Pārbaudē atklāj, ka Latvijas ātro kredītu devēji patērētājiem snieguši nepilnīgu informāciju

Eiropas Savienības (ES) mēroga pārbaudē ir atklājies, ka Latvijas ātro patēriņa kredītu devēji savās vietnēs internetā nesniedz patērētājiem pilnīgu informāciju par kredītu piedāvājumiem, taču pašlaik visas nepilnības jau ir novērstas, aģentūru BNS informēja Eiropas Komisijas (EK) pārstāvniecībā Latvijā.

Lai noskaidrotu, vai patērētājiem pieejamā informācija ir pilnīga, ES mēroga pārbaudē "Sweep Plus" ("Tīrīšana Plus") Latvijas Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) pārbaudīja deviņu ātro aizdevumu izsniedzēju mājaslapas, kurās piedāvā noslēgt kreditēšanas līgumus, izmantojot internetu vai mobilā telefona īsziņu.

Pārbaužu objekti bijušas komercsabiedrības, kuras iesniegušas pieteikumu licences saņemšanai, lai likumīgi varētu darboties kā nebanku kredītdevēji Latvijā: "Eastcon Finance" – http://www.e-finance.lv, "MD Investīcijas" – www.crediton.lv, "Open Credit" – www.opencredit.lv, "Ferratum Latvia" – http://www.topkredit.lv/, "Ātrais kredīts" – http://www.atraiskredits.lv, "4finance" – https://www.smscredit.lv, "Soho Group" – https://www.sohocredit.lv, "4finance" – https://www.vivus.lv, "VIA SMS" – https://www.viasms.lv/.

Pārstāvniecībā informēja, ka PTAC projektā veica paplašinātāku izmeklēšanu, pievēršot uzmanību ne tikai iespējamajiem pārkāpumiem saskaņā ar Negodīgas komercprakses direktīvu, bet arī prasībām, kas izriet no citiem normatīviem, kuri regulē patērētāju kreditēšanu. Pārbaužu gaitā tika konstatēts, ka neviena no komercsabiedrībām nepiedāvāja pirms līguma noslēgšanas iepazīties ar obligāto pirmslīguma patēriņa kredīta standartinformāciju. Vairāku sabiedrību mājaslapās varēja iepazīties ar līguma vispārējiem noteikumiem, kuros visbiežāk netika iekļauta Ministru kabineta noteikumos par patērētāja kreditēšanu obligāti sniedzamā informācija.

Latvijā visas sabiedrības līdz šim konstatētos pārkāpumus pēc PTAC aicinājuma ir labprātīgi novērsušas, pavēstīja EK pārstāvniecība Latvijā.

"Sweep Plus" ietvaros uzraudzības institūcijas pārbaudīja vairāk nekā 500 tīmekļa vietņu 27 ES dalībvalstīs, kā arī Norvēģijā un Islandē. Pret 70% pārbaudīto vietņu jeb 393 tīmekļa vietnēm tika sāktas padziļinātākas pārbaudes, jo tika konstatētas šādas problēmas – standartinformācijas trūkums reklāmās, nepilnīga pirmslīguma informācija, kas vajadzīga lēmumu pieņemšanai, kā arī maldinoša vai patērētājam nesaprotama izmaksu norādīšana. Pārbaudē īpaša uzmanība tika pievērsta tam, kā uzņēmumi piemēro patēriņa kredītu direktīvu, kuru dalībvalstis nesen ieviesa savos tiesību aktos un kuras mērķis ir nodrošināt patērētājiem iespējas vieglāk izprast un salīdzināt kredītu piedāvājumus.

"Izskatot kredītpiedāvājumus, cilvēkiem dažkārt jāsecina, ka attiecīgais kredīts ir daudz dārgāks, nekā sākotnēji domāts, jo svarīgā informācija ir neskaidra vai tās trūkst. Patēriņa kredīta nosacījumus ne vienmēr ir viegli izprast, tāpēc, lai palīdzētu patērētājiem pieņemt informētus lēmumus, ir pieņemti Eiropas tiesību akti. Tādēļ ir ļoti svarīgi, lai uzņēmumi sniegtu patērētājiem precīzu un atbilstošu informāciju. EK uzdevums ir sadarboties ar valstu uzraudzības iestādēm, lai panāktu šo mērķi," sacījis ES patērētāju aizsardzības komisārs Džons Dalli.

"Sweep" ir ES tiesību aktu izpildes pasākums. To vada ES un veic valstu uzraudzības iestādes, vienlaicīgi īstenojot koordinētas pārbaudes, lai noteiktu patērētāju aizsardzības tiesību aktu pārkāpumus konkrētajā nozarē. Pēc tam valstu uzraudzības iestādes sazinās ar attiecīgajiem uzņēmumiem par iespējamajiem pārkāpumiem un lūdz veikt korekcijas.

Pārbaude "Sweep" par patērētāju kredītiem notika pagājušā gada septembrī.

Svarīgākais