Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) vadītājs Kristaps Zakulis vērtēs, vai iespējams izveidot Latvijas banku reitingu.
"Dzirdu saucienu pēc skaidriem banku novērtējuma kritērijiem. "Publicējiet reitingus!" mani aicina. Viens no maniem darbības virzieniem būs novērtēt, vai var izveidot šādu banku reitingu. Meklēsim iespējamo rādītāju loku, lai varam salīdzināt ļoti dažādās Latvijas bankas – lielās un mazās, specializētās un ar plašu klientu loku," piektdien publicētā intervijā laikrakstam "Latvijas Avīze" teica Zakulis.
FKTK vadītājs norādīja, ka galvenais banku drošuma kritērijs, pēc kura iesaku visiem vadīties, lai nebūtu jāpēta gada pārskati un bilances, ir meklēt iestādi, kurai Latvijā ir atļauts pieņemt iedzīvotāju noguldījumus. "Tātad pirmais un galvenais kritērijs: licencēta komercsabiedrība (banka vai krājaizdevu sabiedrība), kurai atļauts strādāt ar iedzīvotāju noguldījumiem. Tas nozīmē, ka, pirmkārt, valsts to uzrauga, otrkārt, krīzes vai krāpniecības negadījumā valsts garantē izmaksāt atlīdzību līdz 70 000 latu. Katrs "Latvijas Krājbankas" klients pats pārliecinājās, ka piecu līdz septiņu dienu laikā viņš varēja atgūt savus noguldītos līdzekļus šā garantētā limita ietvaros," teica Zakulis.
Viņš stāstīja, ka iecerētais Latvijas banku reitings netiktu noteikts pēc drošuma kritērijiem. "Par drošumu jau galveno kritēriju pieteicu: licencēts dalībnieks noguldījumu piesaistīšanai. Tiem jābūt citiem, iedzīvotājiem saprotamiem kritērijiem. Un arī tādiem, ko tirgus dalībnieki būtu gatavi publiski skaidrot. Šobrīd tie vēl nav izstrādāti," teica Zakulis.
Jautāts par apsvērumiem, kas katram jāņem vērā, izvēloties savu banku, Zakulis norādīja, ka viens aspekts iedzīvotāju vērtējumā ir naudas uzticēšana, bet otrs – ērti norēķini. "Jāraugās, lai banka būtu pieejama – lai bankomāts būtu tuvumā, lai uz bankas filiāli varētu aizbraukt, citiem savukārt svarīgāka ir ērta internetbanka. Katrs pats rēķina, vai labāk izvēlēties banku ar maksājumu kartes gada maksu, vai lētāk būs maksāt 20 santīmus par katru naudas izņemšanas reizi. Šajos jautājumos klienti apmainās ar informāciju un ir daudz izglītotāki," teica FKTK vadītājs.