ASTROLOĢIJA: Kos­mo­sa ka­tas­tro­fas un to mā­cī­bas

«Apo­llo 1» mi­si­jas da­līb­nie­ki veic pār­bau­des kos­mo­sa ku­ģī, kas tā arī ne­pa­cē­lās no Ze­mes. © Scanpix

12. ap­rī­lī ap­ri­tēs kār­tē­jā ga­da­die­na, kopš 1961. ga­dā Ju­rijs Ga­ga­rins kļu­va par pir­mo cil­vē­ku, kurš pa­bi­jis kos­mo­sā. Kopš tā lai­ka veik­tas ne­skai­tā­mas kos­mis­kās mi­si­jas, Ze­mes or­bī­tā un aiz tās ro­be­žām pa­bi­ju­ši sim­tiem kos­mo­nau­tu, as­tro­nau­tu un tai­ko­nau­tu – kā nu ku­rā val­stī vi­ņus sauc. Vien piec­as kos­mis­kās mi­si­jas bei­gu­šās tra­ģis­ki, zau­dē­jot cil­vē­ku dzī­vī­bas, un kat­ra no tām de­vu­si kā­du mā­cī­bu.

Nā­ve lies­mās uz Ze­mes

1967. ga­da 27. jan­vā­ris.

«Apo­llo 1» mi­si­jas da­līb­nie­ki Vēr­džils Gri­soms, Eds Vaits un Ro­džers Ča­fijs sa­de­ga kos­mo­sa ku­ģī uz Ze­mes pirms li­do­ju­ma tes­tu lai­kā.

Pa­gā­ju­šā gad­sim­ta seš­des­mi­to ga­du ot­rās pus­es «fir­mas zī­me» bi­ja PSRS un ASV sān­cen­sī­ba kos­mo­sa ie­ka­ro­ša­nas jo­mā. Pēc tam, kad Pa­dom­ju Sa­vie­nī­bai bi­ja iz­de­vies pir­ma­jai ne ti­kai pa­laist māk­slī­go Ze­mes pa­va­do­ni, bet arī no­gā­dāt kos­mo­sā cil­vē­ku, ame­ri­kā­ņi plā­no­ja re­van­šē­ties, pirm­ie spe­rot kā­ju uz Mē­ness. Tie­ši ar šo mēr­ķi ti­ka re­ali­zē­ta «Apo­llo» prog­ram­ma, un, tā kā iz­lūk­die­nes­ti ba­žī­gi zi­ņo­ja, ka «krie­vi jau min uz pa­pē­žiem», daudz kas ti­ka da­rīts lie­lā stei­gā. Līdz 1967. ga­da 27. jan­vā­rim, kad Ke­ne­di­ja vār­dā no­sauk­ta­jā kos­mod­ro­mā Flo­ri­das šta­ta Ka­na­ve­ra­las ze­mes­ra­gā gā­ja bo­jā trīs as­tro­nau­ti...

Mūs­die­nās Vēr­džils Gri­soms, Eds Vaits un Ro­džers Ča­fijs ir zi­nā­mi kā «Apo­llo 1» mi­si­jas da­līb­nie­ki, bet to­laik šo pro­jek­tu vēl sau­ca par «AS-204». Tri­jot­nes uz­de­vums bi­ja pār­bau­dīt jaun­o kos­mo­sa ku­ģi Ze­mes or­bī­tā, ta­ču per­spek­tī­vā past­āvē­ja iz­re­dzes, ka kāds no vi­ņiem tik­tu ie­kļauts eki­pā­žā pir­ma­jam li­do­ju­mam uz Mē­ne­si. Kos­mo­sa ku­ģa starts bi­ja pa­re­dzēts feb­ru­āra ot­ra­jā pus­ē, bet jan­vā­ra bei­gās kos­mod­ro­mā tur­pi­nā­jās tre­ni­ņi un iz­mē­ģi­nā­ju­mi, kas ti­ka uz­ska­tī­ti par ab­so­lū­ti dro­šiem, zi­nā­mā mē­rā pat par ru­tī­nu – ga­lu ga­lā ne­sēj­ra­ķe­tes «Sa­turn IB» deg­vie­las tver­tnes bi­ja tuk­šas.

Ta­ču ne­lai­me pie­za­gās, no ku­rie­nes ne­viens to ne­gai­dī­ja. As­tro­nau­ti, tēr­pu­šies pil­nā «kau­jas eki­pē­ju­mā», jau kā­du piekt­o stun­du pēc kār­tas pār­bau­dī­ja da­žā­du ie­rī­ču dar­bī­bu, cen­tās līdz au­to­mā­tis­mam no­slī­pēt, kas ku­ram jā­da­ra star­ta brī­dī, līdz pēk­šņi sa­ka­ru ie­rī­cēs at­ska­nē­ja klie­dzie­ni un pēc brī­ža arī Eda Vai­ta zi­ņo­jums: «Uguns­grēks ka­bī­nē.» Tā kā iz­mē­ģi­nā­ju­mu lai­kā ka­bī­nē bi­ja uz­stā­dī­tas arī tele­vī­zi­jas ka­me­ras, lies­mas, kas ap­ņē­ma kos­mo­sa ku­ģa sa­mē­rā pla­šo iek­šie­ni, re­dzē­ja arī li­do­ju­mu va­dī­bas cen­trā. Re­dzē­ja – ta­ču ne­kā pa­lī­dzēt ne­spē­ja, jo jau ap­tu­ve­ni 17 se­kun­des pēc pir­ma­jiem iz­sau­cie­niem sa­ka­ri pār­trū­ka. As­tro­nau­tiem tā arī ne­iz­de­vās iz­kļūt no lies­mu pār­ņem­tās ka­bī­nes. Kaut gan sā­ku­mā ti­ka ru­nāts, ka vi­ņi sa­de­gu­ši dzī­vi, tie­su me­di­cī­nas eks­per­tī­ze kon­sta­tē­ja, ka vi­siem ap­stā­ju­sies sirds­dar­bī­ba strau­ji ie­el­po­tās tva­na gā­zes dēļ. Līdz pat pē­dē­jam brī­dim tri­jot­ne bi­ja rī­ko­ju­sies sa­ska­ņā ar in­struk­ci­ju – Eds Vaits un Vēr­džils Gri­soms bi­ja mē­ģi­nā­ju­ši at­vērt lū­ku, bet Ro­džers Ča­fijs pa­li­cis sa­vā krēs­lā, cen­šo­ties at­jau­not sa­ka­rus.

Teh­nis­ku ka­tas­tro­fu ga­dī­ju­mos tra­ģē­di­jas pa­ras­ti no­tiek ve­se­las fak­to­ru vir­knes dēļ. Tā bi­ja arī ša­jā ga­dī­ju­mā. Iz­mek­lē­ša­nā no­skaid­ro­jās, ka uguns­grē­ku iz­rai­sī­jis īs­sa­vie­no­jums, vis­ti­ca­māk tā­pēc, ka, re­gu­lā­ri at­ve­rot un aiz­ve­rot vie­nu no lū­kām, bo­jā­ta va­du izo­lā­ci­ja. Ta­ču ie­spē­jams, ka vai­na slē­pās kur ci­tur – nā­ka­mā pus­ot­ra ga­da lai­kā, ka­mēr prog­ram­ma bi­ja ap­tu­rē­ta un skru­pu­lo­zi la­bo­ja stei­gā pie­ļau­tās kļū­das, spe­ci­ālis­ti vei­ca gan­drīz 1500 la­bo­ju­mu elek­tris­ka­jā in­sta­lā­ci­jā un vi­si va­di ti­ka rū­pī­gi izo­lē­ti. Pa­ras­tos ap­stāk­ļos lies­mas ne tu­vu ne­bū­tu uz­lies­mo­ju­šas tik ātr­i, bet ame­ri­kā­ņu kos­mis­ka­jā prog­ram­mā bi­ja pie­ņemts, ka kos­mo­sa ku­ģos ir at­mo­sfē­ra, kas sa­stāv fak­tis­ki no tī­ra skā­bek­ļa. Li­do­ju­ma ap­stāk­ļos šā­dam ri­si­nā­ju­mam bi­ja sa­vi plu­si, ta­ču lai­kā, kad kos­mo­sa ku­ģi ap­ņē­ma ne­vis va­ku­ums, bet gan Ze­mes at­mo­sfē­ra, tie pār­vēr­tās par mī­nu­siem. Spie­diens ku­ģa ka­bī­nē sa­snie­dza 1,1 at­mo­sfē­ru, un gan­drīz tī­rā skā­bek­lī pie šā­da spie­die­na deg pat ma­te­ri­āli, kas tiek uz­ska­tī­ti par ne­de­go­šiem. Ne­ru­nā­jot ne­maz par tiem vieg­li uz­lies­mo­jo­ša­jiem ma­te­ri­āliem, kas bi­ja iz­man­to­ti kos­mo­sa ku­ģa iek­šē­jā ap­da­rē. Tā­pēc vē­lāk ma­te­ri­ālu iz­vē­le ti­ka kon­tro­lē­ta daudz rū­pī­gāk, bet ame­ri­kā­ņu kos­mo­sa ku­ģu at­mo­sfē­ru turp­māk vei­do­ja 60% skā­bek­ļa un 40% slā­pek­ļa.

Ņe­mot vē­rā to, cik ātr­i uz­lies­mo­ja viss, kas at­ra­dās kos­mo­sa ku­ģa ka­bī­nē, ie­skai­tot as­tro­nau­tu ska­fan­drus, nav pār­stei­gums, ka vi­ņi ne­pa­spē­ja at­vērt lū­ku, lai iz­kļū­tu no ka­bī­nes. Ta­ču to ātr­i ne­va­rē­ja iz­da­rīt arī glā­bē­ji, jo dro­šī­bas ap­svē­ru­mu dēļ lū­ka sa­stā­vē­ja no di­vām da­ļām. Aug­šē­jā no tām vē­rās uz ār­pu­si, bet apakš­ējā uz iekš­pu­si – kad sā­kās uguns­grēks, spie­diens ka­bī­nē vēl vai­rāk pa­aug­sti­nā­jās, un šo lū­ku vairs fi­zis­ki at­vērt ne­bi­ja ie­spē­jams. Lū­ka ne­bi­ja ap­rī­ko­ta arī ar pi­ro­pat­ro­nām, kas to at­vēr­tu ār­kār­tas si­tu­āci­jā, tur­klāt ša­jā ga­dī­ju­mā var ru­nāt par lik­te­ņa iro­ni­ju – šāds ri­si­nā­jums ti­ka iz­vē­lēts pēc tam, kad vie­nā no ie­priek­šē­jiem li­do­ju­miem Vēr­džils Gri­soms gan­drīz no­slī­ka oke­ānā, jo pēc mo­du­ļa no­lai­ša­nās ta­jā nez kā­dēļ no­strā­dā­ja avā­ri­jas sig­nāls un lū­ka at­vē­rās. Avā­ri­ja aiz­ka­vē­ja «Apo­llo» prog­ram­mas re­ali­zē­ša­nu par vai­rāk ne­kā pus­ot­ru ga­du, ta­ču šī aiz­ka­vē­ša­nas no­ve­da pie dro­šā­ku kos­mo­sa ku­ģu iz­strā­dā­ša­nas, un pat tad, kad ra­dās avā­ri­jas si­tu­āci­jas (kā «Apo­llo 13» mi­si­jas lai­kā), ap­kal­pei bi­ja zi­nāms, kā rī­ko­ties.

*

Ne­veik­smei no­lem­tais li­do­jums

1967. ga­da 24. ap­rī­lis.

«So­juz 1» kos­mo­sa ku­ģim no­sē­ša­nās brī­dī ne­at­vē­rās ne­viens no di­viem iz­plet­ņiem, bo­jā gā­ja kos­mo­nauts Vla­di­mirs Ko­ma­rovs.

«Šis li­do­jums par de­viņ­des­mit pro­cen­tiem būs ne­veik­smīgs,» ne­il­gi pirms sa­vas ot­rās mi­si­jas kā­dam sma­gi sli­mam bied­ram sa­cī­jis kos­mo­nauts Vla­di­mirs Ko­ma­rovs, bet vi­ņa mei­ta Iri­na vie­nā no in­ter­vi­jām at­mi­nē­ju­sies, ka pirms lik­te­nī­gā li­do­ju­ma tēvs rū­pī­gi sa­kār­to­jis vi­sus sa­vus do­ku­men­tus un it kā starp ci­tu de­vis pa­do­mus, kā ģi­me­nei dzī­vot tā­lāk. Šķiet, viņš pats bi­jis pār­lie­ci­nāts par ne­veik­smi, ta­ču vien­lai­kus uz­stā­jis, ka vē­las do­ties ša­jā mi­si­jā – bau­mo, ka šā­dā vei­dā Vla­di­mirs Ko­ma­rovs cen­ties glābt sa­vu drau­gu Ju­ri­ju Ga­ga­ri­nu, kas bi­ja vi­ņa dub­lie­ris.

Pa­dom­ju kos­mo­nau­ta rī­cī­ba nav skaid­ro­ja­ma ar māņ­ti­cī­bu vai pār­lie­cī­bas trū­ku­mu par sa­viem spē­kiem. Glu­ži vien­kār­ši arī viņš (tā­pat kā lie­lā­kā da­ļa «So­juz» prog­ram­mā ie­sais­tī­to spe­ci­ālis­tu) skaid­ri zi­nā­ja, ka li­do­jums nav pie­nā­cī­gi sa­ga­ta­vots un kos­mo­sa ku­ģim ir ne­skai­tā­mi de­fek­ti, par ko daiļ­ru­nī­gi lie­ci­nā­ja tas, ka vi­si trīs ie­priek­šē­jie bez­pi­lo­ta li­do­ju­mi bi­ja bei­gu­šies ar ār­kār­tas si­tu­āci­jām, bet pi­lo­tē­ja­mus li­do­ju­mus PSRS ne­bi­ja vei­ku­si bei­dza­mos di­vus ga­dus. Ta­ču, kā ta­jos lai­kos mē­dza teikt: «Par­ti­ja sa­ka, ka va­jag!» Pro­ti, tu­vo­jās Ok­tob­ra re­vo­lū­ci­jas 50. ga­da­die­na, un kos­mo­sa no­za­res va­dī­tā­jiem par kat­ru ce­nu va­ja­dzē­ja pie­rā­dīt, ka vi­ņi ir «iz­pil­dī­ju­ši un pat pār­pil­dī­ju­ši plā­nu», pie vie­na kār­tē­jo rei­zi ap­stei­dzot ame­ri­kā­ņus.

Ie­ce­re pa­tie­šām bi­ja gran­di­oza. 23. ap­rī­lī ar «So­juz 1» star­tē­ja Vla­di­mirs Ko­ma­rovs, bet vēl pēc die­nas bi­ja ie­plā­nots «So­juz 2» starts ar tri­ju vī­ru ap­kal­pi. Abiem kos­mo­sa ku­ģiem or­bī­tā bi­ja jā­sa­vie­no­jas, trim kos­mo­nau­tiem jā­pā­riet uz «So­juz 1», bet pēc tam bi­ja ie­ce­rē­ta kos­mo­sa ku­ģu ko­pī­ga pie­ze­mē­ša­nās. Ta­ču jau pār­des­mit mi­nū­tes pēc tam, kad «So­juz 1» bi­ja sa­snie­dzis or­bī­tu, plā­nu nā­cās gro­zīt – ne­at­vē­rās viens no di­viem kos­mo­sa ku­ģa sau­les ba­te­ri­ju pa­ne­ļiem, un kļu­va skaidrs, ka ar eso­šo ener­ģi­jas dau­dzu­mu sa­vie­no­ša­nās ma­nev­riem ne­pie­tiks. «So­juz 2»mi­si­ja ti­ka at­cel­ta, un do­mā­jams, ka šī ķi­be­le iz­glā­ba dzī­vī­bas trim tā eki­pā­žas lo­cek­ļiem, jo vē­lāk iz­mek­lē­ša­nas lai­kā ti­ka no­skaid­rots, ka arī vi­ņu ku­ģim bi­ja tie­ši tie pa­ši de­fek­ti, kas Vla­di­mi­ra Ko­ma­ro­va ku­ģim.

Kos­mo­nau­tam ti­ka dots rī­ko­jums pēc ie­spē­jas ātr­āk at­griez­ties uz Ze­mes, ta­ču dot šo pa­vē­li bi­ja kriet­ni vien­kār­šāk ne­kā to iz­pil­dīt. Ne­si­met­ris­ki at­vē­ru­šos sau­les ba­te­ri­ju dēļ bi­ja mai­nī­jies kos­mo­sa ku­ģa ma­sas centrs, to vairs ne­va­rē­ja au­to­mā­tis­ki no­orien­tēt, lai uz­sāk­tu brem­zē­ša­nas ma­nev­ru. Li­do­ju­mu va­dī­bas centrs lie­lā stei­gā iz­strā­dā­ja jaun­u in­struk­ci­ju, kas Vla­di­mi­ram Ko­ma­ro­vam pēc ap­tu­ve­ni 26 stun­du il­ga li­do­ju­ma (to­brīd viņš me­ta 19. lo­ku ap Zem­i) ļā­va ma­nu­āli uz­sākt brem­zē­ša­nas ma­nev­ru.

Kad kos­mo­nauts zi­ņo­ja par «So­juz 1» ie­ie­ša­nu pla­nē­tas at­mo­sfē­rā, li­do­ju­mu va­dī­bas cen­trā dau­dzi at­vieg­lo­ti uz­el­po­ja, ne­zi­not, ka īs­tais murgs ti­kai sā­cies. 9,5 kilo­met­ru augs­tu­mā, kā plā­nots, at­vē­rās gal­ve­nā iz­plet­ņa lū­ka, ta­ču brem­zē­ša­nas iz­plet­nis ne­spē­ja iz­vilkt gal­ve­no iz­plet­ni. 5,5 kilo­met­ru augs­tu­mā ti­ka ak­ti­vi­zēts re­zer­ves iz­plet­nis, ta­ču tas sa­pi­nās ar brem­zē­ša­nas iz­plet­ni, un no­lai­ša­nās kap­su­la ie­trie­cās zem­ē ar ap­tu­ve­ni 140 km/h lie­lu āt­ru­mu. Vē­lāk ti­ka no­skaid­rots, ka Vla­di­mirs Ko­ma­rovs no šā trie­cie­na gā­jis bo­jā, ta­ču pa­pil­dus vi­sam no tver­tnes iz­plū­da kon­cen­trē­tā ūdeņ­ra­ža pār­skā­be, iz­rai­sot spē­cī­gu uguns­grē­ku, kas gan­drīz pil­nī­bā iz­nī­ci­nā­ja no­sē­ša­nās mo­du­li.

Šā ie­mes­la dēļ iz­mek­lē­ša­na bi­ja ap­grū­ti­nā­ta, ta­ču gal­ve­nos se­ci­nā­ju­mus uz 18 mē­ne­šiem ap­tu­rē­tās «So­juz» prog­ram­mas va­dī­tā­ji iz­da­rī­ja – ti­ka no­vēr­sti vai­rāk ne­kā 200 bū­tis­ki de­fek­ti, tai skai­tā mai­nī­ta iz­plet­ņa kon­tei­ne­ra kon­struk­ci­ja un at­ras­ti jaun­i ri­si­nā­ju­mi, kā no­dro­ši­nāt sau­les ba­te­ri­ju pa­ne­ļu ne­vai­no­ja­mu at­vēr­ša­nos.

Bez­gai­sa at­mo­sfē­rā

1971. ga­da 30. jū­nijs.

Ge­or­gijs Dob­ro­voļ­skis, Vla­di­mirs Vol­kovs un Vik­tors Pa­ca­jevs gā­ja bo­jā, kad kos­mo­sa ku­ģa «So­juz 11» no­sē­ša­nās mo­du­lim ra­dās sū­ce un tas zau­dē­ja her­mē­tis­ku­mu – kos­mo­nau­ti vien­kār­ši no­slā­pa.

Tri­ju kos­mo­nau­tu eki­pā­ža 1971. ga­da 30. jū­ni­jā uz dzim­tās pla­nē­tas va­rē­ja at­griez­ties ar la­bi pa­da­rī­ta dar­ba ap­zi­ņu. Vi­ņi bi­ja kļu­vu­ši par pir­ma­jiem (un kā vē­lāk iz­rā­dī­jās, arī pē­dē­jiem), ku­ri ap­mek­lē­ja pa­sau­les pir­mo or­bi­tā­lo kos­mo­sa sta­ci­ju «Sa­ļut 1» un uz­stā­dī­ja ta­jā ne­pie­cie­ša­mo zi­nāt­nis­ko ap­rī­ko­ju­mu, kā arī sa­snie­gu­ši jaun­u re­kor­du, kos­mo­sā pa­va­dot 23 dien­nak­tis, 18 stun­das, 21 mi­nū­ti un 43 se­kun­des. Ta­ču no­lai­ša­nās iz­rā­dī­jās tra­ģis­ka – jo­pro­jām īs­ti ne­no­skaid­ro­tu ie­mes­lu dēļ at­mo­sfē­ras aug­šē­jos slā­ņos at­ve­ro­ties no­sē­ša­nās mo­du­ļa ven­ti­lā­ci­jas vār­stu­lim, no ka­bī­nes strau­ji iz­plū­da gaiss. Vē­lāk me­di­ķi ap­gal­vo­ja, ka kos­mo­nau­ti ap­tu­ve­ni 20 se­kun­des pēc sū­ces ra­ša­nās zau­dē­ju­ši sa­ma­ņu, bet vēl pēc pus­ot­ras mi­nū­tes vi­ņu sirds­dar­bī­ba ap­stā­ju­sies.

Vēl četr­as die­nas pirms «So­juz 11» star­ta Ge­or­gijs Dob­ro­voļ­skis, Vik­tors Vol­kovs un Vik­tors Pa­ca­jevs bi­ja pār­lie­ci­nā­ti, ka mi­si­ja no­tiks bez vi­ņiem – šis trij­nieks bi­ja dub­lē­jo­šā eki­pā­ža. Ta­ču me­di­cī­nis­ko pār­bau­žu lai­kā Alek­se­ja Ļe­ono­va va­dī­tās eki­pā­žas lo­cek­lim Va­lē­ri­jam Ku­ba­so­vam ti­ka kon­sta­tēts plau­šu kar­so­nis vieg­lā for­mā, un, sa­ska­ņā ar in­struk­ci­ju, nā­cās mai­nīt vi­su eki­pā­žu. Lē­mums gan ti­ka pie­ņemts diez­gan ne­gri­bī­gi, jo tas no­zī­mē­ja lie­kas kla­pa­tas – kos­mo­sa ku­ģī viss bi­ja sa­ga­ta­vots pa­ma­ta eki­pā­žas dar­bam, un nā­cies veikt sa­mē­rā no­zī­mī­gus pār­kār­to­ju­mus. In­te­re­san­ti, ka Vla­di­mirs Vol­kovs ne­maz īs­ti nav vē­lē­jies do­ties ša­jā li­do­ju­mā – sa­ska­ņā ar vie­nu ver­si­ju, viņš vē­lē­jies pirms tam pa­beigt grā­ma­tu par ie­priek­šē­jo mi­si­ju, sa­ska­ņā ar ci­tu – bi­jis pār­lie­ci­nāts, ka no li­do­ju­ma ne­at­grie­zī­sies.

Lai gan ie­rak­sti Ge­or­gi­ja Dob­ro­voļ­ska die­nas­grā­ma­tā lie­ci­na, ka ko­man­das lo­cek­ļi brī­žam nav sa­pra­tu­šies īpa­ši la­bi, vi­su li­do­ju­ma prog­ram­mu vi­ņi iz­pil­dī­ja ne­vai­no­ja­mi. Kad ag­rā 30. jū­ni­ja rī­tā kos­mo­sa ku­ģis uz­sā­ka no­sē­ša­nos un sa­snie­dza mū­su pla­nē­tas at­mo­sfē­ru, šķi­ta, ka li­do­jums būs bei­dzies ļo­ti veik­smī­gi. Ta­ču pēc «Sa­ļut 1» no­lai­ša­nās mo­du­ļa pie­ze­mē­ša­nās ti­ka kon­sta­tēts, ka vi­si trīs kos­mo­nau­ti ir mi­ru­ši. Ārsts Ana­to­lijs Ļe­be­devs, kurš pie­da­lī­jās kos­mo­nau­tu sa­gai­dī­ša­nā, stās­tī­jis, ka ti­kai vē­lāk at­skār­tis kā­du dī­vai­nī­bu – kad iz­plet­nis ar no­lai­ša­nās mo­du­li tu­vo­jies ze­mei, ra­di­o ēte­rā ska­nē­ju­šas sa­jūs­mi­nā­tas mek­lē­ša­nas ko­man­du da­līb­nie­ku bal­sis, bet pa­ši kos­mo­nau­ti nez kā­dēļ klu­sē­ju­ši. Mē­ģi­nā­ju­mi vi­ņus re­ani­mēt bi­ju­ši no­lem­ti ne­veik­smei, un pēc pār­des­mit mi­nū­tēm Ana­to­lijs Ļe­be­devs kā­dam no ļo­ti ne­pa­cie­tī­ga­jiem ģe­ne­rā­ļiem no­de­vis ne­pa­tī­ka­mo zi­ņu, kas tā­lāk bi­ja jā­sū­ta uz Mas­ka­vu.

Iz­mek­lē­ša­nas lai­kā kon­sta­tēts, ka ven­ti­lā­ci­jas vār­stu­lis, vis­ti­ca­māk, at­vē­ries brī­dī, kad, ie­ejot Ze­mes at­mo­sfē­rā, no­ti­ka kār­tē­jās lie­kās kos­mo­sa ku­ģa pa­kā­pes at­da­lī­ša­nās, ko pa­va­dī­ja sprā­dziens un sa­tri­ci­nā­jums. Ska­ļi tas ne­ti­ka pa­zi­ņots, ta­ču te­ju vai vi­siem bi­ja skaidrs, ka no­ti­ku­ša­jā vai­no­ja­ma brā­ķa de­ta­ļa vai līdz ga­lam ne­pie­vilkts uz­griez­nis. Iz­dzī­vot kos­mo­nau­tiem nav bi­jis ne­kā­du iz­re­džu, jo to­laik pa­dom­ju kos­mo­sa ku­ģos vi­ņi at­ra­dās bez ska­fan­driem (šāds ri­si­nā­jums bi­ja iz­skaid­ro­jams ar vēl­mi ie­tau­pīt vie­tu). Vis­ti­ca­māk, kos­mo­nau­ti sa­pra­ta, ka ra­du­sies sū­ce, ie­spē­jams, vi­ņi pat ap­zi­nā­jās, ka vai­no­jams ven­ti­lā­ci­jas vār­stu­lis, kas bi­ja pa­re­dzēts ga­dī­ju­miem, ja no­lai­ša­nās apa­rāts, pie­mē­ram, ie­krīt oke­ānā. Ta­ču vār­stu­ļi ir di­vi, pie­kļu­ve tiem ir sa­mē­rā ap­grū­ti­no­ša, un kos­mo­nau­tiem, ku­ri bi­ja pie­sprā­dzē­ju­šies, vien­kār­ši ne­pie­ti­ka lai­ka aiz­da­rīt sū­ci – pēc tam to ap­stip­ri­nā­ja Zvaig­žņu pil­sē­ti­ņā veikts eks­pe­ri­ments, ku­rā pie­da­lī­jās Alek­sejs Ļe­onovs.

Pēc avā­ri­jas «So­juz» prog­ram­ma ti­ka pār­trauk­ta uz il­giem 27 mē­ne­šiem, bet 1971. ga­da ru­de­nī pa­klu­sām oke­ānā no­grem­dē­ja arī or­bi­tā­lo sta­ci­ju «Sa­ļut 1», jo to vairs ne­bi­ja ie­spē­jams ap­kal­pot. Sva­rī­gā­kās iz­mai­ņas gan skā­ra pa­šus kos­mo­nau­tus – turp­māk li­do­ju­mu lai­kā vi­ņiem bi­ja jā­tēr­pjas ska­fan­dros, un šā ie­mes­la dēļ nā­ka­ma­jās mi­si­jās va­rē­ja do­ties ti­kai di­vu, ne­vis trīs cil­vē­ku eki­pā­žas. Ti­ka uz­la­bo­ta arī ven­ti­lā­ci­jas vār­stu­ļu kon­struk­ci­ja, pār­vei­do­jot tos tā, ka ne­pie­cie­ša­mī­bas ga­dī­ju­mā vār­stu­ļus at­ver ma­nu­āli un zūd risks, ka ne­lai­kā no­strā­dās to au­to­mā­tis­kā at­vēr­ša­nas sis­tē­ma.

*

Eks­plo­zi­ja Flo­ri­das de­be­sīs

1986. ga­da 28. jan­vā­ris.

As­tro­nau­ti Frēn­siss Sko­bī, Maikls Smits, Ro­nalds Mak­neirs, Eli­sons Oni­zu­ka, Džū­di­ta Res­ni­ka, Gregs Džār­viss un Kris­ta Ma­kau­li­fa gā­ja bo­jā maz­liet vai­rāk ne­kā mi­nū­ti pēc tam, kad šatls «Chal­len­ger» star­tē­ja no Ke­ne­di­ja vār­dā no­sauk­tā kos­mod­ro­ma.

Ta­gad, zi­not «Chal­len­ger» un tā ap­kal­pes tra­ģis­ko lik­te­ni, tā vien gri­bē­tos sa­cīt, ka kāds «Tur Augš­ā» ļo­ti ne­vē­lē­jās, lai vi­ņi vis­pār do­tos ša­jā mi­si­jā, sū­tot vi­sas ie­spē­ja­mās zī­mes, ku­ras to­rei­zē­jās NA­SA amat­per­so­nas ar pār­val­des va­dī­tā­ju Vil­ja­mu Grei­emu priekš­ga­lā ap­brī­no­ja­mā spī­tī­bā un tuv­re­dzī­bā ig­no­rē­ja. Daudz­kārt iz­man­to­ja­mā kos­mo­sa ku­ģa starts bi­ja ie­plā­nots jau 24. jan­vā­rī, šā­dā vei­dā NA­SA ce­rē­ja pie­sais­tīt me­di­ju uz­ma­nī­bu, ar seš­pa­dsmit die­nu in­ter­vā­lu sū­tot kos­mo­sā di­vus šat­lus pēc kār­tas, kas bū­tu sav­da­bīgs re­kords. Ta­ču smil­šu vēt­ra re­zer­ves no­sē­ša­nās lau­ku­mā Da­ka­rā (Se­ne­gā­lā) li­ka plā­no­to star­tu at­celt. Pēc di­vām die­nām bi­ja pa­nāk­ta vie­no­ša­nās kā re­zer­ves no­sē­ša­nās lau­ku­mu iz­man­tot Ka­sab­lan­kas lid­os­tu Ma­ro­kā, ta­ču nu jau si­nop­ti­ķi prog­no­zē­ja lie­lu ne­gai­su pa­šā Flo­ri­dā, un star­tu at­kal at­cē­la. 27. jan­vā­rī vi­si sep­ti­ņi ap­kal­pes lo­cek­ļi vai­rā­kas stun­das pa­va­dī­ja kos­mo­sa ku­ģī gai­dot pa­cel­ša­nos, ta­ču, ka­mēr ti­ka no­vēr­stas teh­nis­kas kļū­mes (šat­lu ne­kā­di ne­iz­de­vās her­mē­tis­ki no­slēgt), virs Flo­ri­das sa­bie­zē­ja mā­ko­ņi, bet Ka­sab­lan­kai tu­vo­jās vēt­ra – starts at­kal ti­ka at­celts.

Ta­ču kli­ma­ta kap­rī­zes ne tu­vu ne­bi­ja vie­nī­gais un ne pats gal­ve­nais ap­stāk­lis, kā­dēļ, va­do­ties pēc ve­se­lā sa­prā­ta, star­tu bū­tu ne­pie­cie­šams at­likt. Nak­tī uz 28. jan­vā­ri gai­sa tem­pe­ra­tū­ra Flo­ri­dā strau­ji pa­ze­mi­nā­jās, kas da­rī­ja ļo­ti ba­žī­gus kom­pā­ni­jas «Mor­ton Thi­okol» in­že­nie­rus – tie­ši šis uz­ņē­mums iz­ga­ta­vo­ja šat­lu pa­āt­ri­nā­tā­jus, ku­rus dar­bi­nā­ja cie­tā deg­vie­la. Jau ie­priek­šē­jo mi­si­ju lai­kā bi­ja kon­sta­tēts, ka blī­ves, kas at­da­la at­se­viš­ķas pa­āt­ri­nā­tā­ja sek­ci­jas, nav īs­ti kva­li­ta­tī­vas un ne­no­dro­ši­na pil­nī­gu her­mē­tis­ku­mu sa­vie­no­ju­mu vie­tās. Tur­klāt jo zem­āka ir gai­sa tem­pe­ra­tū­ra, jo vai­rāk šī ne­pil­nī­ba iz­pau­žas, tā­pēc «Mor­ton Thi­okol» dar­bi­nie­kiem bi­ja pa­ma­tots ie­mesls celt trauk­smi un pie­pra­sīt at­celt li­do­ju­mu, ko vi­ņi arī da­rī­ja. Ta­ču NA­SA amat­per­so­nas ne­uz­ska­tī­ja par ne­pie­cie­ša­mu ņemt vē­rā šo vie­dok­li. Tās ce­rē­ja, ka glu­ži tā­pat kā ie­priek­šē­jās rei­zēs, kad ra­dī­sies blīv­ju pro­blē­mas (un no 24 līdz tam no­ti­ku­ša­jām šat­lu mi­si­jām sa­kar­sē­tas gā­zes no sprau­gām bi­ja iz­lau­zu­šās de­vi­ņos ga­dī­ju­mos), tās ne­no­ve­dīs pie tra­ģis­ka iz­nā­ku­ma. NA­SA arī ne­vē­lē­jās vis­maz uz de­vi­ņiem mē­ne­šiem pār­traukt šat­lu eks­plu­atā­ci­ju (tik il­gu lai­ku vi­su pro­blē­mu no­vēr­ša­nai pra­sī­ja pa­āt­ri­nā­tā­ju bū­vē­tā­ji), jo tas no­zī­mē­tu pa­pil­du fi­nan­si­ālos zau­dē­ju­mus prog­ram­mai, ku­ra jau tā­pat bi­ja iz­rā­dī­ju­sies kriet­ni ne­efek­tī­vā­ka eko­no­mis­kā zi­ņā, ne­kā bi­ja plā­nots, to uz­sā­kot.

28. jan­vā­rī «Chal­len­ger» star­tē­ja pa­re­dzē­ta­jā lai­kā, bet jau maz­liet vai­rāk ne­kā 50 se­kun­des pēc pa­cel­ša­nās no pa­āt­ri­nā­ju­ma sek­ci­ju sa­vie­no­ju­ma vie­tas sā­ka plūst mel­ni dū­mi, ku­rus pēc brī­ža no­mai­nī­ja lies­mas, kas strau­ji ap­ņē­ma ne­sēj­ra­ķe­ti un šat­lu. To­brīd vai­rā­ki tele­vī­zi­jas ka­nā­li, kas jau bi­ja pa­spē­ju­ši pa­zi­ņot par veik­smī­go star­tu, at­grie­zās tieš­rai­dē ar vēs­ti par teh­nis­kām pro­blē­mām un zau­dē­tiem sa­ka­riem ar eki­pā­žu. Vēl pēc da­žām se­kun­dēm vi­su kos­mo­sa ku­ģi ap­ņē­ma mil­zī­ga lies­mu jū­ra.

Ka­tas­tro­fa no­ti­ka, šat­lam un ne­sēj­ra­ķe­tei at­ro­do­ties 14 kilo­met­ru augs­tu­mā, un, pre­tē­ji diez­gan iz­pla­tī­ta­jam uz­ska­tam, as­tro­nau­ti ne­sa­de­ga dzī­vi – trie­ciens šat­lu uz­me­ta ap­tu­ve­ni 20 kilo­met­ru augs­tu­mā, un ir pa­mats uz­ska­tīt, ka to­brīd vis­maz čet­ri eki­pā­žas lo­cek­ļi bi­ja ne ti­kai bi­ja dzī­vi, bet arī pie sa­ma­ņas. Par to lie­ci­na gan ak­ti­vi­zē­tie el­po­ša­nas apa­rā­ti, gan pār­slēg­tie ie­rī­ču slē­dži, acīm­re­dzot da­ļa ap­kal­pe rī­ko­ju­sies, lai iz­glāb­tos. To­mēr kri­tiens At­lan­ti­jas oke­āna ūde­ņos ar āt­ru­mu 320 km/h nav de­vis ne ma­zā­kās ce­rī­bas uz veik­smī­gu iz­nā­ku­mu.

Pēc avā­ri­jas «Spa­ce Shut­tle» prog­ram­ma ti­ka ap­tu­rē­ta uz 32 mē­ne­šiem («Mor­ton Thi­olok» spe­ci­ālis­tu lūg­to de­vi­ņu mē­ne­šu vie­tā) un bei­dzot no­vēr­stas pa­āt­ri­nā­tā­ju blīv­ju pro­blē­mas. To­mēr NA­SA tā arī ne­uz­ska­tī­ja par ne­pie­cie­ša­mu iz­strā­dāt pie­nā­cī­gu glāb­ša­nas sis­tē­mu ga­dī­ju­miem, ja kaut kas ne­pa­re­dzēts no­tiek pir­ma­jās di­vās mi­nū­tēs pēc star­ta – pa­gai­du glāb­ša­nas sis­tē­ma bi­ja sa­mē­rā vec­mo­dī­ga un iz­man­to­ja­ma vien ga­dī­ju­mos, kad pats šatls ab­so­lū­ti nav cie­tis. Par lai­mi, līdz pat 2011. ga­da 21. jū­li­jam, kad sa­vu pē­dē­jo li­do­ju­mu vei­ca kos­mo­sa ku­ģis «At­lan­tis» un prog­ram­mu ofi­ci­āli slē­dza, pēc glāb­ša­nas sis­tē­mas ne­pie­cie­ša­mī­ba ne­ra­dās.

*

Ne­veik­smī­gais mā­jup­ceļš

2003. ga­da 1. feb­ru­āris.

Pēc 16 or­bī­tā pa­va­dī­tām die­nām, ie­ejot Ze­mes at­mo­sfē­ras blī­va­jos slā­ņos, ap­tu­ve­ni 63 kilo­met­ru augs­tu­mā eks­plo­dē­ja šatls «Co­lum­bi­a», aiz­ne­sot sep­ti­ņu cil­vē­ku dzī­vī­bas – bo­jā gā­ja Riks Haz­bends, Vil­jams Mak­kūls, Maikls An­der­sons, Kal­pa­na Čav­la, Dei­vids Brauns, Lo­re­la Klār­ka un Ilans Ra­mons.

Mēdz sa­cīt, ka vie­nā strau­mē div­reiz ne­ie­kāpt, bet vēs­tu­re, ja arī at­kār­to­jas, tad ti­kai far­sa vei­dā. To nav ie­spē­jams at­tie­ci­nāt uz šat­lu mi­si­jām. Sep­ti­ņus ga­dus pēc «Chal­len­ger» avā­ri­jas at­kal bo­jā gā­ja sep­ti­ņi as­tro­nau­ti, tur­klāt iz­mek­lē­ša­na ap­lie­ci­nā­ja, ka avā­ri­jas cē­lo­nis at­kal ir pro­blē­ma, par ku­ru bi­ja zi­nāms jau ie­priekš, bet ku­ru no­vērst pie­trū­cis lai­ka un vē­lē­ša­nās, jo nez kā­dēļ val­dī­ju­si pār­lie­cī­ba, ka tā ne­var no­vest pie tra­ģis­kām se­kām.

2003. ga­da 16. jan­vā­rī daudz­kārt iz­man­to­ja­mais kos­mo­sa ku­ģis «Co­lum­bi­a» star­tē­ja no Ke­ne­di­ja vār­dā no­sauk­tā kos­mod­ro­ma, šo star­tu fil­mē­ja no da­žā­diem ra­kur­siem, un uz­ņem­ta­jos at­tē­los bi­ja re­dzams, kā no ār­ējās deg­vie­las tver­tnes at­rau­jas un pa šat­la krei­sā spār­na apakš­ējo da­ļu trā­pa kāds ob­jekts prā­va če­mo­dā­na lie­lu­mā – vai nu le­dus ga­bals, vai arī ter­mo­izo­lā­ci­jas ap­šu­ves frag­ments. Ta­ču 16 die­nās, ka­mēr «Co­lum­bi­a» vei­ca sa­vu mi­si­ju Ze­mes or­bī­tā, ne­vie­nam tā arī ne­ie­nā­ca prā­tā pa­in­te­re­sē­ties, kā­dus bo­jā­ju­mus šat­la spār­nam šis trie­ciens ir no­da­rī­jis. Ie­mesls šā­dai no­lai­dī­bai, kas kon­krē­ta­jā ga­dī­ju­mā fak­tis­ki iz­rā­dī­jās no­zie­dzī­ga, ir gau­žām vien­kāršs – arī ie­priekš daudz­kārt iz­man­to­ja­mo kos­mo­sa ku­ģu star­ta lai­kā ap­šu­ves frag­men­ti un ci­tas dra­zas li­do­ju­šas uz vi­sām pus­ēm, bet ne pie kā­diem tra­ģis­kiem ne­ga­dī­ju­miem šie in­ci­den­ti ne­bi­ja no­ve­du­ši.

«Co­lum­bi­a» lik­te­nis iz­rā­dī­jās bē­dī­gāks ne­kā ci­tiem šat­liem. Kos­mo­sa ku­ģim at­grie­žo­ties uz Ze­mes un sa­snie­dzot ap­tu­ve­ni 70 kilo­met­ru augs­tu­mu, ie­ska­nē­jās pirm­ie trauk­smes zva­ni li­do­ju­mu va­dī­bas cen­trā Hjūs­to­nā – no vai­rā­kiem krei­sā spār­na sen­so­riem vairs ne­ti­ka sa­ņem­ti tele­met­ri­jas da­ti. Va­dī­bas cen­tra dar­bi­nie­ki ce­rē­ja uz la­bā­ko sce­nā­ri­ju, pro­ti, kā­dām ne­lie­lām kļū­mēm, ta­ču nā­ka­mo mi­nū­šu lai­kā ne ti­kai pār­stā­ja dar­bo­ties vēl vai­rā­ki sen­so­ri, bet arī pa­zu­da sa­ka­ri ar šat­lu. Ka­mēr li­do­ju­mu va­dī­bas centrs tos mē­ģi­nā­ja at­jau­not, no Lui­zi­ānas un Tek­sa­sas šta­tiem jau sā­ka pie­nākt vēs­tis par eks­plo­zi­ju augs­tu gai­sā – kā no­skaid­ro­jās vē­lāk, «Co­lum­bi­a» bi­ja eks­plo­dē­ju­si 63 kilo­met­ru augs­tu­mā virs ze­mes.

Lai gan sā­kot­nē­ji pa­vī­dē­ja pat ver­si­jas, ka «Co­lum­bi­a» ka­tas­tro­fa ir te­ro­ra akts (svai­gā at­mi­ņā bi­ja 2001. ga­da 11. sep­tem­bris), pēc tam, kad ti­ka sa­vākts vai­rāk ne­kā 12 000 at­lū­zu, ku­ras iz­vie­to­ja uz spe­ci­āli iz­ga­ta­vo­ta ma­ke­ta, kļu­va skaidrs, ka tra­ģē­di­jas cē­lo­nis mek­lē­jams star­ta lai­kā no­ti­ku­ša­jā in­ci­den­tā. Pro­ti, šat­la krei­sā spār­na ter­mo­izo­lā­ci­jas slā­nis bi­ja bo­jāts tik no­piet­ni, ka, kos­mo­sa ku­ģim ie­ejot at­mo­sfē­ras blī­va­jos slā­ņos, spārns strau­ji pār­kar­sa, līdz bei­gu bei­gās uz­lies­mo­ja. Vai­rā­ki en­tu­zi­as­ti, ku­ri ar te­le­sko­pu pa­lī­dzī­bu fil­mē­ja «Co­lum­bi­a» ie­nāk­ša­nu at­mo­sfē­rā, pat bi­ja fik­sē­ju­ši pirm­ās dū­mu vēr­pe­tes, kas pa­rā­dī­jās šat­la krei­sa­jā pus­ē.

Kos­mo­sa ku­ģa eki­pā­žai īs­ti ne­bi­ja pat lai­ka ap­tvert no­tie­ko­šo, ne­ru­nā­jot ne­maz par kā­diem mē­ģi­nā­ju­miem glāb­ties. Ta­ču vi­sus sep­ti­ņus cil­vē­kus bi­ja ie­spē­jams iz­glābt, ja vien kā­dam no NA­SA dar­bi­nie­kiem bū­tu ie­nā­cis prā­tā pār­bau­dīt, kā­dus bo­jā­ju­mus šat­lam no­da­rī­jis trie­ciens star­ta lai­kā. Pirm­kārt, bi­ja ie­spē­jams cil­vē­kus eva­ku­ēt no or­bī­tas ar šat­lu «At­lan­tis», bet, otr­kārt, arī pa­ši «Co­lum­bi­a» eki­pā­žas lo­cek­ļi va­rē­ja mē­ģi­nāt sa­re­mon­tēt bo­jā­to ter­mo­izo­lā­ci­ju.

Pēc ka­tas­tro­fas šat­lu iz­man­to­ša­na ti­ka ap­tu­rē­ta uz 29 mē­ne­šiem, tur­klāt arī pēc tam no­ti­ka ti­kai tās mi­si­jas, bez ku­rām ab­so­lū­ti ne­bi­ja ie­spē­jams iz­tikt – fak­tis­ki «Co­lum­bi­a» avā­ri­ja no­zī­mē­ja «Spa­ce Shut­tle» prog­ram­mas slēg­ša­nu, tur­klāt aiz­vie­to­tājs šai prog­ram­mai nav at­rasts līdz pat šim lai­kam un ame­ri­kā­ņu as­tro­nau­tiem, lai no­kļū­tu Starp­tau­tis­ka­jā kos­mo­sa sta­ci­jā, jā­iz­man­to Krie­vi­jas kos­mo­sa ku­ģi.

*

AS­TRO­LO­GA KO­MEN­TĀRS

Komentē sertificēta astroloģe Guna Kārkliņa:

Kos­mo­sa ku­ģu avā­ri­ju ana­lī­zi ap­grū­ti­na fakts, ka šai teh­ni­kai prak­tis­ki nav ie­spē­jams no­teikt kaut kā­du kon­krē­tu dzim­ša­nas brī­di, kas kal­po­tu kā at­skai­tes punkts. Līdz ar to ie­spē­jams ana­li­zēt ti­kai pla­nē­tu stā­vok­ļus avā­ri­jas lai­kā.

Sa­vu­laik «Prak­tis­kā As­tro­lo­ģi­ja» pub­li­cē­ja pē­tī­ju­mu par atom­re­ak­to­riem un tra­ģis­kā­ka­jām avā­ri­jām – Čer­no­bi­ļu, Fu­ku­ši­mu u.c. (Nr. 4, 2013.). Ta­jā ga­dī­ju­mā par sva­rī­gā­ko at­skai­tes pun­ktu ti­ka ņemts pa­mat­ak­mens ie­lik­ša­nas brī­dis un ob­jek­ta no­do­ša­na eks­plu­atā­ci­jā, kā arī ti­ka ska­tī­ti avā­ri­jas die­nu fo­ni un vei­do­tas tran­zī­tu kar­tes. Sa­vu­kārt as­tro­lo­gi, kas kād­reiz mē­ģi­nā­ja ana­li­zēt prām­ja «Es­to­ni­a» avā­ri­jas as­tro­lo­ģis­kos as­pek­tus, par at­skai­tes pun­ktu kā dzim­ša­nas brī­di iz­vē­lē­jās to lai­ku, kad prā­mi pir­mo rei­zi no­lai­da ūde­nī.

Ar kos­mo­sa ku­ģiem viss ir sa­rež­ģī­tāk, par tiem šā­du da­tu nav, tā­pēc nā­cās ap­lū­kot vien kon­krē­to tra­ģis­ko die­nu fo­nus.

Te uz­reiz jā­sa­ka, ka iz­teik­tu li­kum­sa­ka­rī­bu starp piec­u ap­rak­stī­to avā­ri­ju kar­tēm nav (kā tas bi­ja, pie­mē­ram, ga­dī­ju­mā ar ie­priekš mi­nē­ta­jiem atom­re­ak­to­riem). Ir ti­kai da­žas ie­spē­ja­mī­bu no­rā­des.

* «Apo­llo 1» tra­ģē­di­jas kar­tē slik­ta kom­bi­nā­ci­ja starp «teh­nis­ka­jām un teh­no­lo­ģis­ka­jām pla­nē­tām» Sa­tru­nu un Urā­nu. Mar­sam, ko va­ram uz­ska­tīt par «uguns pla­nē­tu», slikts as­pekts ar vi­sa pa­pla­ši­nā­tā­ju Ju­pi­te­ru.

* «So­juz 1» avā­ri­jas kar­tē T krusts – dar­bī­bu ap­grū­ti­no­šas kom­bi­nā­ci­jas. Ie­sais­tī­ta teh­nis­kā pla­nē­ta Marss. Tur­klāt ir piln­mē­ness ie­tek­me – 15. Mē­ness die­na, kad daudz ko no­sa­ka emo­ci­onā­lie fak­to­ri. Plus tie­ša Mē­ness ap­tum­su­ma un jū­ta­ma arī Sau­les ap­tum­su­ma ie­tek­me. Šā­dus pe­ri­odus uz­ska­ta par ris­kan­tiem, kad pa­vi­sam no­teik­ti ne­va­jag iz­ai­ci­nāt lik­te­ni.

* «So­juz 11» avā­ri­jas kar­tē no ie­spē­ja­mām teh­nis­ki ne­ga­tī­vām kom­bi­nā­ci­jām ir ti­kai vie­na, ta­ču in­te­re­san­ti, ka ta­jā die­nā Mer­kurs, kas ci­ta star­pā at­bild par el­po­ša­nu, ir iz­teik­ti vājš – bez jeb­kā­diem sa­vie­no­ju­miem ar ci­tām pla­nē­tām. Kā vēs­ta ofi­ci­ālā ver­si­ja, kos­mo­nau­ti gā­ju­ši bo­jā no gai­sa trū­ku­ma.

* «Chal­len­ger» avā­ri­jas brī­dis. At­kal jau slikts «teh­nis­kais» Marss, tā­pat arī Plū­tons, kurs as­tro­lo­ģi­jā «at­bild» par lie­lām ka­tas­tro­fām. Ir 19. Mē­ness die­na, kas tiek uz­ska­tī­ta par ļo­ti ne­lab­vē­lī­gu, daž­kārt to pat dē­vē par Sā­ta­na die­nu.

* «Co­lum­bi­a» tra­ģē­di­jā jā­ana­li­zē star­ta brī­dis, kur tie­šām pa­rā­dās pro­blē­mas. Slikts Marss plus pro­ble­mā­tis­ka kom­bi­nā­ci­ja tie­ši ar teh­no­lo­ģi­ju pla­nē­tu Urā­nu.

 

Horoskopi

Zaļās koka čūskas gads būs pilns ar pārmaiņām un pārsteigumiem, kas ietekmēs mūsu dzīvi. Pēc astrologu un tarologu domām, mūs sagaida personīgās pārvērtības, un tiem, kas nebaidās pamest komforta zonu, liktenis var sagādāt negaidītas dāvanas.

Svarīgākais