Sportiska interese redzēt, kā ideja pārtop uzņēmumā vai produktā

 
©f64

Šogad jau 11. reizi notiks konkurss Ideju kauss 2019, kurā savas idejas aicināti pieteikt visi, kuriem ir iecere savu ideju pārvērst biznesā. Trešo gadu žūrijā būs Draugiem Group pārstāvis Jānis Palkavnieks, kuram piedalīšanās jauno ideju izvērtēšanā ir vairāk nekā saistoša, jo atspoguļo paša pieredzi. Jānis, strādājot Draugiem Group, pats piedzīvojis idejas aizmetņa pārtapšanu jau konkrētā projektā, pēc tam uzņēmumā un peļņu nesošā biznesā. Tāpēc viņš vēlas dot savu ieguldījumu, lai arī citi varētu piedzīvot to prieku redzēt savas idejas pārtapšanu realitātē.

- Jūs jau trešo gadu būsiet Ideju kausa žūrijā. Kādēļ jums tas ir svarīgi?

- Man ir vēlme dot arī savu ieguldījumu šī konkursa dalībniekiem ieteikumu un komentāru veidā, būt klāt tajā, kad no idejas uzrodas vai nu uzņēmums, vai produkts. Tā ir tāda sportiska interese - redzēt, kā atnāk cilvēks ar ideju, un pēc kādiem diviem gadiem uzzināt, ka viņš ir veiksmīgs uzņēmējs.

- Kuras no idejām, kuras esat izvērtējis kā žūrijas loceklis, šķiet visinteresantākās?

- Man visvairāk palicis atmiņā pagājušais gads. Tur bija viena dāma, kura taisa bitēm medikamentus pret ērcēm. Daudzi nāk konkursā piedalīties uz labu laimi - man ir ideja, iespējams, kaut ko iegūšu. Savukārt viņai tā bija ideja, kas sakņojās ģimenē, ģimenes rūpalā. Tā nebija ideja, kas tapusi, sēžot pie kafijas tases. Viņai tas nāca, kā Šlesers teiktu, no iekšām. Kā viņa prezentēja un parādīja mums savu ideju un vīziju - tas bija sirsnīgs, ģimenisks stāsts. Tāpat man palika atmiņā divi jaunieši, kuri taisīja mākslas portretu no diegiem. Ideja paredzēja, ka tiek augšupielādēta bilde viņu mājaslapā un viņi pēc tam nosūta klientam rāmi, diegus un numuriņus, lai cilvēks pats, sekojot norādījumiem, varētu uzaust savu portretu. Šī ideja, kur savienota tehnoloģija un rokdarbniecība, palika atmiņā.

- Kā jūs kopumā raksturotu pieteikumus Ideju kausā?

- Kopumā ir forši. Taču būsim godīgi, ir viena daļa dalībnieku, kuri patiesībā nav īpaši nopietni domājuši par piedalīšanos. Ir tādi projekti, ar kuriem man būtu kauns startēt. Laikam cerējuši, ka žūrija uzķersies. Es vienmēr izmantoju iespēju žūrijā pajautāt - kādēļ cilvēks vispār domā, ka šis produkts kādam būtu interesants, vai vispār to uztver nopietni, vai tas būtu tāds joks… Vienu gadu bija iesniegta ideja veidot tādu pašu biznesu kā Yandex Taxi, tikai lētāk. Ko nozīmē - lētāk? Kur tad ideja? Tad viņi kā savu ideju pielika klāt to, ka taksometru varēs pasūtīt uz konkrētu laiku, kā pašlaik šādu platformu piedāvātājiem nav. Man gribējās pajautāt - vai jūs tiešām domājat, ka Yandex Taxi birojā par to nav domājuši? Gan jau ir kāds iemesls, kādēļ tā nevar. Jūs domājat, ka tā ir ģeniāla ideja?

Tad es daudziem pajautāju, vai viņi ir veikuši kādus pētījumus vai priekšizpētes. Atnāk un saka, piemēram, visiem garšo saldējums. No kurienes šādi dati, ka visiem garšo? Tāpēc, ka man garšo un visiem maniem draugiem garšo? Es prasu - vai ir kāds pētījums, statistika? Tas dažkārt pieklibo. Bieži ir no sērijas - man patīk, manai mammai patīk, tātad patīk visai Latvijai.

Daudzi mēģina adaptēt kaut kādas ārzemju lietas Latvijas tirgū. Tā arī nav ilgtermiņa domāšana, jo agri vai vēlu tās atnāks līdz mums. To es aicinu nedarīt. Mēs žūrijā, cik nu ir mūsu spēkos, cenšamies dot padomu. Kritika nav domāta, lai iemītu cilvēku zemē, bet lai iedvesmotu domāt jau konkrētākā un pareizākā virzienā.

- Kurās nozarēs ir visvairāk ideju?

- Protams, tā ir modes lieta, bet daudzi mēģina taisīt kaut ko, kas ir saistīts ar informācijas tehnoloģijām. Lietotnes, e-komercija utt. Bet laiku pa laikam ir pārtikas ražošana, pagājušajā gadā bija kaņepju piens, fermentēšanas produkti u.c.

- Kurās vecuma grupās ir visvairāk pieteikumu?

- Pieteikumi ir no visām vecuma grupām. Ļoti dažādas idejas un dažādi cilvēki. Ja runājam par interesantākajām idejām, tās ir no cilvēkiem vecuma grupā 50+. Tās ir pieredzē balstītas idejas. Tas ir mazliet pārsteidzošāk.

- Kas vairāk piedalās - sievietes vai vīrieši?

- Maz ir gadījumu, ka piedalās viens cilvēks, pārsvarā ir pāri vai komandas. Man šķiet, ka kungu ir vairāk, bet tas tā subjektīvi.

- Kad sākat vērtēt idejas, kas ir pirmais, kam pievēršat uzmanību?

- Man svarīgākais, lai, sākot lasīt prezentāciju un aprakstu, būtu uzreiz saprotams, kas tas ir par produktu vai pakalpojumu. Bieži cilvēki pārspīlē ar to, ka sāk aprakstīt situāciju, piemēram, vai jums dzīvē ir gadījies, ka... Un es lasu, lasu un nesaprotu, par ko vispār ir runa. Man patīk, ja sākumā ir aprakstīts, kas tad tas īsti būs, piemēram, medikamenti pret bišu ērcēm. Un tālāk apraksts, kāpēc tas ir svarīgi un ko tas dara. Es pievēršu uzmanību arī produktu vizualizācijai. Ja tas ir velosipēds, lai uzreiz ir velosipēda bilde, nevis tikai apraksts, ka šis ir labs velosipēds. Beigās es vienmēr gribu redzēt, kas tie ir par cilvēkiem, kuri mēģina realizēt konkrēto ideju. Lai ir apraksts par pašiem cilvēkiem - es esmu students vai uzņēmējs, vai brīvmākslinieks. Es arī vienmēr «iegūglēju», lai paskatītos, ko viņi vēl ir savā dzīvē darījuši.

- Kas ir svarīgākie kritēriji, lai iegūtu balvu?

- Tas nav matemātiski aprēķināms. Galvenais, lai ideja ir ne tik daudz oriģināla vai pārsteidzoša, bet lai žūrijai rastos pārliecība, ka tu spēsi to realizēt. Piemēram, bija komanda, par kuru mēs pat saplēsāmies žūrijas apspriedē. Komanda, kura saka, ka pasaulē ir neauglība un mums būs lāzeri, ko liek pie sēkliniekiem un ārstē neauglību. Super! Mēs prasām, kur ir kādi pētījumi, kādi apliecinājumi, ka tas darbojas? Saņemam atbildi, ka nekā tāda neesot, bet tas taču būtu forši. Nu, tas bija apmēram no sērijas, ka es esmu atradis līdzekli, lai pasaulē nebūtu karu. Kā to izdarīs? Nu, izdomāsim.

Līdz ar to ir svarīgi, lai tā ideja, ar kuru nākat, nav futūristiska, kurai nav nekāda pamatojuma. Būtiski, lai žūrija gūtu pārliecību, ka nauda, kuru iedos uzvarētājiem, tiks iztērēta pamatoti biznesa idejas realizēšanai, nevis vienkārši konstatēs - ā, vispār jau ar lāzeru nevar ārstēt sēkliniekus. Attiecīgajā gadījumā dažus no žūrijas ļoti uzrunāja tas, ka fokuss ir uz tik svarīgu lietu kā neauglība, bet ar to vien ir par maz. Es skatos, lai ideja būtu realizējama. Tāpat ir svarīgi, lai tie, kas nāk ar ideju, ir arī kaut kādā mērā saistīti ar to sfēru, kurā piedāvā ideju. Piemēram, sieviete, kura piedāvāja medikamentu bišu ērču atbaidīšanai, nāk no bitenieku ģimenes vairākās paaudzēs, nevis ir biroja darbiniece, kura pēkšņi izdomājusi glābt bites. Lai žūrijai rodas pārliecība, ka šo ideju vismaz mēģinās realizēt pa īstam.

PIETEIKŠANĀS:

Pieteikumu iesniegšana konkursam Ideju kauss turpinās vēl līdz 8. septembrim, aizpildot anketu vietnē https://idejukauss.lv/pieteiksanas un nosūtot to uz e-pasta adresi idejukauss@idejukauss.lv.