Astroloģija ir eksakta mācība, kurā viss pakārtojas noteiktiem Visuma likumiem un balstās uz matemātiskiem aprēķiniem. Taču arī visnotaļ racionālās lietās vienmēr paliek vieta iztēlei. Un improvizācijai. Un spēlei ar tēliem, un arī neierobežotam radošās fantāzijas lidojumam.
Māksliniece Sandra Sabīne Jaundaldere radījusi savu versiju par tradicionālajām Rietumu astroloģijas zodiaka zīmēm, atrodot tām līdziniekus latvju masku gājiena tēlos. Katram tēlam un zīmju pārim ir savs filozofiskais motīvs.
– Ar jūsu zīmējumiem tikko kā izdots astroloģiskais kalendārs, taču tajā pierasto zodiaka zīmju vietā ir latviski masku tēli. Kāpēc šāda netipiska pieeja?
– Astroloģija šobrīd ir ļoti populāra, un cilvēki ir pieraduši pie noteiktiem zodiaka zīmju tēliem. Pirms sāku darbu pie zīmējumiem, ieniru it kā pienbaltā tukšumā. Miglā nojauta kļuva svarīgāka par redzi un zināšanu. Šis darbs ļāva palūkoties no cita skatu punkta, un es apjautu, ka ierasto zodiaka zīmju būtība ir tuva latviešu tradicionālo masku gājienu maskām. Mēs esam latvieši, dzīvojam Latvijā, un – kāda gan mums var būt Lauva un kāds Skorpions? Tad sāku domāt par folkloras tēliem, kas ir mums un kas varētu būt Rietumu zodiaka zīmju analogs. Nu, piemēram – dienvidos vitamīnu avots ir citrons, bet mums dzērvene.
– Jā, jā, dienvidnieki ir priecīgi un optimistiski, jo viņiem C vitamīns no apelsīniem, bet latviešiem no rutkiem!... J
– Atšķirīgais vienmēr ir interesants, un es gribēju tā arī palūkoties uz zodiaka zīmēm. Tas nebija viegli, un pārdomu posms bija diezgan ilgs. Bija tāda sajūta, ka tepat tā doma ir... bet jāprot tikai satvert. Un tad maskas pamazām izkārtojās aplī, ieņēma zodiaka zīmju vietas un atrada pāri-pretmetu.
– Vai jums iepriekš arī bijusi interese par astroloģiju?
– Mani patīk cilvēki, arī uzlūkot viņu dabu un būtību. Kā māksliniece un kā jebkurš radošs cilvēks skatos ne tikai virsējo slāni, bet daudz dziļāk. Vai ārējā forma parāda arī saturu? Ir aizraujoši vērot, kā iekšējā būtība runā uz pasauli. Mēs varam sarunāties viens ar otru, esot mēs paši, mēs varam noskaņoties uz viena saskarsmes viļņa un, tikai lūkojoties viens otram acīs, saprast, ko otrs cilvēks domā. Un arī caur astroloģiju iespējams pateikt to, kas ir nojaušams, kas virmo gaisā, ko var redzēt debesīs un cilvēka acīs. Astroloģiskie pētījumi ir iepazīšanas procesa daļa. Mēs caur to iepazīstam pasauli, iepazīstam cilvēkus. Uzskatu, ka jebkurš labs pasaules un cilvēku iepazīšanas veids ir derīgs.
– Senajiem baltiem arī bijusi sava astroloģiskā sistēma, kas balstījās uz Mēness ceļu. Zodiaka zīmes gan bijušas citādas. Piemēram, Skorpions – Sikspārnis. Diemžēl reālu materiālu vai pētījumu par to nav.
– Esmu dzirdējusi, ka esot bijusi baltu zodiaka sistēma. Bet eksistē arī tāda lieta kā vēstures jaunradīšana. Cilvēkiem ir liela vēlme tajā vietā, kur nekā nav, radīt mītu. Ja mēs saprotam, ka tas ir mīts – tad viss ir labi. Bet, ja mēs šo mītu pasludinām par vēsturisku patiesību... tad sajūk pasaka un vēsturiskā realitāte. Taču cilvēkiem gribas pasakas, un savā ziņā šie tēli ir kā pasaka. Baltu tradīcijā maskojas no Mārtiņiem līdz Meteņiem, taču masku gājienos ir tēli, kuri raksturīgi arī tiem gadalaikiem, kad maskošanās nenotiek. Mans spēles laukums bija ierobežots, jo tas ir kalendāra formāts – 12 mēneši, 12 zīmes. Tas ir kā sākums, no kura var iet arī tālāk. Veidojot šos kalendāra zīmējumus, konsultējos ar Valdi Celmu, Aīdu Rancāni, Guntu Sauli un Ernestu Spīču. Vairākus gadus pētu latviešu tautas tradīcijas un esmu rosinājusi Lielvārdē izveidot tautas tradīciju kopu «Austras koks», kurā cilvēki apgūst tautas tradīcijas, dziesmas, svētkus, godus, dzīvesziņu un māca to citiem. Tā ir vieta, kurā varam runāt par to, ko esam saņēmuši mantojumā un ko ar to varam iesākt tālāk. Tā ir pūra lāde. Un pūra lāde jāvēdina. Maskas ir mītiskās pasaules daļa. Maskošanās raksturīga visām tautām dažādos svētkos un rituālos. Ne tikai latviešiem. Turklāt ir tradicionālas maskas, kas ir neatņemama masku gājiena sastāvdaļa, un katrai maskai ir sava nozīme. Sāku pētīt, kuras maskas būtība varētu atbilst katrai zodiaka zīmei.
– Pēc kāda principa jūs to darījāt? Izvēlējāties pēc rakstura? Izpausmēm?
– Bija jālauž fundamentāli stereotipi. Piemēram, cilvēkiem gribētos, lai Auns ir āzis...
– Tīri vizuāli un arī pēc spītnieka rakstura tā jau ir. Vai tad ne?
– Jā, bet ne pēc būtības. Bija jāmeklē, kuram masku tēlam viņš atbilst visvairāk, ar kādām tēmām viņš saistās. Primāri Auns ir karavīrs, tas, kurš vienmēr iet pirmais. No visiem latviešu masku tēliem tam visatbilstošākais ir Vilks, kurš iet medībās. Patiesībā, izvēloties tēlus, tie paši sakārtojās pa pāriem. Mežāzis atbilst Lācim, kas ierodas čigānu laikā uz ziemas saulgriežiem. Lācis ir īsts zemes gars, kurš labprāt iet uz četrām, bet viņu dancina uz pakaļkājām, lai viņš nestu laimi.
– Rietumu astroloģijā Mežāzim pretī ir Vēzis – auglības un mātišķuma zīme. Kas jūsu versijā simbolizē vasaras viducīti?
– Manā aplī tas ir Spēlmanis. Viņš dancina Lāci. Un ne tikai. Spēlmaņa loma ir ielīksmot sirdi, darīt prātu vieglu un likt kājām diet un lēkt. Kur augstu lec, tur vairojas spars un veiksme. Spēlmanis ir visur gaidīts un brangi izdancina, lai raitāk veiktos darbs. Nākamais kalendāra tēls ir Ūdensvīrs jeb Budēļu tēvs, un viņam pretī Lauva jeb Kūlis. Jūs jautāsiet – kā tas var būt?
– Jā, Lauva jau ir greznības, krāšņuma un plaša vēriena zīme. Šampanietis un miljons rožu. Kā to savienot ar Kūli, kas rada asociācijas ar smagu darbu un ražu?
– Skaidrojums šim pārim ir tāds – Budēļu tēvs nāk ar pātagu un visus dzenā, lai būtu auglība. Latviešu tradīcijās tas ir īpašs rituāls. Budēļu tēva rīki ir auglības simbols stebere, kas sastāv no burkāna un diviem sīpoliem, un dzīparu pātaga. «Cik cirta meitām, tik bira zelta. Cik cirta puišiem, tik sidrabiņa.» Visi tiek nopērti, lai būtu svētība. Viņam ir konusveida vārpu stiebru cepure, kas tiecas debesīs. Būtībā tā atgādina kūļa formu – kas Budēļu tēvam galvā jeb padomā, tas vēlāk vēršas Kūļa augumā – ražā.
– Rietumniekiem Ūdensvīrs ir ideju ģenerators, nākotnes domas nesējs.
– Varam teikt, ka arī Budēļu tēvs rada domu – par nākotnes ražu. Tātad – kā Lauva var būt Kūlis? Tas ir pats lielākais spēks! Viens stiebrs viegli pārlūst, bet saliec kopā – nepārlauzīsi nemūžam. Saliec kopā – un veidojas dāsna raža. Tālāk – Zivju zodiaka zīmei atbilst Dzērve. Viņa staigā un knābā, brien dūkstī un tiecas pēc dziļuma. Viņai ir garš kakls un knābis. Viņa var brist dubļos un lidot gaisā.
– Mēdz teikt, ka Zivis kā zodiaka apļa pēdējā zīme, ejot tam cauri, savākusi visdažādākās krāsas no visiem.
– Dzērvei nav tādu robežu kā citiem. Tāpat kā Zivis var būt ļoti vispusīgas. Dzērvei pretējā zīme ir Siets. Ko viņa uzlasa pa vienam, to Siets izsēj uz visām pusēm. Atbilstoši Rietumu sistēmai tā būtu Jaunavas zīme. Siets nāk izsijāt, lai darītu labāku un tīrāku, lai izkaisītu, izvēdinātu rudzus, miežus un auzas. Vieta, kur tas gājis, top baltāka. Baltais ir sakrālais, svinīgais, svarīgais. Tālāk nonākam pie Vilka-Auna un pretmeta Kazas jeb Svariem. «Vilks un kaza» ir tradicionāla Ziemsvētku rotaļa. Viņi abi griež jaunu ciklu – viens bēg, otrs ķer. Viņš viņu prec. Un apēd. Pirms ziemas saulgriežiem vairojas Tumsa, pēc – Gaisma.
«Gani, gani, sargiet kazu. Kazai brauca precinieki.» Kas tad tas precinieks bija? Vilks! Tālāk seko tēls, kas atbilst Vērša zīmei. Tā ir Garā sieva. Es viņu redzu kā sievišķo tēlu, kā Veneru un arī kā Lielo māti. Latviešiem nav izteikta sievišķīgā tēla, kas būtu līdzinieks Venerai. Masku gājienos Garā sieva iet kopā ar Mazo vīriņu. Varbūt varētu arī teikt, ka viņa ir Saule un viņš ir Mēness. Sievišķais un vīrišķais.
– Atšķirībā no daudzām citām tautām latviešu mitoloģijā Saule tiešām ir sievišķais tēls, Mēness vīrišķais.
– Garajai sievai jeb Vērsim pretējā zīme ir Skorpions. Un tagad daudzi varbūt iesauksies – kā tad tā!?... Jo manā interpretācijā no masku gājiena šai zīmei atbilst tēls – Nāve.
– Idejiski jau tur nekādas pretrunas nav, jo Skorpions ir spēcīgākā zodiaka zīme, kuras pārziņā cita starpā ir dzīvības un nāves jautājumi. Transformācija, pārdzimšana. Tās ir īsti skorpioniskas tēmas.
– Nāve ir pļāvējs. Filozofiski sanāk, ka Garā sieva ir Lielā māte – devēja, bet Pļāvējs ir Nāve – ņēmējs. Nereti abi tēli atrodas tik tuvu, ka saplūst vienā. Iespējams, tieši tāpēc Garās sievas maska iegūst baisu un mazliet atsvešinātu izskatu. Masku gājienos viņas tiešām izskatās visai baisas, savukārt Nāve ir ļoti dzīva. Ar viņu Ziemsvētku rituālā dejo. Aizvadītajos saulgriežos biju Nāves maskā. Nāve ne tikai lūdz uz deju, bet arī iet visiem klāt un saka: «Vai nāvi gaidījāt?»
– Jūs laikam tad dejās daudz «kurvīšu» dabūjāt?
– Nē. Tā ir sakrāla deja, kuras būtība – dzīves spēka vairošana, lai, ja nāve tiešām nāk, cilvēks var teikt: ej vien tālāk, mēs jau padejojām! Šajā rituāla dejā tiek dancināti visi, arī tie, kas nevēlas. Uzlūdzu kādu sirmu vīru, kurš nemaz negribēja dejot ar Nāvi, bet pēc tam dejoja par visiem vairāk. Laikam taču saprata. Šī deja dāvina prieku un varbūt pieliek klāt vēl arī laiku. Iegriežot apli dejā, mēs iegriežam arī dzīvības riteni.
– Skatos, nākamo – Dvīņu – zīmi jūs esat attēlojusi kā Kumeļu. Kāpēc? Dvīņi pēc būtības ir kaut kas dubults. Divi kā viens vai otrādi, Kumeļš ir viens.
– Kumeļa maskā parasti ir divi cilvēki. Pāris – kam jādarbojas saskaņoti. Kumeļi iet dancodami, cilvēka grūtumu darīdami vieglāku. Šim tēlam pretī ir Čigāns jeb Strēlnieks. Jātnieka augums ir brīvs, bet gars – ne. Kumeļa gars ir brīvs, augums – ne. Kumeļš ir gods un jātnieks – prāts. Čigāns ir saistīts ar Kumeļu. Ar kādu atjāj, ar kādu samij un kādu paņem līdzi. Raugies, lai nepiemāna! Čigāns nekad nav lūdzējs, viņš ir mierā ar to, kas ir, un zina, kas viņam pienākas.
– Kas jūs pati esat? Kura maska visatbilstošākā?
– Dzērve. Kad nonācu līdz savai zodiaka zīmei, domāju: kuru masku izvēlējos pirmajam masku gājienam? Tā bija Dzērve. Apdomāju – jā. Intuitīvi esmu ņēmusi īsto.
– Vienā no attēliem ir tikai etnogrāfiskie raksti, kāda tiem nozīme?
– Uz kalendāra vāka attēlots viss gads kopumā. Uz zilā debesu fona Saule, zvaigznes un zalkša simboli, kas pēc savas būtības ir ļoti dziļi. Citām tautām par čūskām varbūt ir cits viedoklis, bet mums tā ir spirāle – bezgalīga dzīve un attīstība, vīrišķais un sievišķais. Šajā simbolā ir ielikts daudz informācijas. Līdzīgi kā Lielvārdes jostā.
– Latvju zīmes kļūst samērā populāras un tiek izmantotas arī komerciālos nolūkos. Ko jūs domājat par to?
– Par tradīciju tēmām un zīmēm ir milzīga interese, taču gribu aicināt izturēties ar cieņu un rūpīgi izvērtēt to lietojumu. Tās ir sakrālas zīmes, sakrāls mantojums, ja mēs tās sākam lietot uz ikdienas priekšmetiem... No vienas puses, it kā varētu teikt: tas jau nevar nākt par sliktu... Bet vai tad mēs zinām visu par tām? Apjaušam to patieso nozīmi un spēku? Mūsu senvēsture un garīgā telpa joprojām ir liela mīkla. Arī šis mans darbs ir uzdrošināšanās tai tuvoties un tomēr veikts ar vislielāko pietāti.
– Jūs dejojat arī rituālās dejas, veidojat performances. Kādas sajūtas tajās atrodat? Iespaidīga ir jūsu Uguns stihijas performance. Nakts. Uguns. Mistika.
– Uguns daba ir ļoti tīra. Piemēram, Jāņu ugunskurā tiek likta vislabākā malka un uguns iegūst lūgšanas spēku. Uguns deja bija kā meditācija un vienlaikus sakrālās dejas radīšana. Meditatīva deja ir cilvēka iekšējās telpas sakārtošana, sakrālā deja ir kā rituāls. Tā sakārto ārējo pasauli. Dejoju sakrālo lūgšanu īpašos brīžos, kad to nevar nedarīt. Bija rudens nakts, absolūts pilnmēness, vējš, vēsums, bet vienlaikus versmaina Uguns – dega dzīvības koku zaros uzkrātā Saules enerģija, gaiss – blīvs, dzirksteļains un reibinošs. Vienu auguma pusi apgaismoja Mēness, otru Uguns – Saules kvēle. Milzīga sakrālā enerģija. Liels lūgšanas spēks. Iespēja vienam lūgt par daudziem, lai visiem ir labi.
(!!!! Pie maketēšanas atsevišķā blokā!!!)
CV
Sandra Sabīne Jaundaldere
* Māksliniece, dzejniece, dejotāja.
* Absolvējusi Latvijas Mākslas akadēmiju, Grafikas katedru (maģistra grāds, 2001), Rakstnieku savienības dzejas, prozas un drāmas meistardarbnīcas.
* Dalība izstādēs kopš 1996. gada. Darbi atrodas Latvijā, Lietuvā, Kanādā, Vācijā, Francijā, Apvienotajā Karalistē un Itālijā.
* Darbojas rakstnieku kopā «Dore», mākslinieku apvienībā «4 elementi», tautas tradīciju kopā «Austras koks», vada zinību biedrību «Gaismas dārzs»Lielvārdē.
* Piedalās dzejas un prozas lasījumos, ritos un skatuves notikumos.
* Bērnu grāmata pieaugušajiem «Kampūrijas stāsti un pasakas» ir apgāda «Zvaigzne ABC» konkursa «Oriģinālliteratūra bērniem un jauniešiem» laureāte 2010. gadā.
* Poēma «Desmit dziesmas par Balto bruņinieku», Lielvārdes novada domes izdevums, 2013.
* Zinību biedrības blogs: www.gaismasdarzs.blogspot.com
* Mākslas blogs: www.sandrasabineart.blogspot.com
Literārais blogs: www.sandrasabinelitera.blogspot.com