Latvijas nacionālā aviokompānija "airBaltic" tiesā iesniegusi tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumu, aģentūrai BNS apliecināja aviokompānijas prezidents Bertolts Fliks.
Viņš paskaidroja, ka "airBaltic" šādi rīkojies, lai varētu turpināt lidojumus, apkalpojot Eiropas, Tuvo Austrumu, Krievijas un NVS valstu lidostas.
Saskaņā ar viņa teikto jau pirms sešiem mēnešiem "airBaltic" vadība informēja, ka aviokompānijas kapitāls ir jāpalielina. Privātais "airBaltic" akcionārs "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) paziņoja par gatavību pilnībā nosegt šo kapitāla palielināšanu vai arī to darīt proporcionāli kopā ar Latvijas valdību. Pēc Flika sacītā, Latvijas valdība kaitnieciski un atkārtoti atlikusi lēmumus par kapitāla palielināšanu.
"Lai risinātu šo bezizejas situāciju, BAS kā privātais akcionārs 16.septembrī piekrita visām valdības prasībām. Tomēr 20.septembrī valdība atkal nepieņēma lēmumu par aviokompānijas kapitāla palielināšanu vai atļauju BAS to darīt vienpusēji. Tā vietā valdība pēkšņi un pārsteidzošā kārtā paziņoja, ka ir gatava pārdot savas daļas aviokompānijā," klāstīja aviokompānijas vadītājs.
Fliks paskaidroja, ka atbilstoši tiesiskās aizsardzības procesam Latvijā "airBaltic" valde tiesā iesniegs turpmākās darbības plānu, ko tiesa apstiprina. "Tādējādi Latvijas valdība kā akcionārs nevarēs bloķēt nevienu aviokompānijas lēmumu. Saistībā ar tiesiskās aizsardzības procedūru tiks izvirzīts tiesas apstiprināts administrators, kurš būs atbildīgs par tiesiskās aizsardzības plānu, kas visām pusēm, tostarp akcionāriem, vadībai un padomei, būs jāievēro. Tiesiskās aizsardzības perioda laikā "airBaltic" vadība nemainīsies, un visi kreditori saņems līdz šim neizmaksātos parādus," viņš norādīja.
""airBaltic" valde patlaban risina sarunas ar visām iesaistītajām pusēm. Tās visas, izņemot Latvijas valdību, ir gatavas atbalstīt aviokompāniju arī nākotnē. Tiesas apstiprinātais tiesiskās aizsardzības plāns būs saistošs un palīdzēs lauzt blokādi, kādu Latvijas valdība ir radījusi kā mazākuma akcionārs," minēja Fliks.
Viņš uzsvēra, ka "airBaltic" valde turpinās aviokompānijas darbu. Ja "airBaltic" būs spiests atcelt reisus, aviokompānija par to paziņos atsevišķi.
Komentējot izskanējušās ziņas, ka "airBaltic" ceturtdien, 22.septembrī, varētu atcelt vairākus reisus, starptautiskās lidostas "Rīga" Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Sarmīte Bunka-Brilijonka aģentūrai BNS sacīja, ka patlaban lidostai nav šādas informācijas.
"Līdz šim brīdim mums nav sniegta informācija, ka rīt [ceturtdien] varētu atcelt kādu no "airBaltic" reisiem," norādīja Bunka-Brilijonka, taču piebilda, ka lidosta lūdz pasažierus pirms došanās uz lidostu pārliecināties, vai nav parādījušās kādas lidojumu izmaiņas.
Pēc viņas teiktā, informāciju pasažieri var iegūt, sekojot līdzi aktuālajai lidojumu informācijai lidostas mājaslapā vai arī zvanot pa lidostas informācijas tālruni.
BAS valdes locekle Inga Piternniece aģentūrai BNS atkārtoti uzsvēra, ka BAS ir gatava "airBaltic" pamatkapitāla palielināšanai jebkurā variantā un tam valsts nauda nav nepieciešama.
"Valdība ilgstoši bloķējusi jebkādu reālu lēmumu ieguldījumam lidsabiedrībā. Patlaban valdība lidsabiedrībā ir palikusi mazākumā, bet vienalga turpina bloķēt lēmumu pieņemšanu. Turklāt tagad valdība izdomājusi valsts akcijas lidsabiedrībā pārdot," norādīja Piterniece.
Pēc viņas teiktā, BAS jebkurā laikā ir gatavs atpirkt visas Latvijas valstij piederošās "airBaltic" akcijas par to nominālvērtību, taču, "visticamāk, šis valdības vadītāja paziņojums ir tikpat nenopietns, kā visi iepriekšējie".
Piterniece atzina, ka BAS līdz šim ir piekritis visiem un jebkuram no valdības priekšlikumiem un visām prasībām, lai tiktu pieņemts reāls lēmums, tomēr lēmuma par atbalstu lidsabiedrībai joprojām nav.
Par situāciju "airBaltic" un tiesā iesniegto tiesiskās aizsardzības procesa pieteikumu ceturtdien, 22.septembrī, arī sasaukta valdības ārkārtas sēde.
Jau vēstīts, ka "airBaltic" jāpalielina pamatkapitāls, taču valdība un privātais akcionārs "Baltijas Aviācijas sistēmas" (BAS) vairākas nedēļas nespēj panākt par to kopīgu vienošanos. Valdība 23.augustā nolēma, ka Latvijas valsts piedalīsies "airBaltic" glābšanā, taču izvirzīja tam vairākus nosacījumus, tostarp to, ka jāpanāk "airBaltic" vadības maiņa, jāveic grozījumi statūtos, panākot tajos Komerclikuma nosacījumus, un jāveic izmaiņas akcionāru sadarbības līgumā, lai valstij būtu lielāka ietekme, kā arī lidostai "Rīga" jābūt bāzes lidostai, kas nodrošinātu, ka kompānija darbojas Latvijā.
Kompānija "airBaltic" veic tiešos lidojumus no trim Baltijas valstu galvaspilsētām – Rīgas, Viļņas un Tallinas, kā arī nodrošina aviosatiksmi vairākos iekšzemes maršrutos Somijā. "airBaltic" neauditētie zaudējumi pērn bija 34,2 miljoni latu pretēji peļņai 2009.gadā.
"airBaltic" dibināts 1995.gadā, tā lielākie akcionāri ir Latvijas valsts ar 52,6% akciju un BAS ar 47,2% akciju, kas tās 2009.gada sākumā iegādājās no SAS. BAS 50% kapitāldaļu pieder "airBaltic" prezidentam un izpilddirektoram Bertoltam Flikam, bet vēl 50% – Bahamu salās reģistrētai kompānijai "Taurus Asset Management Fund Limited".