ASTROLOĢIJA: Maskēšanās un zvaigznes

© f64

As­tro­lo­ģi­ja ir ek­sak­ta mā­cī­ba, ku­rā viss pa­kār­to­jas no­teik­tiem Vi­su­ma li­ku­miem un bal­stās uz ma­te­mā­tis­kiem ap­rē­ķi­niem. Ta­ču arī vis­no­taļ ra­ci­onā­lās lie­tās vien­mēr pa­liek vie­ta iz­tē­lei. Un im­pro­vi­zā­ci­jai. Un spē­lei ar tē­liem, un arī ne­ie­ro­be­žo­tam ra­do­šās fan­tā­zi­jas li­do­ju­mam.

Māk­sli­nie­ce San­dra Sa­bī­ne Jaun­dal­de­re ra­dī­ju­si sa­vu ver­si­ju par tra­di­ci­onā­la­jām Rie­tu­mu as­tro­lo­ģi­jas zo­di­aka zī­mēm, at­ro­dot tām līdz­inie­kus lat­vju mas­ku gā­jie­na tē­los. Kat­ram tē­lam un zīm­ju pār­im ir savs fi­lo­zo­fis­kais mo­tīvs.

– Ar jū­su zī­mē­ju­miem tik­ko kā iz­dots as­tro­lo­ģis­kais ka­len­dārs, ta­ču ta­jā pie­ras­to zo­di­aka zīm­ju vie­tā ir lat­vis­ki mas­ku tē­li. Kā­pēc šā­da ne­ti­pis­ka pie­eja?

– As­tro­lo­ģi­ja šo­brīd ir ļo­ti po­pu­lā­ra, un cil­vē­ki ir pie­ra­du­ši pie no­teik­tiem zo­di­aka zīm­ju tē­liem. Pirms sā­ku dar­bu pie zī­mē­ju­miem, ie­ni­ru it kā pien­bal­tā tuk­šu­mā. Mig­lā no­jau­ta kļu­va sva­rī­gā­ka par re­dzi un zi­nā­ša­nu. Šis darbs ļā­va pa­lū­ko­ties no ci­ta ska­tu pun­kta, un es ap­jau­tu, ka ie­ras­to zo­di­aka zīm­ju bū­tī­ba ir tu­va lat­vie­šu tra­di­ci­onā­lo mas­ku gā­jie­nu mas­kām. Mēs esam lat­vie­ši, dzī­vo­jam Lat­vi­jā, un – kā­da gan mums var būt Lau­va un kāds Skor­pi­ons? Tad sā­ku do­māt par fol­klo­ras tē­liem, kas ir mums un kas va­rē­tu būt Rie­tu­mu zo­di­aka zīm­ju ana­logs. Nu, pie­mē­ram – dien­vi­dos vi­ta­mī­nu avots ir cit­rons, bet mums dzēr­ve­ne.

– Jā, jā, dien­vid­nie­ki ir prie­cī­gi un op­ti­mis­tis­ki, jo vi­ņiem C vi­ta­mīns no apel­sī­niem, bet lat­vie­šiem no rut­kiem!... J

– At­šķi­rī­gais vien­mēr ir in­te­re­sants, un es gri­bē­ju tā arī pa­lū­ko­ties uz zo­di­aka zī­mēm. Tas ne­bi­ja vieg­li, un pār­do­mu posms bi­ja diez­gan ilgs. Bi­ja tā­da sa­jū­ta, ka te­pat tā do­ma ir... bet jā­prot ti­kai sa­tvert. Un tad mas­kas pa­ma­zām iz­kār­to­jās ap­lī, ie­ņē­ma zo­di­aka zīm­ju vie­tas un at­ra­da pār­i-pre­tme­tu.

– Vai jums ie­priekš arī bi­ju­si in­te­re­se par as­tro­lo­ģi­ju?

– Ma­ni pa­tīk cil­vē­ki, arī uz­lū­kot vi­ņu da­bu un bū­tī­bu. Kā māk­sli­nie­ce un kā jeb­kurš ra­došs cil­vēks ska­tos ne ti­kai vir­sē­jo slā­ni, bet daudz dzi­ļāk. Vai ār­ējā for­ma pa­rā­da arī sa­tu­ru? Ir aiz­rau­jo­ši vē­rot, kā iek­šē­jā bū­tī­ba ru­nā uz pa­sau­li. Mēs va­ram sa­ru­nā­ties viens ar ot­ru, esot mēs pa­ši, mēs va­ram no­ska­ņo­ties uz vie­na sa­skar­smes viļ­ņa un, ti­kai lū­ko­jo­ties viens ot­ram acīs, sa­prast, ko otrs cil­vēks do­mā. Un arī caur as­tro­lo­ģi­ju ie­spē­jams pa­teikt to, kas ir no­jau­šams, kas vir­mo gai­sā, ko var re­dzēt de­be­sīs un cil­vē­ka acīs. As­tro­lo­ģis­kie pē­tī­ju­mi ir ie­pa­zī­ša­nas pro­ce­sa da­ļa. Mēs caur to ie­pa­zīs­tam pa­sau­li, ie­pa­zīs­tam cil­vē­kus. Uz­ska­tu, ka jeb­kurš labs pa­sau­les un cil­vē­ku ie­pa­zī­ša­nas veids ir de­rīgs.

– Se­na­jiem bal­tiem arī bi­ju­si sa­va as­tro­lo­ģis­kā sis­tē­ma, kas bal­stī­jās uz Mē­ness ce­ļu. Zo­di­aka zī­mes gan bi­ju­šas ci­tā­das. Pie­mē­ram, Skor­pi­ons – Sik­spār­nis. Diem­žēl re­ālu ma­te­ri­ālu vai pē­tī­ju­mu par to nav.

– Es­mu dzir­dē­ju­si, ka esot bi­ju­si bal­tu zo­di­aka sis­tē­ma. Bet ek­sis­tē arī tā­da lie­ta kā vēs­tu­res jaun­ra­dī­ša­na. Cil­vē­kiem ir lie­la vēl­me ta­jā vie­tā, kur ne­kā nav, ra­dīt mī­tu. Ja mēs sa­pro­tam, ka tas ir mīts – tad viss ir la­bi. Bet, ja mēs šo mī­tu pa­slu­di­nām par vēs­tu­ris­ku pa­tie­sī­bu... tad sa­jūk pa­sa­ka un vēs­tu­ris­kā re­ali­tā­te. Ta­ču cil­vē­kiem gri­bas pa­sa­kas, un sa­vā zi­ņā šie tē­li ir kā pa­sa­ka. Bal­tu tra­dī­ci­jā mas­ko­jas no Mār­ti­ņiem līdz Me­te­ņiem, ta­ču mas­ku gā­jie­nos ir tē­li, ku­ri rak­stu­rī­gi arī tiem ga­da­lai­kiem, kad mas­ko­ša­nās ne­no­tiek. Mans spē­les lau­kums bi­ja ie­ro­be­žots, jo tas ir ka­len­dā­ra for­māts – 12 mē­ne­ši, 12 zī­mes. Tas ir kā sā­kums, no ku­ra var iet arī tā­lāk. Vei­do­jot šos ka­len­dā­ra zī­mē­ju­mus, kon­sul­tē­jos ar Val­di Cel­mu, Aī­du Ran­cā­ni, Gun­tu Sau­li un Er­nes­tu Spī­ču. Vai­rā­kus ga­dus pē­tu lat­vie­šu tau­tas tra­dī­ci­jas un es­mu ro­si­nā­ju­si Liel­vār­dē iz­vei­dot tau­tas tra­dī­ci­ju ko­pu «Aus­tras koks», ku­rā cil­vē­ki ap­gūst tau­tas tra­dī­ci­jas, dzies­mas, svēt­kus, go­dus, dzī­ves­zi­ņu un mā­ca to ci­tiem. Tā ir vie­ta, ku­rā va­ram ru­nāt par to, ko esam sa­ņē­mu­ši man­to­ju­mā un ko ar to va­ram ie­sākt tā­lāk. Tā ir pū­ra lā­de. Un pū­ra lā­de jā­vē­di­na. Mas­kas ir mī­tis­kās pa­sau­les da­ļa. Mas­ko­ša­nās rak­stu­rī­ga vi­sām tau­tām da­žā­dos svēt­kos un ri­tu­ālos. Ne ti­kai lat­vie­šiem. Tur­klāt ir tra­di­ci­onā­las mas­kas, kas ir ne­at­ņe­ma­ma mas­ku gā­jie­na sa­stāv­da­ļa, un kat­rai mas­kai ir sa­va no­zī­me. Sā­ku pē­tīt, ku­ras mas­kas bū­tī­ba va­rē­tu at­bilst kat­rai zo­di­aka zī­mei.

– Pēc kā­da prin­ci­pa jūs to da­rī­jāt? Iz­vē­lē­jā­ties pēc rak­stu­ra? Iz­paus­mēm?

– Bi­ja jā­lauž fun­da­men­tā­li ste­reo­ti­pi. Pie­mē­ram, cil­vē­kiem gri­bē­tos, lai Auns ir āzis...

– Tī­ri vi­zu­āli un arī pēc spīt­nie­ka rak­stu­ra tā jau ir. Vai tad ne?

– Jā, bet ne pēc bū­tī­bas. Bi­ja jā­mek­lē, ku­ram mas­ku tē­lam viņš at­bilst vis­vai­rāk, ar kā­dām tē­mām viņš sais­tās. Pri­mā­ri Auns ir ka­ra­vīrs, tas, kurš vien­mēr iet pir­mais. No vi­siem lat­vie­šu mas­ku tē­liem tam vi­sat­bil­sto­šā­kais ir Vilks, kurš iet me­dī­bās. Pa­tie­sī­bā, iz­vē­lo­ties tē­lus, tie pa­ši sa­kār­to­jās pa pār­iem. Me­žā­zis at­bilst Lā­cim, kas ie­ro­das či­gā­nu lai­kā uz zie­mas saul­grie­žiem. Lā­cis ir īsts ze­mes gars, kurš lab­prāt iet uz četr­ām, bet vi­ņu dan­ci­na uz pa­kaļ­kā­jām, lai viņš ne­stu lai­mi.

– Rie­tu­mu as­tro­lo­ģi­jā Me­žā­zim pre­tī ir Vē­zis – aug­lī­bas un mā­tiš­ķu­ma zī­me. Kas jū­su ver­si­jā sim­bo­li­zē va­sa­ras vi­du­cī­ti?

– Ma­nā ap­lī tas ir Spēl­ma­nis. Viņš dan­ci­na Lā­ci. Un ne ti­kai. Spēl­ma­ņa lo­ma ir ie­līk­smot sir­di, da­rīt prā­tu vieg­lu un likt kā­jām diet un lēkt. Kur augs­tu lec, tur vai­ro­jas spars un veik­sme. Spēl­ma­nis ir vi­sur gai­dīts un bran­gi iz­dan­ci­na, lai rai­tāk veik­tos darbs. Nā­ka­mais ka­len­dā­ra tēls ir Ūdens­vīrs jeb Bu­dē­ļu tēvs, un vi­ņam pre­tī Lau­va jeb Kū­lis. Jūs jau­tā­siet – kā tas var būt?

– Jā, Lau­va jau ir grez­nī­bas, krāš­ņu­ma un pla­ša vē­rie­na zī­me. Šam­pa­nie­tis un mil­jons ro­žu. Kā to sa­vie­not ar Kū­li, kas ra­da aso­ci­āci­jas ar sma­gu dar­bu un ra­žu?

– Skaid­ro­jums šim pār­im ir tāds – Bu­dē­ļu tēvs nāk ar pā­ta­gu un vi­sus dze­nā, lai bū­tu aug­lī­ba. Lat­vie­šu tra­dī­ci­jās tas ir īpašs ri­tu­āls. Bu­dē­ļu tē­va rī­ki ir aug­lī­bas sim­bols ste­be­re, kas sa­stāv no bur­kā­na un di­viem sī­po­liem, un dzī­pa­ru pā­ta­ga. «Cik cir­ta mei­tām, tik bi­ra zel­ta. Cik cir­ta pui­šiem, tik sid­ra­bi­ņa.» Vi­si tiek no­pēr­ti, lai bū­tu svē­tī­ba. Vi­ņam ir ko­nus­vei­da vār­pu stieb­ru ce­pu­re, kas tie­cas de­be­sīs. Bū­tī­bā tā at­gā­di­na kū­ļa for­mu – kas Bu­dē­ļu tē­vam gal­vā jeb pa­do­mā, tas vē­lāk vēr­šas Kū­ļa augu­mā – ra­žā.

– Rie­tum­nie­kiem Ūdens­vīrs ir ide­ju ģe­ne­ra­tors, nā­kot­nes do­mas ne­sējs.

– Va­ram teikt, ka arī Bu­dē­ļu tēvs ra­da do­mu – par nā­kot­nes ra­žu. Tā­tad – kā Lau­va var būt Kū­lis? Tas ir pats lie­lā­kais spēks! Viens stiebrs vieg­li pār­lūst, bet sa­liec ko­pā – ne­pār­lau­zī­si ne­mū­žam. Sa­liec ko­pā – un vei­do­jas dās­na ra­ža. Tā­lāk – Ziv­ju zo­di­aka zī­mei at­bilst Dzēr­ve. Vi­ņa stai­gā un knā­bā, brien dūk­stī un tie­cas pēc dzi­ļu­ma. Vi­ņai ir garš kakls un knā­bis. Vi­ņa var brist dub­ļos un li­dot gai­sā.

– Mēdz teikt, ka Zi­vis kā zo­di­aka ap­ļa pē­dē­jā zī­me, ejot tam cau­ri, sa­vā­ku­si vis­da­žā­dā­kās krā­sas no vi­siem.

– Dzēr­vei nav tā­du ro­be­žu kā ci­tiem. Tā­pat kā Zi­vis var būt ļo­ti vis­pu­sī­gas. Dzēr­vei pre­tē­jā zī­me ir Siets. Ko vi­ņa uz­la­sa pa vie­nam, to Siets iz­sēj uz vi­sām pus­ēm. At­bil­sto­ši Rie­tu­mu sis­tē­mai tā bū­tu Jau­na­vas zī­me. Siets nāk iz­si­jāt, lai da­rī­tu la­bā­ku un tī­rā­ku, lai iz­kai­sī­tu, iz­vē­di­nā­tu ru­dzus, mie­žus un auzas. Vie­ta, kur tas gā­jis, top bal­tā­ka. Bal­tais ir sak­rā­lais, svi­nī­gais, sva­rī­gais. Tā­lāk no­nā­kam pie Vil­ka-Auna un pre­tme­ta Ka­zas jeb Sva­riem. «Vilks un ka­za» ir tra­di­ci­onā­la Ziem­svēt­ku ro­ta­ļa. Vi­ņi abi griež jaun­u cik­lu – viens bēg, otrs ķer. Viņš vi­ņu prec. Un ap­ēd. Pirms zie­mas saul­grie­žiem vai­ro­jas Tum­sa, pēc – Gais­ma.

«Ga­ni, ga­ni, sar­giet ka­zu. Ka­zai brau­ca pre­ci­nie­ki.» Kas tad tas pre­ci­nieks bi­ja? Vilks! Tā­lāk se­ko tēls, kas at­bilst Vēr­ša zī­mei. Tā ir Ga­rā sie­va. Es vi­ņu re­dzu kā sie­viš­ķo tē­lu, kā Ve­ne­ru un arī kā Lie­lo mā­ti. Lat­vie­šiem nav iz­teik­ta sie­viš­ķī­gā tē­la, kas bū­tu līdz­inieks Ve­ne­rai. Mas­ku gā­jie­nos Ga­rā sie­va iet ko­pā ar Ma­zo vī­ri­ņu. Var­būt va­rē­tu arī teikt, ka vi­ņa ir Sau­le un viņš ir Mē­ness. Sie­viš­ķais un vī­riš­ķais.

– At­šķi­rī­bā no dau­dzām ci­tām tau­tām lat­vie­šu mi­to­lo­ģi­jā Sau­le tie­šām ir sie­viš­ķais tēls, Mē­ness vī­riš­ķais.

– Ga­ra­jai sie­vai jeb Vēr­sim pre­tē­jā zī­me ir Skor­pi­ons. Un ta­gad dau­dzi var­būt ie­sauk­sies – kā tad tā!?... Jo ma­nā in­ter­pre­tā­ci­jā no mas­ku gā­jie­na šai zī­mei at­bilst tēls – Nā­ve.

– Ide­jis­ki jau tur ne­kā­das pre­tru­nas nav, jo Skor­pi­ons ir spē­cī­gā­kā zo­di­aka zī­me, ku­ras pār­zi­ņā ci­ta star­pā ir dzī­vī­bas un nā­ves jau­tā­ju­mi. Trans­for­mā­ci­ja, pār­dzim­ša­na. Tās ir īs­ti skor­pi­onis­kas tē­mas.

– Nā­ve ir pļā­vējs. Fi­lo­zo­fis­ki sa­nāk, ka Ga­rā sie­va ir Lie­lā mā­te – de­vē­ja, bet Pļā­vējs ir Nā­ve – ņē­mējs. Ne­re­ti abi tē­li at­ro­das tik tu­vu, ka sa­plūst vie­nā. Ie­spē­jams, tie­ši tā­pēc Ga­rās sie­vas mas­ka ie­gūst bai­su un maz­liet at­sve­ši­nā­tu iz­ska­tu. Mas­ku gā­jie­nos vi­ņas tie­šām iz­ska­tās vi­sai bai­sas, sa­vu­kārt Nā­ve ir ļo­ti dzī­va. Ar vi­ņu Ziem­svēt­ku ri­tu­ālā de­jo. Aiz­va­dī­ta­jos saul­grie­žos bi­ju Nā­ves mas­kā. Nā­ve ne ti­kai lūdz uz de­ju, bet arī iet vi­siem klāt un sa­ka: «Vai nā­vi gai­dī­jāt?»

– Jūs lai­kam tad de­jās daudz «kur­vī­šu» da­bū­jāt?

– Nē. Tā ir sak­rā­la de­ja, ku­ras bū­tī­ba – dzī­ves spē­ka vai­ro­ša­na, lai, ja nā­ve tie­šām nāk, cil­vēks var teikt: ej vien tā­lāk, mēs jau pa­de­jo­jām! Ša­jā ri­tu­āla de­jā tiek dan­ci­nā­ti vi­si, arī tie, kas ne­vē­las. Uz­lū­dzu kā­du sir­mu vī­ru, kurš ne­maz ne­gri­bē­ja de­jot ar Nā­vi, bet pēc tam de­jo­ja par vi­siem vai­rāk. Lai­kam ta­ču sa­pra­ta. Šī de­ja dā­vi­na prie­ku un var­būt pie­liek klāt vēl arī lai­ku. Ie­grie­žot ap­li de­jā, mēs ie­grie­žam arī dzī­vī­bas ri­te­ni.

– Ska­tos, nā­ka­mo – Dvī­ņu – zī­mi jūs esat at­tē­lo­ju­si kā Ku­me­ļu. Kā­pēc? Dvī­ņi pēc bū­tī­bas ir kaut kas du­bults. Di­vi kā viens vai ot­rā­di, Ku­meļš ir viens.

– Ku­me­ļa mas­kā pa­ras­ti ir di­vi cil­vē­ki. Pār­is – kam jā­dar­bo­jas sa­ska­ņo­ti. Ku­me­ļi iet dan­co­da­mi, cil­vē­ka grū­tu­mu da­rī­da­mi vieg­lā­ku. Šim tē­lam pre­tī ir Či­gāns jeb Strēl­nieks. Jāt­nie­ka augums ir brīvs, bet gars – ne. Ku­me­ļa gars ir brīvs, augums – ne. Ku­meļš ir gods un jāt­nieks – prāts. Či­gāns ir sais­tīts ar Ku­me­ļu. Ar kā­du at­jāj, ar kā­du sa­mij un kā­du pa­ņem līdz­i. Rau­gies, lai ne­pie­mā­na! Či­gāns ne­kad nav lū­dzējs, viņš ir mie­rā ar to, kas ir, un zi­na, kas vi­ņam pie­nā­kas.

– Kas jūs pa­ti esat? Ku­ra mas­ka vi­sat­bil­sto­šā­kā?

– Dzēr­ve. Kad no­nā­cu līdz sa­vai zo­di­aka zī­mei, do­mā­ju: ku­ru mas­ku iz­vē­lē­jos pir­ma­jam mas­ku gā­jie­nam? Tā bi­ja Dzēr­ve. Ap­do­mā­ju – jā. In­tui­tī­vi es­mu ņē­mu­si īs­to.

– Vie­nā no at­tē­liem ir ti­kai et­no­grā­fis­kie rak­sti, kā­da tiem no­zī­me?

– Uz ka­len­dā­ra vā­ka at­tē­lots viss gads ko­pu­mā. Uz zi­lā de­be­su fo­na Sau­le, zvaig­znes un zal­kša sim­bo­li, kas pēc sa­vas bū­tī­bas ir ļo­ti dzi­ļi. Ci­tām tau­tām par čūs­kām var­būt ir cits vie­dok­lis, bet mums tā ir spi­rā­le – bez­ga­lī­ga dzī­ve un at­tīs­tī­ba, vī­riš­ķais un sie­viš­ķais. Ša­jā sim­bo­lā ir ie­likts daudz in­for­mā­ci­jas. Līdz­īgi kā Liel­vār­des jos­tā.

– Lat­vju zī­mes kļūst sa­mē­rā po­pu­lā­ras un tiek iz­man­to­tas arī ko­mer­ci­ālos no­lū­kos. Ko jūs do­mā­jat par to?

– Par tra­dī­ci­ju tē­mām un zī­mēm ir mil­zī­ga in­te­re­se, ta­ču gri­bu aici­nāt iz­tu­rē­ties ar cie­ņu un rū­pī­gi iz­vēr­tēt to lie­to­ju­mu. Tās ir sak­rā­las zī­mes, sak­rāls man­to­jums, ja mēs tās sā­kam lie­tot uz ik­die­nas priekš­me­tiem... No vie­nas pus­es, it kā va­rē­tu teikt: tas jau ne­var nākt par slik­tu... Bet vai tad mēs zi­nām vi­su par tām? Ap­jau­šam to pa­tie­so no­zī­mi un spē­ku? Mū­su sen­vēs­tu­re un ga­rī­gā tel­pa jo­pro­jām ir lie­la mīk­la. Arī šis mans darbs ir uz­dro­ši­nā­ša­nās tai tu­vo­ties un to­mēr veikts ar vis­lie­lā­ko pie­tā­ti.

– Jūs de­jo­jat arī ri­tu­ālās de­jas, vei­do­jat per­for­man­ces. Kā­das sa­jū­tas ta­jās at­ro­dat? Ie­spai­dī­ga ir jū­su Uguns sti­hi­jas per­for­man­ce. Nakts. Uguns. Mis­ti­ka.

– Uguns da­ba ir ļo­ti tī­ra. Pie­mē­ram, Jā­ņu uguns­ku­rā tiek lik­ta vis­la­bā­kā mal­ka un uguns ie­gūst lūg­ša­nas spē­ku. Uguns de­ja bi­ja kā me­di­tā­ci­ja un vien­lai­kus sak­rā­lās de­jas ra­dī­ša­na. Me­di­ta­tī­va de­ja ir cil­vē­ka iek­šē­jās tel­pas sa­kār­to­ša­na, sak­rā­lā de­ja ir kā ri­tu­āls. Tā sa­kār­to ār­ējo pa­sau­li. De­jo­ju sak­rā­lo lūg­ša­nu īpa­šos brī­žos, kad to ne­var ne­da­rīt. Bi­ja ru­dens nakts, ab­so­lūts piln­mē­ness, vējš, vē­sums, bet vien­lai­kus ver­smai­na Uguns – de­ga dzī­vī­bas ko­ku za­ros uz­krā­tā Sau­les ener­ģi­ja, gaiss – blīvs, dzirk­ste­ļains un rei­bi­nošs. Vie­nu augu­ma pus­i ap­gais­mo­ja Mē­ness, ot­ru Uguns – Sau­les kvē­le. Mil­zī­ga sak­rā­lā ener­ģi­ja. Liels lūg­ša­nas spēks. Ie­spē­ja vie­nam lūgt par dau­dziem, lai vi­siem ir la­bi.

(!!!! Pie ma­ke­tē­ša­nas at­se­viš­ķā blo­kā!!!)

CV

San­dra Sa­bī­ne Jaun­dal­de­re

* Māk­sli­nie­ce, dzej­nie­ce, de­jo­tā­ja.

* Ab­sol­vē­ju­si Lat­vi­jas Māk­slas aka­dē­mi­ju, Gra­fi­kas ka­ted­ru (ma­ģis­tra grāds, 2001), Rakst­nie­ku sa­vie­nī­bas dze­jas, pro­zas un drā­mas meis­tar­dar­bnī­cas.

* Da­lī­ba iz­stā­dēs kopš 1996. ga­da. Dar­bi at­ro­das Lat­vi­jā, Lie­tu­vā, Ka­nā­dā, Vā­ci­jā, Fran­ci­jā, Ap­vie­no­ta­jā Ka­ra­lis­tē un Itā­li­jā.

* Dar­bo­jas rakst­nie­ku ko­pā «Do­re», māk­sli­nie­ku ap­vie­nī­bā «4 ele­men­ti», tau­tas tra­dī­ci­ju ko­pā «Aus­tras koks», va­da zi­nī­bu bied­rī­bu «Gais­mas dārzs»Liel­vār­dē.

* Pie­da­lās dze­jas un pro­zas la­sī­ju­mos, ri­tos un ska­tu­ves no­ti­ku­mos.

* Bēr­nu grā­ma­ta pie­au­gu­ša­jiem «Kam­pū­ri­jas stās­ti un pa­sa­kas» ir ap­gā­da «Zvaig­zne ABC» kon­kur­sa «Ori­ģi­nāl­li­te­ra­tū­ra bēr­niem un jaun­ie­šiem» lau­re­āte 2010. ga­dā.

* Po­ēma «Des­mit dzies­mas par Bal­to bru­ņi­nie­ku», Liel­vār­des no­va­da do­mes iz­de­vums, 2013.

* Zi­nī­bu bied­rī­bas blogs: www.gais­mas­darzs.blog­spot.com

* Māk­slas blogs: www.sandrasabineart.blogspot.com

Li­te­rā­rais blogs: www.san­dra­sa­bi­ne­li­te­ra.blog­spot.com

Horoskopi

Zaļās koka čūskas gads būs pilns ar pārmaiņām un pārsteigumiem, kas ietekmēs mūsu dzīvi. Pēc astrologu un tarologu domām, mūs sagaida personīgās pārvērtības, un tiem, kas nebaidās pamest komforta zonu, liktenis var sagādāt negaidītas dāvanas.

Svarīgākais