EK rosina padarīt bankas kontus pieejamus visiem

Mūsdienu Eiropas iedzīvotāji nevar pilnībā iekļauties sabiedrībā, ja tiem nav vienkārša bankas konta. Banku konti ir kļuvuši par mūsu ikdienas dzīves neatņemamu daļu. Turklāt patērētāji bieži pārmaksā par saņemtajiem bankas pakalpojumiem un saskaras ar grūtībām, cenšoties iegūt skaidrību par dažādajām iekasētajām maksām.

Eiropas Komisija šodien publicējusi priekšlikumu Direktīvai par to maksu salīdzināmību, kas saistītas ar maksājumu kontiem, maksājumu kontu maiņu un pamatmaksājumu kontu pieejamību.

Vienotā tirgus likumi ir nodrošinājuši, ka bankas var darboties visā Eiropas Savienībā un piedāvāt pārrobežu pakalpojumus, taču šī mobilitāte līdzvērtīgā apmērā neattiecas uz iedzīvotājiem, kuri bieži vien nevar atvērt bankas kontu citā dalībvalstī vai bez sarežģījumiem nomainīt vienu banku pret citu. 

 "Ja mūsdienās cilvēkam nav bankas konta, tas apgrūtina un sadārdzina dzīvi. Šodien publicētais priekšlikums beidzot nodrošinās visiem Eiropas iedzīvotājiem piekļuvi vienkāršiem banku kontiem, kā arī ļaus tiem pilnībā iesaistīties sabiedrībā, kurā tie dzīvo, un izmantot vienotā tirgus priekšrocības. Atvieglojot maksu salīdzināšanu un bankas konta maiņu, mēs ceram panākt to, ka bankas uzlabo savu piedāvājumu un samazina izmaksas. Priekšlikums nodrošinās ieguvumus arī finanšu pakalpojumu nozarei, radot papildu stimulus pārrobežu pakalpojumu sniegšanai un darbības uzsākšanai jaunos tirgos,"uzsver par iekšējo tirgu un pakalpojumiem atbildīgais komisārs Mišels Barnjē.

Par veselību un patērētāju politiku atbildīgais komisārs Tonio Borgs teica: "Šis priekšlikums ļaus patērētājiem visā ES piekļūt bankas konta pakalpojumiem, salīdzināt tos un nomainīt pakalpojumu sniedzēju, ja tie nav apmierināti. Mūsu mērķis ir panākt, ka patērētāji ir labāk informēti par iekasētajām maksām gan pirms konta atvēršanas, gan pēc tam, un nodrošināt, ka patērētāji var nomainīt pakalpojumu sniedzēju ātri un bez grūtībām, ja tie to vēlas. Ar šo priekšlikumu tiks palielināta konkurence attiecībā uz finanšu pakalpojumiem privātpersonām, un no tā iegūs uzņēmumi, kuri patērētājiem piedāvā lielāku izvēli un labākas cenas."

Komisijas priekšlikums attiecas uz trim jomām-  maksājumu kontu maksu salīdzināmību, atvieglojot patērētājiem to maksu salīdzināšanu, ko bankas un citi maksājumu pakalpojumu sniedzēji ES iekasē par maksājumu kontu pakalpojumiem. Tāpat arī  maksājumu kontu maiņu izveidojot vienkāršu un ātru procedūru patērētājiem, kuri vēlas nomainīt maksājumu kontu vienā bankā pret maksājumu kontu citā bankā. Un maksājumu kontu pieejamību ļaujot ES patērētajiem atvērt maksājumu kontu valstī, kurā atrodas pakalpojumu sniedzējs, bet kura nav to pastāvīgās dzīvesvietas valsts.

Turklāt šie noteikumi ļaus visiem ES patērētājiem atvērt maksājumu kontu, kurā tie varēs veikt pamatoperācijas, piemēram, saņemt algu, pensiju un pabalstus vai samaksāt rēķinus par pakalpojumiem u. c.

Maksu pārredzamības un salīdzināmības uzlabošanai, kā arī raitākam kontu nomaiņas procesam vajadzētu nodrošināt patērētājiem labākus piedāvājumus un samazināt bankas kontu izmaksas. Vienlaikus finanšu pakalpojumu nozare gūs labumu no lielākas klientu mobilitātes un samazinātiem šķēršļiem ienākšanai tirgū, tai skaitā pārrobežu.

Svarīgākais