Nereti pilsētas tiek salīdzinātas ar dzīvu organismu, kas aug, attīstās, plaukst un zeļ vai slimo. Ir omulīgas pilsētas, drūmas, neinteresantas, jautras, dažādas – gluži kā cilvēki, kas tās apdzīvo. Un, gluži kā mums, arī pilsētām ir savs horoskops un tās atbilst zodiaka zīmēm, kas arī lielā mērā nosaka to raksturu un likteni.
To, kā uz Zemes projicējas planētu stāvokļi, kā sadalās kosmosa enerģija, pēta neliels astroloģijas atzars – astroģeogrāfija. Astroģeogrāfija atbild uz tādiem jautājumiem kā – kur man labāk dzīvot? Kurp pārcelties, lai uzlabotos veselība, sirdslietas, bizness? Kur vislabāk pavadīt atvaļinājumu? Līdztekus šiem jautājumiem, kas būtībā attiecas uz kāda konkrēta interesenta likteņa pagriezieniem, astroģeogrāfija pēta arī valstu un pilsētu horoskopus.
Strēlnieks pie Vēža neies
Astroģeogrāfija ļauj arī dziļāk izprast savas kultūras saknes, intereses, attieksmi pret pasauli. Tā ir sena zinātne, par ko ziņas atrodamas jau Avestas* tekstos. Šīs zinātnes pionieri bija ēģiptieši un šumeri, viņiem tā kalpoja valsts labā, īpaši akcentējot ārpolitikas virzienus – kurp un kad doties iekarot kādu teritoriju, no kā jāpiesargās, kuram izdevīgāk padoties bez cīņas.
Astroloģijas vēstures annālēs ir piemērs par Maķedonijas Aleksandru, kuru galma astrologs brīdināja nedoties iekarot Indiju, sak`, būs slikti, ne tev, Lauvam, Vēža reģions pa zobam. Nepaklausīja lepnais Aleksandrs, un beidzās tas viņam bēdīgi –pārejot Hifasas upi, viņa paša karaspēks atteicās paklausīt. Indijas tropiskā daba, lieti un negaisi, slimības un nogurums no karagājiena – tas viss radīja neapmierinātību karapulkos. Karaspēks prasīja Aleksandram atgriezties mājās, un nekāda Indijas iekarošana nesanāca.
Senie astrologi ņēma vērā vairākus aspektus, pēc kuriem tika noteikta reģiona piederība kādai zodiaka zīmei. Pirmkārt, apkārtnes reljefs. Piemēram, klintis ir Saturna (Mežāža valdnieks) pārziņā; piekrastes pļavas, palienes, dārzi – Veneras (Svari, Vērsis), jūra, purvs – Neptūna (Zivis) utt.
Attiecīgi ainavai jāatbilst zīmi pārvaldošajai planētai; jāraugās, lai tajā nebūtu dabas objektu, kas raksturīgi pretējai – izraidītajai planētai.
Valstīm un arī pilsētām ņem vērā arī tajā mītošās tautības, jo nevar noliegt, ka ikkatrai no nācijām piemīt savs raksturs un mentalitāte. Psihologi ar jēdzienu «nācijas raksturs» apzīmē kādas kopīgas iezīmes, ko cilvēku kopiena ieguvusi daudzu gadsimtu garumā. Tās ir tradicionālas reakcijas uz apkārtējo pasauli, iesakņojušās uzvedības un rīcības normas. Arī – sabiedrības vērtību sistēma, kas izpaužas gan apzinātā, gan neapzinātā līmenī.
Nacionālais raksturs un ģeogrāfiskā ainava ir cieši saistīti viens ar otru un savstarpēji cits citu arī ietekmē.
Kas tad ir tas, ka atstāj nospiedumus uz cilvēku raksturu kādā noteiktā reģionā? Senie romieši teiktu – «genius loci», šīs vietas gars. Kalnu apdzīvotāju raksturs ir krasi atšķirīgs no līdzenumu iemītniekiem. Arī apgūstot jaunas teritorijas, tautas izvēlējās sev tīkamas, ierastas ainavas; var teikt – vadījās pēc gara radniecības. Stepju iedzīvotāji nekāpa klintīs un neapmetās purvājos. Var teikt arī citādi – Strēlnieks neies (vai slikti jutīsies) uz vietu, kas ir Dvīņu vai Vēža pārvaldībā.
Dzīvi cilvēki, dzīvas pilsētas
Nosakot pilsētas zodiaka zīmi, tika un joprojām tiek ņemti vērā arī citi aspekti, piemēram, vairākuma reliģiskā piederība, valoda, vietējās tradīcijas, ģerbonis un karogs.
Tomēr laiku pa laikam priekšstats par pilsētu mainās, vēsture iezīmē jaunas līnijas, dzēšot vecās. Tāpēc astroģeogrāfiskās atbilstības, pēc kurām vadījās senajos laikos, tagad reizēm šķiet apšaubāmas, un mūsdienu astrologi izmanto arī citas metodes, piemēram, par izejas punktu ņemot pilsētas dibināšanas laiku (ja tas zināms). Viena pilsētai var būt arī vairākas zodiaka zīmes, un arī katram pilsētas rajonam ir sava zīme.
Pilsētai horoskops darbojas līdzīgi kā cilvēkam – pēc tā var noteikt gan raksturu, gan attīstības tendences, gan vājās vietas un arī savstarpējo mijiedarbību ar pārējo pasauli.
No astroģeogrāfijas skatupunkta pilsēta ir dzīvs organisms, kurā mītošie ļaudis ar savām domām, vārdiem un darbiem rada milzīgu ietekmi uz apkārtējo pasauli.
Pilsētu attīstība nenotiek nejauši, kā var šķist, bet gan pēc noteiktiem likumiem.
Cilvēks ietekmē pilsētu, un pilsēta ietekmē cilvēku. Arī no katra cilvēka izvēles un rīcības ir atkarīgs ja nu ne gluži visas pilsētas liktenis, tad kādas izpausmes gan. Kaut kur izceļas ugunsgrēks, citur sabrūk grausts, bet vēl citviet pēkšņi krāšņiem ziediem uzzied kāds aizaudzis nostūris.
Mūsu dzīve cieši saistīta ar pilsētas dzīvi, īpaši ar tām vietām, kur mēs esam dzimuši. Ja cilvēks pārkāpj pasaules kārtības likumus, tas var izraisīt graujošus notikumus. Un otrādi – notikumi kādā pilsētas daļā ietekmē konkrētus cilvēkus. Piemēram, tiek pabeigts ilgstošs remonts kādā no galvenajām ielām, un daļai cilvēku pārstāj sāpēt kājas, jo uzlabojusies asinsrite, citam kļūst vieglāk ap sirdi vai vairojas labklājība.
Savietojot konkrēta indivīda un pilsētas karti, var noteikt, kuri rajoni un, attiecīgi, notikumi tajos būs cilvēkam būtiski un kādās sfērās.
__
* Avesta ir primārais svēto tekstu krājums zoroastrismā (reliģija un filozofija, kas balstīta uz mācību, ko piedēvē pravietim Zoroastram jeb Zaratustram), kas galvenokārt ir uzrakstīts avestas valodā. Nosaukuma etimoloģija ir neskaidra, tomēr tiek uzskatīts, ka tas ir cēlies no persiešu valodas vārda «apastāk», kas nozīmē «pamatteksts». Avesta sarakstīta laika posmā no 9. līdz 3. gadsimtam p.m.ē. Visvecākā sastāvdaļa Avestas reliģisko tekstu krājumā ir vecās himnas jeb gāthas («dziedājumi»), kas satur reliģiskus pravietojumus, pamudinājumus un tā tālāk un ko uzskata par paša Zaratustras sacerētām. («Vikipēdija».)