla. 27. janvārī visi septiņi apkalpes locekļi vairākas stundas pavadīja kosmosa kuģī gaidot pacelšanos, taču, kamēr tika novērstas tehniskas kļūmes (šatlu nekādi neizdevās hermētiski noslēgt), virs Floridas sabiezēja mākoņi, bet Kasablankai tuvojās vētra – starts atkal tika atcelts.
Taču klimata kaprīzes ne tuvu nebija vienīgais un ne pats galvenais apstāklis, kādēļ, vadoties pēc veselā saprāta, startu būtu nepieciešams atlikt. Naktī uz 28. janvāri gaisa temperatūra Floridā strauji pazeminājās, kas darīja ļoti bažīgus kompānijas «Morton Thiokol» inženierus – tieši šis uzņēmums izgatavoja šatlu paātrinātājus, kurus darbināja cietā degviela. Jau iepriekšējo misiju laikā bija konstatēts, ka blīves, kas atdala atsevišķas paātrinātāja sekcijas, nav īsti kvalitatīvas un nenodrošina pilnīgu hermētiskumu savienojumu vietās. Turklāt jo zemāka ir gaisa temperatūra, jo vairāk šī nepilnība izpaužas, tāpēc «Morton Thiokol» darbiniekiem bija pamatots iemesls celt trauksmi un pieprasīt atcelt lidojumu, ko viņi arī darīja. Taču NASA amatpersonas neuzskatīja par nepieciešamu ņemt vērā šo viedokli. Tās cerēja, ka gluži tāpat kā iepriekšējās reizēs, kad radīsies blīvju problēmas (un no 24 līdz tam notikušajām šatlu misijām sakarsētas gāzes no spraugām bija izlauzušās deviņos gadījumos), tās nenovedīs pie traģiska iznākuma. NASA arī nevēlējās vismaz uz deviņiem mēnešiem pārtraukt šatlu ekspluatāciju (tik ilgu laiku visu problēmu novēršanai prasīja paātrinātāju būvētāji), jo tas nozīmētu papildu finansiālos zaudējumus programmai, kura jau tāpat bija izrādījusies krietni neefektīvāka ekonomiskā ziņā, nekā bija plānots, to uzsākot.
28. janvārī «Challenger» startēja paredzētajā laikā, bet jau mazliet vairāk nekā 50 sekundes pēc pacelšanās no paātrinājuma sekciju savienojuma vietas sāka plūst melni dūmi, kurus pēc brīža nomainīja liesmas, kas strauji apņēma nesējraķeti un šatlu. Tobrīd vairāki televīzijas kanāli, kas jau bija paspējuši paziņot par veiksmīgo startu, atgriezās tiešraidē ar vēsti par tehniskām problēmām un zaudētiem sakariem ar ekipāžu. Vēl pēc dažām sekundēm visu kosmosa kuģi apņēma milzīga liesmu jūra.
Katastrofa notika, šatlam un nesējraķetei atrodoties 14 kilometru augstumā, un, pretēji diezgan izplatītajam uzskatam, astronauti nesadega dzīvi – trieciens šatlu uzmeta aptuveni 20 kilometru augstumā, un ir pamats uzskatīt, ka tobrīd vismaz četri ekipāžas locekļi bija ne tikai bija dzīvi, bet arī pie samaņas. Par to liecina gan aktivizētie elpošanas aparāti, gan pārslēgtie ierīču slēdži, acīmredzot daļa apkalpe rīkojusies, lai izglābtos. Tomēr kritiens Atlantijas okeāna ūdeņos ar ātrumu 320 km/h nav devis ne mazākās cerības uz veiksmīgu iznākumu.
Pēc avārijas «Space Shuttle» programma tika apturēta uz 32 mēnešiem («Morton Thiolok» speciālistu lūgto deviņu mēnešu vietā) un beidzot novērstas paātrinātāju blīvju problēmas. Tomēr NASA tā arī neuzskatīja par nepieciešamu izstrādāt pienācīgu glābšanas sistēmu gadījumiem, ja kaut kas neparedzēts notiek pirmajās divās minūtēs pēc starta – pagaidu glābšanas sistēma bija samērā vecmodīga un izmantojama vien gadījumos, kad pats šatls absolūti nav cietis. Par laimi, līdz pat 2011. gada 21. jūlijam, kad savu pēdējo lidojumu veica kosmosa kuģis «Atlantis» un programmu oficiāli slēdza, pēc glābšanas sistēmas nepieciešamība neradās.
*
Neveiksmīgais mājupceļš
2003. gada 1. februāris.
Pēc 16 orbītā pavadītām dienām, ieejot Zemes atmosfēras blīvajos slāņos, aptuveni 63 kilometru augstumā eksplodēja šatls «Columbia», aiznesot septiņu cilvēku dzīvības – bojā gāja Riks Hazbends, Viljams Makkūls, Maikls Andersons, Kalpana Čavla, Deivids Brauns, Lorela Klārka un Ilans Ramons.
Mēdz sacīt, ka vienā straumē divreiz neiekāpt, bet vēsture, ja arī atkārtojas, tad tikai farsa veidā. To nav iespējams attiecināt uz šatlu misijām. Septiņus gadus pēc «Challenger» avārijas atkal bojā gāja septiņi astronauti, turklāt izmeklēšana apliecināja, ka avārijas cēlonis atkal ir problēma, par kuru bija zināms jau iepriekš, bet kuru novērst pietrūcis laika un vēlēšanās, jo nez kādēļ valdījusi pārliecība, ka tā nevar novest pie traģiskām sekām.
2003. gada 16. janvārī daudzkārt izmantojamais kosmosa kuģis «Columbia» startēja no Kenedija vārdā nosauktā kosmodroma, šo startu filmēja no dažādiem rakursiem, un uzņemtajos attēlos bija redzams, kā no ārējās degvielas tvertnes atraujas un pa šatla kreisā spārna apakšējo daļu trāpa kāds objekts prāva čemodāna lielumā – vai nu ledus gabals, vai arī termoizolācijas apšuves fragments. Taču 16 dienās, kamēr «Columbia» veica savu misiju Zemes orbītā, nevienam tā arī neienāca prātā painteresēties, kādus bojājumus šatla spārnam šis trieciens ir nodarījis. Iemesls šādai nolaidībai, kas konkrētajā gadījumā faktiski izrādījās noziedzīga, ir gaužām vienkāršs – arī iepriekš daudzkārt izmantojamo kosmosa kuģu starta laikā apšuves fragmenti un citas drazas lidojušas uz visām pusēm, bet ne pie kādiem traģiskiem negadījumiem šie incidenti nebija noveduši.
«Columbia» liktenis izrādījās bēdīgāks nekā citiem šatliem. Kosmosa kuģim atgriežoties uz Zemes un sasniedzot aptuveni 70 kilometru augstumu, ieskanējās pirmie trauksmes zvani lidojumu vadības centrā Hjūstonā – no vairākiem kreisā spārna sensoriem vairs netika saņemti telemetrijas dati. Vadības centra darbinieki cerēja uz labāko scenāriju, proti, kādām nelielām kļūmēm, taču nākamo minūšu laikā ne tikai pārstāja darboties vēl vairāki sensori, bet arī pazuda sakari ar šatlu. Kamēr lidojumu vadības centrs tos mēģināja atjaunot, no Luiziānas un Teksasas štatiem jau sāka pienākt vēstis par eksploziju augstu gaisā – kā noskaidrojās vēlāk, «Columbia» bija eksplodējusi 63 kilometru augstumā virs zemes.
Lai gan sākotnēji pavīdēja pat versijas, ka «Columbia» katastrofa ir terora akts (svaigā atmiņā bija 2001. gada 11. septembris), pēc tam, kad tika savākts vairāk nekā 12 000 atlūzu, kuras izvietoja uz speciāli izgatavota maketa, kļuva skaidrs, ka traģēdijas cēlonis meklējams starta laikā notikušajā incidentā. Proti, šatla kreisā spārna termoizolācijas slānis bija bojāts tik nopietni, ka, kosmosa kuģim ieejot atmosfēras blīvajos slāņos, spārns strauji pārkarsa, līdz beigu beigās uzliesmoja. Vairāki entuziasti, kuri ar teleskopu palīdzību filmēja «Columbia» ienākšanu atmosfērā, pat bija fiksējuši pirmās dūmu vērpetes, kas parādījās šatla kreisajā pusē.
Kosmosa kuģa ekipāžai īsti nebija pat laika aptvert notiekošo, nerunājot nemaz par kādiem mēģinājumiem glābties. Taču visus septiņus cilvēkus bija iespējams izglābt, ja vien kādam no NASA darbiniekiem būtu ienācis prātā pārbaudīt, kādus bojājumus šatlam nodarījis trieciens starta laikā. Pirmkārt, bija iespējams cilvēkus evakuēt no orbītas ar šatlu «Atlantis», bet, otrkārt, arī paši «Columbia» ekipāžas locekļi varēja mēģināt saremontēt bojāto termoizolāciju.
Pēc katastrofas šatlu izmantošana tika apturēta uz 29 mēnešiem, turklāt arī pēc tam notika tikai tās misijas, bez kurām absolūti nebija iespējams iztikt – faktiski «Columbia» avārija nozīmēja «Space Shuttle» programmas slēgšanu, turklāt aizvietotājs šai programmai nav atrasts līdz pat šim laikam un amerikāņu astronautiem, lai nokļūtu Starptautiskajā kosmosa stacijā, jāizmanto Krievijas kosmosa kuģi.
*
ASTROLOGA KOMENTĀRS
Komentē sertificēta astroloģe Guna Kārkliņa:
Kosmosa kuģu avāriju analīzi apgrūtina fakts, ka šai tehnikai praktiski nav iespējams noteikt kaut kādu konkrētu dzimšanas brīdi, kas kalpotu kā atskaites punkts. Līdz ar to iespējams analizēt tikai planētu stāvokļus avārijas laikā.
Savulaik «Praktiskā Astroloģija» publicēja pētījumu par atomreaktoriem un traģiskākajām avārijām – Černobiļu, Fukušimu u.c. (Nr. 4, 2013.). Tajā gadījumā par svarīgāko atskaites punktu tika ņemts pamatakmens ielikšanas brīdis un objekta nodošana ekspluatācijā, kā arī tika skatīti avārijas dienu foni un veidotas tranzītu kartes. Savukārt astrologi, kas kādreiz mēģināja analizēt prāmja «Estonia» avārijas astroloģiskos aspektus, par atskaites punktu kā dzimšanas brīdi izvēlējās to laiku, kad prāmi pirmo reizi nolaida ūdenī.
Ar kosmosa kuģiem viss ir sarežģītāk, par tiem šādu datu nav, tāpēc nācās aplūkot vien konkrēto traģisko dienu fonus.
Te uzreiz jāsaka, ka izteiktu likumsakarību starp piecu aprakstīto avāriju kartēm nav (kā tas bija, piemēram, gadījumā ar iepriekš minētajiem atomreaktoriem). Ir tikai dažas iespējamību norādes.
* «Apollo 1» traģēdijas kartē slikta kombinācija starp «tehniskajām un tehnoloģiskajām planētām» Satrunu un Urānu. Marsam, ko varam uzskatīt par «uguns planētu», slikts aspekts ar visa paplašinātāju Jupiteru.
* «Sojuz 1» avārijas kartē T krusts – darbību apgrūtinošas kombinācijas. Iesaistīta tehniskā planēta Marss. Turklāt ir pilnmēness ietekme – 15. Mēness diena, kad daudz ko nosaka emocionālie faktori. Plus tieša Mēness aptumsuma un jūtama arī Saules aptumsuma ietekme. Šādus periodus uzskata par riskantiem, kad pavisam noteikti nevajag izaicināt likteni.
* «Sojuz 11» avārijas kartē no iespējamām tehniski negatīvām kombinācijām ir tikai viena, taču interesanti, ka tajā dienā Merkurs, kas cita starpā atbild par elpošanu, ir izteikti vājš – bez jebkādiem savienojumiem ar citām planētām. Kā vēsta oficiālā versija, kosmonauti gājuši bojā no gaisa trūkuma.
* «Challenger» avārijas brīdis. Atkal jau slikts «tehniskais» Marss, tāpat arī Plūtons, kurs astroloģijā «atbild» par lielām katastrofām. Ir 19. Mēness diena, kas tiek uzskatīta par ļoti nelabvēlīgu, dažkārt to pat dēvē par Sātana dienu.
* «Columbia» traģēdijā jāanalizē starta brīdis, kur tiešām parādās problēmas. Slikts Marss plus problemātiska kombinācija tieši ar tehnoloģiju planētu Urānu.