Trešdiena, 1.maijs

redeem Ziedonis

arrow_right_alt Ekonomika \ Latvijā

Neplānota, bet aizraujoša karjera

POZITĪVS PIEMĒRS. Inese ir spilgts apliecinājums tam, ka ar mērķtiecību, darba sparu un centību var piedzīvot strauju karjeras izaugsmi: 13 gadu laikā viņa no jaunākās pārdevējas kļuvusi par pārdošanas vadītāju © Dāvis Ūlands/ F64 Photo Agency

Pirms 13 gadiem pirmo reizi verot STENDERS biroja durvis, Inesei Kūķei pat prātā neienāca, ka ar uzņēmumu viņai izveidosies tik noturīga un tuva draudzība. Viņa toreiz bija atnākusi uz darba pārrunām – vakanta bija jaunākās pārdevējas vieta. Sev par pārsteigumu – darba saturs tik ļoti piesaistīja un ievilināja, ka pagaidu darbs pārtapa par ko nopietnāku. Inese šo gadu laikā pieredzi ir guvusi sešās dažādās amatu pozīcijās un šobrīd ir pārdošanas vadītāja. Inese atzīst – nekad nebija domājusi, ka viņas ikdienas nodarbošanās būs tik cieši saistīta ar cipariem un atskaitēm, jo studēta tika svētku režija.

Vecmāmiņas ierosinājums

«Man šķita, ka plānot, organizēt svētkus ir ļoti skaisti un aizraujoši, tāpēc pēc vidusskolas nolēmu studēt svētku režiju, apgūt kultūras menedžmentu,» atceras Inese. Viņa ne brīdi nenožēlo savu studiju izvēli - tika iegūts diploms, joma ļoti patika. Taču studiju laikā sirdī bija iekritis vēl kas - darbs STENDERS. Tas gan sākotnēji tika uztverts kā iespēja studiju laikā piepelnīties. «Dzīvoju Rūjienā, un, kā jau nelielā pilsētā, viens otru pazīst un runas izplatās ātri. Mana vecmāmiņa bija dzirdējusi, ka viņas draudzenes mazmeita dodas dekrētā, un, viņasprāt, tas nozīmē - parādījusies viena brīva vakance, un es šo iespēju nevarot laist garām - iegūšu gan darba pieredzi, gan kļūšu finansiāli neatkarīgāka,» stāsta Inese. Vecmammas padoms uzklausīts, un Inese devusies uz STENDERS aprunāties par darba iespējām. Viņai ļoti palikusi atmiņā siltā uzņemšana uzņēmumā. Viņa sāka strādāt par jaunāko pārdevēju STENDERS veikalā tirdzniecības centrā Origo.

Seši amati

«Skolā man padevās un vairāk piesaistīja humanitārais virziens - valodas, vēsture, ģeogrāfija. Nebiju iedomājusies, ka mans darbs varētu būt saistīts ar matemātiku, cipariem, Excel tabulām. Un tad nejaušu, bet veiksmīgu sakritību rezultātā nonācu STENDERS,» smaidot stāsta Inese. Kad studijas bija finiša taisnē, vajadzēja izšķirties - meklēt darbu atbilstoši izglītībai vai tomēr priekšroku dot STENDERS. Un uzvarēja jau iepazītais uzņēmums. «Darbs ar cilvēkiem mani aizrāva, kā arī jutos ļoti labi kolektīvā un patika darba vide,» skaidro Inese. Turklāt uzņēmums jaunajā darbiniecē saskatīja visas vajadzīgās īpašības un spējas, lai viņai piedāvātu arvien atbildīgākus amatus. Šo 13 gadu viņa no jaunākās pārdevējas izaugusi par pārdošanas vadītāju (pildījusi arī pārdevējas, vecākās pārdevējas, veikala vadītājas, Baltijas tirgus un mazumtirdzniecības vadītājas pienākumus).

Saviļņojošs brīdis

«Kad darot tu redzi, ka tev sanāk, ir liels gandarījums, un, darot darbu ar prieku, sanāk arvien labāk un labāk. Un vadība to pamana un piedāvā kādu jaunu izaicinājumu. Uz dažiem amatiem pieteicos arī es pati, bez vadības ierosinājuma, jo, lai arī kā saistītu konkrētie darba pienākumi, darot tos ilgstoši, vienā brīdī iezogas rutīna, kļūst garlaicīgi, gribas pārmaiņas, tāpēc es aizvien meklēju jaunas iespējas, kur sevi apliecināt. Pat ja dažreiz šķiet, vērtējot jaunā amata specifiku, es taču tik daudz ko vēl nezinu, mani iedrošina tas, ka allaž varu palūgt kolēģu padomu, un, ejot un darot, nāk arī jaunas zināšanas un iemaņas. Esmu mācījusies ļoti daudz no saviem vadītajiem, kuri ir ne tikai profesionāli, bet arī atbalstoši un sirsnīgi kolēģi - bez viņu atbalsta uz priekšu tik vienkārši nesanāktu, paldies par to! Man pašai vislielākais pārbaudījums bija tas posms, kad no pārdevējas kļuvu par vadītāju. Nenoliegšu - bija bail no tās atbildības, ko konkrētais amats paredz, bija bail, kā man izdosies gādāt ne tikai par savu darba dienu, bet visu komandu, viņu vajadzībām,» atzīst Inese. Bet izrādījās - vadītājas amats viņai piestāv. «Vienā brīdī biju veikalu vadītāja tirdzniecības centros Origo un Mols, bet pēc kāda laika manā pārziņā nonāca Daugavas kreisā krasta veikali, un manas komandas meitenes bija gatavas nākt man līdzi, lai arī tīri praktiski viņām būtu ērtāk palikt labajā krastā, jo tur viņas arī dzīvo. Tas bija tāds saviļņojošs brīdis, kad saproti - darbinieki ir gatavi sekot. Es arī viņiem sekotu tieši tāpat. Man patiesi rūp kolektīvs, un, ja darbinieki to sajūt, veidojas laba sadarbība. Protams, ne ar visiem un ne uzreiz izveidojas ļoti laba saskaņa, taču pieslīpējoties rezultāti ir. Domāju, ka manā darbā ļoti noderīgas bija 2,5 gadus ilgās mācības psiholoģijā, kur akcents uz komunikācijas mākslu - kā mēs runājam viens ar otru, kā mēs uztveram viens otru,» teic Inese. Viņa gan pati šo «vadītājas» pozīciju nekur īpaši necenšas izcelt. «Vadītājas ampluā jūtos labi, taču nekad neuzskatu par vajadzību to uzsvērt - esmu pārdošanas vadītāja. Ko izsaka amata nosaukums? Man svarīgi ir parādīt, ko es varu izdarīt un kā es to varu izdarīt. Turklāt vadītājs bez komandas nav nekas. Spēks ir komandā.»

Jābūt dinamiskiem

Ineses pienākumos šobrīd ietilpst produktu plānošana, budžeta sastādīšana, mārketinga aktivitātes tirdzniecības centros, sadarbības uzturēšana ar franšīžu partneriem un arī citiem STENDERS departamentiem, 10 mazumtirdzniecības veikaliem, kā arī 55 pārdevēju un 8 veikalu vadītāju lielas komandas vadīšana. «Reālo klientu jau satiek tieši pārdošanas sektora meitenes, šo viņu ziņu tālāk nododu citiem departamentiem, lai kopīgi radītu ko jaunu, ko piedāvāt klientiem. Jāteic, ka mūsdienās viss notiek ļoti strauji un, manuprāt, klienti grib, lai arī uzņēmums tāds būtu - lai vienam jaunam produktam drīz sekotu vēl kāds cits piedāvājums, bet pēc kāda laika atkal klienti gaida kādu novitāti. Ja uzņēmums nespēj būt tik dinamisks, tas patērētajam var sākt šķist garlaicīgs. Redzu, ka pircēji vairs neizvēlas gadu gadiem lietot vienu un to pašu ķermeņa kopšanas produktu. Viņi grib eksperimentēt, ik pa laikam pamēģināt ko jaunu. Un STENDERS gādā, lai pircēju vēlmes tiktu apmierinātas. Piemēram, šobrīd jaunums ir želejziepes, kas priecē klientus ar savu smaržu un tekstūru. Ja caur saviem produktiem mēs spējam ienest vannas istabā jaunas emocijas, mēs par to esam gandarīti. Prieku sagādā arī pircēju atsauksmes un novērtējums, ko var redzēt rezultātos - pārdošanas ciparos,» uzsver Inese. Lai arī Ziemassvētki vēl šķiet tik tālu, uzņēmums jau strādā pie jaunas produktu līnijas, kas nonāks veikalu plauktos ap ziemas saulgriežu laiku. Un Inese ir viens no zobratiņiem, kas rūpējas, lai pircējam atkal būtu kāds patīkams pārsteigums.

Starp citu, par pārsteigumiem Inesei patīk rūpēties arī mājās, tos sagādājot saviem mīļajiem. Un tad var pilnībā izpausties viņas radošā šķautne un tiek liktas lietā iegūtās zināšanas svētku režijā. «Svētku gaidīšanas laiks ir tikpat skaists kā paši svētki, tādēļ svētkiem gatavojos laikus, jau vasaras beigās izveidoju plānu - kādas būs dekorācijas, kāds būs dreskods, un sarūpēju dāvanas. Mani ļoti aizrauj šis plānošanas process un gatavošanās svētkiem. Ziemassvētki ir mani gaidītākie svētki.»