Eiropas Investīciju banka (EIB) ceturtdienas vakarā apstiprināja, ka piešķīrusi aizdevumu Zviedrijas autobūves kompānijai "Saab" ar nosacījumu, ka par "Saab" akcionāru nekļūs "Latvijas Krājbankas" īpašnieks Krievijas banku magnāts Vladimirs Antonovs.
"EIB apstiprina, ka aizdevums "Saab" .. tika piešķirts ar nosacījumu, ka Vladimiram Antonovam netiks dota iespēja iegūt īpašumtiesības "Saab"," Zviedrijas ziņu aģentūrai TT pavēstīja EIB preses sekretārs Pērs Isaksons.
Viņš piebilda, ka EIB bija informējusi Zviedrijas iestādes par šo nosacījumu, kad 2009.gadā tika uzsākta projekta izvērtēšana.
Antonova pārstāvis Larss Karlstrems ceturtdien intervijā aģentūrai "Reuters" pauda viedokli, ka EIB, sekojot Zviedrijas valdības norādījumam, neļaus Antonovam glābt no bankrota "Saab", investējot tajā 100 miljonus eiro (70 miljonus latu).
Karlstrems norādīja, ka EIB ir piešķīrusi "Saab" aizdevumu, tāpēc tai ir veto tiesības īpašumtiesību jautājumos, un apgalvoja, ka EIB bloķēšot Antonova plānus, sekojot Zviedrijas valdības norādījumiem.
"Zviedrijas valdība ir apturējusi mūsu ieceri investēt "Saab" 100 miljonus eiro. Viņi [zviedri] ir gatavi riskēt ar 4000 darbavietu," teica Antonova runasvīrs.
Naudas trūkuma dēļ "Saab" ir zaudējis spēju norēķināties ar piegādātājiem un kopš aprīļa sākuma ir gandrīz pilnībā pārtraucis ražošanu. Jūnijā "Saab" nevarēja samaksāt algas strādājošajiem, lai gan vēlāk vienojās par finansējumu, ar kura palīdzību algu parādus dzēsa. Savukārt nule kā kompānija atzinusi, ka šomēnes tai nebūšot naudas, lai samaksātu algas 1600 darbiniekiem, raksta "Reuters".
Pēc Karlstrema stāstītā, Antonovs tomēr neesot atteicies no cerībām kļūt par "Saab" akcionāru. Pašlaik Krievijas uzņēmējs strādājot pie plāna, kā atmaksāt no EIB saņemto 217 miljonu eiro (153 miljonu latu) kredītu, lai varētu iegūt "Saab" akciju paketi, kas pieder Nīderlandes sporta automašīnu ražošanas kompānijai "Swedish Automobile" (SWAN). Tuvāko pāris nedēļu laikā Antonovs cer paziņot par attiecīgu darījumu, piebilda Karlstrems.
Antonovs cenšas kļūt par "Saab" akcionāru kopš šāgada sākuma, kad zviedru autobūvētāju nopirka toreizējais "Spyker", kas tagad pārdēvēts par "Swedish Automobile". Antonova īpašumā bija 30% "Spyker" akciju, taču viņš bija spiests tās pārdot, lai būtu īstenojams "Saab" iegādes darījums.
Mediji vēstīja, ka akciju pārdošanu pērnā gada sākumā pieprasījis toreizējais īpašnieks "General Motors" (GM) saistībā ar Zviedrijas izlūkdienesta savākto informāciju, kas liecināja, ka Antonovs esot iesaistīts naudas atmazgāšanā, kā arī viņam esot sakari ar organizēto noziedzību. Viņš ir noliedzis visas apsūdzības un apgalvo, ka ir atguvis savu labo vārdu.
Antonovs, kuram pieder Krievijas finanšu grupa "Konvers Group", ir arī Lietuvas bankas "Snoras" lielākais akcionārs un ar tās starpniecību viņš ir arī "Latvijas Krājbankas" lielākais īpašnieks.
Lai dabūtu akciju daļu "Saab", Antonovam vajag Zviedrijas valdības, EIB un "Saab" bijušā īpašnieka GM piekrišanu. Tas nepieciešams, jo Zviedrijas valdība ir garantējusi EIB kredītu 400 miljonu eiro (281 miljona latu) apmērā, kas piešķirts "Saab", bet GM īpašumā vēl arvien ir "Saab" privileģētās akcijas. Zviedrijas Valsts kase aprīlī paziņoja, ka neredz iemeslu liegt Antonovam kļūt par "Saab" līdzīpašnieku. Savukārt Zviedrijas valdība ir paziņojusi, ka gaidot EIB lēmumu, bet GM ir devis apstiprinājumu iespējamam darījumam, izvirzot zināmus nosacījumus.
"Kad EIB un GM dos savu apstiprinājumu, mēs esam gatavi darīt to pašu," ceturtdien paziņoja Zviedrijas Uzņēmējdarbības, enerģētikas un komunikāciju ministrijas pārstāve Joanna Martina. Pēc viņas teiktā, zviedru valdība neesot pieņēmusi lēmumus jautājumā par Antonovu kā "Saab" akcionāru.
"Saab Automobile" šā mēneša sākumā paziņoja, ka ir noslēgti divi nesaistošie līgumi ar Ķīnas automobiļu izplatīšanas kompāniju "Pang Da Automobile" un Ķīnas autobūves kompāniju "Zhejiang Youngman Lotus Automobile", kas iegādāsies SWAN akcijas 245 miljonu eiro (172 miljonu latu) vērtībā. Tomēr šiem līgumiem vēl jāsaņem Ķīnas varas iestāžu piekrišana, kā arī Zviedrijas un Eiropas atbildīgo institūciju atļaujas.
"Saab" automašīnu būvēšanu sāka 1947.gadā. 1990.gadā ASV autobūves GM iegādājās 50% "Saab" akciju, bet pēc 10 gadiem kļuva par tās vienīgo īpašnieku. 19 no 20 gadiem, kad "Saab" bija GM kontrolē, "Saab" ir strādājis ar zaudējumiem.
"Spyker" (tagadējais SWAN) iegādājās "Saab" no GM pērn janvārī, tomēr kompānijai ir problēmas ar finansējuma piesaistīšanu, lai Zviedrijas autoražošanas lepnums turpinātu darbu.