Mazuļa piedzimšana iedvesmo savam biznesam

© f64

Kad pērn noslēgumam tuvojās Anitas Hanzenas valsts apmaksātais bērna kopšanas atvaļinājums, arvien biežāk viņa sāka domāt par to, ka vēlētos darīt darbu, kas ļautu pašai plānot savu laiku un sniegtu iespēju vairāk būt kopā ar dēliņu. Tādu iespēju varēja piedāvāt tikai pašas veidots bizness.

Domāts – darīts, un Anita ķērās vērsim pie ragiem. Tā tapa zīmols Aksel Baby Accesories, kas gatavo un piedāvā dažādus ikdienā noderīgus praktiskus aksesuārus un kopšanas piederumus mazuļiem.

Anita studējusi jurisprudenci, strādājusi telemārketingā un darbojusies kā nekustamo īpašumu konsultante. Pēdējos gados pievērsusies visam, kas saistīts ar uzņēmējdarbību. Apguvusi zinības dažādos biznesa kursos, tagad iesaistījusies biedrības Līdere mentoringa programmā. Dēla Aksela piedzimšana Anitu iedvesmoja darboties vēl aktīvāk. Atrodoties mazuļa kopšanas atvaļinājumā, viņa uzsāka savu pirmo biznesa projektu – gaisa laternu tirdzniecību. Šai ziņā Anita darbojas kā tirdzniecības pārstāvis – no ārzemju piegādātājiem iepērk preci, ko realizē Latvijā. «Gribējās darīt vēl kaut ko, jo enerģija kūsāja no visām pusēm,» smej Anita.

Jauna pasaule

Līdz ar dēla piedzimšanu ģimenei atklājās jauna pasaule. Anita atceras: «Ik pa brīdim, aprūpējot mazuli, saskāros ar dažādām interesantām situācijām, kur lieti noderētu dažādas lietas, ko nevarēju iegādāties veikalā. Radās doma – ja jau nav veikalā, varbūt pati varu tādas izgatavot.» Anita saprata, ka vislabāk idejas realizēt kopā ar kādu līdzīgi domājošo, tāpēc viņa uzrunāja savu bērnības draudzeni un dēliņa krustmāti Kristu Brūzīti, kas tieši tolaik meklēja jaunu darbu. Turklāt Kristai bija jāraksta maģistra darbs mārketingā un Anitas ideja par piederumu ražošanu bērniem bija piemērota arī viņas darbam.

Kamēr abas vēl domāja, kā viss varētu izskatīties dzīvē, nejauši nāca ziņa par iespēju piedalīties amatnieku Ziemassvētku tirdziņā tirdzniecības centrā Mols. «Mēs sapratām – vai nu jārīkojas tūlīt, vai arī jānogaida līdz pavasarim. Tā kā bijām pārņemtas ar savām idejām, nevēlējāmies atlikt ne mirkli un nolēmām rīkoties. Mūsu rīcībā bija tieši viens mēnesis, lai ideju iedzīvinātu. Un mēs paspējām,» priecājas Anita. Tapa pirmā zīmola Aksel (nosaukums par godu Anitas dēlam, kā arī Anitas un Kristas vārdu pirmajiem burtiem AK sell – Anita un Krista pārdod) produkcija: barošanas krēsliņi, sedziņas autosēdekļiem, svētku lacītes un izšūti dvielīši.

No personīgās pieredzes

Tas, kādas preces nepieciešams radīt, Anitai bija skaidrs pašai no savas pieredzes. «Piemēram, mēs esam aktīva ģimene un daudz laika pavadām ārpus mājas. Katru reizi, dodoties ciemos pie omes vai draugiem, kuriem nebija mazuļu, pabarot mazo ķiparu, turot sev klēpī, man šķita ļoti neparocīgi. Kādu dienu, kad mazais jau stabili sēdēja, es viņu apsēdināju uz krēsla un piesēju pie tā ar savu garo šalli. Tiklīdz manas rokas bija brīvas, mazuļa pabarošana kļuva daudz vieglāka. Sāku domāt, kā šo ideju pilnveidot, un tā radās ideja par Aksel barošanas krēsliņu ceļošanai,» viņa stāsta.

Arī nākamā ideja – par sedziņu autokrēsliņam – iegūta no pašu pieredzes. «Dēliņš dzimis rudenī, un katra iziešana laukā no mājas sākās ar viņa satuntulēšanu, lai aiznestu līdz mašīnai. Mašīnā ir silts, un bērns atkal jātuntulē ārā, kāpjot laukā, atkal jāsaģērbj, un tā visu laiku. Mazulim tas ļoti nepatika. Sākām mazo ģērbt plānāk, bet, nesot ārā, piesegt ar sedziņu. Tomēr sega ik pa brīdim nošļuka, un tā radās doma par sedziņu, ko jau varētu iesprādzēt autokrēsliņā un mazo pēc vajadzības apsegt vai atsegt vaļā,» otras idejas tapšanu izklāsta Anita. Tā soli pa solim radās arī citas lietiņas.

Pagaidām Anita un Krista darbojas kā pašnodarbinātās personas, taču tiek domāts par SIA dibināšanu. Šūšanas darbi uzticēti šuvējai, kas to veic savās mājās. Uz rudens pusi plānots atvērt nelielu darbnīciņu, kur darbotos divas šuvējas. No šā gada janvāra arī notiek darbs pie Aksel produkcijas tirdzniecības iespēju veidošanas. Pagaidām visas preces iegādājamas pašu veidotajā mājas lapā, bet Anita vēlas savu preci ievietot arī citos specializētajos bērnu preču internetveikalos. «Tas ir izdevīgi, jo nav nepieciešams nodot preci veikalā un gaidīt, kamēr tā tiks nopirkta. Atsaucība no internetveikalu puses gan ir dažāda,» viņa piebilst.

Nekonkurē, bet sadarbojas

Jautāta par sadarbību ar tradicionālajiem veikaliem, Anita atzīst, ka vislielākā interese esot par barošanas krēsliņu. To savā preču klāstā vēloties redzēt vairāki mazie specializētie bērnu preču veikali, kas piedāvā dažādus amatnieku izstrādājumus, kā arī veikali, kas specializējās uz interesantām dizaina lietām. Nākotnē Anita cer sadarboties arī ar bērnu preču veikalu tīkliem, bet tam vēl jāuzaudzē muskuļi.

Ieskicējot nākotnes plānus, vispirms izvirzīts uzdevums saprast, kā Aksel produkcija tiks pieņemta tirgū. «Tā kā produkts ir jauns, redzam, ka klienti ir ieinteresēti, taču arī piesardzīgi. Šis gads noteikti tiks veltīts produktu un to dizaina izstrādei un noslīpēšanai. Vēlamies radīt vismaz vēl divus jaunus izstrādājumus un virzīt tos tirgū. Nākamā gada laikā jau varētu sākt mērķtiecīgāk lūkoties ārpus Latvijas,» prāto Anita.

Lai arī, no vienas puses, valda uzskats, ka labas lietas bērniem Latvijā nevar iegādāt, taču no otras – konkurence tik un tā ir liela. Anitai par šo ir savs viedoklis: «Saprotot, cik grūti iesākumā būt mazam, vēl nezināmam uzņēmumam, mēs mēģinām veidot dažāda veida sadarbības, lai veicinātu mūsu visu produkcijas noietu, samazinātu izdevumus. Piemēram, uz gadatirgiem braucam nevis katrs ar savu produkciju atsevišķi, bet apvienojam sortimentu, atbalstām viens otru informatīvi. Mēs necenšamies koncentrēties uz konkurēšanu, vairāk meklējam veidus, kā sadarboties.

Svarīgākais