Līgo zāļu vākšanas noslēpumi

© f64

Tik­līdz tu­vo­jas va­sa­ra, sā­kam pie­saukt gan saul­grie­žu ma­ģi­ju, gan īpa­šo spē­ku. Laiks, kad ie­stā­jas ga­da īsā­kā nakts un ga­rā­kā die­na, tiek ap­vīts ar mis­tē­ri­jām, bet kā­da ir va­sa­ras saul­grie­žu jeb sau­lstāv­ju bū­tī­ba?

Ziv­ju un Auna zīm­ju mi­jā dzi­mu­šie pār­lie­ci­no­ši teiks, ka vi­ņi ir vis­īs­tā­kie Jā­ņu nakts bēr­ni. Vi­ņu ve­cā­ki iz­sla­vē­to, rei­zi ga­dā īs­lai­cī­gi uz­zie­dē­ju­šo pa­par­des zie­du tā­tad uz­gā­ju­ši un no tā smar­žas ap­skur­bu­ši. Par Lī­go svēt­kos ie­ņem­ta­jiem bēr­niem al­la­žiņ gri­bas zī­mī­gi un mī­ļi sa­pro­to­ši pa­smai­dīt, jo ša­jā lai­kā mē­dzam at­ce­rē­ties arī aug­lī­bas ri­tu­ālus.

Kā­pēc mēs to ak­cen­tē­jam? Vai ga­du ri­tu­mā to­mēr ne­esam pa­zau­dē­ju­ši un de­gra­dē­ju­ši sau­lstāv­ju bū­tī­bu? Pēc at­bil­des uz šiem un vēl ci­tiem jau­tā­ju­miem de­vā­mies uz Lie­zē­ri, kur ik ga­du 21. jū­ni­jā zā­ļu sie­va – fi­to­te­ra­pei­te, as­tro­me­di­cī­nas spe­ci­ālis­te un bio­ener­ģē­ti­ķe – Gun­de­ga Pur­ma­le sa­gai­da zi­nāt­kā­ros uz Zā­ļu die­nu sa­vās pļa­vās.

Vis­pirms saul­grie­ži, tad Lī­go un Jā­ņi

«Saul­grie­žiem jā­būt tī­riem. Tā ir se­vis at­tī­rī­ša­na. Tā ir ga­da mai­ņa, jaun­ā cik­la no­sprau­ša­na. Pa­va­sa­ris ir bei­dzies, sā­kas aug­lī­bas laiks. Nu es re­dzē­šu sa­va dar­ba aug­ļus. Bet ta­gad ir al­ko­hols un bez­at­bil­dī­ba, un sa­bo­jā­ta cil­vē­ku do­mā­ša­na,» Gun­de­gas kun­dzes teik­tais ir tiešs un pa­skarbs.

Saul­grie­ži nav ne Lī­go va­kars, ne Jā­ņu die­na, tas ir laiks pirms šiem svēt­kiem – 21. jū­nijs. Saul­grie­žos ne­drīkst lie­tot al­ko­ho­lu, ie­tei­cams no­maz­gā­ties strau­tā, ģēr­bties jaun­ā, vis­la­bāk bal­tā tēr­pā. Ne­va­jag kurt uguns­ku­ru, bet ugu­ni var pa­celt sta­ba ga­lā uz kal­na – tā­dē­jā­di rā­dām sau­lī­tei ce­ļu un ļau­jam tai ie­rau­dzīt mūs. Ša­jā die­nā jā­iz­stai­gā­jas pļa­vā, jā­sa­vāc augi, un to var da­rīt ti­kai tīrs cil­vēks. «Pļa­vā iz­kapts nav jā­ņem, zā­ļu ču­pas nav jā­tai­sa, pie­tiek, ja sa­la­sām jā­ņu­zā­ļu puš­ķī­ti,» sa­kā­mais tā vien no­sprikšķ. De­vi­ņas vien tās rik­tī­gās jā­ņu­zā­les ir. Un kas gan de­vi­ņus augus ko ne­sa­la­sīt! Zā­ļu sie­va ātr­i no­skai­ta: ma­da­ra, asins­zā­le, mar­grie­ti­ņa, pī­pe­ne, ras­po­diņš, ozols un bērzs... Tā no­tiek, ja ne­skai­ta līdz­i! Kas ir vēl di­vas jā­ņu­zā­les, ne­pa­teik­šu, bet stāsts par sa­va zā­ļu puš­ķa vei­do­ša­nu vēl būs.

Tas, kas se­ko pēc saul­grie­žiem – Lī­go va­kars – ir jau ar ci­tu sme­ķi, ar ci­tu fi­lo­zo­fi­ju. Lī­go­tā­jiem nak­ti gu­lēt ne­va­ja­dzē­tu. Tad ir laiks uguns­ku­ram, jaut­rī­bai un lus­tēm. «Uguns­kurs – tas ir jau­ki, tā ir jaut­rī­ba, iz­dan­co­ša­nās, tu se­vi fi­zis­ki no­dar­bi­ni, no­ņem sma­gu­mu. Ka­mēr dzie­di un de­jo, tik­mēr ne­do­mā par rū­pēm. Tu ie­velc prie­ku se­vī, un tā ir ener­ģē­ti­ka. Prieks vai­ro prie­ku, bet arī dus­mas aug augu­mā. Tā­pēc jo vai­rāk prie­cā­si­mies, jo dus­mām būs ma­zāk vie­tas,» Gun­de­gas kun­dze iz­skaid­ro.

Un ap­dzie­dā­ša­nās Jā­ņu die­nā! Kur nu bez as­mē­lī­ga­jiem kai­mi­ņiem, ku­ri redz un zi­na vi­su un vēl kā­du kri­pa­ti­ņu vai­rāk. Jo vai­rāk cil­vē­ku ie­nā­ca pa­gal­mā, jo mā­jai lie­lā­ka svē­tī­ba. Pirms tam gan bēr­ni ti­ka sū­tī­ti iz­lū­kos – lai iz­pē­ta, kur kai­miņ­mā­jā val­da ne­kār­tī­ba. «Es sa­vē­jos arī sū­tī­ju,» vi­ņa su­lī­gi pa­sme­jas.

Augi pa­teiks priekš­ā

Zā­ļu die­nas augu vā­cē­jām un vā­cē­jiem Gun­de­gas kun­dzes pļa­vās tiek ļau­ta brī­va va­ļa – la­si, ko vē­lies! Vis­pirms va­jag sa­just pļa­vu, ne­vis skriet pie augiem. Ir bi­jis ga­na tā­du, ku­ri at­brau­ku­ši šaus­mi­nās – te ta­ču ir daudz ēr­ču! Skaid­ra lie­ta, ka ir. To dzir­dot, cil­vēks – hops! – ma­šī­nā iek­šā. Tad ko viņš šeit mek­lē? «Ne­va­jag saukt to, ko ne­va­jag sa­saukt. Tad jau vis­pār ne­va­jag iet uz pļa­vām. Vis­pirms ir jā­sa­jūt, vai tev to va­jag,» pār­lie­ci­nā­ta ir zā­ļu sie­va. Kad cil­vēks ļau­jas da­bai, augiem un sa­jū­tām, viņš no­nāks pie tā auga, kurš ir vai būs va­ja­dzīgs. Un ro­ka pa­ti pa­stiep­sies.

Kad vi­ņa va­da no­dar­bī­bas, cil­vē­ki ne­stāv ba­ri­ņā, bet iz­klīst un vē­ro augus, līdz viens ie­bak­sta ar pirk­stu un pa­jau­tā, kas tas par augu, bet otrs vien­al­dzī­gi pa­iet ga­rām. «Un man at­liek ti­kai pa­vē­rot – skaidrs, kas ar te­vi ir!» Pa­ši ne­re­ti ne­pro­tam iz­tul­kot in­for­mā­ci­ju, kā­lab mūs pie­sais­ta kon­krēts augs, kaut arī mis­ti­kas nav – dar­bo­jas mag­nē­tis­kais lauks, un mēs to sa­jū­tam. Te vie­tā ie­priekš so­lī­tais ie­star­pi­nā­jums par jā­ņu­zā­lēm. Vie­nu­gad Gun­de­gas kun­dze ie­rau­dzī­ju­si, ka maz­mei­ti­ņa puš­ķī sa­li­ku­si arī nāt­res. Kad jau­tā­ju­si, kā­pēc tā­da iz­vē­le, maz­mei­ta sa­drū­vē­ju­sies – lai nav dus­mī­gi! Pēc kā­da lai­ka maz­asi­nī­ba klāt. Lūk, kā­lab bēr­nam ro­ka stie­pu­sies pēc nāt­rēm.

Vai uz Lie­zē­ri kād­reiz ir at­brau­ku­ši arī tik har­mo­nis­ki cil­vē­ki, ku­ri Zā­ļu die­nā var stai­gāt pa pļa­vām sa­va prie­ka pēc? «Vis­iem ir kā­da vai­na,» zā­ļu sie­va no­gro­za gal­vu. To­mēr kāds pār­is, bap­tis­tu mā­cī­tā­ji no Ho­lan­des, vi­ņai at­mi­ņā pa­li­cis. Vīrs un sie­va. Abi bi­ju­ši ap­mie­ri­nā­ti ar vi­su, no vi­ņiem strā­vo­jis tāds miers un rim­tums, ka ne­no­prie­cā­ties.

Kad ga­tavs, tad jā­la­sa

Ir cil­vē­ki, ku­ri pār­lie­ci­nā­ti, ka vien saul­grie­žos vāk­tiem augiem pie­mīt spēks, un me­tas pļa­vā, lai ne­iz­vē­lī­gi plūk­tu itin vi­su, kas trā­pās pa ķē­rie­nam. «Nē, nē, ne­kā­da fik­sā la­sī­ša­na ne­būs. Augs ir jā­la­sa tad, kad viņš ir ga­tavs,» Gun­de­gas kun­dze stin­gri pa­sa­ka. «Ir tā­di augi, ku­rus jā­iet pus­nak­tī la­sīt. Kar­tu­pe­ļu zie­di jā­vāc ti­kai pus­nak­tī, ti­kai se­šas mi­nū­tes. Man ir kā fū­ri­jai jā­skrien pa kar­tu­pe­ļu lau­ku. Pa­līdz ma­ni stu­den­ti.»

Kad ie­stā­jas īs­tā pus­nakts, ja div­reiz ga­dā pulk­ste­ni grie­žam stun­du uz priekš­u un at­pa­kaļ? Gun­de­gas kun­dze pa­met ska­tie­nu uz augš­u – vi­ņa dzī­vo­jot pēc sau­les, ne­vis pulk­ste­ņa lai­ka. Un sau­lī­tei vien­al­ga, ko cil­vēks ir iz­do­mā­jis. «Es ska­tos de­be­sīs.» Tā­pēc is­ta­bas stū­rī ie­gro­zīts te­le­skops? Nē, ar te­le­sko­pu vi­ņa pē­tot pla­nē­tas un ko­mē­tu lie­tu. In­te­re­se par as­tro­no­mi­ju sa­gla­bā­ju­sies no sko­las lai­ka.

Zā­ļu sie­va no­vē­ro­ju­si, ka augi iz­jūt cil­vē­ka ga­ra­stā­vok­li. «Ja man ir slikts ga­ra­stā­vok­lis, kas re­ti, to­mēr ga­dās, tad augi pūst, ne­žā­vē­jas. Vai arī at­nā­ku mā­jās ar vī­tu­šiem augiem. Tad ap­sē­žos kal­na ga­lā, pa­lū­dzu pie­do­ša­nu par to, ka ma­na cil­vē­cis­kā vā­jī­ba iz­lī­du­si pa vi­sām ma­lām ār­ā. Kad tie­ku līdz mā­jai, augi ir at­dzī­vo­ju­šies.»

Kā pro­gno­zēt sli­mī­bas un ka­rus

Ko tad, ja ga­dās lie­tai­na vai pā­rāk sau­sa va­sa­ra un vis­i augi ne­no­ga­ta­vo­jas? Tā no­ti­cis pa­gā­ju­šo­gad. Dau­dzu augu zie­dus nav iz­de­vies ie­vākt, jo tie nav zie­dē­ju­ši. Vai tas lie­ci­na, ka cil­vē­ki ne­sli­mos ar kon­krē­tām kai­tēm? «Kai­tes būs, bet tā­di cil­vē­ki ne­nāks pie ma­nis. Kai­tes var pro­gno­zēt. Man tā­lu nav jā­iet. Šo­gad pa vi­sām ma­lām lien ār­ā stru­te­nes. Man būs diez­gan daudz on­ko­lo­ģi­jas, gi­ne­ko­lo­ģi­jas slim­nie­ku. Gai­du, kad zie­dēs vilk­ābe­le, re­dzē­šu, vai būs kar­di­olo­ģis­kie klien­ti. Pa­gā­ju­šo­gad pui­kas smē­jās, ka ko­kam za­ri jā­sien uz augš­u, jo zie­di tos no­lau­zīs. Tā arī bi­ja. Šo­gad zie­mā bi­ja ļo­ti daudz «kar­di­olo­ģis­ko». Ogas bi­ja ten­dē­tas uz pū­ša­nu – tā­tad uz aizie­ša­nu. Un tā arī bi­ja. Pa­ska­tie­ties, pa­klau­sie­ties, dau­dzi aiz­gā­ja ar sir­di. Da­bā viss ir, jā­māk to la­sīt. Ti­kai jo vai­rāk dzī­vo­ju, jo vai­rāk sa­pro­tu, ka es ne­kā ne­zi­nu,» se­ci­na augu tul­ko­tā­ja.

Pē­dē­jā lai­kā dau­dzus sa­trau­ku­ši ne­mie­ri ār­pus Lat­vi­jas. Kas gai­dāms mū­su val­stī? «Nē, šo­gad pil­nī­gi no­teik­ti ne­kas ne­būs,» ap­gal­vo Gun­de­gas kun­dze. «Zvē­ri nāk pie cil­vē­ka, zvē­riem dzimst ma­zu­ļi. Ne­va­rē­ju sa­prast, kā­pēc suns ma­ni grūž no dur­vīm nost. Mī­ļo stun­diņ, me­ža­cū­ka uz kāp­nēm stāv! Šo­gad pa di­viem trim stir­nē­niem ir ko­pā ar mam­mām. Tas pa­rā­da, ka būs miers, sa­ti­cī­ba.»

Tā­pēc vi­ņa uz­sver – da­bā vi­su var sa­ska­tīt, tur mek­lē­ja­mas vis­as at­bil­des. «Es ar ne­lai­ķi vī­ru strī­dē­jos. Tei­cu: ne­skal­di mal­ku ta­gad, sa­bo­jā­si ro­kas, jo ne­plī­sīs. Viņš ru­nā sa­vu: ai, tas nav zi­nāt­nis­ki pie­rā­dīts, to ne­var zem mik­ro­sko­pa pa­ska­tī­ties. Sa­ku: tas ir gad­sim­tos pie­rā­dīts, mēs ne­va­ram būt gud­rā­ki par da­bu. Kurš vin­nē­ja? Pro­tams, es! Kā skal­dī­ja mal­ku ne­pa­rei­zā lai­kā, jau pēc brī­ža pra­sa, vai es va­rē­tu pa­lī­dzēt – ro­ka sā­pot. Vai tad ir sa­rež­ģī­ti pie­lā­go­ties? Zi­not, ka ta­jā lai­kā ne­kas ne­sa­nāks, va­ram ie­plā­not ci­tus dar­bus.»

Vī­ru zā­les, sie­vu zā­les

Starp ci­tu, Zā­ļu die­nā Lie­zē­rē ie­ro­das ne ti­kai sie­vie­tes, bet nu arī vī­rie­ši ie­in­te­re­sē­ju­šies par augiem un to ie­dar­bī­bu. Ko Gun­de­gas kun­dze sa­ka par vī­ru un sie­vu zā­lēm? Jā, tā­das ir, tā­pēc ka ir sli­mī­bas, kas nav vī­rie­šiem, un ir sli­mī­bas, kas nav sie­vie­tēm. Ozols to­mēr ir vī­ru zā­le. Sie­vie­te to ne­lie­tos. Ja sāks lie­tot, tad ie­dzī­vo­sies žults­ak­me­ņos. Sie­vie­te to­ties var iz­man­tot ozo­la sie­viš­ķo da­ļu – zī­li. Ka­fi­jā, tē­jā vai iz­vil­ku­mos. Iz­vil­ku­mi ļo­ti la­bi pa­līdz ka­pi­lā­ra­jiem asins­va­diem. Vī­rie­šiem ozol­zī­ļu iz­vil­kums ne­lī­dzēs, bet dā­mu kā­ji­ņām – ļo­ti la­bi de­rēs.

Lai har­mo­ni­zē­tu mū­sos mī­to­šo sie­viš­ķo un vī­riš­ķo ener­ģi­ju, kas pie­mīt kat­ram ne­at­ka­rī­gi no dzi­mu­ma, jā­mek­lē gan augi, gan ēdiens, gan ko­ki, kas pa­līdz. Tra­di­ci­onā­li ozols tiek uz­ska­tīts par vī­rie­šu, lie­pa – par sie­vie­šu ko­ku. Bet ja sie­vie­tei ne­pie­cie­šams daudz fi­zis­ka spē­ka, ja vi­ņa ir se­vi iz­smē­lu­si tuk­šu kā sie­tu, tad laiks do­ties pie ozo­la. Tur var sa­ņemt spē­ku un līdz­sva­rot ener­ģi­jas.

Kā­da vai­na Skor­pi­onam?

Augu zi­nī­bas un ci­tas spē­jas Gun­de­gas kun­dze ir man­to­ju­si no sa­vas vec­mam­mas, bet as­tro­lo­ģi­ju mā­cī­ju­sies, lai ie­gū­tu pa­pil­du zi­nā­ša­nas. No­der viss! Kad pa­vai­cā­ju, vai kat­ras zo­di­aka zī­mes pār­stāv­jiem pie­mīt rak­stu­rī­gās ve­se­lī­bas pro­blē­mas, vi­ņa ne­do­mā­jot at­bild: «Da­bis­ki!» Tā­pat kā ir at­bil­sto­ši augi, kas sa­sli­mu­ša­jam pa­līdz.

Pie­mē­ram, Dvī­ņiem vā­rī­gā­kas ir plau­šas, ner­vi un gre­mo­ša­nas sis­tē­ma. Tā­pēc va­ja­dzī­gi ķēr­pji, sū­nas, kas at­tī­ra or­ga­nis­mu. Ner­vo­zi­tā­te iz­rai­sa gre­mo­ša­nas trau­cē­ju­mus, kas sa­vu­kārt var pro­vo­cēt kuņ­ģa čū­las vei­do­ša­nos, arī aiz­kuņ­ģa dzie­dze­ris var ne­strā­dāt, kā nā­kas. Dvī­ņiem emo­ci­jas iet pa gai­su, tā­pēc uz­tu­rā no­teik­ti jā­lie­to auzas (put­rā vai tē­jā), ras­po­diņš, uguns­zā­le, vēr­me­le.

Jau­na­vai, eks­pan­sī­vas da­bas cil­vē­kam, var būt no­slie­ce uz ner­vu sli­mī­bām. Šīs zī­mes pār­stāv­jiem ie­tei­cams vai­va­riņš, jo vi­ņiem ir caurs miegs, bet ar vī­grie­zī­ti ne­va­ja­dzē­tu aiz­rau­ties. Tā no­mie­ri­nās, bet vien­lai­kus cil­vē­ku kar­sēs.

Skor­pi­onam bie­ži sāp gal­va, ir iz­mai­nīts, ne­sta­bils asins­spie­diens. Vi­ņam ir sva­rī­gi, ko ēd, kā­di cil­vē­ki at­ro­das līdz­ās, jo šīs zī­mes pār­stā­vis re­aģē uz ap­kār­tē­jo rī­cī­bu, vār­diem – viņš «uz­vel­kas». Skor­pi­onam jā­ēd daudz sak­ņu. Viņš ir sek­su­āls, tā­pēc var pro­gno­zēt sli­mī­bas no na­bas uz le­ju. Tā­pēc va­ja­dzī­ga asins­zā­le, kas lī­dzēs arī de­pre­sī­va no­ska­ņo­ju­ma ga­dī­ju­mos.

Augi jā­lie­to pēc tam, kad vai­na no­teik­ta, ne­vis ar do­mu – pa­mē­ģi­nā­šu kat­ram ga­dī­ju­mam. Vie­na lie­ta ir pre­cī­za dia­gnos­ti­ka, ci­ta – zo­di­aka zī­mes pār­stāv­ju vis­pār­īgas ie­zī­mes. Kā, pie­mē­ram, turp­mā­kie rak­stu­ro­ju­mi: Aunam, ku­ru mēdz pa­mo­cīt gal­vas sā­pes, jā­uz­tu­ras svai­gā gai­sā. Tā kā Auniņš daudz ko da­ra pē­dē­jā brī­dī un pēc tam pik­to­jas, vi­ņam mēdz sa­šau­ri­nā­ties asins­va­di. Sva­riem va­ja­dzē­tu at­rast sta­bi­lu par­tne­ri, lai ne­nāk­tos pie­dzī­vot beig­tus ner­vus un in­far­ktu. Lau­vam var ras­ties pro­blē­mas ar vai­rog­dzie­dze­ri un sir­di, ja ilg­sto­ši ne­būs pa­šam sa­vas mā­jas. Vē­zim ga­dās emo­ci­jas ap­ēst, ne­vis iz­re­aģēt – lie­kais svars būs klāt. Strēl­nie­kam jā­pie­sar­gās no sa­dzī­ves trau­mām, bet Me­žā­zim jā­rū­pē­jas par sir­di un jā­sar­gā­jas no rei­ma­tis­ma. Ūdens­vīrs, ja pār­mē­rī­gi ļau­sies gas­tro­no­mis­kām bau­dām, no­da­rīs pār­i ak­nām un aiz­kuņ­ģa dzie­dze­rim. Zi­vīm jā­sau­dzē sirds, plau­šas un nie­res, bet Vēr­ša vā­jais punkts ir os­te­ohon­dro­ze. Viņš tur­klāt mēdz no­vil­ci­nāt vi­zī­ti pie ār­sta.

Vis­iem ne­pa­lī­dzēs  

Zā­ļu sie­va ne­var pa­lī­dzēt cil­vē­kiem vi­ņu at­tiek­smes, vi­ņu ener­ģē­ti­kas dēļ. Ne­pa­lī­dzēs al­ko­ho­li­ķiem, ku­rus at­ved ra­di­nie­ki. Dzē­rā­ji vai­ru­mā ga­dī­ju­mu pat ne­vē­las tikt va­ļā no sa­vas li­gas. Ne­pa­lī­dzēs arī ru­pek­ļiem. Iz­me­tīs tā­dus no mā­jas, ka stēr­be­les no­plī­vos.

Vi­ņai ir stāsts par vē­ža slim­nie­kiem. «Cil­vē­kam pēk­šņi kon­sta­tē vē­zi. Kas no­tiek? Viņš pil­nī­gi sa­brūk. Ļo­ti daudz ir tā­du. Es es­mu ar vi­ņiem strā­dā­ju­si un jau­tā­ju­si: kā­dēļ jūs tā? At­bild – bet man ta­ču ir vē­zis! Nu un? Kat­ra sli­mī­ba ir šaus­mī­ga. Kat­ra! In­farkts vai mi­okar­dīts ir vēl tra­ģis­kāks. Ja tu se­vi no­rak­sti, or­ga­nisms uz to re­aģē un vairs ne­fun­kci­onē. Mēs vairs ne­do­dam sma­dze­nēm sig­nā­lu dzī­vot. Jā, no ma­las va­ram ie­jauk­ties, pa­lī­dzēt, ti­kai ar vie­nu no­tei­ku­mu: kad mums to lūdz. Ne­vis pra­sa. On­ko­lo­ģi­jas no­da­ļā, ie­ejot pa­lā­tās, va­ru ne­mal­dī­gi re­dzēt, kurš ir ga­tavs cī­nī­ties. Jā, tad es va­ru pa­lī­dzēt. Kas liedz vi­ņa pa­lā­tas bied­riem pa­lūgt pa­lī­dzēt, ja reiz es tur es­mu? Bet vi­ņi smīn.»

Vec­mā­mi­ņas zin­tis un me­di­cī­na

Gun­de­gas kun­dze jau bēr­nī­bā sa­pra­tu­si, ka ap­kār­tē­jos uz­tver at­šķi­rī­gāk ne­kā «nor­mā­lie» bēr­ni. Ne vi­su sko­las­bied­ru pie­skā­rie­ni bi­ju­ši pa­tī­ka­mi, da­ži sa­gā­dā­ju­ši fi­zis­kas sā­pes. «Man no omes tā zi­nā­ša­na. Mā­sai ne­ko, bet ma­ni aiz ma­tiem vil­ka līdz­i. Ie­si! Bēr­ni spē­lē­jas, dau­zās, vai tad pa­tīk iet pa me­žiem, pa pur­viem? Nē. Spi­ri­nies vai ne­spi­ri­nies, bet tu to da­rī­si, ome tei­ca,» at­ce­ras zā­ļu sie­va. To­laik vi­ņa ij ne­no­jau­ta, ka šīs zin­tis no­teik­ti jā­no­dod man­to­ju­mā, tik­līdz at­ras­ta īs­tā man­ti­nie­ce. Mei­te­ne klu­sī­bā pre­to­ju­sies – ne­ko ne­da­rī­šu, aiz­brauk­šu uz pil­sē­tu.

Līdz pie­nā­ca si­tu­āci­ja, kad Gun­de­gas kun­dzei aiz mu­gu­ras no­stā­jās nā­ve. Un vi­ņa bi­ja spies­ta pie­ņemt to, ko ome no­vē­lē­ju­si. Ār­sti so­lī­ja vairs di­vus mē­ne­šus dzī­ves. «Ne­būs ne­kā­di di­vi mē­ne­ši! Man nav kam bēr­nus at­stāt!» vi­ņā pa­mo­dās spīts. Ti­kai tad sa­pra­tu­si, ka ir pie­nā­cis laiks vec­mam­mas zi­nī­bas likt lie­tā. Pa­lī­dzē­ja.

Ta­gad at­zīst – viss no­tiek īs­ta­jā lai­kā. Ja dzī­vī­ba ka­rā­tos ma­ta ga­lā des­mit ga­dus ag­rāk, ie­spē­jams, pret bēr­nī­bā ie­gū­ta­jām zin­tīm bū­tu iz­tu­rē­ju­sies pa­vir­šāk. Zā­ļu sie­va at­zīst, ka dzī­ve ar tā­du man­to­ju­mu nav vieg­la, to­ties nu vi­ņa ap­zi­nās, ka fi­to­te­ra­pi­jas zi­nā­ša­nu un bio­ener­ģē­ti­kas iz­man­to­ša­na ir kal­po­ša­na, lie­la at­bil­dī­ba. Cil­vē­ku Gun­de­gas kun­dze caur­ska­ta kā rent­gens, bet pro­ble­mā­tis­kās vie­tas or­ga­nis­mā pār­bau­da ar ro­ku. Ja ir pa­to­lo­ģi­ja, tiek uz­rā­dīts tuk­šums. «Es zi­nu, kā ro­ka jā­gro­za, lai sa­pras­tu pa­rei­zo dia­gno­zi. Es­mu me­di­ķis pēc pro­fe­si­jas. Šī jo­ma jau ir tā­da pa­ti. Ja as­tro­lo­ģis­ki ska­tās, tad Urāns piekt­ajā mā­jā, ne­ko ne­var da­rīt,» at­kal skan su­lī­gie smiek­li.

Joks jo­kam, bet arī Gun­de­gas kun­dzes opis sa­vu­laik pa­zi­ņo­jis, ka no­mirs 114 ga­du ve­cu­mā. Sa­vā ju­bi­le­jā 114 ga­du ve­cu­mā viņš aiz­mi­ga līdz­ās omei. Tā i ne­pa­gu­vu­ši no­skaid­rot, vai arī opim pie­mi­tu­si re­dzē­ša­na. Gun­de­gas kun­dzes man­ti­nie­ce vēl nav pie­dzi­mu­si. Bet bū­šot!

Horoskopi

Katras zodiaka zīmes labklājības ideāls vēdiskajā astroloģijā atspoguļo dziļo savstarpējo saistību ar visumu un cilvēka dvēseles ceļu, kas palīdz ieraudzīt dzīvi kā plašu un daudzpusīgu ceļojumu uz piepildījumu un harmoniju. Katra zodiaka zīme meklē unikālu labklājības formu, kas ir saistīta ar tās garīgajiem uzdevumiem un dvēseles ceļu.