Aktrises profesija bija Krievijas izcilās zvaigznes Ludmilas Gurčenko dzīves jēga, un tai māksliniece atdeva daudz no sevis. Kaut arī aktrisei bija piecas laulības, pirmajā vietā tomēr bija darbs.
Panākumu viļņos
Jau pirmā loma kino Ludmilu Gurčenko padara ļoti populāru toreizējā Padomju Savienībā. 1956. gadā viņa, vēl būdama aktiermākslas fakultātes studente, nospēlē Eldara Rjazanova komēdijā «Karnevāla nakts» kluba darbinieci Ļenočku Krilovu. Vienkāršā meitene, kas par godu Jaungada naktij nodzied dziesmiņu «Piecas minūtes», vienā mirklī iekaro daudzu skatītāju sirdis, un īpaši par viņu fano tieši jaunatne.
Sešdesmitajos gados aktrise daudz filmējas, nodemonstrējot savas daudzpusīgās spējas. Pēc «Karnevāla nakts» seko muzikālā komēdija «Meitene ar ģitāru». Pēc tam Ludmila Gurčenko piedalās visdažādāko žanru filmās, tomēr sešdesmito gadu beigās un septiņdesmito gadu sākumā viņa nav īpaši spilgti pamanāma. Tā turpinās līdz 1974. gadam, kad aktrise saņem Krievijas Valsts prēmiju.
Tolaik Ludmilu Gurčenko pārsvarā var redzēt vai nu muzikālajās komēdijās, vai filmās – operetēs. Viņa pat atsakās filmēties pie Ņikitas Mihalkova kinolentē «Nepabeigts skaņdarbs mehāniskajām klavierēm», lai varētu nospēlēt mammas lomu muzikālajā filmā «Mamma». Šī filmēšanās ir ne tikai jauns viņas radošais panākums, bet arī sāpīgs pārbaudījums. Uzņemšanas laukumā klauns Oļegs Popovs aktrisei nejauši salauž kāju, un tas draud ar invaliditāti. Taču māksliniecei palīdz iepriekšējos gados iegūtais fiziskais rūdījums un speciāli vingrinājumi.
Līdztekus muzikālajām komēdijām notiek arī televīzijas benefices un tiek veidotas muzikālas programmas («Kara gadu dziesmas» ar viņas pašas veidoto kompozīciju). Gurčenko ir spilgta un neatkārtojama, bet tam ir arī otra medaļas puse – ar laiku izveidojas stereotips, ka viņa ir tikai viena ampluā aktrise.
Izrauties no vienas lomas rāmjiem
Ludmila Gurčenko pūlas izrauties no uztiepto stereotipu rāmjiem un vēlas spēlēt tieši dramatiskas lomas. Gan Rita melodrāmā «Mehāniķa Gavrilova mīļotā sieviete» (1982), gan oficiante Vera Ņefedova Eldara Rjazanova liriskajā komēdijā «Stacija diviem» (1983) ir vērā ņemami panākumi. Žurnāla «Padomju ekrāns» aptaujā Ludmilu Gurčenko nosauc par 1983. gada labāko aktrisi. Viņa neatsakās filmēties arī nelielās, bet aktieriski interesantās lomās, piemēram, «Lidojumos sapnī un īstenībā» vai «Sibiriādē», kur ekscentrika un smeldzīgs lirisms ļauj aktrisei būt īpaši pārliecinošai. Savukārt Nika filmā «Divdesmit dienas bez kara» un Tamāra Vasiļjevna «Piecos vakaros» ir lomas, kurās Ludmila Gurčenko rāda pašaizliedzīgu, nelaimīgu un vienlaikus arī laimīgu sieviešu likteņus un padara šīs filmas sirdij tuvas daudziem skatītājiem.
Jau pēc pirmās filmas «Karnevāla nakts» par viņu tiek runāts dažādi – arī tas, ka Ludmila Gurčenko ir viduvēja aktrise, viņas panākumi šajā komēdijā ir nejauši, tāpēc arī neviens no nopietniem režisoriem neaicina viņu filmēties. Laiks jau ir pierādījis, kam izrādījās taisnība.
Starp citu, arī par Ludmilas Gurčenko izcilo izskatu tautā klejoja leģendas, ka viņa astoņas stundas dienā sporto, lai saglabātu figūras smalkumu un neatkārtojamo vieglumu. Tomēr tā ir tikai leģenda: jau skolā viņas 166 cm proporcionāli bija 53,5 kg svara, kas gandrīz nemainīgi saglabājas visu aktrises dzīvi, jo viņa burtiski dedzināja sevi mākslā. Tāpēc ar svaru viņai nekad nebija problēmu, un rīta vingrošanas vietā aktrise labprāt vēl kādu stundiņu pagulēja. Šķiet, Ludmilas Gurčenko mūžīgās jaunības noslēpuma atslēga ir viņas nerimstošā enerģija un brandiskā ideja: «Visu vai neko!» Varbūt tieši tāpēc viņa savā dzīvē tik daudz paspējusi izdarīt. Bet nenoliedzams ir arī fakts, ka mūža otrajā pusē viņa tā aizraujas ar plastiskajām operācijām, ka pat rada draudus savai veselībai.
Pirms trim gadiem tieši Valentīndienā aktrise netālu no savām mājām krīt un salauž gūžas kaulu. Sākotnējās prognozes neiepriecina – viņas vecumā kauli tomēr saaug ļoti lēni. Tomēr jau drīz vien stāvoklis būtiski uzlabojas, un Starptautiskās Sieviešu dienas priekšvakarā aktrisi izraksta no slimnīcas. Diemžēl marta beigās aktrisei kļūst slikti un viņa aiziet tai saulē.
Ludmilas Gurčenko vīrieši
Daudzi no tiem, kam izdevies pastrādāt kopā ar Ludmilu Gurčenko, atzīmē viņas neticamās darbaspējas un apmātību ar profesiju. Oļegs Basilašvili pēc filmēšanās ar aktrisi «Stacijā diviem» atminas: «..caur visu dzīvi «iznest» šo tiekšanos pēc jaunības un palikt jaunai gan ekrānā, gan dzīvē – to spējusi tikai viņa. Par to, kādu darbaspēju mācībstundu viņa man dāvāja mūsu kopdarba «Stacija diviem» filmēšanas laukumā, es viņai līdz kapam būšu pateicīgs. Tādu darbaholiķi, kas neieredz sliņķus un viduvējības, es iepriekš nekad nebiju saticis.» Dažkārt dzirdēts, ka režisoriem ar aktrisi Gurčenko ir grūti strādāt un tāpēc viņi vairāk par vienu reizi neaicina aktrisi filmēties. Brāļi Mihalkovi – Androns un Ņikita, kā arī Eldars Rjazanovs Ludmilu Gurčenko filmējuši visai bieži, turklāt Ņikita Mihalkovs ir arī kļuvis par tuvu ģimenes draugu.
Deviņdesmitajos – pārbūves – gados aktrise filmējas daudz retāk. Ir maz laba dramaturģiskā materiāla, un Gurčenko kļūst ļoti izvēlīga. Starp citu, visinteresantāk Ludmila Gurčenko vienmēr atklājusies tieši duetos.
Krievu Marlēna Dītriha, Ļubova Orlova... Tā ir dēvējuši Ludmilu Gurčenko. Bet pati aktrise pret šiem salīdzinājumiem izturas visai rezervēti.
Cilvēks un drāma
«Cilvēks bez drāmas – vai tas ir cilvēks?!» kādā reizē retoriski jautā māksliniece. Un viņas personīgajā dzīvē ir bijis daudz drāmu un vilšanos: Gurčenko ir precējusies piecas reizes. Par pirmo viņas vīru kļūst cilvēks ar sarežģītu raksturu, skaistulis Boriss Andronikašvili, scenārists un vēsturnieks, represēta rakstnieka dēls un slaveno gruzīnu režisoru Šengeliju brālēns. Pēc trim gadiem šī studentu laulība izjūk. Gurčenko paliek viena. Šajā laulībā pasaulē nāk meita Marija, kura kļūst par medmāsu un ar kino, atšķirībā no vecākiem, viņai nav nekādas saistības. Arī ar savu otro vīru Ludmila Gurčenko jau sen kā šķīrusies un par šo savas dzīves periodu nekad nav vēlējusies runāt. Tas ir leģendārais Josifs Kobzons. Aktrise savās atmiņās rakstījusi: «Tagad pret viņu izjūtu vien dziļu ironiju.» Ar savu pēdējo vīru Sergeju Seņinu Ludmila Gurčenko iepazīstas filmas «Seksa pasaka» (pēc B. Nabokova motīviem) uzņemšanas laukumā, kur viņš bija producents. Pēc tam viņi atkal satikās filmas «Mīlestība» uzņemšanas laukumā un nolēma vairs nešķirties. Viņš kļuva arī par savas sievas producentu.
Māte un meita
Attiecības ar meitu Mariju Koroļovu neveidojas: aktrise Gurčenko dzīvo savu dzīvi, bet viņas meita savējo. Par Ludmilas Gurčenko vislielāko personīgo traģēdiju kļūst viņas sešpadsmit gadus vecā mazdēla Marka nāve no narkotiku pārdozēšanas. Jo dižāka kļūst aktrise, jo dziļāks veidojas bezdibenis starp viņu un tiem, kas varēja būt viņas ģimene – meita, mazdēls un mazmeita. Tiesas process starp meitu un māti par Gurčenko mammas vienistabas dzīvokli ir pēdējais punkts, kas izjauc attiecības starp tuviem cilvēkiem. Protams, aktrises attiecības ar tuviniekiem ir viņas personīgā darīšana, tomēr zinoši ļaudis pamanīs mātes un meitas psihotipu absolūtu nesaderību.
Publikācijā izmantota informācija no: http://www.globa.ru/ne-stalo-ljudmily-gurchenko, http://www.gurchenko.ru, www.kinozal.tv
*
Ludmilas Gurčenko CV
Dzimusi: 1935. gada 12. novembrī Harkovā
Mirusi: 2011. gada 30. martā 75 gadu vecumā Maskavā
Karjera:aktrise, komponiste, režisore, scenāriste
Žanrs:drāma, komēdija, melodrāma
Laulības: Boriss Andronikašvili (šķiršanās, viens bērns), Josifs Kobzons (šķirti), Aleksandrs Fadejevs (šķirti), Konstantīns Kupeveiss (šķirti), Sergejs Seņins
Astroloģiskā analīze
Ludmilas Gurčenko astroloģiskās kombinācijas
«Ludmilas Gurčenko horoskopā Venera atrodas Svaru zīmē savienojumā ar Selēnu (tā dēvēto Balto Mēnesi jeb eņģeli sargātāju), savukārt Marss atrodams eksaltācijā Mežāža zīmē savienojumā ar Austošo Mēness mezglu.Šāds planētu stāvoklis raksturo mērķtiecīgu, spēcīgu, nežēlīgu un vienlaikus ļoti sievišķīgu personību. Šarms un elegance, iedzimtais artistiskums ir šīs stiprās sievietes ar sarežģīto raksturu, kas saka, ko domā, tieši acīs, atšķirības zīmes un atklāj Ludmilas Markovnas skorpionisko būtību,» horoskopa analīzē vēsta pazīstamais Krievijas astrologs Pāvels Globa.
* Saule, kas atrodas zenītā Skorpiona zīmē aktrises dzimšanas brīdī, apveltījusi šo personību ar tiekšanos sasniegt profesionālisma virsotnes un iegūt sev atbilstošu stāvokli sabiedrībā, raksturo nepieciešamību būt atzītai, apbalvotai un triumfēt pār citiem. Ludmilas Gurčenko astroloģisko karti varētu raksturot kā uzvarētājas horoskopu (Jupiters atrodas Strēlnieka zīmē X mājā. Turklāt ascendenta atrašanās Mežāža zīmē norāda, ka šāda personība mērķtiecīgi virzās uz rezultāta sasniegšanu, savukārt MC Skorpiona zīmē attīsta cīnītājas raksturu. Tāds cilvēks ir gatavs pārvarēt jebkuras grūtības).
* Lielākoties planētas aktrises horoskopā atrodas virs horizonta un arī norāda uz personības sabiedrisko raksturu un vētrainās aktieriskās dzīves nepastāvību. Paralēli Saulei un Jupiteram virs horizonta atrodas arī Merkurs IX mājā, Venera, Neptūns, Selēna VIII mājā. Starp citu, Melnā Mēness atrašanās aktrises horoskopa VIII mājā konkrētā laikā sasaistās ar ļoti konkrētu dzīves situāciju – viņai bija jāspēlē velns sievietes izskatā filmā «Seksa pasaka». Tās uzņemšanas laikā 1991. gadā Melnais Mēness jeb Lilita (dēmons kārdinātājs) virzījās pa aktrises horoskopa ascendentu – tāpēc arī viņa kļuva par Velnu Sievieti.
* Arī jebkuram spēcīgam horoskopam ir savas vājās vietas: katram ir savs Ahilleja papēdis, un Ludmilai Markovnai šāda planēta izrādījusies Saturns, kas viņas horoskopā atrodas Zivju zīmē II mājā. Šāds Saturna izvietojums praktiski nolemj personību vientulībai, bailēm no nabadzības un smagam nerimstošam darbam. Jo ilgāk aktrise dzīvo, jo asāk viņa izjūt savu vientulību, it īpaši, kad no viņas dzīves aiziet tuvie vīrieši: Aleksandrs Abdulovs, Andrejs Mironovs, Jurijs Ņikuļins, Oļegs Jankovskis un citi, kas reiz bija viņai dārgi un patiesi draugi.