Elkor atlaižu akcija izraisa sabiedrības sašutumu

© F64 Photo Agency

Universālveikala Elkor vadība noliedz, ka tās rīkotā akcija – pārdot preces ar 11% atlaidi ārzemniekiem – tikusi attiecināta uz nepilsoņiem. Tas nekādā ziņā neesot bijis nodoms jelkādu diskriminēt. Tiesībsarga birojs gan atzīst, ka šis ir robežgadījums un tajā ir saskatāmas diskriminācijas pazīmes.

Elkor akcijas, kas bija spēkā visu martu, reklāmā rakstīts, ka atlaides var saņemt nerezidenti, uzrādot pasi. Šāds formulējums – nerezidenti – ir gana neskaidrs, un to bija iespējams saprast tā, ka atlaides varēja izmantot arī nepilsoņi. Tieši tā to iztulkojis arī biedrības Dzimtā valoda vadītājs Vladimirs Lindermans, kurš savā kaismīgajā vēstulē masu medijiem skaļi aplaudējis Elkor vadības drosmīgajam solim nepilsoņu tiesību aktualizēšanā, norādot, ka beidzot krievu biznesmeņi uzdrošinās atmest savu naivo apolitiskumu. Viņš pat sola savu juristu bezmaksas konsultācijas gadījumā, ja tiesībsargājošās organizācijas ierosinās lietu pret Elkor.

Uzņēmuma valdes loceklis Ronalds Feldmanis gan taisnojas, ka universālveikala mērķis, piedāvājot klientiem 11% atlaidi pirkumam, bija «piesaistīt jaunus klientus no ārvalstu tūristu vidus un parādīt Latviju kā ārzemniekiem draudzīgu un izdevīgu iepirkšanās vietu. Mūsu piedāvājumā nekur nebija teikts par priekšrocībām vai īpašu pretimnākšanu kādai konkrētai valsts iedzīvotāju grupai». Uz jautājumu, cik daudzi izmantojuši šīs atlaides, uzņēmuma pārstāvis izvairīgi atbild, ka tas ir komercnoslēpums, bet interese bijusi. Viņš uzsver, ka neko sliktu visā šajā akcijā neredzot un nekādā ziņā nevēlējies kādu diskriminēt, un ar V. Lindermanu viņiem neesot nekādas saistības.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs līdz šim neesot saņēmis nevienu sūdzību par šo gadījumu. Ja tādas būšot, noteikti vērsīšoties pie tiesībsarga, lai uzzinātu: bija vai nebija patērētāju diskriminācija.

Tiesībsarga biroja pārstāve Ruta Siliņa apliecina, ka Elkor pārstāvis pēc skaļās akcijas atbalss birojam zvanījis un vaicājis, ko nu darīt. Speciāliste norāda, ka šāds jautājums bija jāuzdod pirms tam, ja bija aizdomas, ka šāda reklāma varētu tikt uztverta pretrunīgi. Jebkurai atlaižu akcijai jābūt ļoti pamatotai, bet šajā gadījumā tā bijusi «baltiem diegiem šūta».