Pētījums: 81% Latvijas iedzīvotāju automašīnas iegādei gatavi tērēt līdz trim tūkstošiem latu

Lielākā daļa jeb 81% Latvijas iedzīvotāju, kuri apsver iespēju iegādāties lietotu automašīnu, ir gatavi atvēlēt šim pirkumam līdz trim tūkstošiem latu, liecina preču un pakalpojumu cenu salīdzināšanas portāla "Gudriem.lv" veiktās aptaujas dati.

Tostarp gandrīz puse jeb 46% respondentu automašīnas iegādei ir gatavi atvēlēt līdz vienam tūkstotim latu, bet 35% iedzīvotāju ‒ no viena līdz trim tūkstošiem latu. 13% respondentu automašīnas iegādei gatavi tērēt no trim līdz sešiem tūkstošiem latu, savukārt 3% aptaujāto atzīst, ka var atļauties iegādāties automašīnas, kuru vērtība pārsniedz sešus tūkstošus latu.

"Gudriem.lv" vadītājs Dmitrijs Zaznovs aģentūrai BNS pavēstīja, ka aptaujas ietvaros tika uzdots arī jautājums par lietoto automašīnu iegādes veidiem ‒ 38% iedzīvotāju automašīnu plāno pirkt ārvalstīs, 24% spēkratu meklēs ar sludinājumu starpniecību, bet 17% cer to atrast lietoto automašīnu autodīleru piedāvājumos. Vēl 14% pircēju automašīnu plāno meklēt vietējos autoplačos, bet 7% automašīnas izvēlē paļausies uz draugu un paziņu ieteikumiem.

Latvijas Lietoto automašīnu tirgotāju asociācijas prezidents Uģis Vītols, komentējot aptaujas rezultātus, norādīja, ka lietoto automašīnu tirgus ir viens no galvenajiem Latvijas ekonomiskās situācijas rādītājiem un aptaujas rezultāti atspoguļo pašreizējo reālo tirgus situāciju – cilvēki pirkumus pārdomā ļoti rūpīgi un automašīnas izvēlas uzmanīgi.

Pēc Vītola teiktā, pašlaik skaitliski visvairāk darījumu lietoto automašīnu tirgū ir par automašīnām vērtībā no diviem līdz pieciem tūkstošiem eiro (1,4‒3,5 tūkstošiem latu). "Tās parasti izvēlas cilvēki, kuri negrib vai kuriem nav iespēju izmantot līzinga kompāniju pakalpojumus. Interesanti, ka šis cenu segments lielo popularitāti saglabāja pat ekonomikas straujās izaugsmes gados," viņš piebilda.

Otrs populārākais automašīnu cenu segments ir no desmit līdz 15 tūkstošiem eiro (7‒10,5 tūkstošiem latu). "Pieprasījums pēc šādām automašīnām strauji sācis pieaugt tieši pēdējā laikā. Ekonomiskās krīzes gados mēs gan esam zaudējuši vidējās klases pircējus, kuri deva priekšroku automašīnām vērtībā no astoņiem līdz desmit tūkstošiem eiro (5,6‒7 tūkstošiem latu)," atzina Vītols.

Vērtējot rezultātus par lietoto automašīnu iegādes veidiem, Vītols klāstīja, ka tie kārtējo reizi pierāda vispārzināmo patiesību – lietotu automašīnu iegādei parasti tiek atvēlēti personīgie uzkrājumi, turklāt cilvēki mēģina ietaupīt, meklējot izdevīgākos automašīnu piedāvājumus ārpus valsts robežām – pārsvarā Vācijā, Lietuvā un Igaunijā. "Līdzko vietējās līzinga kompānijas atjaunos autolīzinga piedāvājumus, domāju, liela daļa Latvijas iedzīvotāju automašīnas pirks Latvijā, jo tā ir drošāk. Pērkot tās ārvalstīs, pastāv augsts riska procents iegādāties nekvalitatīvu spēkratu vai automašīnu ar slēptiem defektiem," viņš pavēstīja.

Asociācijas vadītājs minēja, ka pašlaik lietoto automašīnu tirgū Latvijā vērojams līzinga kompāniju un banku aktivitātes pieaugums – pakāpeniski tiek atjaunoti automašīnu iegādes finansēšanas piedāvājumi. Tiesa, šī aktivitāte vēl ir ļoti vāja. "Mums ir jāatzīst, ka valsts autoparks ir ļoti novecojis, turklāt tuvākajā nākotnē situācija īpaši neuzlabosies. Pagājušajā gadā lietoto automašīnu tirdzniecības apmēri samazinājās par 60%. Šā gada rezultātus pat neņemos prognozēt, jo lietoto automašīnu tirgu ietekmē pārāk daudz negatīvu faktoru: procentu likmju un degvielas cenu pieaugums, darbspējīgo iedzīvotāju emigrācija, kā arī vietējo banku politika, jo aizdevumi automašīnu iegādei patlaban tiek izsniegti ļoti piesardzīgi," sacīja Vītols un minēja, ka ekonomiskā krīze Latvijā turpinās, tādēļ iedzīvotāji arī turpmāk iespēju robežās centīsies ietaupīt, izvēloties iespējami lētākas automašīnas.

Svarīgākais